Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí "Žádná setkání nejsou náhodná z kolekce článek z tisku...
Autor: Zeanddrich E. (Občasný) - publikováno 31.3.2009 (00:34:10)
další>
" "Žádná setkání nejsou náhodná

Žádná setkání nejsou náhodná

Skoro každý z nás zažil už někdy následující situaci: nějakého člověka potkal, hovořili spolu krátce či déle, prožil s ním třeba nějaký příběh, stali se dokonce přáteli nebo životními partnery, ale kdyby měl zdůvodnit, proč právě tento dotyčný člověk to byl nebo je, zjistí, že vlastně neví. Jistěže, může si říct například: ,Setkali jsme se jako spolužáci jedné třídy nebo pracovníci jednoho podniku nebo jeli jsme jedním vlakem, potkali jsme se na dovolené v lázních, apod. To je zcela jasné a každý z nás si vzpomeneme na množství takových situací za svoji dosavadní, relativně kratší či delší, životní pouť. Ale, proč ze všech bytostí na Zemi to byli právě tito lidé, proč právě ona je moje manželka a proč právě tito jsou moje rodiče? Zkrátka, máme povážlivé mezery ve vědění a to ještě v nejzávažnějším oboru, to jest systematickém sebezpytu a tak si řekneme, že to byla "náhoda".

Avšak co je to náhoda ? Mám na to pracovní definici, která říká, že "náhoda je průsečíkem dvou nebo více cest". Jdete odtud tam a potkáte někoho, který jde právě opačným směrem, v určitém místě a čase. A tak se potkáte nebo setkáte - že jde o synonymum, a je tedy jedno, které sloveso použijeme pro vyjádření skutečnosti, že dva nebo několik jedinců se vidělo, spolu promluvilo, zkrátka komunikovalo? -Ovšem jedno to vůbec není, neboť potkat někoho, a setkat se s někým, je skutečně veliký rozdíl, Jde totiž o naprosto rozdílné skutečnosti, o zcela sobě nepodobné příběhy, přičemž tato rozdílnost se projevuje nejméně ve třech oblastech: v průběhu události, v paměti a ve vlivu na budoucnost. Jestliže někoho jen tak jakoby „náhodně“ potkáme, jde většinou o epizodu, která v krátkém čase vybledne a vytratí se z naší paměti. Později se nám při nějaké příležitosti opět vrátí, ale mnoho pro nás ne­znamená a také zásadně neovlivní naši budoucnost. Již určitě je nám nápadný rozdíl v průběhu události, v její těžko hmatatelné stopě v paměti, a ve výrazném vlivu na náš další život při skutečném setkání. Zde je čeština velmi moudrá, již samotný výraz, setkání, nápadně připomíná slovo, setkat, odvozené od činnosti tkát. A také si lze představit, že takové setkání splétá, setkává dohromady dva či více životních příběhů a osudů. Tyto se pak vzájemně ovlivní nebo delší čas ovlivňují relativně kladně nebo relativně záporně, ale vždy jde o nějakou proměnu tímto setkáním životních cest vyvolanou.



Tak velká setkání nám proměňují život a zůstávají naší součástí.

Jako spolupoutníci nás provázejí na cestách. Totéž platí také o setkání s texty, to znamená s knihami a jinými mlčenlivými přáteli, např. časopisy, různými články.

rev. Mgr. Jarmila Plotěná, 2005, Brno







Pozn.: zájemcům poskytnU kontakt na autorku; -Zeanddrich E.
."


Poznámky k tomuto příspěvku
Věza (Občasný) - 31.3.2009 >
Body: 5
<reagovat 
sibyla (Občasný) - 21.4.2009 > Tak, tak... náhoda neexistuje. :-)
Doporučil 
<reagovat 
 Zeanddrich E. (Občasný) - 21.4.2009 > sibyla> "... -samozřejmě; ... :-]).

."
<reagovat 
 Zeanddrich E. (Občasný) - 24.6.2009 > sibyla>  "... -autorka

relativně pravidelně přednáší, většinou v Brně, ale cca 1 měsíčně i v Praze; -nejpodnětnější ovšem bývají "soukromé" rozhovory s "ní", neboť "rázem" "prohlédne" celé Vaše "nitro", a velice rychle rozpozná především jakoukoliv "nepravdu" či jen "nehodnověrnost" "něčeho" Vámi řečeného, nebo i jen "myšleného";...-a "téměř" "okamžitě" také "detekuje" "Vaši "bytostnou" "pokročilost", a i podle "tohoto" pak s Vámi dále jedná, "hovoří"; ... -etc. .
."
<reagovat 
Sallybill (Občasný) - 31.3.2009 >

Vyznávám filozofii naprosté jednoduchosti a na jejím základě bych měl jedno možné vysvětlení. Vidí-li pes psa, zpozorní. Cítí-li pes psa, má jasno. Ruzum nás naplnil pýchou až po okraj. Čich, chuť, hmat, sluch, ale i zrak jsme ponížili vůči rozumu na ubohé lokajíčky. Je docela možné, že potkáme- li někoho docela obyčejně ho ochutnáváme a očicháváme, leč vjemy jsou to rozumu nezaznamenáníhodné a pak se divíme.

  ...a náhody? Zase pýcha. Spadne- li nám na hlavu střešní taška, sotva se probereme, jsme celí užaslí a říkáme si: ale, ale, to je mi náhoda. Zrovna teď se musela uvolnit, když jsem přímo pod ní, ale... Dejme tomu, že na té staré střeše je 3000 počasím těžce zkoušených tašek a pod nimi projde tisíc lidí den, co den, rok, co rok. Sotva ale jeden dostane do brembeřice, začne vzývat náhody a hledat mystická znamení, přičemž statisíce, co prošli bez nehody ani nevědí.

  Vím naprosto přesně, kde je střed vesmíru, je přímo tady v mé hlavě. Problém je v tom, že těch středů je několi miliard, zrovna, co lidí.

  Ještě řečnická otázka: Proč se autorka stejným způsobem nezamyslela nad slovem "potkat"?


<reagovat 
 Zeanddrich E. (Občasný) - 24.6.2009 > Sallybill>  "... -autorka

relativně pravidelně přednáší, většinou v Brně, ale cca 1 měsíčně i v Praze; -nejpodnětnější ovšem bývají "soukromé" rozhovory s "ní", neboť "rázem" "prohlédne" celé Vaše "nitro", a velice rychle rozpozná především jakoukoliv "nepravdu" či jen "nehodnověrnost" "něčeho" Vámi řečeného, nebo i jen "myšleného";...-a "téměř" "okamžitě" také "detekuje" "Vaši "bytostnou" "pokročilost", a i podle "tohoto" pak s Vámi dále jedná, "hovoří"; ... -etc. .
."
<reagovat 
liriei (Občasný) - 31.3.2009 > Hm, velmi podnětné
Body: 5
<reagovat 
 Zeanddrich E. (Občasný) - 24.6.2009 > petr.ix>  "... -autorka

relativně pravidelně přednáší, většinou v Brně, ale cca 1 měsíčně i v Praze; -nejpodnětnější ovšem bývají "soukromé" rozhovory s "ní", neboť "rázem" "prohlédne" celé Vaše "nitro", a velice rychle rozpozná především jakoukoliv "nepravdu" či jen "nehodnověrnost" "něčeho" Vámi řečeného, nebo i jen "myšleného";...-a "téměř" "okamžitě" také "detekuje" "Vaši "bytostnou" "pokročilost", a i podle "tohoto" pak s Vámi dále jedná, "hovoří"; ... -etc. .
."
<reagovat 
 liriei (Občasný) - 28.6.2009 > Zeanddrich E.> ještě že sem z plzně
<reagovat 
 Zeanddrich E. (Občasný) - 29.6.2009 > petr.ix> "... -ale

to je mi "náhoda", tam jezdívává také; ... !; ... :-)).
."
<reagovat 
 Zeanddrich E. (Občasný) - 29.6.2009 > Zeanddrich E.> "...-seznam

přednášek můžu sehnat, a v případě zájmu zaslat; ... .
."
<reagovat 
 liriei (Občasný) - 23.7.2009 > Zeanddrich E.> óóó
<reagovat 
 liriei (Občasný) - 23.7.2009 > Zeanddrich E.> Tak snad bych... měl zájem, (a uvidíme co z toho vzejde... ...)   ...
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 (31) 32 33 34 35 36 37 38 40 41 42 43 44 45 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 64 65 66 67 68 68
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter