Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Krása chodí s trapností
Autor: jafa (Občasný) - publikováno 21.11.2010 (13:24:43)

Krása chodí s trapností

Xavier Dolan, Zabil jsem svou matku; Imaginární lásky

 

 

Vizuální krása a vztahová trapnost – ústřední témata obou prvních filmů Xaviera Dolana, jedenadvacetiletého „zázračného dítěte nového filmu“. K oběma svým opusům napsal scénáře, zrežíroval je a sám vystřihl hlavní roli. Oba dva se zdají velmi silně autobiografické, oba působí určitou formální svéhlavostí. Důkazem, že opravdu působí, jsou oživené diskuze v intelektuálních kruzích (např. na Totemu), snůška cen z filmových festivalů (především Cannes), výbušné potlesky při projekci (i Praha) nebo ovace vestoje po skončení promítání.

 

Krása

 

O kolik by ochladl zápal tleskajících dlaní, kdyby Dolan už ve své prvotině (Zabil jsem svou matku, 2009) nenabídl několik výrazných, sladkých scén lásky, stvořených s vizuální nápaditostí – a kdyby jeho autobiografický hlavní hrdina, stejně jako ostatní chlapecké postavy, spojené vzájemnými milostnými pouty, nebyli tak mladí a hezcí? Dolan se odvažuje vytvářet hezké až líbivé, čistě výtvarné scény – dlouhé zpomalené záběry na nahé či stylově oblečené výseky těl, podbarvené často popovou hudbou, hraničí někdy s estetikou popových klipů. Líbivou krásu chlapce tančícího ve světle stroboskopu oslaví rychlým prostřihem mladíkova pohybujícího se těla a krátkých záběrů Michelangelova Davida či avantgardních erotických kreseb.

 

Krása jako téma  

 

„Estetický faktor je mocný hybatel přírody, zejména pohlavního výběru.“ – Tenhle citát by se hodil jako vyšitý pro charakterizaci Dolanova druhého filmu, Imaginární lásky (2010). Sám autor zvolil jako motto Mussetův citát „Na světě není nic reálného kromě šílenství lásky.“ Příběh filmu je triviální – vše se točí kolem ústředního chlapce s andělským zjevem (hraje jej Niels Schneider), jehož půvab pohltí jako černá díra neuvěřitelné množství energie svých obětí – zoufale zamilovaného Francise (v Dolanově podání) a jeho kamarádky Marie, ocitající se ve stejné závislosti. Krása je podaná jako jednoznačně destruktivní faktor, magnetizující, ale zhoubný, jako čistá a nebezpečná droga. Pod jejím vlivem se z postav stávají bezbranné bytosti ovládané bolestí (utrpení je až nepříjemně přenosné při pohledu na utajené plačtivé a zmatené grimasy zranitelného Francise) a žárlivostí, bytosti plné vzteku a také bolestivé nadrženosti.

 

Trapnost

 

Také Zabil jsem svou matku nese zřetelné úsilí vyrovnat se s osobním traumatem – tentokrát šlo o komplikovaný (mírně řečeno) vztah syna a matky. Ani tady se Dolan nebrání zobrazovat své alter ego v situacích, jež jej ztrapňují (zejména při hysterických kuchyňských hádkách). Tenhle „zabijácký“ film má oproti Láskám výrazný bonus navíc – sebeironický, břitký a bystrý humor autobiografického allenovského ražení. Přesto zobrazená trapnost nikdy nesklouzne k laciné grotesce a samoúčelné nadsázce a la Pelíšky. Přesvědčivá autenticita propůjčuje filmu ráz vtipné, ale poctivé a důkladné studie tísnivého i komického vztahového patu. "Upřímnost" je charakteristika, která vás u Dolana napadne velmi brzy.

 

Trapná zdlouhavost

 

Zatímco se při Zabil jsem svou matku nestíháte jako diváci rozhodnout, zda se smát nebo děsit, a už vás dynamický děj unáší dál, Imaginární lásky vše zpomalí až na hranu únosnosti. Teskná hudebně vizuální etuda je trýznivě zdlouhavá, dějově skromná a banální, stejně jako nešťastná láska, kterou zobrazuje. Když druhá postava prohodí něco o zdlouhavých filmech, dojde vám, že tu Dolan nudí záměrně a provokativně. Ať už se zpomalenému tempu poddáte a empaticky je přijmete za své (doporučuji poddat se rafinovaně voleným barvám a kompozici scén), nebo ne, je velká pravděpodobnost, že budete z kina odcházet s napětím a frustrací kvalitativně blízkou fiktivním prožitkům Francise a Marie.

 

Psychoanalytický potenciál

 

Společným rysem obou filmů je inteligentní nedořečenost. Dolanova díla se zdají být ideálním materiálem pro psychologické rozbory všeho druhu. Zdvojená láska dívky a chlapce ke společnému objektu touhy evokuje nevědomý dvojsložkový charakter zamilovanosti (animus/ anima). Podobně slibně naznačená zůstává i psychologie krásného trýznitele (jistou nápovědou je krátký výstup jeho matky). Kromě toho, že jsou Dolanovy scény a události věrohodné, jsou také vemlouvavé i odpudivé, slibné i výsměšné, inteligentní i prázdné, dráždivé i nudné, a to občas v jedinou filmovou chvíli.

 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=BgCqY3cE-VM

 

http://www.youtube.com/watch?v=6gCPIof4kNQ&NR=1

 

http://www.youtube.com/watch?v=lagFmTpTaOg&has_verified=1

 

http://www.youtube.com/watch?v=wfC6E2zUT-w&feature=related

 

http://www.youtube.com/watch?v=bugpb1_Vqrw&feature=related

 

http://www.youtube.com/watch?v=KhaDQjTNCqc&feature=related



Poznámky k tomuto příspěvku
čtenář jafa - 23.11.2010 > ještě 2 poučenější recenze...

http://25fps.cz/2010/dolanovy-imaginarni-lasky/

http://cinepur.cz/article.php?article=1942

<reagovat 
 Lei (Občasný) - 23.11.2010 > čtenář> no vida, že to jde...

bez ohledu na to, že k filmu jako k žánru mám asi takový vztah jako k rajské polívce - no, sním ji, když jinak nelze

a ano, povrchnost a blbost (nikoli naivita, jak podsouváš) jsou věci, které popuzují, vcelku myslím pochopitelně...
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 23.11.2010 > Lei> Nic nepodsouvám. Kde jsem co napsala o naivitě? V obhajobě bych mnohem spíš použila slovo "nadsázka", kdyby už přišlo na věc. Nevím teda, jakej k ní máš vztah.

s tou povrchností a blbostí to, řekla bych, přeháníš


<reagovat 
 Lei (Občasný) - 23.11.2010 > jafa> Omlouvám se, byla to tykve, co pravila: "haha, vklidu.. pro Leie musíš svůj názor zakódovat do intelektuálních pouček a otisknout ho ve Tvaru, aby vůbec bral tvůj názor na vědomí:))) a vůbec, že tu lidi povrchnost-naivita (povrchní formulace) vždycky tolik pohorší.. to je zajímavý..." Můj komentář se vztahoval tedy k něčemu, o čem jsem si jen myslel, že zastáváš.

Nadsázka - fajn; nadsázku beru, ale vzhledem k tomu, že nadsázku člověk pozná za součinnosti mnoha faktorů, hlavně znalosti osobnosti mluvčího a situačního nastavení, těžko ji rozpoznat za nějakou přezdívkou v prakticky bezkontextovém vákuu, takže možná i trochu špatná volba komunikační strategie.

Ale to je hlavně spousta řečí kvůli hovnu, prostěs chtěla pojmout legračně téma, a nebylo poznat, jestli je to legrace, sebestylizace, nebo míněno vážně.

Já si zas spletl reakce.
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 23.11.2010 > Lei> OK teda. Strategii jsem zvolila docela promyšleně, jen jsem se podivila, že se na ni někdo tak podívá tak nečekaně prvoplánovitě ("chytí"?). Mnohem víc by mě zajímalo, jak ty filmy na koho působí, mluvit o nedůležité formě (jakým tónem jsem co napsala atd.) mi taky přijde zbytečný a divný. Tak už dost :) Mír a zdar... a i dík.


<reagovat 
 Lei (Občasný) - 23.11.2010 > jafa> Hele chodí sem různí lidé. Jak já mám vědět, jestli zrovna ty jsi chytrá a legrační, anebo blbá a prvnoplánovitá? Kdybych tu býval jako kdysi pořád a lidi trochu do hloubky znal, poznal bych to, ale to už dávno není pravda - chtělo by se říct naštěstí.

Mír a zdar.
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 23.11.2010 > Lei> Nemyslím, že na tom záleží, ale když už to teda ještě tak pojmenováváš, pak budu (aspoň v tomhle případě) mnohem spíš to druhé. Hlásím se k tomu (s nadsázkou) docela statečně (a vědomě).

Rozhodně nemůže být o nějakém intelektuálním odstupu ani řeč. Třeba Im. lásky jsem viděla dvakrát a ani jednu noc potom nespala, v hlavě mi to šrotovalo a vařilo... a očividně nejsem sama. Teprve se těším na ten krok od citů k rozumu, pokud nějaký přijde. Vypadá to v tomhle případě docela těžko, neboť emocí je moc a těžko se dají vyřídit. Proto se snažím sbírám postřehy chytrých hlav, aby mi to usnadnily.

Nebo tak nějak... Začínám se taky cítit trapně, už je to tady. Jak jinak. Ahoj!
<reagovat 
ariel (Občasný) - 29.11.2010 >

zvláštní. právě jsem měl v překladu větu The sublime and the ridiculous always go together. neznám to jako nějaké´přísloví či úsloví.

 

jo, aha to jsou ty Imaginární lásky. viděl jsem trailer a neláká mě to. nelíbějí se mi ty hrdinové, název ani příběh. jsem už starej.


<reagovat 
 jafa (Občasný) - 30.11.2010 > ariel> no, to je zvláštní. Taky takový úsloví neznám. Ale dává mi smysl.

oceňuju, že máš tyhle věci zřejmě už vyřešený. Asi je to úleva.

zapomněla jsem Ti říct, že ty br. tance vede kluk, který v útlém mládí dostal Ortenovu cenu za poezii. Píšu to proto, že by Ti myslím nebyla vůbec cizí. Teď si udělal dost jméno překlady starých francouzských dramat. A věnuje se dobře ještě dalším věcem... Ta první sbírka se jmenuje Kolem lámání, kdyby Tě zajímalo si ho najít. Případně by bylo super, kdyby ses třeba chtěl k tanci připojit... ale to jen tak zkouším.

Všechno nejlepší... a dík za poznámku.
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 12.1.2011 > Velmi slušně napsané, oceňuju. Jen to slovo "nápověď" v posledním odstavci se mi moc nezdá.
Body: 4
<reagovat 
anae (Občasný) - 8.7.2011 > citace - "Krása je podaná jako jednoznačně destruktivní faktor, magnetizující, ale zhoubný, jako čistá a nebezpečná droga. Pod jejím vlivem se z postav stávají bezbranné bytosti ovládané bolestí (utrpení je až nepříjemně přenosné ..." .... muži jsou vizuálně založeni, tak pro ně může být krása - pod knutou přírody - až destruktivní, když je nedostupná ... ale není to jen krása, která může neodolatelně přitahovat ... a působit bolest ...
Body: 5
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 8.7.2011 > anae> Dík. Nevím, je-li to víc záležitost mužů. Je to destruktivní... ale zase, je-li krása dostupná, pak je to teda věc. Tušená slast je úměrná touze, touha je zas úměrná bolesti.

Že může ještě něco jinýho tak přitahovat/ mučit? To je zajímavý, nic tak silnýho mě zrovna nenapadá - ? Ač trochu tuším... a trochu i znám... třeba závislost na rolích.
<reagovat 
cit-i-zen (Občasný) - 21.1.2011 > Takže teď jedeš na Dolanovi? Myslím, že ta Matka je mnohem intenzivnější než lásky. Pravda nějaká póza a křeč je tam trochu cítit (to jak je na ni pořád zlej), ale je tam dosta pěkných a intezivních okamžiků - mě se asi nejvíc líbilo jak když chce citovat nějakou básničku, nenechává ji zaznít mimo obraz, ale udlá záběr na napsanej text. To je ale taková bagatelka.
V Láskách mi podobně intenzivní přišlo jen to opětovné setkání na konci + cameo Louise Garrela. Jinak to vypadalo, že zpomalovačkama to potřeboval trochu natáhnout, snelo by to menší metráž.
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 21.1.2011 > cit-i-zen> zajímavý! mě z Lásek přišlo nejsilnější, jak se ten klouček trápil, to jsem docela trpěla s ním

"Matka" je taková skousnutelná, vtipná, doporučitelná, inteligentní atd. Ale Lásky, ať už je to film jakýkoli, rozezněl nějaká má traumata - ačkoli naplno až na druhý vidění. Pro mě byly teda jednoznačně intenzivnější. Zpomalovačky mně napoprvé lezly na nervy, napodruhý už ne.

Ta básnička se mi líbila. A těch nápadů je tam opravdu víc. Třeba hra postavy s kamerou, film ve filmu...

dík za postřehy!
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 12.8.2011 > jafa> Ještě jsem si vzpoměl, že takový Shortbus se mi líbil mnohem víc - nevím zda kvůli takové americké přímočarosti a pohádkovosti zároveň. Viděla jsi to? Teď si nejsem jistý jestli John Cameron Mitchel není taky kanaďan jako Dolan.
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 15.8.2011 > cit-i-zen> ne, Shortbus jsem neviděla ani o něm nevěděla, dík za tip
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 16.8.2011 > jafa> Možná ještě před tím začít s Hedwig and The Angry Inch
<reagovat 
Věza (Občasný) - 4.1.2013 >
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter