Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 20.4.
Marcela
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Vysoká
Autor: Jonáš (Občasný) - publikováno 18.2.2016 (10:01:29)


Vysoká


Existuje země, jejíž ústava přikazuje náležet každých sedm let jedné ze tří sousedních republik. Je to malá země v horách, jejíž vládce ve středověku vyřešil územní spor tímto šalamounským řešením. V různých obdobích si sousedící státy chtěly zemi lichotkami i hrozbami připoutat, země však odolala a uchovala si svou paradoxní nezávislost dodnes. Většinou nese jméno Vysoká.

Dočasné připojení k sousedním státům se ve Vysoké určuje slavnostním hodem za přítomnosti médií. Šesti kostkami postupně hází zastupitelé lidu se starostou hlavní obce – vylosované rovněž hodem – v čele. Zlí jazykové tvrdí, že se Vysoká zbavuje odpovědnosti a pouze parazituje na jiných; hrdé obyvatele, kteří se cítí zcela suverénní, toto nařčení uráží.

Realizovaná nutnost změny, promítnutá do ústavy, prý zemi chrání a pomáhá i okolním státům, aby neustrnuly. Je možné, že v jednom ze sousedních států zavládne tyranie a los padne na ni. Potom nezbývá než přijmout úděl a sedm let poslouchat krutovládu. Jindy je to zas daleko do nemocnice atd. Lidové písně z Vysoké obvykle začínají a končí v odlišné tónině a obsahují jednu nebo více změn tempa na nečekaných místech. Tomu odpovídá i tanec. Nepřekvapí liberální smýšlení: samozřejmá jsou dočasná manželství, fluktuace dětí ve střídavé péči, eutanazie. Oblíbené jsou směny – dopoledne pracujete a odpoledne se vydáte do poloviny obchodů, které mají zrovna otevřeno; další týden je tomu obráceně. Stává se, že prodavač v poledne zavře krám a odpoledne jde řídit autobus.

Vydal jsem se do téhle zvláštní země a zeptal se jejích obyvatel, jestli se cítí šťastni. „Ano,“ odpověděl muž v obleku a teplákách. „Ačkoliv pojem štěstí je v našem jazyce neznám.“ Ptám se, co by dělali, kdyby okolní země vstoupily do války. „Bojovali bychom věrně po boku té strany, k níž bychom náleželi.“ „A pokud by válka trvala déle než sedm let?“ „Pak by se z našich vojáků stali přes noc zajatci.“







Poznámky k tomuto příspěvku
IAN HEROICKY (Stálý) - 18.2.2016 >
Body: 1
<reagovat 
Gogin (Stálý) - 19.2.2016 >
Body: 4
<reagovat 
LeaLipszyc (Občasný) - 21.2.2016 > :)
Doporučil 
<reagovat 
benkroft (Občasný) - 26.2.2016 >
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter