Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Když není kde studovat
Autor: Tina (Občasný) - publikováno 30.6.2003 (18:08:35)

 Do EU s lepšími vyhlídkami

 S naším vstupem do EU se nám brzy otevře trh pracovních příležitostí. Pracovat bude možno ve všech státech Evropské unie téměř bez omezení. Nic ovšem není zadarmo. Sjednocená Evropa očekává člověka s kvalitním vzděláním a znalosti několika jazyků. Čím vyšší dosažené vzdělání, tím větší naděje na úspěch. Jak ale toho nejkvalitnějšího vzdělání dosáhnout? Nejjistější způsob je zvolit studium na vysoké škole.


 Neúprosná statistika

 Podle statistiky z roku 2001/02 bylo v Čr zaznamenáno 237 452 uchazečů o studium na vysoké školy, z toho přijatých bylo 78 413. Když připustíme fakt, že výsledky přijetí nemůžou být stoprocentní, zbývá nám stále velké procento uchazečů, kteří nedostali možnost získat vyšší vzdělání.Jaké jsou přičiny tohoto stavu? Uvádí se nedostatek kapacit na školách, přísný systém hodnocení testů a také malé vědomosti, kteří si studenti odnesou ze středních škol. Stále však platí, že je výrazný rozdíl mezi těmi, kteří studovat chtějí a těmi, kterým je nakonec studium umožněno. Tato neúměra se týká i jednotlivých oborů. Z 9205 lidí usilujících o studium sociálních věd loňský rok, bylo nakonec přijato pouhých 1502 z nich.


Neúspěch - co potom?
 
Nezáviděnihodná situace nastává adeptům, kterým nepřálo štěstí a nebyli přijati ke studiu. Většina z nich se rozhodne odjet do zahraničí a zlepšit si své jazykové schopnosti, ale mnohým z nich nezbyde nic jiného, než zůstat doma a najít si práci. S tou to to však také není lehké. Pracovní úřady se zejména v letních měsících plní absolventami středních škol a o práci je nouze. Mnoho nezaměstnaných je tak často  nuceno přijmout daleko méně kvalifikované zaměstnání, než si představovali.

 

 A příští rok znovu

Nemálo z uchazečů to zkouší za rok zase. ,,Už se tři roky hlásím na religionistiku, neúspěšně. " říká Lukáš z Brna.
,,Mezitím jsem pracoval jako kuchař a pomocný číšník. Jestli se letos nedostanu, asi pojedu na hory a už tam zůstanu." Takových jako je Lukáš je víc. I když se každý rok mluví o nízkých populačních ročnících, zdá se, že se to na výsledcích příjimacích zkoušek příliš neprojevuje. 


Poptávka převyšuje nabídku

Jasně plyne, že poptávka po vyšším vzdělání převyšuje nabídku. Když taková situace vznikne na trhu s jakýmkoliv jiným zbožím, je deficit většinou okamžitě vyrovnán. Ne tak ve školství. Situace je každý rok stejně zoufalá a zdá se, že to nikoho nezajímá. Ministerstvo školství je zahlceno jinými problémy, mimo jiné nedostatkem financí, a na nestudenty nemá čas.

 



Poznámky k tomuto příspěvku
MZF (Občasný) - 1.7.2003 >
Doporučil 
<reagovat 
MZF (Občasný) - 1.7.2003 > Pěkná zpráva - šup s ní do novin. Jelikož se mi líbí tyto a jiné podobné texty, které reagují na aktuálno, tak jsi mě mile potěšila.
poznámka: Když jsem byl u dědy, který studoval okolo druhé světové války, tak jsem se dozvěděl, že v té době se každý se středním vzděláním pouze zapsal na vysokou školu kterou chtěl, a pak byl přijat. Žádné testy. Docela jsem valil oči.
Moc pěnká zpráva, rychlá (to cením).
Body: 5
<reagovat 
Lian (Občasný) - 1.7.2003 > Většina se rozhodne odjet do zahraničí? Nesouhlas. Někteří se rozhodnou, ti odvážní, nebo tak, většina URČITĚ ne. Nepsalas už náhodou něco podobnýho? O tom, jak je těžký se dostat na vejšku a co s těma co jí nemaj?
Body: 4
<reagovat 
Pierre Bosquet (Občasný) - 1.7.2003 >

ja bych mel nekolik poznamek...nerekl bych, ze nas uspech v EU zaruci kvalita vzdelani obyvatelstva (hlavne ostry lokty, tvrdosijnost a vyhrozovani (snad bude cim:)))...pokud vezmeme jednotlivce, pak bude mit mozna vetsi sanci uplatnit se v zahranici (i kdyz takovej kopac na tom taky nebude spatne :), kazda zeme vita priliv inteligence, pokud ovsem nema sve dost...v jinych zemich musi take resit otazky kam s cerstvyma absoloventama a kdyz se tam pohrnou davy nabiflovanejch Cechu, urcite se z toho nepoprdej

to, ze populacne slabe rocniky neznamenaji zlepseni situace na trhu se vzdelanim je pochopitelny, kdyz se ti k neuspesnym uchazecum z minulych let nabali cerstvi absoloventi strednich skol

kdyby se zachazelo se vzdelanim jako s obchodnim artiklem, pak by se v ramci vyrovnani poptavky a nabidky podle pravidel trhu mela zaroven vytvaret nova studijni mista a demotivovat mene sverepy zadatele :)) kdyz bude nedostatek fusekli, zvysi se vyroba a cena a krivka poptavky a nabidky se nam krasne protne :)) teoreticky

kazdej chce na vejsku a ne kazdej na to ma...nekteri to nedokazou pochopit a cpou se tam porad dokola a pak nam vychazej ty desivy cisla :))

jestli vsichni pujdou studovat vejsku, ja se pujdu vyucit zednikem, bude po nich vysoka poptavka a nizka nabidka, pac budou vsichni biflovat na vejskach, takze si jako zednik vydelam mnohem vic prachu, nez takovej vysokoskolak (ten bude jeste rad, ze sezene praci :)))

jinak...docela ctive opsany fakta


Body: 2
<reagovat 
j'en ai marre (Občasný) - 2.7.2003 > Nic nového. Jako článek neoriginální. Pokud jde o mne, nikdy bych nemohl volit sociální demokraty už kvůli jejich drzé lži, že školství je pro ně priorita.
Body: 1
<reagovat 
Tina (Občasný) - 5.7.2003 > Děkuji vám všem za připomínky. Peete: nemyslím si, že to velké číslo je způsobeno lidmi, kteří se hlásí,,pořád dokola a nemají na to." Pokud by to tak bylo, inteligence v tomto státě by nebyla moc vysoká. Pokud si myslíš, že když někdo neudělá přijímací zkoušky=nemá to studovat vysokou školu, dost se pleteš. Bobr: tento článek nesouvisí s tím, koho budu volit. Ale abych se přiznala, jsem příznivcem spíše hnutí, než politických stran.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter