Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 24.4.
Jiří
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
adaptace na tmu
Autor: paryb (Občasný) - publikováno 23.7.2009 (10:54:44)

 

a co je vůbec

život jednoho:

 

židle u stolu
promáčknutý sedák
či snad hrnek s modrým květem
v krabičce ostropestřec, máta

nebo ty tiché ruce
kterýmas živila
zvedala
držela zpříma

anebo lůžko nasáklé bděním
prostřeno pro všechny
co znají cestu popaměti
a tamhle -
hladina tvého čela

to musel přec být život:
hřeben
tvé vlasy, pak tvé čelo

urovnaná tma--

 

dál nedohlédnu

 

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
cit-i-zen (Občasný) - 23.7.2009 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
whispermoonlite (Občasný) - 23.7.2009 > pravda, je to něco jinýho. to je ten střední proud, poctivě vysoustruhovaný sloupek v zábradlí. jdu dál (ale možná se vrátím!) :).
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 23.7.2009 > whispermoonlite> tenhle sloupek ani nebylo třeba soustružit, najednou tu byl, vlastně se to napsalo samo, otázka minut. většinou se ke všemu vracím a upravuji, ale tohle nešlo. později, s odstupem času, to nejspíš osekám. vím, že pár věcí bych mohla i vypustit. vše má svůj čas.
<reagovat 
Serpentin (Občasný) - 23.7.2009 > velmi blízké
Doporučil 
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 23.7.2009 > Serpentin> tématem?
<reagovat 
 Serpentin (Občasný) - 24.7.2009 > paryb> Ale ne, tempem a zvukomalbou, jsem asi naladěný na stejnou strunu, či co.
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 25.7.2009 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 25.7.2009 >
<reagovat 
mrtvýmouchám (Občasný) - 26.7.2009 >
Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
lindgren (Občasný) - 26.7.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
marsyas (Občasný) - 26.7.2009 > příjemné, nic víc
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 27.7.2009 > marsyas> vůbec to není příjemné
<reagovat 
touha (Občasný) - 28.7.2009 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
ariel (Občasný) - 28.7.2009 >
Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 28.7.2009 >

Doporučuji


Doporučil 
<reagovat 
ariel (Občasný) - 28.7.2009 > líbí se mi to opakování motivu čela, dává to tomu takovou neurovnanost. dle mého výborná pointa. téma je zpracovaný tak dost konvenčně (druhá a zvlášť třetí strofa) . já sám bych to asi víc osekal, abych se právě tomu vyhnul, ale co už.
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 29.7.2009 > ariel> díky. vím, ta třetí strofa rozhodně potřebuje opracovat, ale zatím se mi to nedaří...
<reagovat 
Uther Pendragon (Občasný) - 30.7.2009 > Mě tam dráždí sedák, ale ne moc.. Hezké.
Doporučil 
<reagovat 
Zeanddrich E. (Občasný) - 30.7.2009 > "

."
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Michelle (Občasný) - 29.7.2009 > urovnaná tma
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 29.7.2009 > Michelle> ta je na tom všem nejšílenější
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 31.7.2009 > paryb> A adaptace na tmu, připomnělo mi to toto: http://www.totem.cz/enda1.php?a=242066 -- ačkoliv u tebe to fakt není pokoj pro hosty.
Doporučil 
<reagovat 
skold (Občasný) - 28.7.2009 > to přec je špatné, totálně mi to narušilo čtení...ale jinak vynikající
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 28.7.2009 > Karel M. a Skold> to přec - myslíš tím, že ruší v textu, nebo to slovo samo o sobě je špatné (x přece)? díky
<reagovat 
 skold (Občasný) - 28.7.2009 > paryb> Tak jednak je to jako slovo samo o sobě lexikologicky zastaralé a jednak to ruší v textu. Na chvíli jsem zaváhal, jeslti to není nějaká intertextualita na Života bído, přec tě mám rád, což by se v kontextu zrovna téhle básně hodilo, ale jen obsahově, formálně mě to ruší a dosadil bych tma spíše dnes běžně používaný tvar...
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 28.7.2009 > Karel M. a Skold> díky. nemám pro to slovo jiné opodstatnění než blízkost, používám ho běžně v mluvené řeči, novější tvar 'přece' mi neladí, ale rozumové zdůvodnění nemám, jde asi o nějakou osobní příchylnost (úchylnost?) k určitým slovním tvarům.
ještě nad tím popřemýšlím. díky za podnět.
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 31.7.2009 > paryb> 1. ten text se mně velice líbí. kromě jiného i klidným kultivovaným jazykem. pokud vidím, že s ním člověk umí takhle zacházet, netroufnu si mu neobvyklý tvar vyčítat. pravda, hledám proč... tady jsem se spokojil s vysvětlením, že je to drobný ústupek rytmu. každopáně tvrdit, že je "špatně" -- to je kapánek ostré kafe :))

2. jen mezi námi -- ač je ve slovníku (spisovného jazyka českého, v menším a novějším slov. spis. češtiny vůbec není) tvar přec označený jako knižní, není starší než přece. to slovo má totiž původ ve spojení předložky před se zájmenem se.
při letmém nakouknutí do lexikálního archivu jsem ověřil, že ten krátký tvar není dílem lumírovců (tedy řekněme 2. pol. 19. stol.), kteří takové usekávání měli rádi, je starší.

3. to fakt říkáš? říká se to i u vás doma, v kraji nebo tak?
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 31.7.2009 > g morr> díky.
jsem neodborník, český jazyk miluji, ale nestuduji, a necítím se být schopna diskuse na téma tvarosloví a podobně.
na vysvětlenou mohu říci pouze to, že mám zřejmě osobní zálibu v některých slovech, nikoli záměrně. snad je to výchovou. sama si to neuvědomuji, dokud mne někdo neupozorní. např. nedávno jsem vyprávěla o jednom studentovi, kterému jsem dala 4, a on byl tak rozlícený, že převrhl lavici. na to se mi dostalo otázky: rozlícený? to myslíš jako naštvaný, nasr.., rozčilený? takže tak :-)
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 31.7.2009 > paryb> Tomu dobře rozumím, sám mluvím jako prvotřídní pošuk :)

A snad jsem nezapůsobil dojmem, že bych o tom chtěl zapřádat nějaký učený hovor :) Jen jsem něco málo upřesnil. A vlastně i sám sobě něco nahlas vysvětlil...
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 31.7.2009 > paryb> Byl rozkacený a překotil škamny?
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 31.7.2009 > g morr> ale kdež :) já jsem jinak úplně normální :)
<reagovat 
Pescatore (Občasný) - 31.7.2009 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
zanzule (Občasný) - 4.8.2009 > *
Doporučil 
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 21.8.2009 >
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 7.10.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 7.10.2009 > s přec to vnímám jako klidné vysvětlení, být tam přece, přišlo by mi to jako důraz, zvolání... takže vlastně se dá říct, že to přec taky chápu jako úlitbu rytmu :-)
<reagovat 
lindgren (Občasný) - 21.9.2010 >
<reagovat 
lindgren (Občasný) - 21.9.2010 >
<reagovat 
lindgren (Občasný) - 21.9.2010 >
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter