Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí ve sbírce Konzervace z kolekce Discovery of India
Autor: tuik (Občasný) - publikováno 13.10.2009 (17:05:07), v časopise 31.10.2009

Násobení prostoru sklem.

Z vitrín tě pozoruje starý stud.

 

Bloudíš mládím.

Ruce lační po zdech. Tvá slepá ramena.

 

Vypeckovat dny, než chytnou plíseň listopadu.

 

Jako by ses držel pouze nože,

útěchy červivých.

 

Vypouklá tělíčka tlačí na stěny sklenic.

 

Náhle je ti jak v básni

to důležité zamlčeno:

 

Že hrozny paměti rostou po kapkách jak stalagnáty,

že lze a musí se jakkoli uchovávat,

že opak mladosti je starost.

 

Co vidíš:

Švestky jsou exponáty října.

Výstava letmo postřehnutých dní.



Poznámky k tomuto příspěvku
Zeanddrich E. (Stálý) - 13.10.2009 > "

."
Doporučil 
<reagovat 
anae (Občasný) - 13.10.2009 > :-) moc pěkný ... náhle je ti jako v básni ... to důležité je zamlčeno .....................
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
čtenář já5 - 13.10.2009 > já bych to hodnotil 5
<reagovat 
whispermoonlite (Občasný) - 13.10.2009 > nechal bych to hodnocení spíš na autorce. text je dost introvertní, moc toho ven nepropustí. trochu jako učebnice obrazů, ale chybí mi tam nosná rovina, něco jako pohled z odstupu. Je to příliš zaostřeno na menší plochy. Abych řekl pravdu, vůbec se mi to neskládá dohromady. A necítím tam jednotu, ani když to nechám plynout podprahově, aniž bych to chtěl intelektuálně zkoumat. Zkusím to jindy. - nebo bych to řekl ještě jinak. možná by báseň měla sdělovat všechny tyhle myšlenky a pocity, ale mělo by se to dít jinými slovy. Mohlo by to za nimi být, ale ten způsob poukazování, ta samotná řeč by měla být jiná, šťavnatější, nabitější, otevřenější. tady se mi, musím říci, z vynaložené energie tolik nevrací. - mohla by to být užitečná reflexe pro autorku?
<reagovat 
kink (Občasný) - 13.10.2009 > nejdřív jsem si myslela, že je to nějaká parodie, ale podruhé, potřetí... a už to držim ;)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 13.10.2009 > kink> no, to je nejhorší, když je cokoli považováno za parodii a ono je to myšleno vážně:)
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 13.10.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 13.10.2009 >
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 13.10.2009 >
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 13.10.2009 >
<reagovat 
holger (Občasný) - 14.10.2009 >

 Mně text hodně oslovuje až po listopad - pak už je tam na můj vkus příliš mnoho panditštiny. ÷))

 

 Ale dádu určitě... kdyby mi ještě nějaký zbyl. Holt si ho tam musíš přimyslet.


<reagovat 
cit-i-zen (Občasný) - 13.10.2009 > Nemohu se zbavit dojmu, že tahle báseň a) buď hraje na jistotu b) to co považuju za "hru na jistotu" je opravdu nějaký lehce podvratný rys. Prostě tenhle nálev má ty jednotlivé poměry jaksi jinak něž aby mně to naporvé chutnalo. Občas se tu sklouzává k proklamativnosti: "Že hrozny paměti rostou po kapkách jak stalagnáty /že lze a musí se jakkoli uchovávat / že opak mladosti je starost." Moc se tu "dělá báseň". A skoro bych řekl - a ne teda nijak rád - že tam je opravdu jakási Holanovská macha - v křížení těch konkrét a abstrakt, že to prizma skutečnosti se tu do nich láme nějak moc snadno. Tož uvidíme . Třeba zítra. Ale je tam i samozřejmě nejedna pěkná věc, např. to, co poznamenal kolega Z.
Body: 4
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 13.10.2009 > cit-i-zen> 

to je zvláštní, co Ty v tom nevidíš:) děkuju vážně za Tvou kritiku - a i za všechny ostatní, protože pohled zvenku je pro mě dost cenný. Ale můžu Ti říct, že to žádná hra na jistotu není, je to trápení, které nějak vypadá. Mořila jsem se s tím úplně neúměrně výsledku, je to hrozně hledané, neumím prostě napsat to, co chci, mívám představy básní, které nedovedu naplnit, tohle je takové torzo. Možná by bylo lepší, kdyby to macha byla. Ač chybu "křížení konktrét a abstrakt" uznávám, inspirovaná Holanem nijak nejsem (ani jinde, jaks mi kdysi psal), jsem asi ignorant, ale nechápu ho, nečtu a vlastně mě trochu irituje.

 

 

 


<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 13.10.2009 > tuik> v tom moření vůči výsledku ti naprosto rozumím, a určitě i cit-i-zen. zdá se mi, že mluvíme stejnou řečí, i když jinými slovy. tohle zná každej druhej autor, a takhle nějak jsem si to představoval, že se prosekáváš těmi obrazy. ale určitě to není nanic, i když z toho nemusíš mít nejlepší pocit. tohle se prostě nedá obejít, takový fáze. spíš je to dobrá cesta, mohu-li říct za sebe, je to i věc času (nejblbější argument či útěcha, ale je to tak. tyhle věci jsou vidět dobře s časovým odstupem. moř se dál, když to jinak nepůjde a za nějakou dobu ten úmor sám odpadne. protože to směřování k určitý nepovrchní lehkosti, nebo eleganci je přirozenej pud, zvlášť když to v tuhle chvíli takhle vnímáš.)
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 14.10.2009 > tuik> hele, ale když píšu že něco nefunguje, zásadně o tom nemluvím jako o chybě, nikdy bych si nedovolil někomu "vytýkat chyby", jinak to co píšeš o představě básně...je myslím naprosto relevantní...moje zkušenost je taková že čím přesnější představu básně mám, tím její naplnění za touto představou nejen že trochu pokulhává, ale i jaksi nefunguje...další věc je, že čím víc mám pocit, že jsem do básně vložil něco niterně svého, tím častěji je odmítána, zvlášť tady na Totemu...Nejvíc se zkrátka potýkám s poměrem zámernosti a spontaneity v básni. A když jsem teď přečetl ostatní komentáře, tak kolega whispermoonlight to popsal naprosto pregnatně, a ani nepoužil ta moje trochu hanlivá slova
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 14.10.2009 > whispermoonlite> 

no jasne, kdyby to nebyla cesta nekam a nemelo to vyvoj, tak by to nemelo cenu, soudim.

 

...kdyz ony ty cizi basne vypadaji vzdycky tak lehce, ze se mi nikdy nechce verit, ze se v tom nekdo taky placa:)


<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 14.10.2009 > cit-i-zen> díky, kolego cit-i-zene.
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 14.10.2009 > cit-i-zen> 

to jo, to je dobry postreh - myslim ted to, ze basne, do kterych vkladas nejaky svuj pocit nebo myslenku, nefunguji. sama jsem si toho taky vsimla. ale je to vlastne logicke. bud zachycujes, co se ti honi hlavou, nebo proste "pises pro vysledek", aby to slo cist, a se svymi pocity pracujes nezaujate jako s materialem.chci rict; vyjadrovat svoje pocity je neco uplne jineho nez je (basni, ale vlastne i jakkoli jinak) vzbuzovat u nekoho jineho.

 

a vim, v cem mi to psani nejde, a nevim, pro bych tomu nemela rikat chyby. neberu to tak, ze mi je vytykas, ale vsiml sis jich, a to je pro me zasadni. vim o tom taky, ale casto neco projde:)


<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 14.10.2009 > tuik> zas tolika autorů jsem se neptal, ale odhaduji, že až na několik geniálních výjimek se v tom plácá každý a každá a na světlo se pak dostávají špičky ledovce. To, co je pod hladinou, si soudní a disciplinovaní autoři nechávají pro sebe, až později se toho zmocní literární supi.

Ale zase tady na totemu to funguje i jako dílna, proto myslím, že je dobře, že autoři a autorky, kteří stojí o názory na dílo, mají odvahu předkládat své texty ostré kritice. Nakonec zas o tolik nejde, nejvíc o příležitost si něco vyslechnout. Když to nejsou každodenní zásilky, tak je možné předložit jakýkoliv text, jenž potřebuje trochu prozkoumat. (ze strany autorů či čtenářů) A navíc je možné si vzít z textů druhých i poučení pro sebe, protože vlastní rysy se nejlépe pozorují na druhých, to je známá věc.
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 14.10.2009 > tuik> přesně tak, ten první odstavec by se dal i vyjádřit, že objektem jsi buď ty sama se svými pocity, nebo jím je báseň se svým tvarem, to je ten rozdíl. ale je možné vložit i náboj vlastních pocitů do tvaru, který musí mít navrch. prostě jde vždy o text na prvním místě, v tom je přesah, v tom je možnost dosáhnout za své hranice a ke čtenáři. a může být autotematický, to se nevylučuje.
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 13.10.2009 > Moc se tu dělá báseň. Trochu souhlasím, ale dělá se alespoň čitelně a přístupně, což spousta dělačů básní dělá naopak v dojemném předstírání mnohovýznamovosti.
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 13.10.2009 > šedé> Tak to já nejsem, protože já předstírám bezvýznamovost.
A básně které něco moc znamenají ani rád nemám. To bych byl sám proti sobě, kdybych šel po významu a ještě ho, nedej bože, sděloval. a ještě v nějakém lyrickém oblečku. musel bych se stydět.
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 14.10.2009 > šedé> tož jmenuj nějaké příklady té mnohovýznamovosti, to by mě zajímalo
<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 13.10.2009 > whispermoonlite> 

Pod vlivem přečtení Tvé poslední básně se bávám, že ji nepředstíráš :o)
(tím ji nechci nijak hodnotit, jen mi připadá zvláštní srovnávat kubismus a techno.


<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 14.10.2009 > cit-i-zen> Počkej, Jakube, a proč bych to dělal? Ve zprávě.
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 13.10.2009 > šedé> tak to beru jako kompliment. Vždy jsem usiloval o dokonale nesmyslné básně. jinak samozřejmě komu co libo. já si ty lyrický oblečky nepovolím, aspoň zatím, ale to je můj problém, to uznávám.
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 14.10.2009 > šedé> no aby bylo jasné co myslíš, citovat verš, není nutné uvádět autora
<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 14.10.2009 > cit-i-zen> Verš? Jeden verš? Já myslel, že to co dělá báseň je celek.
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 14.10.2009 > šedé> no ale když se něco tvrdí, je třeba to nějak doložit a ne chytračit jestli báseň dělá celek nebo verš..takže můj vítr vanul odtud...a jinak jsem psal zprávu... ale klidně to zopakuju i tu - nic si na sebe nevztahuju, a za to ostatní, cos mi napsal děkuju, holt něco na tom je - že člověk po knížce píše jaksi optarnějc a možná literárnějc než dřív, že ho víc zajímají slova, ale ta energie není stejná, což básním nesvědčí, proto je taky víc špatných druhotin než špatných prvotin, ale ono se to jednou bude všechno stejně rovnat
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 14.10.2009 > cit-i-zen> když to takhle zveřejňuješ, tak na to zareaguju aspoň úvahou, že při souvislým psaní přes delší období, třeba deset, patnáct let, je jen přirozený, že se střídaj, a to ještě v tom lepším případě, období, který shrnujou nějakou nalezenou poetiku, s fázemi, v nichž se z té poetiky jen nevyhnutelně přežívá, než se zas něco přeorá. To by mohlo vysvětlovat fenomén tzv. "druhých knížek", které bývají nejednou slabší. (V tvém případě pro mě pochopitelně jen někým navržená hypotéza, protože já tu knížku neznám - to jen abychom si rozuměli.) Ačkoliv dnes, kdy se dá internetově publikovat v jednom kuse, se ty předěly mezi první , druhou, třetí, x-tou knížkou ještě více smazávají. Tak nakonec nevím, zda fenomén "knížky" je tolik ve hře, pokud kdy skutečně byl, aby svazoval atp. Takže se mi taky zdá, že se to rovná a v prostředí, které si počíná při vydávání mnohem racionálněji a praktičtěji než to české (srov. např. s Británií, Spoj. státy), se to obvykle porovná do souborů vybraných básní z několika sbírek, za několik období. To si i čtenář spíš koupí.
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 15.10.2009 > whispermoonlite> já zatím žádnou druhou knížku nechystám, ale regoval jsem na to co mi šedé psal, že zkrátka ty moje básně už nejsou jako dřív - a má pravdu - i já to cítím, myslím že formálně jsem je trochu zlepšil, dřív jsem se dopouštěl hrozných věcí, ale ta jistá prvotní energie tam většinou spíš není než je, ale mně to kupodivu od dalšího psaní neodrazuje, ne že bych byl takový grafoman, ale vím že je prostě třeba pokračovat dál i ve špatných časech, i s vědomím, že píšu druhý nálev, ale tady na totemu, který také vnímám jako takovou huť, mně to znepokojovat nemusí. Jinak já stále médium knihy uznávám, protože jednak je to pro mě výsostně eroticko-haptická záležitost, a jednak možnost vtisknout textům jakousi dramaturgii, jakýsi řád, který se dá třeba na internetu jen simulovat, je neoddiskutovatelá. Na druhé straně, ona jedinečnost je už samosebou pryč. Nicméně až nastane nějaký energetický kolaps, a tohle všechno spadne do hlubin nicoty, knihy budou po ruce.
<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 15.10.2009 > cit-i-zen> 

A jak chceš, Jakube, takovou věc dokládat? To je podobné jako dokládat literární plagiátorství. Všichni ho vidí, ale jeho dokládání je ošemetné. Navíc jsem to záměrně zmínil jen jako obecný jev, bez návaznosti na konkrétní subjekt. Tvé nynější poznámce o chytračení tak vpodstatě nerozumím. Pokud ti díla autora, kterého jsem jmenoval ve zprávě nepřipadají dostatečně výmluvná, můžu zmínit další, ale pokládám to vpodstatě za zbytečné, protože oba víme, že se tento jev v poezii hojně vyskytuje a většinou je potlačen tichým nepřijetím, které nemusí být nijak dokazováno. Oprav mě, jestli se mýlím. Vlastně ne, vzpomínám si, že ve Tvaru bývávala rubrika, kam nezavedení autoři zasílali své texty a oni jim je povětšinou zdrchali, ale tam to také neprobíhalo na úrovni dokazování, jen víceméně nepodloženého tlachání. Napadá mě tady jeden z postřehů I. Wernische, přepíšu Ti ho večer nebo zítra do zprávy.

 

Jinak s Tvým postojem k tiskovinám souzním. Přijde mi úsměvná představa, že bych si večer v posteli pod lampičkou otevřel notebook a šustil myší. Ale jelikož je moje profese úzce spjatá s polygrafickým průmyslem, vnímám poměrně ostře, jak je na úbytku. Jo, i náš IT tvrdí, že to musí každou chvíli spadout, ale tvrdí to už 8 let :)


<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 15.10.2009 > cit-i-zen> s tím papírem to může být klidně tak. vydržel už dlouho. a knížka je objekt, cíl. pro mě jím je i soubor. ty věci, který rovnám do blogu vytvářejí dílčí celky, jež svévolně nepřeskupuju. dokonce i na pořadí záleží, jakkoliv tuším, že málokdo čte soubor básniček jako román od začátku do konce. ale mám i takové ohlasy.

k druhému nálevu bych řekl, že to není zas tak špatná autorská pozice v pohledu na svou tvorbu. zdá se mi být i průžnější než přesvědčení "píšu první nálev". řekl bych, že nějaká míra nejistoty vůči svým projevům je při psaní nezbytná. mně tedy vyhovuje nemít nad vším kontrolu. a vidím-li, že tam není zrovna to, nebo ono, může tam být v tu samou chvíli něco jiného, co ještě nejsem schopen vnímat. mám už vyzkoušený, bezmála zavedený, jakými fázemi přijímání a odmítání svých textů procházím.
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 15.10.2009 > šedé> ne, asi si nerozmíme, já to myslel tak trochu recenzentsky, když píšu o nějakém jevu, nebo se snažím chrakterisovat nějakou poetiku, tak cituju, a samozřejmě že vytrhávám z kontextu, ale ono je to většinou přece jenom nějak výmluvné. Když jsem ti napsal že chtračíš, tak jsem měl dojem že mě taháš za slovo...a vlastně mi nechceš odpovědět, ale to bylo než jsem četl zprávu... já myslím že přese všecho "těkavé" v básni dokazovat lze, a i plagiátorství...akorát že když se přiznaně inspiruju cizím textem nepovžuju to za plagiátorství, ale tom jsi nemluvil
<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 15.10.2009 > cit-i-zen> Jo, jasně, chápu. Já jsem se ani tak nesnažil charakterizovat "tu druhou" poetiku, jako spíš plácnul do vody ve snaze upřesnit čím mi dílo připadá sympatické. V básni určitě do jisté míry dokazovat lze, ale popravdě bych se do toho v případě hrané mnohovýznamovosti pouštěl jen nerad, protože a) buď sám autor dobře ví, že píše bláboly a čtenáře, který si v tom našel to své je hloupé, sebestředné a autoritářské přesvědčovat o jeho omylu, který vlastně ve své podstatě omylem není, nebo b) autor je přesvědčen o hloubce svých myšlenek a většinou si to nenechá vyvrátit. Nechme to už být :)
<reagovat 
Gogin (Stálý) - 29.10.2009 > viz následující příspěvek, ten se mi líbí o malý chlup víc
Body: 5
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 31.10.2009 >

rekomandó


Doporučil 
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 31.10.2009 >

:-)

 

příbuzností si nelze nevšimnout, nicméně i tak dosti osobité

a  především nevšední


<reagovat 
 tuik (Občasný) - 1.11.2009 > drfaust> díky fauste --- jakých příbuzností? často mi lidi říkají, že aktualizuju autory, o kterých jsem - ke své ostudě - ani neslyšela...
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 1.11.2009 >

To já děkuji, že si tu můžu přečist něco, z čeho mám radost.

 


<reagovat 
Naty (Stálý,Redaktor) - 14.11.2009 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
chinagirl (Občasný) - 14.11.2009 > paráda.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Zeanddrich E. (Stálý) - 18.11.2009 >

"... -"opak mladosti" ale přeci

 

nemusí být "starost"... ; ... .

 ."


<reagovat 
hermit (Občasný) - 29.12.2009 > skácel, holan .... otloukají ti je? podvědomí.
-
mě to přijde překombinovaný, umný, ale poskakuje v krku, jak sousto rohlíku.
- už vím: vyházel bych všechno poetický harampádí, ty jsi svůdná a nejsilnější v popisech, ve výběru toho, co napíšeš, z toho, co jsi prožila a viděla. to je v tobě dřeň.
Body: 4
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 29.12.2009 > hermit> 

já vím, že to není dobrý, ale potřebovala jsem to napsat, abych si vyčistila vál pro další básně:)

děkuju za čtení, kolego hermite, vy jste ještě (na totemu) živ?


<reagovat 
whispermoonlite (Občasný) - 22.5.2010 > I dnes bych řekl, že se mi to neskládá do spodního proudu. - je to moc přiškrcený. - to se stává, když je ohnisko nadmíru zúžené. projeví se to tak, že obrazy nabírají detaily, zákruty, míří do abstrakce, zaměřují se na okrajovější atributy prožitků. - motivy zde "skáčou" z jednoho na druhý.

- a přesto, chci poznamenat. Tohle by mohla být zajímavá cesta, která by se jen tak neomrzela, kdyby se Ti podařilo text v pozadí udržet jedním proudem, z něhož by tento ohňostroj tryskal. Potom by text víc táhl. - protože na jedné rovině je kladení obrazů, které spolu nesouvisí samozřejmě, vedle sebe jedním z nejsilnějších prostředků, jak udržet text v živém napětí. (jednotlivé obrazy - verše přitom zajímavé jsou, v tom je ta Tvá síla. je v nich výrazový nápad i prožitek)

další možnost je, že to funguje, přeci jen, a mně se nechce do toho nořit, nebo je to na mě složitý a nepobírám to. - pro zajímavost Ti uvedu místa, kde vykolejuju:

ruce - Tvá slepá ramena - nevím, jak to jde ke zbytku, k tématu
vypeckovat dny - tahle metafora se mi zatím nijak nepřekládá - nevim, co znamená vypeckování dnů, i když je to klíčový obraz, to chápu
nůž - útěcha červivých červivost sem padá trochu z nebe,protože - starý stud-plíseň-červivost jsou pokaždé něco jiného
a nakonec od toho zpět k rostoucí paměti, zamlčení a starosti - takové křížení to je, nějaké nitky by se našly. tuším, že vztah k minulosti, vzpomínky na uplynulé a povaha jejich uchování/přežívání budou v centru, proto ta "práce s ovocem" kolem, ale stále zamotané mi to zůstává

chápu strofy v jejich lokálním smyslu, ale do celku si je propojit nedokážu - nějak mi ty souvislosti nedocházejí. - a přitom bych to nevzdával - kdyžtak mi napiš, podle jakýho klíče jsi dávala tyhle obrazy dohromady, to by mě hodně zajímalo - ten asociační princip může být klidně v pořádku. - jak jsi přicházela na jednotlivé motivy?


<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 23.5.2010 > whispermoonlite> koukám, jak už sem to tady zaspamoval :DDD, hrůza. ale neodpustím si další poznámku. když sem si četl Tvoje dříve publikované věci, tohle z nich vybočuje jako náznak, i silnější náznak, řekněme, něčeho nového. - a přes nejasnosti je mi to čím dál bližší. - napadá mě k tomu Zahrada. (nakonec, nesrovnával jsem ji s tímto, když jsem o ní psal?) - v Zahradě se lépe podařilo udržet celistvost a přitom zůstala i živě rozčepýřená.
<reagovat 
medea (Občasný) - 5.3.2011 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
kalice (Stálý) - 19.1.2013 > je to tvoje !
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 (3)
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter