Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce Dům už jen sen z kolekce skorobásničky
Autor: stanislav (Občasný) - publikováno 13.10.2003 (00:16:46)
další ve sbírce>

 

 

*

Klíč pod květináčem

na okně do zahrádky,

vrata vržou a skoro je neotevřeš,

ohlazené dřevo závory,

udusaná hlína průjezdu, 

schody, práh z velkých kamenů.

*

Studená síň a sud se zelím,

na zdi divnej Rumcajs.

*

Ve světnici teplo

a babička se na tebe nikdy nemračí,

to už musí bejt.

Nad plotnou vůně lívanců.

Děda si mluví se starou televizí.

*

Přes chodbu kamrlík po Bertovi. Bláznovi.

*

Zaskřípe to,

když vezmeš za kliku od

dveří na zaprášenou půdu,

v truhle pár starých knih,

suché bylinky na žlutém papíru.

*

Vyjdeš na zápraží.

*

Ve chlívě mokrý šero,

koza, prase, kráva - když tam vlezeš,

otočej se po tobě.

V maštali dva koně.

*

U sousedovic zdi rezatá pumpa.

Na hnoji hrabou věčně blbý slepice,

ve výklenku králíkárna,

před stodolou starý strom.

*

Průchod "na sád",

kde na zdi visí

prastarý nářadí.

Oblejskaný železo.

*

Krásně zkroucený

stromy, malý políčko.

A výhled na kostelní věž.

*

Kde to všecko je?

*

Obchod s bůhvíčím.

Přes dvůr asfaltka.

Na sadě místo stromů

parcely - to skoro nevyslovíš,

jak je to hnusný.

*

Někudy se vrátit jde.

Neděláš to často.

*

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
ouvej (Občasný) - 13.10.2003 > Jo, člověk se občas pokouší vracet někudy zpátky. Hezky. Moc hezky.
Body: 5
<reagovat 
Max Bubakoff (Občasný) - 13.10.2003 > vůně domoviny:o)
Body: 5
<reagovat 
Yfča (Občasný) - 13.10.2003 > Pěkné...
Body: 5
<reagovat 
Přeslička (Občasný) - 13.10.2003 > ...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Čech_Radek (Občasný) - 13.10.2003 > Perfektní.
<reagovat 
Čech_Radek (Občasný) - 13.10.2003 >
Body: 5
<reagovat 
Mira (Občasný) - 14.10.2003 > pěkný obraz..ještě se trochu hýbe...
Body: 5
<reagovat 
BlueSky (Občasný) - 16.10.2003 > Až z toho bolí u srdce........šťastný, kdo zažil aspoň něco podobného
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
nin-ex (Občasný) - 16.10.2003 > vrátit se ke skutečnýmu... jo...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
ziggy (Občasný) - 16.10.2003 >
Doporučil 
<reagovat 
nanthei (Občasný) - 16.10.2003 > skvělý
Body: 5
<reagovat 
blondýna (Občasný) - 17.10.2003 > takže  a přesto mi to nedá se nevyjádřit. víc než báseň mi tohle připomíná útržky vzpomínek, kdyby to bylo seřazené vedle sebe jako věty, text by vyzněl stejně; lovení v paměti, popis toho co jsem potkal cestou, někde, kdesi... je to polotovar. teprve z těhle fragmentů, kdyby se na nich důkladněji zapracovalo, by eventuelně mohla vzniknout báseň. to, že se črty seřadí pod sebe a graficky upraví, to ještě poezii nedělá. jinak nic ve zlým je to jen můj názor a jsem laik. jakýsi náznak poezie vidím pouze ve větě:děda si mluví se starou televizí.
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 17.10.2003 > blondýna> dík za názor... proč ne, jde to určitě brát takhle. já to ale vidim jinak...
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 17.10.2003 > blondýna> jak už je v úvodu napsáno jedná se o "Zastřenou poezii" (nebo jen pokus o ni), a ta se vyznačuje tím, že nějaké metafory a podobné "berličky" (nadsázka, nebrat doslova) vůbec nepoužívá, jde jen o holé věty, vzpomínky, útžky, názory a podobně, chápu, že to nechutná každému, ale to je snad zcela v pořádku. :o)
<reagovat 
blondýna (Občasný) - 17.10.2003 >

měl to být džbán, tak proč ti z točny kruhu vyvstává hrnec? Horatius.

 

 

 

 

 


<reagovat 
ouvej (Občasný) - 17.10.2003 >

Já tady taky pořád tak obšlapuji. Čtu pořád dokola. Zajímavé, že na obranu dílka mě napadl stejný verš, který použila Blondýna. Asi to, co podle Blondýny tomuhle dílku schází, tam každý čtenář vloží ze sebe. Každý má své doma, kam se utíká. A jestliže tu poetickou náladu dokáže vyvolat jakýkoliv text - nestává se tím proto poezií? Není proto básní?  Já hodnotím tak intuitivně. Nebiju se do krve za svou pravdu.

 

Tak asi tak nějak.


<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 17.10.2003 > ouvej> 

já teorie o tom, co je a co není poezie, ta pravá, nemám moc v lásce.

jednodušší by bylo tohle fouknout do prózy a bylo by, ta "odborníky" a jiné moc nezajímá (zdůrazňuju - tady). A to je dobře.

kdyby si člověk čet jen kupříkladu čínský veršiky, beatniky a jiný jim podobný směry, což poslední dobou dělám, sem tam, tak absolutně zapomene, že nějaké rytmy, rýmy a jiné vychytávky, na kterých kdosi furt bazíruje, jsou nadbytečné. zdůrazňuju jen pro někoho. jde o civilní a pokud možno co nejprimitivnější k jakémusi jádru jdoucí slova, neučesaná u módního holiče. samo sebou nejsem žádnej poeta, takže až tak svý výplody neobhajuju, jen si myslím, že vyčítat jim nějaký nedostatek klasické poetičnosti je vlastně trefa do černýho a svým způsobem pochvala. :o))


<reagovat 
blondýna (Občasný) - 17.10.2003 > no jo, no když mě tam jako mlsounovi zkrátka chybí to dohledávání, výcevýznamové obraty, metafory a tak podobně. nejde o strohost textu; znám desítky strohých básní, které svou výpovědí řeknou hodně.
<reagovat 
blondýna (Občasný) - 17.10.2003 > se to tady nějak zamotalo tanka i haiku, třeba, mají opravdu jasná pravidla; stejně jako verš volný či vázaný a je celkem jedno jestli to ujíždí někam do Číny nebo k beatnikům.
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 17.10.2003 > blondýna> za poezii beru třeba výpovědi indiánů, někerejch spíkrů atd., pročež o haiku nebyla řeč. stejně tak třeba buddhistický, taoistický texty jsou evidentně poetický, když tu pojednou: každý je píše, jak ho to napadá, na pravidlech bazírujou jen kopisti.
<reagovat 
blondýna (Občasný) - 17.10.2003 > taky mě napadlo: na pravidlech bazírujou jen kopisti. si představ, že třeba čtu báseň rýmovanou, celkem to pěkně šlape, metafory jak malované a pak na konci absolutní škobrtnutí mimo rytmus, zkazí mi to tudíž celou báseň a degraduje ji. jsem snad příliš náročná? nebo je nutné dodržet určitá pravidla, aby báseň skutečně vyzněla tak jak má? no nic, už tu plkám dost dlouho, přesunu se o komůrku dál
<reagovat 
blondýna (Občasný) - 17.10.2003 > sem to uvedla jako příklad, mně jenom vadí, že ty tvrdohlavě popíráš jakékoli všeobecně uznávané, skoro staletími, uznávané teorie:-)  podle toho pak teda ta poezie taky vypadá.
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 17.10.2003 > blondýna> jo, na pravidla kašlu, to máš svatou pravdu... ale nejsem jedinej, to je taky fakt. :o)
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 17.10.2003 >

Domnívám se, že se malounko mýlíš. :-)

I beatníci a čínská poezie vůbec používají tyhle serepetičky. :-)


<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 17.10.2003 > ouvej> 

číňany jsem myslel pana Bei Dao...  ten to smaží, jak mu to sedne... :o)

a já v dobrej pouetry (podle mě) žádný serepetičky nikdy nehledal, takže ani nenašel, přijde mi to zcela podružný...

samo sebou kdo hledá cokoliv najde cokoliv... nejsem milec teorií, jen jsem si kapku zaplkal, no a co? :o))


<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 18.10.2003 > ouvej> máš pravdu, ale já se špatně vyjádřil. myslel jsem na lidi typu Cave, Bukowski, kteří zřejmě pravidla zapisování pouetry znají (znali), leč jejich práce používá dle mého jen nemnoho věcí, forem přejatých, spíš se řídí logikou jakési vnitřní melodiky slova, jde jim víc o to, co chtějí říct, než o to, jestli to bude teoretikovi vyhovovat. sám to mohu jen těžko posoudit, protože neumim anglicky, ale u některý pouetry prostě vůbec nejde o počet slabik, různý aabb, bbffň, ale o něco úplně jinýho, o co se též pokouším, samo sebou ne vždy s výsledkem kýženým... :o)   
<reagovat 
pida (Občasný) - 18.10.2003 > Skvělé.
Body: 5
<reagovat 
 čitatel (Občasný) - 18.10.2003 > pida> jo... teď jsem změnil názor :-)))) je to skvělá báseň
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 18.10.2003 > pida> dík, potěšení na mý straně.
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 18.10.2003 > čitatel> 

teď jsem samo sebou taky změnil názor, přeci nebudu nebrat vážně tvůj skvělý duchovní vývoj, který je nám všem příkladem:  jsi skvělý komentátor a tvé postřehy jsou úžasně trefné.

přehazuji do prózy, poezie to není. HAF.


<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 18.10.2003 > čitatel> a už jsem zase změnil názor a vracím to do pouetry, zde jasně, Čytlístku, vidíš, jaký jsem bezpáteřní. a o to jde. odhalit to. nenechat se zmást klamnými jevy, ale vidět do hloubi duše pseudotvůrců.... HAF.
<reagovat 
Andrej Armenov (Občasný) - 16.10.2003 > Někudy se vrátit jde, nedělám to často....
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 18.10.2003 > Andrej Armenov> lhal jsem, dělám to víc než málokdy. v podstatě je na tom založena všechna řízená (?) imaginace. ech.
<reagovat 
delikt (Občasný) - 13.10.2003 > .... Neděláš to často...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 18.10.2003 > Velvet> kecy, nepřesně jsem se vymňouk, dělá se to samo, často sice ne, ale čas od času jo... :o))
<reagovat 
.......... (Občasný) - 13.10.2003 > někudy se vrátit jde
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 18.10.2003 > vever> nejde svým způsobem o návrat, ale uchování pomíjivého, někdo má album, někdo si zapisuje. ono to je věčný, tyhle jakože pomíjivé věci, chtěl jsem tohle vyjádřit, ale nepovedlo se... :o)))
<reagovat 
Pescatore (Občasný) - 13.10.2003 > Moc fajn. Skoro bych si to v sobě pojmenoval: surrealismus dětství.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 18.10.2003 > Pescatore> mně se víc líbí patafyzika, ale tohle této kategorii absolutly neodpovídá, se surrealismem to nemá taky lautr nic společnýho, jde o ne zcela přesně zachycenou imaginaci, fixaci prostředí, které mě ovlivnilo, je moje, nehledě na to, že jsem Pražák, víc jsem poznamenanej předkama z vesnice.
<reagovat 
Monty (Občasný) - 13.10.2003 > Jo, přidávám se k Naty. Parádní nostalgie - a ty metafory mi tam ani nechyběj.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 18.10.2003 > Monty> co to je metafora? co to je za sprostý slovo? :o)
<reagovat 
HáDé! (Občasný) - 13.10.2003 >

Jo, bejvávalo, .... dobře, říkají pamětníci! Jojo, jde to k horšímu! Jo, vzpomněla jsem

si taky na své dětství a  moravskou ves a zviřátka a...kdy děda mluvil s televizí! :-) Pěkně!


Body: 5
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 18.10.2003 > HáDé!> můj děda měl nejradši Vlachovku... furt nadával těm starejm ženskejm, co zacláněj, radši se koukal na ty mladý. a taky kdykoliv se na obrazovce mihnul nějakej kůň, promlouval k němu, on děda byl hodně na koně, na vojně (první republika), v hospodářství, když mu vezli na pokyn jézéďáků jeho koně na maso do Francie, jel s nima vlakem a vrátil se celej zničenej. 
<reagovat 
barlach (Občasný) - 13.10.2003 >

Já doporučím za sebe!


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 18.10.2003 > barlach> dík. potěšilo. tvoje náhledy vnímám velice, těšim se dycky na ně... :o))
<reagovat 
jakpro (Občasný) - 18.10.2003 >

Když jsem to čet, tak jsem si říkal: pohodička, fakt dobrý. A ke konci mě při tom napadlo - proč to všechno? Pak jsem došel k posledním 2 slokám a bylo mi jasný,že proto!

Jináč by šlo jistě dlouho polemizovat o tom, jestli to je poezyje nebo není, je docela možné že není, ale při takovém polemizování bychom mohli zapomenout, co jsme si to vlastně přečetli... Trochu mu to připomíná poezii všedního dne, ale jinak myslím, že je to jedno:)


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
hajka (Občasný) - 19.10.2003 >
Body: 5
<reagovat 
Naty (Stálý,Redaktor) - 13.10.2003 > Ježíš. Nostalgie jak vyšitá. Ale krááásnááá!
Body: 5
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 18.10.2003 > Naty> já to nostalgicky vůbec nevnímám. jen jsem si něco vybavoval. se mi to vynořilo před zraky. že to působí nostalgicky je to kouzlo nechtěnýho. spíš tam mám kapku nasranosti nad během času.
<reagovat 
 Naty (Stálý,Redaktor) - 20.10.2003 > stanislav> To jsem trdlo, já jsem ti na to chtěla odpovědět a poslala jsem to sama sobě.
Tak druhý pokus.

No to je právě ta otázka, jak to kdo vnímá. Já jsem tam samozřejmě odhalila to rozhořčení, ale když já mám k těmhle starejm věcem osobitý vztah, takže jde spíš o to, že JÁ to vnímám nostalgicky, aniž bych tě podezřívala z téhož.

<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 4 5 6 (7) 10 12 13 15 16 19 20 22 23 24 25 29 36 47 49 50 58 69 70 83 84 85 87 88
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter