Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Divadlo
 > Divadlo
 > Recenze
 > Zajímavosti
 > Dramata
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Čarodějnice ve Švandově divadle
Autor: Kateřina (Občasný) - publikováno 7.3.2004 (00:44:39)
Další premiérou Buchet a loutek ve Studiu Švandova divadla byly, po Pomstě a Babce chňapce, Čarodějnice podle Roalda Dahla.

Dahlovy čarodějnice chtějí všechny děti proměnit v myši. Jejich plán vyslyší chlapec Emánek, jehož babička si ví s čarodějnicemi rady. Avšak než je babiččin plán uskutečněn, je sám Emánek proměněn v myš.

Hororový příběh babičky a jejího vnoučka Emánka se odehrává na čtyřech malých loutkových jevišťátcích a na předscéně, kde vystupují „živí“ herci. Babička, Emánek, a maloměšťácká rodinka jsou ztvárněni marionetami na drátě (výprava B. Čechová). Hlavní čarodějnice, obsluha hotelu Bohdaneč, pošťák a lékař jsou předvedeni náramně živými herci.

Babička si okamžitě získá dětské publikum kouřením doutníkům a nevraživým přístupem k mléku, které považuje za nezdravé. Je oděna do žluté skautské košile, kraťasů a silných teplých podkolenek. Tvář této moudré ženy je vrásčitá, neboť na pleť používá kouř z doutníků. Zato její vnouček Emánek ví, že má pít mléko a dokonce se dobrovolně myje.

V první části příběhu se setkáváme s babičkou a jejím vnoučkem v jejich domově. Idylka soužití babičky a Emánka je poprvé narušena příchodem pošťáka, nesoucího babičce penzi. Pošťák (Marek Bečka) předá babičce penzi za asistence sousedovic psa, zakousnutého v jeho noze. Zde se poprvé projeví babiččina prozíravost, když na pošťáka volá, v které zatáčce nemá jet rychle, či kam spadne, když nebude dávat pozor na můstku přes potok. Jak pošťák dbá na babiččiny rady se dovídáme z kvílení nebohého muže i ze zvuků ohýbaného železa jeho kola. Emánek pak za peníze z důchodu pořídí babičce nové doutníky a noviny. Z novin se babička s Emánkem dozvědí o únosu malé dívenky osobou s kokrhelem. Babička okamžitě vytuší, že únos má na svědomí čarodějnice, kterým nejvíce páchnou čisté a vymydlené děti. Babička okamžitě posílá Emánka na zahradu, aby se ušpinil, což vedle mě sedící maminka nesla se značnou nelibostí.

Podobných peripetií je v inscenaci více než dost, aniž by diváci byli přesyceni množstvím nápadů či by se příběh rozpadal. Inscenace tak neztrácí na tempu a nemá hluché místo.

Když Emánka začne ohrožovat čarodějnice (Radek Beran) přímo v jejich zahradě, babička si nechá napsat poukaz do lázní a s Emánkem tam odjedou.

Již ve vlaku do lázní (jednotlivá kupé jsou vytvořena všemi třemi dolními jevišťátky) se seznámí s Brunem a jeho rodiči, jejichž soužití zdaleka není tak idylické jako Emánka s babičkou. Zvláště pak Brunova maminka, která se bojí myší, je přesně charakterizována hysterickým hlasem (Kristina Maděričová).

V hotelu v Lázních Bohdaneč zrovna probíhá sjezd proradných čarodějnic. Když se na jevišti objeví hlavní čarodějnice (Vít Brukner) a v pozadí všechny čarodějnice účastnící se sjezdu, zatrne nejen dětem. Zelené čarodějnice B. Čechové dávají jasně najevo, že jako nadpřirozené bytosti nepatří do světa lidí, a možná i proto trochu ve své pravé podobě připomínají mimozemšťany.

Emánkovi se (za liknavé Brunovi pomoci) nakonec podaří zrealizovat babiččin plán a všechny čarodějnice proměnit v myši, takže všechny ostatní děti jsou zachráněni od jeho (a Brunova) osudu. Příběh nakonec dopadne dobře i pro Emánka a jeho babičku, byť se tak stane poněkud nečekaně. Tato závěrečná scéna vyzněla na premiéře velmi cituplně.

Z celé inscenace čiší tradiční „Buchťácké“ kouzelné hračičkaření, na kterém jsou postaveny jednotlivé scény děje. Inscenace však působí kompaktním dojmem. Možná je to i tím, že se tentokráte drželi prověřené stavby cizí předlohy.



Poznámky k tomuto příspěvku
barlach (Občasný) - 8.3.2004 >

Dobrá recenze. Možná bych použil ještě pár faktů o hře samotné či o Roaldu Dahlovi (kdy byla napsána a proč atd.), ale to je na názoru. Děk bych možná nastínil stručněji - já osobně bych se raději nechával překvapit až v divadle... Líbí se mi hodnocení, často se hovoří buď jen o hercích nebo jen o režii. Je tu obojí, mluvíš o temporytmu atd. Myslím, že je to kvalitní recenze... A jak se budu snažit přesvědčit i kvalitní přestavení...

 

(jen mám trochu výhrady k větě - Tato závěrečná scéna vyzněla na premiéře velmi cituplně. - ale nevím proč mi tam nesedí...


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Serafita (Občasný) - 22.3.2004 > Příliš obšírně popisuješ děj... Kdo to režíroval? Je tam třeba hudba?
Myslím, že jsem to viděla jako film, ale americký, žádná Bohdaneč...:o)
Body: 4
<reagovat 
 čtenář Henty - 2.11.2006 > Serafita> Souhlasím, taky jsem ten film viděl. A rád bych viděl i tu hru.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter