|
|
|
Belle Epoque Autor: romann (Občasný) - publikováno 13.6.2001 (13:22:12), v časopise 13.6.2001
|
| |
Půjčil jsem si v Technické knihovně Klementina svázaný časopis Sborník české společnosti Zeměvědné (signatura gg338) ročník 1900 a 1901. Pročítal jsem tu zachovalou knihu a dýchla na mě úplně jiná doba. Už ve slohu je jiná, promítalo se do ní tehdejší myšlení. Je tomu tak stále, jen naše slova jsou o poznání hrubší a neklidná. Přineslo mi to mnoho nových pohledů na současnost.
Je moc dobré cestovat, zejména mimo turisticky atraktivní místa. Prostě poznávat duch místa a lidí. Člověk pak uvidí i vlastní domov z jiného úhlu. Obohatí ho to. Stejné je to i se starými knihami. Nasát do sebe atmosféru zašlých časů a vidět, že zašlé vlastně nejsou, jsou jiné než naše a naše názory o ní. Leccos bylo tehdy lepší a technický pokrok byl jen v pokusech nadšených amatérů. Výrazný byl sklon k řádu, solidnosti, rozvaze a slušnosti. Není vidět nějaká naivita, či náboženská a politická demagogie, zkoumalo se pečlivě. Už tenkrát se rozebírala hypnóza a spiritismus a došlo se paradoxně dál, než jsme my dnes! V této době se však skrytě rodil nejen fašismus, ale i komunismus.
Na druhé straně se potlačovaly sklony projevit zlo a magii a to se negativně projevilo v blízké válce. Prostě se to hromadilo a hromadilo… Zejména Japonci, kteří nemají ani jedno neslušné slovo se projevili nejhůř. Zato teď je toho až moc, že to některé stahuje.
Tedy pokud mohu doporučit, čtěte staré knihy a noviny. I z totality a protektorátu, abyste pochopili co je to dělat novináře. V knihovně jsou i starší časopisy, dokonce i z r. 1780. To byla zase úplně jiná doba. Je to lepší než se učit dějepis z učebnic. Nejsem zastáncem rigidity, ale byla to krásná epocha, ale na co dáváme důraz teď?
|
|
|