Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 22.11.
Cecílie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Hra na tři
Autor: kalais (Občasný) - publikováno 1.8.2006 (09:19:36)

(zpěv zakřiknuté)

 

Cizinec

 

Bylo dávno po žních

a v ulitě deště chrastily dvoje oči

...

Cizinec pil sám - na místě N.

kradmé pohyby tmavých šátků

 

i on jako by celý nebyl

 

skutečný

 

stál sníh na oknech

zula jsem boty a horoucíma nohama

prošlapala cestu

k zamrzlé láhvi se vzkazem

...

Bylo dávno po žních

v břiše Ryby se navždy rozložilo slovo

polykala horce příborem noci zbytky

bylo dávno po žních

vzduch jako zelená s mlékem

otisky tváří na umakartovém stole

...

utonulého vytáhli z řeky

jako by nebylo

 

když spustili ohňostroj

namísto hlav padali z nebe

ježci s ostrými bodlinami

 

*

(sama sobě - uzavírám sbírky kruh)

 

(S) míření

 

V pěsti drtím poslední nit dne

a když se prudce nadechnu

přetrhne se vejpůl

mlčení zlověstně syšící

na nerez pánvi

 

kostry zvířat se mi náhle

ustávají zatínat do krku

po bouři shazuji

 nepropustnou krustu

 

volně opouštím les očí

dítě z kamene táhnu

na vodítku

 

za sebou

 

*

 

(Jonášovi)

 

Kruh

 

Je kruh uprostřed ulice

a v něm samota vypočítaná

přesně na délku jednoho člověka

 

krátká pauza

než dokope s úsměvem

hrob a pak se

pomalu jako vlny příboje

vnoří do božské hlíny



Poznámky k tomuto příspěvku
born to be child (Občasný) - 1.8.2006 > asi se s těma ulitama fakt roztrhl pytel - to je za týden třetí básnička s ulitou..a to jsem všechny nečetl 8¨-)

<reagovat 
 kalais (Občasný) - 1.8.2006 > born to be child> ta první je vlastně hodně stará
sice na to nemám důkaz ale já jsem tu ulitu vymyslela první jo?:)
<reagovat 
 born to be child (Občasný) - 1.8.2006 > kalais> to ale vůbec nic nemění na tom faktu, že je to tu samá ulita 8¨-)
jestli tu probíhá tajný závod na thema ulita, budu se muset asi taky přidat 8¨-))
<reagovat 
 kalais (Občasný) - 1.8.2006 > born to be child> samozřejmě, ale už se ani nepřidávej, právě jsem to totiž vyhrála:))))))))))))
<reagovat 
 born to be child (Občasný) - 1.8.2006 > kalais> jenže popelka chodí až o dvanácté! 8¨-)))
<reagovat 
Jonáš (Stálý) - 1.8.2006 >

rozumím...

 

jsou drsné, očistné...


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Jonáš (Stálý) - 1.8.2006 > a jsou v tom (pro mne) zajímavý aluze...
<reagovat 
MCMXLI (Občasný) - 1.8.2006 >
Body: 5
<reagovat 
Augustin_Šípek (Občasný) - 1.8.2006 > moc dobré...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Hrdý (Občasný) - 1.8.2006 >

čtu už jen říkanky a jezdi(m) na bruslích!

ale asi pěkný, nevim:)
<reagovat 
zkrveživ (Občasný) - 1.8.2006 >
Doporučil 
<reagovat 
skold (Občasný) - 1.8.2006 > tohle jediné se mi líbí :

utonulého vytáhli z řeky
jako by nebylo

...

jináč je to hezké
forma je opravdu velice dobrá, ale je to pro mě takové až příliš poetické...moc velká snaha zaujmout

kde jsou jednoduchá ,ale originální slovní spojení ?

ty kamenné děti jsou ale také velice skvělé !

3-4
Body: 3
<reagovat 
Leodegrance (Občasný) - 1.8.2006 >

Hlavně druhá. První je na mě dlouhá a některé obrazy mi v ní přijdou rozpliznuté.

Ovšem

stál sníh na oknech

zula jsem boty a horoucíma nohama

prošlapala cestu

k zamrzlé láhvi se vzkazem

je dost na sílu a pro mě dobrý.

Třetí příliš přemýšlí.


Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 1.8.2006 > měl jsem stejnojmenou básničku :)
<reagovat 
 Raimund (Občasný) - 1.8.2006 > drfaust>  "Měl ?"  - nepřeháněj , ještě máš čas.
Body: 5
<reagovat 
.......... (Občasný) - 2.8.2006 > nojo ... slova
Body: 1
<reagovat 
hajka (Občasný) - 2.8.2006 > už jsem psala jinde..druhá...;)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
prelda (Občasný) - 2.8.2006 >
Body: 3
<reagovat 
tři_černí_mravenci (Občasný) - 2.8.2006 > ten drfaust no...jakože název nás nějak ruší...

...jinak jo...jen se nám to kupodivu víc líbilo při prvním čtení víc než při druhém...tak nevíme, zkusíme to třeba někdy jindy ještě...


Doporučil 
<reagovat 
Skafloc (Občasný) - 1.8.2006 >

borne> ve dvanáct se ta naše princezna, ta popelka, změní zase v kurvu, hrad v bordel a z nás budou vobyčejný zkurvený vojclové.... je to tak, Rossi?

 

Kalais - i přes ulitu... se mi to líbilo, i jako celek to má svý kouzlo... můj subjektivní názor


<reagovat 
 Naty (Občasný,Redaktor) - 1.8.2006 > Skafloc> 

Jěje, připomnělo mi to Hájili jsme hrad.

 

Kalais - dobrý, upoutá, ale do čisté pětky mi něco málo chybí. 


<reagovat 
 Skafloc (Občasný) - 2.8.2006 > Naty>  no bodejť, že jo  teď jsem to dočetl, už asi po 25., to se dá každý rok 3x  ... a jestli Ti mohu něco doporučit, tak od Lothar Günter-Buchheim knihu "Ponorka"... je to totéž z druhé strany  tam jsou taky lexikologické perly a navíc je to i ojedinělá výpověď o psychologické stránce fenoménu ponorka.... ale...
<reagovat 
 Naty (Občasný,Redaktor) - 2.8.2006 > Skafloc> 

Sakra, to jsem dobrá!

Na rozdíl od tebe, jsem to četla jen dvakrát a to cca před dvaceti lety. Nebyla jsem si 100% jistá.

Tu doporučenou se pokusím někde sehnat. Dík za tip.


<reagovat 
aaaaaaa (Občasný) - 3.8.2006 > Kruh je pěkný a srozumitelný. To co je předtím nechápu,ale jako poezie to na mne nepůsobí.
<reagovat 
Seregil (Občasný) - 5.8.2006 > Všechny... a nejvíc ta třetí...*
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Smetiprach (Občasný) - 7.8.2006 >
Doporučil 
<reagovat 
rohoz (Občasný) - 7.8.2006 > Přiznám se, že jsem musel číst opakovaně první dvě části, poněvadž jsem chtěl porozumět, třeba jen po svém. Pro mne, zejména právě první dvě části, jsou odvážnou, hodně obraznou poezií, jindy a jinde bych řekl naštvaně "křížovka", ale zde jsem ten dojem neměl. Něco mne vtahovalo, jakási vnější naléhavost (hroucíma nohama prošlapala cestu  .... vytáhli utonulého jako by nebylo, opakovaně - bylo po žních), samozřejmě formální čistota, ale také mám pocit, že mne i forma jaksi povzbuzuje k větší odvaze ve vlastní tvorbě. A poslední, jaksi snadno dostupná báseň je či působí jako jakési završení něčeho, co je rozhodnuto. A právě ve své zdánlivé jednoduchosti mi přijde přirozeným protipólem. Mám z tohoto čtení o dost jiný pocit, než ze čtení velké většiny ostatních věcí.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
army of me (Občasný) - 8.8.2006 >
Body: 4
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 8.8.2006 >

Nevím proč....ale při čtení se mi neustále vynořovalo slovo matematika

líbily


Doporučil 
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 8.8.2006 >  
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 8.8.2006 > aluze.

líbí se mi skoldova slova, že na poezii je to moc poetické:))
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 skold (Občasný) - 8.8.2006 > ztratila> špatně jsem se vyjádřřřřřil ..... je to přeplácané..tak
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 8.8.2006 > tak na to mysli, co říkáš / píšeš;))
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 21.8.2006 > někde něco jako by trochu přebývalo...
nejvíc se mi líbí dvojka
a pak tohle je výborný:

"Je kruh uprostřed ulice
a v něm samota vypočítaná
přesně na délku jednoho člověka"
kopání hrobu je na mě trošku moc pathetické, ale co naplat, musíš ho tam mít, tak tam je ;o)
Body: 5
<reagovat 
čtenář Jiří M. - 4.9.2006 > milá baronko z K., vřele tě zdravím, jak bylo na Pouti? Taky bych rád vrhnul nějaký interpretační potenciál (ostatně ho mám poslední dobou víc než dost)na tvou báseň, ale nechám to na odbornících. Ta první mi přijde dost vtipná, vzpomněl jesm na Básně noci. Ozvi se, pokud nebudeš na místě N., ale treba v Prahe, hmm...hmm... chlast ajaj čeká, ešče jesm chtěl opítat, kdy bude tvé čtení v Řetězový, abych poslal anonci do éteru. Papa, zakřiknutá, a na ty kostry chcíplejch zvířátek si dávej fakt pozor *KHM*
<reagovat 
whispermoonlite (Občasný) - 10.9.2010 >

trvanlivé, trvanlivé věci. - podporují mé dlouhodobé domněnky, že ona krusta neprostupnosti, již někteří zmiňují, může mít souvislost s perpetuálním nábojem básně, který se neočte ani na poněkolikáté. - možná proto, že cílem není sdělování smyslu, alespoň ne nadřazeným, nýbrž vyvolávání smyslu děním v básni, které není chaotické a má svůj směr přinášející pohyb (a dost možná zážitek pohybu v magnetickém poli nevyjádřených, leč stále nějak inherentně přítomných antropologických a existenciálních konstant ve čtenáři, působí jako další kondenzátor). -

dobré je, že projitím cesty se náboj nevyčerpává. - a zde sehrává, zdá se mi, hlavní roli odstup, který si udržuje označující slovo od svého referenta. Směr sdělení se jakoby odklání do neutrální zóny, v níž se může donekonečna opakovat akt významového přenosu, který zajišťuje metafora, ALE zároveň, a to je klíčové, neopouští hlavní syntetizující linku básně. Je stále součástí její intence, stále se podílí na splétání a vytváření její sítě, tj. těla básně (její syžet je víc křížný a vířivý než lineární, což posiluje náboj), strukturovaného podkládajícím smyslem.

označování takto funguje v několika sférách naráz, i když se nejedná o starý symbolistický princip. - důležitá mi přijde otevřenost a nedourčenost oné přenesené roviny označení, to, co jsem nazval "neutrální zónou", odbočka, která není jen "přeložením" jednoho významu do druhého podle metaforického klíče. (tradiční symbolismus je oproti tomu dourčený - pouze se u něj zdvojuje referenční akt, který v obou polohách náleží jedné lineární lince.)

- popsaný jev je zároveň i to, co někomu vytváří neprostupnou, nebo hůře prostupnou krustu. - ("Kruh" je v tomto smyslu průhlednější a významově uzavřenější, ale zase účinkuje přímou ostrostí symboliky.) -

vypočítanost možná měla svůj podíl, ale je to vypočítanost hodná Holana, nebo W. Stevense, takže těžko v tomto kontextu, na této úrovni něco kritizovat. (a opravdu, po druhém zamyšlení mi srovnání s oběma autory nepřijde ujeté - zvlášť pro jiskrnou odolnost obrazu. - jejich intelektuální vs. Tvou pocitovou rovinu netřeba nyní srovnávat).


Doporučil 
<reagovat 
swedish_nigg (Občasný) - 30.8.2006 >

tahle je super, ne místy, tahle je převážně super, ale místy není - v těch místech, o kterých mluvím, něco skřípe, a proto:

 

malá estetická :) analýza úryvku:

 

"utonulého vytáhli z řeky

jako by nebylo

 

když spustili ohňostroj

namísto hlav padali z nebe

ježci s ostrými bodlinami"

 

o co mi de: když někdo řekne (jako sem řekl já), že mu v básni něco skřípe, něco se muselo stát. buď je chyba na jeho straně, a nebo na té druhé. je evidentní, že tvoje básně vyžadují velkou interpretační potenci. to ale samo o sobě ještě není kvalitou - když například napíšu místo dvou slov (utonulý, řeka) slova tři (utonulý, řeka, hlava), bude zapotřebí většího interpretačního úsilí k tomu, aby čtenář tyhle slova syntetizoval, aby je teda mohl interpretovat. Dvě slova (utonulý, řeka) jsou tak banální, že se jejich poetická síla rovná téměř nule. Ne že by tři slova, který jsem vybral byla nějak woo-ha, ale přeci jenom se u nich člověk musí zastavit (změnit rytmus čtení) - podle mě to je místo, kde vzniká komplexní básnický obraz. Když ale napíšu za sebou slov pět (utonulý, řeka, hlava, ohňostroj, ježek) musím už jejich syntéze pomoci - syntakticky, kontextem... Musím si uvědomit, že těchhle pět slov, který jsou dohromady sémanticky dost nesourodý, dá velkou práci = delší dobu syntetizovat. je to vlastně výzva i pro básníka a neznamená to, jak těch pět slov co nejjednodušejc spojit, to ne, jde o to, jak je spojit básnicky. je k tomu asi víc prostředků, než mě tady na koleni právě napadne, je ale myslím jeden základní - význam - a jelikož jsou prostor a čas základní kategorie poznání, potom předpokládám, že práce na nich rozhodně uchopení významu přispěje.

P a Č jsou pro mě něco jako spodní proudy obraznosti, díky nimž funguje - myslím, že se to blíží pojmu umělecké pravdy.

To, že jsem (z časových důvodů ovšem) vybral jen úryvek je asi trestuhodný, nicméně je pravda, že jsem se právě tady zastavil tak dlouho, až mi přišlo, že mi ujíždí vlak a že ta hala, kde čekám, není nádraží, ale depo. ten vlak, to je samozřejmě báseň jako celek. zastavil jsem se na úryvku, který už nebylo možný přejít intuitivně, musel jsem se zastavit a analyzovat ho (když se to přežene, tak je to nebezpečný). analýza není na škodu, díky ní si uvědomujeme rozsah kvality, když ale trvá moc dlouho, šířka se napne a - praskne, rozdrobí se, celek uniká.

takže, co vlastně si tak upoutalo mojí pozornost? právě Č-P vztahy:

přechod mezi dvěma obrazy:

a) Č: SPOJKA "když" - je tu posloupnost a nebo není?

b) P: jednoduchá otázka: kde se tyhle obrazy odehrávají? - na jednom místě nebo na dvou oddělených místech

+ kdo jsou oni - jsou to stále ti samí, nebo jsou to dvě skupiny? pokud to jsou tu samí, pak tady chybí motivace, která by obě činnosti navzájem osvětlovala

 

samozřejmě že můžeš říct například: to už ponechávám na jejich libovůli. a je asi pravda, že u jednoho obrazu tak dlouhýho textu problém nenastane, jenže stane-li se z toho pravidlo, potom je autor sám proti sobě - v extrémním případě je báseň výčtem obrázků, jejichž společný jmenovatel je hmotná nouze zneuznaného malíře pokojů - to ty samozřejmě nejsi, ale myslím, že máš někdy sklony k překotnosti, která je efektní. v konečném důsledku je ale kontraproduktivní

 

věřím tomu, že nejlepší cestou, jak do básně zapojit imaginativní mnohost, která se netříští, je vytvořit fungující Č-P rámec.

a to není jenom chronologie a sousedství v domově důchodců

---------------------------------------------------------------------------------

 

omlouvám se za MOJÍ překotnost, ale už je tu final countdown a už jsem taky unavenej - tak se měj a uvidíme se_čus


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 kalais (Občasný) - 9.9.2006 > swedish_nigg> dík!!! hua

vyčerpals mě:)*
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 10.9.2010 > swedish_nigg> 

je to pěkný rozbor, hlavně tím, jak je nasměrovaný k věčně otevřené otázce syntézy v básni. - předpokládáme mlčky, že syntéza smyslu přímo souvisí s intenzitou básně, její energií. - co je však navždy nedourčené, nerozhodnuté, neboť se to přímo dotýká nadřazeného smyslu účinkování básně v kontextu všech jiných básnických textů, v proudu všelijak na sebe působících tendencí toho, čím poezie může být a CO má znamenat, je MÍRA syntézy významových prvků a odtud potažmo otevřenosti/uzavřenosti struktury. -

s tím si lze donekonečna hrát a báseň tím natáčet do různých úhlů, kdy se vždy jinak vyjeví vůči očekávání, konvenci, poznaným principům dění, žádaným projekčním plátnům, stvrzujícím pochodům atd. - tady zvenčí nelze říct, co je dobře a co špatně, co je "kontraproduktivní"; jakýms-takýms měřítkem je jen představa autora, jak by měla být báseň vůči svému nevyhnutelnému kontextu, který ji zrcadlí a uvádí do své jedinečnosti, nastavena.


<reagovat 
 swedish_nigg (Občasný) - 11.9.2006 > kalais> a co si myslíš ty?
<reagovat 
 kalais (Občasný) - 11.9.2006 > swedish_nigg> že máš naprostou pravdu

:)

<reagovat 
 swedish_nigg (Občasný) - 11.9.2006 > kalais> tak aspoň, jak k tomu přistupuješ: např. co se týká té libovůle?
<reagovat 
 kalais (Občasný) - 11.9.2006 > swedish_nigg> až budu mít víc času
viděls už rozvrhy?

to bude zas maso
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter