|
|
|
Ti druzí (The Others) Autor: Kajman (Občasný) - publikováno 25.1.2002 (13:55:27), v časopise 27.1.2002
|
| |
| TI DRUZÍ (The Others) 2001 režie Alejandro Amenábar
Grace žije se synkem Nicholasem a dcerkou Anne ve velikém, strašidelném domě, píše se rok 1945. Manžel Charles se nevrací z války, kam se vydal porazit Francouze a obě děti trpí fotosenzitivitou, jsou alergičtí na světlo a tak je celý dům zahalen do temna, jen mihotavé světlo z olejových lamp se odráží od těžkých závěsů, chránících děti před puchýři ze světla. A aby toho nebylo málo, v domě, jak se zdá, straší. Nicole Kidman si to dlouho nechce připustit, ale v závěru pochopí i ona. V domě jsou duchové, čehož si bystrá dcerka povšimla již dávno, rozmlouvajíce s duchem mrtvého chlapce Viktora. Vše je podáno se stupňující se hororovitostí, dveře se otvírají, klavír sám hraje, hrůza se stupňuje a poměrně záhy vytušíte, co bude pokračovat. Trojice služebníků, kterou ma´am přijme, působí hodně záhadně a z očí jí kouká čertovina, či spíše hrobovina, a z různých náznaků a stoického klidu vytušíte, že něco vědí, tím spíše, že v domě kdysi dříve sloužili a znají ho i po slepu, prý. Pokud cítíte z mých řádků nádech pohrdlivé ironie, cítíte zcela správně. Film je úděsně nudný, Nicole Kidmanová, momentálně hodně v kursu, dokazuje, jak prkenná a afektovaná je herečka a neuvěříte jí, ač se budete snažit. Herci v dětských rolích jsou dobří, ale nic naplat, nové Psycho ani Duch to není. Mnohé okamžiky jsou tak uboze průhledné a čekané, až to bolí. Každou chvilku něco zarachotí, vrzne, hekne, zašeptá, vybafne bubák, tu prásknou dveře, tu se rozeřve syn či dcerka, tu přímo Grace. Objeví se i manžel, vracející se bůhví odkud mlhou z války, ale je jaksi dost mimo a po menší erotické mezihře opět mizí v mlze, zanechav zmatenou hrdinku napospas duchům. To však už nevydýchá trojice zahradník, chůva, němá posluhovačka a na zahradě odkryjí schované hroby a ejhle, jsou v nich pochováni oni samotní, tubera před 50 lety si nevybírala, což záhy dítka i matinka zjistí a co by pamětník 6. smyslu neřekl – i oni se ukáží býti mrtví! To se jim totiž příchozí, služebně starší duchové, snažili osvětlit, milánkové, ve vás není života ani za mák, protože, jak se znuděný divák dozvídá, Nicole děti zadusila polštářem, nezvládajíce více náročnou péči o ně a sama to ukončila zastřelením. Duchové strašící v domě nejsou duchové, anóbrž živí, noví obyvatelé, naopak strašení naší milou rodinkou, Viktor je živý chlapec a naopak Anne je duchem... Prostě tohle už tady bylo a ať přebírám film z jakéhokoliv konce, nenapadá mě nic, proč bych neměl trvat na tom, že Ti druzí je děsně, děsně slabý film u nějž jsem zíval a nevěřícně přijímal jedno klišé za druhým, od do mlhy zahaleného velkodomu až po filosofování o mrtví versus živí… Ale dost možná mi uniklo něco „vespod“ filmu, protože na známé stránce allmovie.com obdržel film 4 hvězdičky z 5, uživatelé Yahoo si myslí lautr totéž, zahajoval program též v Benátkách a byl dokonce navržen na cenu Evropské filmové akademie! Že bych měl o kolečko míň? Můžete to zkusit, právě vstupuje do kin…
|
|
|