|
|
|
| |
Francouzské zvláštnosti
Francie je pro mnohé cizince velice pritažlivá země. Slunce, víno, Azurové pobřeží, temperamentní lidé, vyhlášená kuchyně… Prostě blahobyt. Já sama mám teď možnost okusit její krásy (i z opačné stránky) na vlastní kůži. Jsem tu už měsíc a snažím se pochytit co nejvíce z místních zvyklostí, abych vám o tom mohl a napsat a případně vás i navnadit či odradit od vaší cesty za poznáním.
Jistě není nikdo, kdo by o Francii nikdy neslyšel. Hlavní město Paříž, centrum evropské kultury, plná věhlasných památek, monumentálních staveb a romantických zákoutí... Snad si ji ani netroufám popisovat, protože jsem v ní nikdy nebyla. Jen jsem tudy projížděla, ale na to, aby ji človek dobře poznal, nestačí ani týden pobytu. Jen jednu poznámku si neodpustím. V jedné písničce se zpívá « Bonsoire, Mademoiselle Paris » ; jenže Paříž ne ní žádná slečna, nýbrž pořádný chlap. Ve francouzštině má totiž Paris mužský člen.
Něco málo z geografie
Správné jméno této země je Francouzská republika, rozlohou je 7x větší než ČR a obyvatel má přes 58 milionů. Dělí se na regiony (22) a departementy (něco přes 100). Nejvyšší hora je Mont Blanc (4807 m) a nejdelší řeka je Rhona. Měnou je francouzský frank (1 FRF = 5,60 Kč). 90 % obyvatel vyznává naboženství římsko-katolické, kromě Francouzů tu žije mnoho jiných národů z někdejších afrických a Tichomořsk ých kolonií. Největší města jsou Paříž (2,1 mil.), Marseille (800 000), Lyon, Toulouse a Nice. Ze západní strany omývá břehy Francie Atlantický oceán, z jižní strany Středozemní moře.
Mé zkušenosti
Mé vlastní poznatky a zkušenosti z města La Roche-sur-Yon, ve kterém bych měla strávit celkem tři měsíce, jsem shrnula do několika bodů. Berte ale tuto charakteristiku trochu s nadsázkou, jelikož mé poznatky vyplývají především z vlastních zkušeností v La Roche a nemusí charakterizovat chování a způsoby všech l idí v jiných částech Francie. Také jsem trochu chtěla pobavit a zároven trochu odstranit mýty o « pohádkovém životě ve Francii ».
Nejtypičtějším francouzským jídlem jsou bagety o délce 1 metru, které se podávají k snídani, obědu i k večeři.
Bagetu jedí Francouzi zásadně čerstvou a namáčí si ji do misky s čajem, kafem, kakaem nebo mlékem.
Bageta se nikdy nejí nad talířem, ale drobí ji přímo na ubrus. Ten se pak jen vyklepe a je uklizeno.
Po odchodu z jídelny musí zůstat na stole (i kolem něho) co největší nepořádek.
Každé jídlo má ve Francii tři chody, jejichž podávání se přísně dodržuje. V některých restauracích vám dokonce odmítnou dát jídlo bez předkrmu a zákusku.
Minerální voda je tu téměř stejně drahá jako víno. Proto se nejčastěji pije voda z vodovodu, kterou vám podají i v restauraci (alespon má tu samou chuť).
Francouzi jedí hodně a dlouho, protože u jídla prodiskutují ty nejdůležitější věci z celého dne. Proto jsou tu v každé jídelně mikrovnky, aby si mohli ohřát jídlo, které jim během povídání vychladlo.
Při jízdě autem zásadně nedodržují předepsanou rychlost, ale bezpečnostní pásy použijí i na přeparkování.
Pouštějí chodce na přechodu, i když tam není semafor (narozdíl od nás, že ?).
Většina Francouzů (co jsem poznala) si myslí, že Čechy jsou součástí Ruska; ti vzdělanější nás považují za Československo a setkala jsem se i s případem, kdy Francouz znal Prahu, ale nevěděl v které zemi leží. Se zeměpisem je to tu opravdu na slabé úrovni.
Francouzi se bojí lidí z východní Evropy, protože je tam zima a protože jsou tam Rusové (jeden názor, co jsem slyšela).
Neradi mluví jinou řečí než francouzsky, angličtina jim moc nejde, protože neumí vyslovovat H.
Jsou velice hrdí na svoji zemi. V obchodech je 80 % výrobků francouzských a každé nové slovíčko hned překládají do francouzštiny (např. Start, Informace, Mobil apod.)
Jsou velice srdeční a vždy vás vítají vstřícně s otevřenou náručí. Při loučení se přátelé líbají na tváře.
Pracují velice málo a nikam nepospíchají. Pracovní doba zde trvá 7,5 hodiny, z toho 1,5 hodiny je přestávka na oběd.
Počasí je tu horší než u nás (alespoň teď).
Mimo Paříž se tu žije rodinným životem; žení se a vdávají brzy a mývají spoustu dětí.
město La Roche-sur-Yon
|
|
|