|
|
|
Spiderman Autor: Tina (Občasný) - publikováno 9.6.2002 (16:04:08), v časopise 26.6.2002
|
| |
SPIDERMAN
Každá doba potřebuje svého hrdinu a není moc podstatné, jestli je to hrdina reálný nebo ne. Již ve starém Řecku byla vymyšlena pověst o bájném Herkulovi se superschopnostmi a býčí silou. Mnoho hollywoodských hrdinů ovlivnilo myšlení a cítění lidí natolik, že vstoupilo do dějin. Je to touha lidí po hrdinech, která je v nich, která je nutí křísit staré hrdiny a znovuobjevovat nové. Každá doba má různé prostředky, jak své hrdiny oslavovat. Dnes je to komerční úspěch, který ukazuje na úspěšnost filmu. Všude se objevují trička, klíčenky a spousta jiného zboží s logy Spidermana. Tento krasavec v modročerveném obleku s pavoučíma očima se kouká snad ze všeho, na co je možno se podívat. Za první tři dny promítání v amerických kinech si vykoledoval 114 miliónu dolarů, což je za tak krátkou dobu historický rekord. Zanechal za sebou dokonce i nový díl Hvězdných válek, v což nikdo ani nedoufal. Co je na tomto mutantovi člověka a pavouka tak přitahující? Pavoučí muž, stejně jako Superman, má předchůdce v kreslených seriálech. Objevil se v komiksové verzi v roce 1962, následovala animovaná televizní show a další zpracování až po letošní variaci. Jak se zmínila producentka filmu (Laura Ziskin), je dobré, že Spiderman nebyl natočen před 10 lety, protože speciální efekty by na to nestačily. Ano, Pavoučí muž, to jsou zejména perfektní speciální efekty, které si vzal do rukou John Dykystra (Hvězdné války), což je zárukou vysoké kvality. Spiderman lítá, šplhá po zdech a bojuje se svým neméně dokonalým protivníkem Goblinem (W. Dafoe). Za pomoci počítačové grafiky jsou oba dva schopni téměř všeho. Příznivcům počítačových technologií, učaruje asi zejména Goblin, který je se svými střelami témeř nedostižný. Jediné, co lze vytknout efektům je, že jsou dokonalé až příliš, a nechávají diváka žíznit po ještě dokonalejších. Tob Maguire v hlavní roli působí přesvědčivě a civilně. Jeho Pavoučí muž není nafoukanec ani krasavec, je to kluk z předměstské čtvrti, beznadějně zamilovaný do své spolužačky. Po pokousaní zmutovaným pavoukem se zvětší jeho schopnosti a fyzická síla, a on je nucen vybrat si na jakou stranu boje se připojí, buď se spojí se zlem nebo bude proti němu bojovat. Režisér Sam Raimi (The Gift, Darkman) dává prostor jak akčním scénám, tak i lidskému elementu a nechává herce odprožít všechny emoce i když na diváka některé scény místy působí nudně. Kdo četl komiksovou verzi, musí uznat, že se tvůrci vesměs drželi originálu. Vždy se ovšem najde pár lidí, kteří budou prosazovat svou imaginární verzi. Nikdy se ale nenajde nikdo, kdo by ji mohl zcela naplnit. Scénáře se ujal David Koepp, který má zkušenosti ze spolupráce se Stevenem Spielbergem na Jurském parku nebo Mission Imposible. Jak uvedl ve interview, nebylo nic jednoduchého, stát se členem obrovské mašinérie tvůrců Spidermana, a spolupracovat s dalším týmem složeným z šesti lidí, ale jak je vidět, nakonec svůj scénář zdárně a ne špatně dokončil. Příznivcům ptačích pohledů jde tento snímek na ruku se záběry na ulice New Yorku, které obzvláště v těchto dnech je velmi příjemné vidět. Herecká partnerka Pavoučího muže - mladičká Kirsten Dunst (Interview s upírem) předvádí dobrý herecký výkon, držící se předlohy komiksové hrdinky. Rozhodně nejlepší je šéfredaktor novin, zahraný J.K. Simmonsem, který nutí diváka k smíchu ve všech svých scénách. Není nutno očekávat od Pavoučího muže něco velkého a překvapivého. Příběh je jasný od začátku až do konce, i když konec možná ty, kteří nečetli knihu, trochu prekvapi. Pavoučí muž za svých 40 let působnosti nemusí nic předstírat, je přesně takový, jak ho divák chce vidět a očekává - má superschopnosti, bojuje proti zlu a zvítězí. A to dnes mnoha divákům stačí, aby si šli koupit lístky a šli se na něj do kina podívat. Jestli k nim patříte, přeji hezký zážitek!
Režie: Sam Raimi Scénář: David Koepp Hudba: Danny Elfman Hrají: Tobey Maguire, Willem Dafoe, Kirsten Dunst, James Franco, Cliff Robertson, Rosemary Harris, J.K. Simmons, Ted Raimi ad. USA, 2002, 121minut Columbia Pictures/Sony Pictures
|
|
|