Obrana mrtvých dětí
Uprostřed této hordy odsouzenců vyniká postava eny mezi dvěma ďábly, kteří jí mučí. Chce se vymrtit z vlysu a vrhnout se na vás. Přestraená, s rozířenýma a vytřetěnýma očima, ukazuje na svaté místo a úpěnlivě volá, abyste vstoupili. Člověka a zamrazí při pohledu na její úzkostí zkřivenou tvář zmítající se v sevření oblud. Je divoká a současně laskavá, vyhrouje i vroucně prosí. A tento obraz věčné vyhnankyně vypovězené z chrámu a vykázané navdy za jeho práh, zůstane vám dlouho před očima jako příera bolesti a hrůzy.
J.K.Huysmans, Katedrála
Díval se na její zadek, na bílé tělo stočené do klubka. Co si myslí? co si tak můe myslet
Přemýlí o budoucích palbách s nějakým highwaykingem. Jestli je to pravda, tak to tu kurvu přijde draho. To bílé tělo stočené do klubka je pro Jazyka symbolem podzimních duiček.
Za měsíc se ozvala. Čekají spolu děcko. Moná by to lo nějak zflikovat dohromady. V hlavě si zkouí, co jí vechno řekne. Na střekovský straně se stavil na pivo. První vypil ve vlastním rekordu. Dalí ly hůř. Při pátém si vzpomněl, e asi před rokem se rozeel s jednou takovou cuchtou. Zůstal tolik při smyslech, e si pro ní vybájil docela pěkný příběh. Vyprávěl o svém utrpení před rokem, navíc to opepřil povídačkou o tom, e i Pindrue čekala dítě. Udělalo to na ní dojem. Vyvalila oči a zeptala se, kde je to dítě. Bohuel měl o vyvolávání dojmů docela mylné představy. Musel s pravdou ven a přiznal se, e tehdy dělal redaktora a tak ten potrat vlastně zaplatila chemička inserátem, který si k nim dala. Ty si odpovědnej, prostě se k sobě nehodíme, já sem moc do větru, ví já chci ten studentskej ivot, řekla ve dveřích a zabouchla. Jazyk chvíli podupával jako kocour označující svoje teritorium a potom vyrazil. Jana byla kráva, mluvila o studentském lajfu a přitom po hospodách testovala v různém pořadí kombinaci tonic, cola, kafe, sprite, kafe, sodovka, dvě deci střiku, kafe, dokud se z toho nesesrala a nezačala ho tahat za rukáv. To vdycky poznal, e je zle a e se musí domu.
Vechny holky, které Pavel Jazyk poznal, se k němu chodily schovat. Důvody měly různé. Jednou to byl taulda opilec, jednou brácha, který jí to nastříkal do ponoek, jednou zradila kámoka a jednou si jedna připadala jako cizí státní příslunice, co byla pravda. Jednou jednu vykop manel z bytu, tak se k němu la schovat a ráno je načapali, její manel a jeho rodiče. Kadý si odnes nějakou bouli.
Hledali jenom partnera pro zaloení rodiny a ordinérního lajfu nebo mnohem víc? Cítili opravdovou lásku nebo jen hic? A je soulo středoafrického původu nebo vznikla v áámu nějakého mahátmy? Jazyk pochyboval o lecčems, ale nikdy ne o své plechové katedrále, kterou mu rodiče postavili přímo u postele. Byl to imposantní dva metry deset vysoký mrazák značky. Cizí značky. Na první dojem působila jeho bílá stavba chladně, jakoby byl z mramoru, ale v noci oíval. V noci se rozehříval. Chrastily v něm lahve a kuřecí kosti a filátka maírovala sem a tam, a nanukáče ustily svými oslizlými tlamičkami. Prostě paráda. Kdy se holka cukala, otevřel mrazák a něco vytáh. A byla jeho i s chlupy.
Byvího dne přila k němu zrzka, příjmení zapomněl, ale jmenovala se buď Jana nebo Saa. V noci se na ní díval. Díval se na její zadek, na její bílé tělo stočené do klubka, na její ústa, která se skoro dotýkala jeho přání, jeho přání, aby mu konečně narostlo pořádný péro místo toho fialového salátu, který mu rail v rozkroku. Natěstí spala a on má natěstí jazyk. Jazyk je mocnějí ne pero. Zase jedno vylízaný dítě je na světě a plechová katedrála otevírá svou mrazivou, děsivou tlamu. Ale někdy se tak rozkecala, e se nedalo vydret. Ale jí to vydrelo do rána. Tehdy konečně zavřela hubu plnou knih a drog a Jazyk se mohl rekreovat.
Noc předtím, ne se s Janou nebo Saou poslali vzájemně do prdele, jí hradil po zádech a po chvíli cítil, jak z jejího těla stoupá směrem k mrazáku studený proud. Otočil jí k sobě a viděl, e je úplně mimo, jakoby byla mrtvá. Líbal jí a přitom měl pocit člověka, který se dívá, jak si to jeho milenka rozdává s vietnamským trhovcem. Paralysa nad ránem pominula. Jazyk pochopil, e tohle kouzlo k ničemu nevedlo a svojí plechovou katedrálu na noc vypínal.
Kdysi řekl Krajícovi, e s chlapem, který se rozchází kadých est měsíců, to nemůe být v pořádku. Krajíc tehdy odpověděl, e sice neví co, ale rozhodně ne to, co si myslí. Ber to jako nabídku, nedal se odradit Jazyk, ale jinak si vyser voko. Nakonec se pohádali. V hysterických výlevech byl Krajíc mistr. Nějak se to vechno sere, řekl Jazyk mrazáku, abys věděl dělám zkouky a vůbec má tam něco ostřejího? Nanuk? Ty mě taky neser. Zejtra tady bude lahev griottky. Peníze? Nic takovýho, seeň si to za vlastní. Třeba prodej to pitomý file. Mám dojem, e je trop.
Nikdo neví, co si toho večera, kdy měl mrazák lahev griottky, vechno řekli, ale ráno poslal Jazyk pět milostných dopisů. Kasal se, e kadý z nich je silný jako býk a navíc jsou vechny stejný. estnáctého zavolala, e čeká dítě s nějakým Frantou a e je to prý von. Obvolal vech pět holek, ale ádná se k Frantovi nehlásila. Přemýlel, proč by zrovna on měl být Franta. Potom přiel dopis, hodně otevřený, končil slovy Franto musí nám pomoct! Toho mnoného čísla se zděsil. Dalí dopis byl sprostý. Samé výčitky. A zase nějaký Franta. Psala, jak velký proila sestup za posledních pár dní, jak zhrubla její řeč, jak hladověla, jak je rozeírána jakousi neznámou chorobou, která jí nutí otevírat skříň a chlastat nějaké polosuché Apollo osamělců, jak stále víc uniká do plnotučna, kam vzala svojí holčičku a jaké má vrásky kolem očí připravené pro strach a starost. Dva dopisy. ádná zpáteční adresa. Jestli je po mně, tak jí jednou půjdu na promoce. Bude z ní učitelka, řekl si Jazyk. Větí pomstu neznámé pisatelce si nedovedl představit.
I kdy se vechno zdálo beznadějné, věděl, e uprostřed této hordy odsouzenců pro něj jetě pořád klepe nějaký stolek, jen ho najít. ádné staré přítelkyně, dopisy, telefonáty, změní se v psa, poběí po jejich stopách. Vydá se do hor. Srdce jemu určené vychládá uprostřed hor, mezi smrčky a břízkami, ve stínu topolů a on on jako blbec ztrácí čas ve městě. Potom bude jasné, e výjev, který spatřil za úplňku v jedné odlehlé vesnici - dvě opelichané smuteční břízy černající se na obzoru pokrytém slábnoucí lutí cigaretového povlaku jsou oni dva, on známý, ona neznámá. Pěkná fotka, řekl hostinskému, co je to za vesnici? Ále, ňákej Mrdákov, odpověděl ten bodrý mu.
Kdy se vrátil domu, nael matku v kuchyni. Jedla rukama fialový salát. To je úasný, dy jí jako zvíře! řekl krkaje přitom vydatně. Vnitřnosti měl na kai a hrtan samý cumel. Matka se nakláněla nad linkou, kymácela se a kousky salátu padaly na zem. Neřekla nic, jenom dál nabírala salát mezi prsty, a myslela si, zase to chlapec prosral. Příerně rozčilen uzavřel se ve své katedrále. Křičel do poltáře hrůzou z hrůzy. To ne, takhle to nenechám, zaeptal a el k mrazáku. Blikal zeleně a červeně a příjemně vrněl. Byl to jediný společník jeho dlouhých večerů. Vytáhl z poloviny plnou lahev griottky a nalil si do krabičky od cigaret. Zase sem se opilil, ale jednou budu uč-učitel, velký mág-gistr, ne jako matka, abych učil fysiku, já fysiku, vole hovno, zeměpič, to je moje, fysikář, hnusný povolání, brblal a sladká tekutina odkapávala na podlahu. Učitel pije a úpí sám, protoe mu umřely děti, zaeptal s bezuzdnou důvěrností opilce svému poltáři.
Obecný kurs sémiotiky
Saussure, Saussure
ten moc zkusil
- -
víc ne Násir
Orian de Saint-Nectaire
YZ
Na severu Kypru vznikl podivný stát, který neuznává ádná země kromě Turecka. Turecko i Řecko jsou sice v nějakém paktu, ale rvou se o ten ostrov jako psi. Nepředstavujme si ovem ádné hafany, jsou to spí mopslíci nebo pudlové, ale přece jen psi. Jene mně je to jedno, Turek nebo Řek anebo id, NATO nebo Varavská smlouva, katolík, ateista nebo mohamedán, nebo surrealista, bankéř nebo bohém, kadý má svou pravdu a své právo ít na tomto světě. Jediné, co nenávidím, jsou Tswanové. Odporný, malý a skrz naskrz prohnilý pronárod ijící své poklidné, hnusné osudy někde na severu Jiní Afriky, v té zvrhlé díře. A někteří jeho přísluníci mají dokonce tu drzost nazývat se lidovými umělci. Dokonce to po nich opakují i v televisi. Jakýsi dementní jihoafrický umělec přivedl ty holomky do svého atelieru a vytváří s nimi tzv. primitivní umění. A randy se jim jenom sypou. Ostatně, jejich přihlouplé soky mě nestaví, co mě rozpálí, jsou jejich zvyky třeba způsob manelského souití, skladba jejich jídel. Ohavné. Monstrosní. Větích zmetků by člověk nenael na celé planetě.
W
Touil po okázalosti, ale byl moc malý. Vechno na něm směně viselo. Atributy, od kterých očekával, e mu přidají na zajímavosti, lovil v obrázkových časopisech kultovního charakteru, které své odběratele pobízely, ke stále větí soutěivosti. Kdy se Pavel dočetl, e anglický podzim je out a in je babí léto v Nové Anglii, neunesl to a hodil celý svůj vezdejí ivot za hlavu. Odjel do Irska, kde se nechal zaměstnat v kuchyni.
S
Kdy se Empedoklés vrátil ve zdraví z kráteru Etny, zjistil e mezitím uběhlo na zemi 2 500 let a kadý ho má za blázna. Filosofové ho vzali do Athenea. Tam mu dali přečíst Gilberta Duranda Figures mythiques et visages de l´oeuvre, Antologii černého humoru, několik čísel Hlasu krve, Totem a tabu, Kurs obecné sémiotiky, Co zbylo z anděla, Sebrané dílo Martina Heideggera, Necronomicon Colina Wilsona, kompletní seity Čtyřlístku 1969-1974 a Vzpouru mozků. Dvanáct měsíců strávil Empedoklés v Atheneu. Koncem dubna vyel na ulici a filosofové tvrdí, e vypadal jako člověk, který má něco za lubem. Také to byla pravda. Tak ohně jsem se u nabail a teď zkusím vodu, řekl si a e se v tom Atheneu lecčemus přiučil, byl tentokrát opatrnějí, i dával si ji po kapkách.
EF
Člověk se poměrně snadně rozhodne mezi tím, zda si koupí kalhoty nebo ehličku, ale nad otázkou, jakou ze ehliček by si měl zvolit, obvykle ztroskotá. Začne to tím, e vybírá mezi několika typy. Po dlouhé době a celý ten čas chodí zmačkaný jak uspajtl - se rozhodne pro určitou značku. Vzápětí se do jeho zdánlivého klidu vkrade nová otázka. Nejen, kde ji koupit, jakou variantu, s jakými přílohami, ale také, kde probíhá nějaká soutě spojená s nákupem, kde mají slevy, akční ceny, kde krach cen, bojkot cen a pokud mu nepřijdou na pomoc Vietnamci, chodí dodnes jako utrený od řetězu.
A
V Karlových Varech mají skulpturu připomínající události kolem listopadu 89. Tehdy, přesně řečeno 10. listopadu, se stalo něco nečekaného. Autobus z Prahy zastavil na červenou a v ten okamik přecházela ulici skupina chuligánů z domu pionýrů a mládee. Řidič nezaváhal a otočil to zpět do Prahy. Co vás to napadlo, přeskočilo vám? křičela na něj ena, na kterou ve Varech čekalo pět medvědů s Cibulkou. Ale jemu to bylo jedno, na vechno se vysral a za pár dní mu to dalo za pravdu.
<
Milý Pepo, mě nezajímá, e pole čekají, ke pičkovým informacím se člověk dostane jenom jednou a jenom na pičkových universitách ve Státech. Zklame ten, kdo zůstane v Čechách, ztratí kontakt s realitou. Akademickou kariéru moná udělá i doma, ale dobrý ivotní standard poskytne jenom UCLA, Stanford, Berkeley. Samozřejmě, pokud jde o přednáejícího profesora. Já zatím přednáím pro mladí studenty. Je to po pravdě setsakramentská práce. Jednou mě proděkan nachytal, jak si při přednáce krájim klačenku. Ale co já mu mohl říct? e nesnáim klustý?! Není také pravda, co se říká o americkém haraení. Osahával jsem jednu učitelku nebo studentku (byla to černoka) ve výtahu a ona ani necekla. Asi to byla kurva. Píe mi, e poslední disketa dola pokozená. Spí to je tím, e jsi jí neuměl otevřít. Zdůrazňuji proto, e tento dopis otevře ve WORD 2000 pod jménem A letter to Pepa.doc. Mimochodem, ta černoka mě aluje. Prý jsem o ní řekl, e je kurva. Ale o to jsem psal jenom tobě. Z toho Pepo vidí, jak tady ty informace hemí.
X
Antropoloka Margaret Meadová nosila na svých cestách neprůstřelnou vestu, protoe těm pinavým domorodcům nevěřila. Dokazuje to fotografie na s.121 Dějin sociální a kulturní antropologie (Praha 1994) od Václava Soukupa.
[
Ty ponoky jsem si koupila v pětapadesátém roce, kdy jsem la na prvomájový průvod. Viděla jsem v nich Blansko, Balaton, Bibione i Thajsko. Stála jsem v nich ve frontě na pekvuřty i ve frontě na Toscu. Poslouchala jsem v nich přednáky o amway, o nádobí z oceli a taky Patočku. Pracovala jsem v nich jako referentka v Památníku národního písemnictví, jako dělnice v Diturvitu, jako vedoucí zájmové organisace pro likvidaci radioaktivního odpadu a vposled na ivotním prostředí. A proila jsem v nich vánivé noci s dělníkem z vrtů i s profesorem Geprtem. To bylo před týdnem, od té doby jsem neviděla ani ponoky, ani Geprta.
]
Jedině jistota, e se vdy mohu spolehnout na své kormidlo, mi dodává tolik potřebnou rozvahu. Přede mnou je otevřené moře. A vlastně vude kolem mně, kam se jen podívám. A to je po pravdě jediná věc, na kterou se mohu dívat, protoe posádka mě opustila a loď vzala s sebou. Taková je tedy moje situace. Vidíte, e není jednoduchá, ale moře je klidné a raloků pomálu.
m
elezniční návěstí svítilo na volno. Pan lokomotiva zahoukal a vlak se rozjel. Několik cestujících se probudilo a řeklo: Koubková je za vechny prachy. - No jejej, povykoval mainfíra a prohučel tunelem. Sněí! povykovaly děti v dobytčích vagónech, ale nikdo je neposlouchal, protoe Koubková řídila strojvůdce a koukala a houkala a syčela a pyskala. To byla áva na jejich hovězinu. Cestující se servilně ukláněli a halekali: Ve Slavíně veleslavně skončíte nae divu z bodenbahnu. A pokrlali. Koubková - ale docela jiná - Kubíčková - a ani né ta - Jana Vodráková, ale u doopravdy jenom ona, zastavila vlka o vlak a smrti se protáhl prázdný vak a ve vlaku nezůstala ani noha naivu.
{
Bílé kytky zavoněly pod okny a placky ovesných vůní zamířily opačným směrem a proudily oknem na zahradu. Mrtvý tovary Jan veel do světnice, mrtvé světlo z jediné svíce a záclony jako rubáe evelily kvory a váby. Tys mě zabila plackou, pronesl Jan těkým, zamleně sychravým hlasem. Jeho dech sladký a lepkavý jako lukulum opanoval místnost. Otevři dveře Honzo a nech mne být, řekla mladá a pruná dívka. Jan nedbal její prosby a blíil se k ní dlouhými kroky. V polovině druhého kroku se prudce otočil a téměř ztratil rovnováhu. Dívka stále pracovala na plackách u okna a záclony i na tu dálky evelily.
|
Kdesi na jihu, v bublavém, bainatém údolí těil herec Jakub poslední své obecenstvo - psi z oputěné vesnice. Vesnice to byla pěkná. Spoustu filmů zde natočily. Samé prasárny.
¤
Být tak kruhem v krunici. Tohle není ivot. To je painball.
Ptáte se na slavnou éru ve Wolkerce. Moravská jizba, pokud si vzpomínám, byla asi osmým podnikem, který v tom sklepě otevřeli. Před tím se to jmenovalo Vinotéka Artur, Music Bar, před tím U hrocha, pak U slona, pak U Martina, U Pavla. Kdy tam poprvé otevřeli hospodu, jmenovala se Vinárna Sud. Pravidelně jsme se začali scházet krátce potom, co to pustil Pavel. Martin nás neviděl moc rád, snad kvůli Pavlovi, U slona nás vyhodili, Hrocháč měl věčně zavřeno, z Musicu jsme odeli sami, na Artura jsme neměli, ale zato Jizba je super, koda, e to u nejde tak dobře.
ª
Pokadé jsem předstíral, e spím, ale vdycky na to přili. Táta se hrozně rozčiloval, e jsem podvodník. A bylo to jetě horí, kdy jsem se přetáhl peřinou. To namíchlo i mámu a přikrývku mi strhla a musel jsem jít. Kdy jsem zrovna nemusel ráno do koly a mohl sem si hrát, tak to sem právě nesměl. Máma i táta mi sebrali hračky a up, pude se dívat na zakázaný filmy. Táta byl toti děsně proti reimu a někdo mu v hospodě řekl, e ty filmy s hvězdičkou jsou protistátní.
Ť
Vyloenej ranař, prudkej, neúhybnej. A vechno bral s humorem. Třeba, kdy mu před stadionem naí Rudý hvězdy Trnovany ukradli auto. Jen se usmál a řek: Vak vona mi Hvězda koupí novej. Jako obvykle se plet a tak to s nim bylo pořád. I kdy mu umřelo dítě na spalničky. Ten večer prohrál v kartách gará. Kterou neměl a tak mu kámoi rozbili drku. Obrazně řečeno, protoe po pravdě mu tak vykloubili obě nohy, e vod tý doby chodil jak ten Pejrak, co na něj furt čuměla jeho manelka, ne mu utekla. No, von se ňák zmátořil, jene po vosumadevadesátym mu sebrali důchod a musel znovu do práce. A tak přiel k tomu, e v chemičce vodstavil provoz a byl nezaměstnanej, ale tu vodstávku splácel pořád. Tak začal psát do Dívky, aby si přivydělal. Nakonec musel psát i do Chvilky pro tebe a do ivota. Úplně se sloil. Jak byl předtim troska, tak teďka byl tak nějak větí.
´
Barva hříchu je pro mě modrá. Ne modrá jako je modré nebe nebo moře nebo hory v dálce, nýbr jako je modrý odstín zvyku. Moje první dívka měla krásné dlouhé nehty a lakovala si je takovým zvlátním odstínem modře. Byly tak dlouhé, e se nemohla vysmrkat a buď se do krve pokrabala, nebo to prostě vyfrkla. Pak přiel porod, po kterém jí vypadaly vlasy i ty modré nehty, ale já jsem si na ně tak zvykl, e jsem si je nechal, i kdy u jsme spolu nechodili.
ľ
Dobrej model, prohlásil Jarmil a obdivně se na Fidora podíval. Fidor to začal balit, ale kámo ho chyt za rukáv a zatahal. Co blbne? Počkej, etě se chci podívat. A doma. Vodkaď vůbec má tenhle model? Z Berlína. To bude kouř, normálka pravý, takový se u nedělaj, uzavřel Jarmil. Dneska se to jmenuje jinak, začal poučovat Fidor, kdy viděl, e má tentokrát nad kámoem vrch, Němci tomu řikaj prostě ´téčko´ a vyrábí to někdo jinej a taky je to vo dost draí ne ve Východním Německu. Neřikej, kolik takováhle lokomotiva můe stát, tak přesnej model to zase není. No, táta za to dal patnáct marek.
¹
Stál jsem jako přimraen (nebo opařen) nad sklenicí, ze které jsem se chtěl napít. Občas mám toti ízeň. Zjistil jsem, e ta sklenice je vlastně zrcadlo, voda se v něm odráí a natočit se nedá. Jene, co jsem měl dělat, kdy mi za čtvrt hodiny jel autobus? Musel jsem se napojit z kohoutku.
ü
Tým finioval účetní audit pod mým vedením.
Kde jsi byl? opakovala Verča otázku.
Dotahovali jsme a do jedenácti.
Kde´s byl?
Potom jsem el na eskvé.
Co to je, ty nulo?
Skvo, doprdele, skvo je to. Jestli nechci, abych vypadnul ze společnosti, musím to umět. Věro, neumí se ovládat aspoň před lidmi?
Narozeniny jsem měla včera, jestli myslí tohle.
Ale dneska
potom jsem el trochu zapít zápas s kolegama
pak někam odeli a já čekal
v parku prohrál jsem
ten starej bez kalhot
povídal, e ve Valdicích to chlapi dělaj normálně
no já taky
a pak večer pan Macuita
taky normální
měl bílý fousy a zaloutlý prsty
oWo
Nikdy nekritisuji a nepoklebuji se a nejsem sarkastický a z nikoho si nedělám legraci. Mně se toti nelíbí ledajaká vtipnost. Mám rád jen takovou legru, kdy se například řekne: Robert Musil, ten moc zkusil. To je přece k popukání. Nebo slovní hříčky typu genithálie. Dobré, co? Takový jsem já.
|