Deník venkovského ředitele
2.9
Školní rok zahájen až na obvyklé zmatky bez větších zmatků. Přišlo se namátkově podívat několik lidí z okresu. Kolegové si věc přešli slovně bez komentáře. Přišel nový tělocvikář. Jmenuje se Čapek. Je to Čech. Napadlo mě, že bych plán měsíce mohl obohatit o heslo měsíce, aby každý pedagog věděl, za čím by se měly jeho snahy napínat nejvíce. Tak bude náprava v postiženém resortu zjednána co nejdříve. Pro heslovitost a pádnou didaktičnost jsem se rozhodl čerpat z Knihy zákona.
6.10
Upozornil jsem všechny učitele, že 1.zvonění (7.50) je přípravné jako pro žáky, tak pro kantory, a po 2.zvonění (7.55) začíná vyučovací hodina. Sdělil jsem jim to způsobem nanejvýše exaktním bez zbytečných emocí:
Pro třídní knihu si každý vyučující, který učí 1.hodinu, zajde do sborovny po 1.zvonění (7.50) a s 2.zvoněním (7.55) vchází učitel i s třídnicí na vyučovací hodinu.
Mohu tolerovat, že do hodinu vstoupí učitel pár vteřin (10) po zvonění, ne aby po 2.zvonění (7.55) se vyučující „ploužili“ loudavým krokem teprve do sborovny pro třídnici a tím samým tempem zpět do třídy. To vše před zrakem mým a rodičů.
Pravda je taková, že učitelé si moc foukají.
Heslo měsíce: Ale vy nejste takto vyvolení. (Liber legis I.17.)
9.10
Včasný nástup do hodiny se snad týká každé vyučovací hodiny. Připomněl jsem všem kantorům, aby dodržovali své povinnosti (včasný příchod do hodiny, žáci ani učitel nesmí opouštět v době výuky třídu a hodina končí až se zazvoněním). Totéž platí zvláště pro Čapka při výuce tělocviku!
2.11
Heslo měsíce: Dělte, sčítejte, násobte a porozumíte. (Liber legis I.25.)
20.11
Zjistilo se, že žáci kouří na záchodě ve 3. patře. Zjednal jsem nápravu. I když máme nějaké reservy, s kouřením ve škole je konec. Stanovili jsme jasnou míru: žáci smí kouřit nejméně 100 metrů od budovy školy.
3.12
V úterý 2.12 ve 14.30 jsem provedl kontrolu všech tříd a zjistil následující: Kromě toho, že v žádné třídě není vkusná vánoční výzdoba, kontrola dopadla následovně:
1.A – v pořádku (bez výzdoby), 1.B – v pořádku (bez výzdoby), 2.A – na zemi žlutá nástěnka, nezvednuté 2 židle (poslední vyučující Já!), výzdoba popsána v Doporučení pro třídní učitele, 2.B – v pořádku (bez výzdoby), 3.B – v pořádku (bez výzdoby), 4.A – nesmazaná tabule, nezvednuto 11 židlí (poslední vyučující Fridrichs von Engelein!), 4.B – v pořádku (bez výzdoby), SMO 1 – nezvednuto 14 židlí (poslední vyučující Čapek!).
Výsledky svého šetření jsem pověsil na nástěnku ve sborovně. Neustále musím opakovat stejné věci dokola. Při namátkové kontrole vyvodím patřičné – finanční – důsledky! Přece nebudu ty židle zvedat sám.
Heslo měsíce: On musí vyučovat, ale může způsobit, že zkoušky budou těžké. (Liber legis I.38.)
5.12
Matky Lenharta, Manharta, Márové a Sinharta si ztěžovaly na Yepese. Potrestám ho. On možná není z takových, zato tisíce jiných ano. Na poradě jsem sdělil, že namátková kontrola z okresu zjistila závažné nedostatky v chování žáků.
14.12
Všechno jsem důkladně promyslel. Postupoval jsem příliš radikálně. Blíží se Vánoce, nastane čas pohody a klidu zbraní – po vyčerpávajícím nákupu a úklidu ve vlastních hlavách… Měli bychom – všichni – tuto vánoční atmosféru přenést také k nám do školy, mezi žáky a učitele. Rozhodl jsem se, že na nástěnku pověsím toto oznámení:
Opět jsem si nevšiml žádné výzdoby třídy, ani nástěnky na chodbě s touto tématikou. Pokud jsem vánoční výzdobu v některé třídě přehlédl, budu velmi rád, když mě někdo upozorní. Ve třídě 3.A jsem zaznamenal náznak výzdoby. Nevím, co si mám myslet o panence pověšené za krk jako oběšenec. Doufám, že to není symbol nějakého učitele. Myslím, že tělocvikář Neuvirt je velmi obávaný pro svou ripstoli. Mmchd. nedávno jsem při namátkové kontrole objevil na chlapeckých záchodcích hanebný nápis SEX RIPSTOLS.
20.12
Sborovnu nám vyzdobila p.uklízečka B. Krajícová a nebaví mě stále je taktně upozorňovat na to, že dát do třídy pár větývek není žádná práce. Mohou angažovat žáky. Proto jsem do sborovny pověsil oznámení s jedinou burcující větou:
Věřím, že vkusná vánoční výzdoba přispěje k uvolnění napětí, ke klidu a pohodě a k příjemnému naladění na vánoční prázdniny.
2.1
Žáci neustále kouří na záchodě ve 3.patře. Z informací dozorů je jasné, že kouřit sem chodí v době vyučovací hodiny. U nových WC jsou propálená prkýnka! Okamžitě jsem provedl…
OPATŘENÍ
Třídní učitelé neprodleně – v pondělí 3.1 – znovu upozorní žáky, že nebudou pouštěni v době vyučovací hodiny na WC. Toalety budou používat pouze o přestávkách. Pokud má někdo zdravotní problémy, měl by do konce ledna doložit lékařské vyšetření.
Přísně zakazuji všem učitelům posílat žáky v době výuky mimo učebnu“
S platností od 10.1 jestliže uvidím žáka v době vyučování na chodbě, zjistím si učitele, který jej uvolnil z hodiny (na WC, pro křídu…) a navrhnu mu odebrání osobního ohodnocení. Žáci v době výuky neopustí třídu!
Beru na vědomí
Titul |
Jméno |
Podpis |
ukl. |
Kechartová |
|
Mgr. |
Fridrich |
|
|
Patč |
|
|
Stoklasek |
|
PhDr. |
Hakl |
|
Mgr. |
Neuvirt |
|
|
Mrug |
|
RSDr. |
Weissrat |
|
|
Holmanová |
|
|
Bimm |
|
Řed. |
Plischek |
|
Moji informaci vzali na vědomí všichni. Ale nikdo to neplní! Kolik žáků ještě v době vyučování projde mýma rukama na záchod, než kantoři zjistí, že jejich osobní ohodnocení je na nule a já už nebudu moci něco strhnout.
Heslo měsíce: Zdatněji! Zapři sám sebe! Zvedni hlavu! nedýchej tak mocně -“ (Liber legis II.68)
Našel jsem tělo Fräulein Bimmové! Není to zase taková kočka, spíš macek.
16.1
Žáci z 1.A si ztěžovali na kolegu Fleka. Chová se arogantně. Těhotné Picmanové údajně řekl, že kdyby …, tak se jí to nestane. Slova jako „…“ nebo „…“ jsou na denním pořádku. Když kolega Flek telefonuje, říká do telefonu přes moji přítomnost: „Počkej, mám tady ty kretény.“ Flek tvrdil, že nic takového neřekl. Potom připustil, že nemyslel sbor (vč. mne), nýbrž studenty. Ale to není žádná omluva!
25.1
Někdo vydává a mezi žáky rozšiřuje ilegální český časopis Pěst lidu, který obsahuje lživé informace o vedení. Jsem přesvědčen, že to dělají někteří učitelé, protože žáci by toho nebyli schopni. Patsch je přesvědčen, že v tom má prsty vlastenec Stoklasek. Je tam napsáno, že Otec Pěstitel (to jako já) to má za pár, pak ho zapijeme.
Koncert duchovní hudby z Jericha a přednáška o ……… (doplnit).
1.2
Zakázal jsem tělocvikáři Neuvirtovi ripstoli. Čapek vyhrál mistrák v rychlostní gymnastice a stal se RNDr. Stále zapomínám opravit jeho titul.
Heslo měsíce: Uděláš chybu? Lituješ? Je strach ve tvém srdci? (Liber legis II.46.)
12.2
Zástupkyně Bimmová zorganisovala školní výlet na Vlčí horu. Kolega Fridrich se dostavil opilý. Neustále si myslí, že když pracoval na ministerstvu školství, tak na něj nemůžu. Inspektor tvrdil, že sem kolegu Fridricha dali jen na pozorování. Takže to je to první, co jsem na něm zpozoroval.
15.2
Ve školách se rozšířila šikana, která tu byla od nepaměti. Poučili jsme všechny učitele o symptomech šikany. Především to jsou: žák chodí do školy nerad a zpátky se vrací pokaždé jinou cestou, když se dostane do rvačky, nebrání se, často nemá pomůcky nebo je má v nepořádku.
19.2
Zástupkyně zjistila, že kolega Neuvirt nechává při hodině žáky ve volné zábavě a sám sedí v hospodě. Kolega Neuvirt potvrdil, že to není pravda. Setkal jsem se několikrát s tímto přístupem k vyučování, nevěřím, že by kolega Neuvirt jako sportovec týral své tělo hospodským zápachem.
26.2
Dnes proběhly testy požární ochrany a bezpečnosti práce. Všichni to opsali. Nejspíš od nějakého blbce. Škola bude zavřená, protože celý sbor musí jet na doškolení do Teplic.
2.3
Přijeli k nám tři fletaři a předvedli exhibici. Osobně dávám přednost freestylu, Mrugová se pro flatland nadchla – snad že jí připomněl vystoupení bratří Pospíšilů.
Heslo měsíce: Nemějte vůbec strach, nebojte se lidí, sudiček, bohů, vůbec ničeho. Nebojte se peněz, ani posměváčka patřícího k pošetilému lidu, ani žádné jiné moci na nebi či na zemi, nebo pod zemí. Nu je vaše útočiště jako Hadit vaše světlo, a já jsem moc, síla a energie vašich paží. (Liber legis III.17.)
5.3
Namátková kontrola z okresu se usnesla, že máme velké reservy. Reservy tu někde musí být, ale jak je využít?
12.3
Jakmile si je (kolegy) člověk pustí k tělu je konec. Nesmí se od nich nechat zviklat. Jejich představy jsou úplně jiné než moje. Chtějí příliš volné vodítko. Aplikovat metodu X a Y.
2.4
Heslo měsíce: Zkoušky, na které budeš sám dohlížet, zachrání pouze ty slepé. Neodmítej nikoho, zrádce poznáš a zničíš. Já jsem Ra-Hoor-Khuit, a jsem natolik mocný, abych ochránil své služebníky. Úspěch je tvůj důkaz: neargumentuj, neobracej, příliš mnoho nemluv! Napadni bez lítosti či milosti ty, kteří se snaží, aby tě svedli, a znič je úplně. Rychle jako přišlápnutý had se otoč a udeř! Buď ještě vražednější než on! Uvrhnu jejich duše do strašlivých muk: vysměj se jejich strachu: plivej na ně! (Liber legis III.42.)
6.4
Zdálo se mi, že bloudím po škole – po své škole, kam jsem chodil do páté třídy. Byl jsem velmi vzrušen, všude visely kresby žáků. V posledním patře cvičili moji spolužáci na ripstolích. Všichni, včetně kolegy Čapka, byli ze železa. Ještě teď se mi z toho obrací žaludek.
3.5
Rodina Márových, která vede jediný koloniál v obci, požaduje nesmyslné úlevy pro dceru. Mám toho dost, mám toho plné zuby! Ať mi třeba říkají Schrakakel, ale já ji vylučuji ze všech základních škol v republice.
Heslo měsíce: Není jiného zákona mimo Dělej, co ty chceš. (Liber legis III.60.) *
* Tak končí deník ředitele základní školy v Mackově (Matzdorfu). Byl objeven při bourání vesnice v 60. letech XX. století. Zajímavé je, že v Mackově (Matzdorfu) nikdy základní škola nebyla. Dům rodiny Plischků vyhořel brzy po válce. Poslední majitel opustil Krušné hory a jeho potomci dosud žijí v Čechách. Nepodařilo se mi o nich zjistit nic bližšího. Dokud žila rodina v Mackově (Matzdorfu), zabývali se její příslušníci především zemědělstvím.
|