|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| whispermoonlite (Občasný) - 17.6.2009 > cit-i-zen> příliš to nevolá, to ne, a navíc je to opravdu posunutý k něčemu dalšímu, ovšem "Na střepy rozbil bys/poledne v displeji paneláků -/svědí tě čekání" je znatelná holanovská dikce, především kvůli té druhé osobě, snad i kondicionálu, křížení slov "displej paneláků", i když tímhle slovníkem by to Holan určitě nenapsal, to je jasný, a nakonec i kvůli tomu čekání, které svědí. Kdybych se podíval o něco přísněji, potom gnóma "čas neuhne" v tomto kontextu také navozuje holanovské konotace na úrovni přejímky. Zároveň s vědomím toho všeho od počátku říkám, že zkouším odvážit, jak silná je ta složka aktualizační. Povrchní ten vliv rozhodně není, s tím bych s tebou souhlasil. Možné je, že jsem na v čes. poezii hojně se vyskytující holanovské parafráze a intertextové odkazy, které hrozí svou nesvébytností, víc citlivý, nebo dokonce alergický. Ovšem zároveň chápu, že se ten materiál do autorů/autorek dostává pro svou nepochybnou sílu bezděky a je těžké se s Holanem uspokojivě vypořádat. Jenže pokud bych si dovolil mluvit o české poezii obecně, i to patří k úkolům českého básníka, české básnířky. Holan je dar i břemeno. Surrealisté to mají o něco lehčí, protože jsou proti holanovskýmu vlivu z podstaty své obraznosti nejimunnější.Tak, a končím s patosem. :)
| | | <reagovat |
|
|
| whispermoonlite (Občasný) - 17.6.2009 > cit-i-zen> Pravda je, že nakažlivost Holana je pozoruhodná. Já bych nacházel i v nezvalovský linii autory, spíš kvůli bezproblémovému, leč také rafinovanému rytmickému plynutí, nebo té obrazné lehkosti, kterou jsem vždy vnímal spíš negativně jako povrchnost, a to i v mnoha případech u Nezvala, kteří si z něj berou. Takoví Sýs, nebo M.Florian, do jisté míry už rozředěnější, nebo dnes R. Malý, ten mě napadá zvlášť s ohledem na svůj postupný vývoj. A ten Florian, nedávno sem to otevřel, on byl dost talentovanej a ještě i v 70. letech dokázal na něco přijít. Avšak, aby byl u někoho Nezval znát výrazně a neodbytně, jak se to stává s Holanem, takovej autor/taková autorka mě lehce nenapadají.
| | | <reagovat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|