DÍKÉ + THEMIDA =JUSTIZIA
Tak jsem se nedávno doslechla, že jeden bývalý politik pracuje v advokátní kanceláři, která dostává zakázky z ministerstva, které on předtím řídil.
Po diskuzích našich předních odborníků na právo, zda se nejedná o střet zájmů, se došlo k závěru, že je to sice nemorální a neetické, ale zcela v souladu s našimi zákony. Takže uvedený pán sice nejedná správně, ale nedělá nic protizákonného.
Znamená to snad, že naše zákony nejsou morální, když dovolují jednání, které i zástupci justice označují jako nemorální a nepřijatelné?
Ve starém Řecku byly dvě bohyně, které dohlížely na dodržování pořádku ve společnosti. Diké byla bohyně spravedlnosti a Themida bohyně práva ve smyslu zákonného pořádku. Až Římané je obě sloučili v jedinou bohyni a nazvali ji Justicia. Snad to udělali v dobré víře a snažili se skloubit spravedlnost s právem tak, aby zákony odpovídaly dobrým mravům a morálce a byly spravedlivé.
Jistá definice tvrdí, že zákon má chránit důstojnost a svobodu většiny, ne majetek a privilegia hrstky vyvolených. To že Římané dali Justicii pásku na oči však budí podezření, že si z ní udělali jen vykonavatelku bránící práva těch, kteří ji ovládají, a které nezbývá než slepě poslouchat příkazy svých stvořitelů a chlebodárců.
Zdá se, že u nás se k řeckému modelu zase vracíme a z té dvojakosti Spravedlnosti něco zůstalo – často měří dvojím metrem. To co projde těm nahoře se netoleruje ostatním normálním lidem. Tak mě napadá, jestli ta naše česká Spravedlnost není nějaká žena dvou tváří.
A nebo možná pořádná schizofrenička!
|