Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.11.
Zina
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
O Pavlu Vrbovi, O Petru Novákovi, o osvícených lidech a tak :-)
Autor: mystik (Občasný) - publikováno 13.1.2012 (12:28:02)

Yeah, kulturní labužníci hello

 

Pavel Vrba umřel také letos jako Václav Havel (a lidé prezidentovi nosí svíčky k andělíčkovi) S lítostí připomínáme, že nám Pavel Vrba skonal 7.9. a tohle nám tu po něm zůstalo:

 

VELKÉ INSPIRUJÍCÍ BOHÉMSTVÍ

 

Být po kolena v rajčatech

která přilétla na forbínu

A chytat mlhy na blatech

Hýčkat si sestru – kocovinu

Pak bodat štětcem proti plátnu

a platit vlastní zmýlenou

Milovat „sekáč“ co jsi zatnul

ve „čtyřce“ přímo nad Seinou

Mít v ústech čtyři harmoniky

Hrát v nádechu i výdechu

Z nádhery Žen mít věčné tiky (pomnožné)

Jak Šumař vylézt na střechu

Rydlem se courat linoleem

a cítit koně pod sebou

Venuši rodit v mořské pěně

a nestat se svou amébou

V barokních kašnách točit pivo

i když dnes zrovna nepění

Vidět a žít svůj vlastní Život

(Co to je vůbec UMĚNÍ?)

 

 

Jak Pavel Vrba charakterizuje svojí máti?

 

To moje matka zněla po čtverylce

na kterou valčík často zkoušela

ostrá jak čepel s vyzdobeným jílcem

mívala slova pro unylce

což mírná dívka nedělá

 

Do mírné dívky mívá předaleko

ta která s bídou denně zápasí

pod mlýnským kolem znamenaná řekou

poznala pravdu dávnověkou

že měnívá se počasí

 

Matka ta jistě s Ahasverem

poznala párkrát divná zákoutí

došlo jí brzy dřív než před večerem

že půjde-li za pavím perem

zbyde jí štěstí v obálkách na pouti

 

 

když jsem se narodil, měl jsem skoro pět kilo, „sežral“ jsem totiž ještě v matce svoje dvojče a při porodu jsem svým velkým tělem zabil málem nejen svoji drobnou matku, ale i sebe. Přišel jsem na svět modrý a bez života. Porodník mě prý všemožně, tedy i lehkými fackami, křísil asi hodinu, než jsem začal řvát na svět. Možná že tato první životní zkušenost je prapodstatou této balady. (Je součástí alba Zpověď Petra Nováka a na něm jsem se také poprvé setkal s nezapomenutelným Rudolfem Hrušínským, který namluvil na desku můj první prolog.)

 

A co tvůj obraz

 

Chlapečku jak tě lituji

Doktor tě drží dolů hlavou

Plátno ti právě šepsují

pro příští malbu smělou – dravou

Na to že křičíš máš teď právo

Mlčení nech si raděj na později

Porodník věští nad svou kávou

tvůj příští obraz Doriane Grayi

 

Vidím už jak tě varují

Na Život máš svůj vlastní návod

Jen Plavci někam doplují

Jsi sopka s těžkou žhavou lávou

Jak poznáš v láskách jednu pravou?

Na schodech metra kolem projíždějí

Už nejsi prostou lidskou trávou

A co tvůj obraz Doriane Grayi

 

Chlapečku spíš – Máš barvu zdravou

Jaký jsi krásný sestry vyprávějí

Porodník usnul nad svou kávou

A co tvůj obraz Doriane Grayi?

 

(hudba a zpěv: Petr Novák)

 

 

Jarda Jakoubek měl nejen donkichotskou postavu, ale i duši. Byl to nejbezelstnější člověk, jakého lze potkat. Je smutné, že musím říkat byl…

 

Vidím stále před sebou naše první setkání v Redutě na počátku šedesátých let. Jarda v pomačkaných tesilkách nad kotníky čapích nohou a zapopeleném šusťáku, poněkud „orumen“, šermoval hrotem deštníku proti mé hrudi a opakoval jako kolovrátek slavnou scénu z Cyrana: „Při poslání tě bodnu JUŽ…“ Honza Schneider, menší, zavalitější, takže tvořili s Jakoubkem imitaci dvojice Dona Quijota a Sancha Panzy, mával rukama a recitoval právě z nebe spadlou báseň: „Paříž je děvka…“ (Zastával tehdy v téhle pražské společnosti „prokletých“ systemizované místo „Villona“, které jsem po něm já na mnoho dlouhých let zdědil.)

Jarda Jakoubek se mi tehdy jevil asi takto:

 

JARDOVI JAKOUBKOVI…

 

Dvě oči stísněné

smuteční obroučkou brýlí

Pokleklý kůň na dvě přední

Brada je nesrozumitelným pralesem

a rum

teče jako mléko zkyslé

před podojením

Žebra nad srdcem

Mříž zpovědnice

čekající na rozhřešení

za vyslechnuté polopravdy

Oltářem je kopřivové staré sako

s křížem televizní kravaty

A tam někde

za tím

„Něco“ umírá

a voní

Jako naříznutá bříza

před zlomením

nebo zpracováním

NA VĚC

 

 

Často přemýšlím, kde jsme na všechny ty toulky, „pařáky“, avantýry a skandály brali čas, sílu i prachy. A co jsme toho napsali! Z té doby je třeba tohle:

 

RUMOVÁ NEVĚSTA

 

Největší z nevěst

je Rumová Nevěsta     

Staví se na roveň útočišti

Podivná neřest

K ní cesta – necesta

Hlášená možnost

nocí příštích

Největší z dívek

je Rumová panenka

když pod ní tácek je stříbrolesklý

Karamel slivek

Stůl – Říčka přetéká

Sklenička upadla

Dlaně tleskly

 

Projdeš si stopy

stokrát prochozené

Odložíš kabát promoklý

Co tě to vůbec

každonočně žene

k Rumové Nevěstě

do roklí

Největší z nevěst

je Rumová Nevěsta

Zjeví se jak nebe

tečkované sněhem

Jdeš za Ní léta

Z cesty je Necesta

Ráno se vzbouzíš

propocený během

 

 

jedna z mých známých zde má narozky v září… a co by přesně k ní nasměroval Pavel Vrba:

Mezitím jsem dospěl, projel mnoho zemí, viděl mnoho měst i žen, a přesto, nebo právě proto, hledám tu Zářijovou, s kytkou jeřabin v ruce, jejíž obraz v sobě nosím jako fotografii, která nežloutne. Vrátil jsem se mnohokrát ve stejný čas do stejné březové aleje, ale Ona se už nikdy neobjevila. Stromy jsou vyšší a mohutnější, barvy mdlejší a já každé září víc chápu, jak je krásné a čím dál tím těžší odlétati s podzimem k něčemu, po čem nesmírně toužím a co ještě neznám…

 

Léto stárne

přes noc v babí vylíná

Já se díval

když jsem v trávě usínal

Žena – Září

nade mnou se naklání

V mlžné páře

zvoní pro ni klekání

Zvoncové poháry plné révy

po smutku z léta

do úst nalijem

Že já ji miluji

Žena – Září neví

Ona je dumka

Nebo rekviem?

 

 

PETR NOVÁK – FOREVER

 

Náš společný Čas se stává Časem minulým…

Ani bohové nemohou pomoci v tom, co se už stalo…

(Plinius mladší)

 

Jeho zapaspartovaná platinová deska v staroměstském bárku námi zvaném „Lívanec“, jinak občansky U Radnice, visí dál. Kdysi ji tam dal s tím, že tu spoustu písniček co napsal a odzpíval, udělal pro lidi, a tak i toto platinové ocenění patří do lokálu a ne na soukromou stěnu bytu…

 

Kdyby mi podobné vysvětlení dal někdo jiný než Petr Novák, v nejlepším případě bych si pomyslel něco o pozérství, které s trvale „zvýšenou teplotou“ je většině umělců vlastní, pokud bych ho rovnou neposlal někam…

 

Jemu jsem to věřil, protože takový skutečný byl. Za naše více než třicetileté přátelství by mi stačil zbytek prstů na levačce famózního cikánského kytaristy Django Reinharda z Hot clubu de France, abych napočítal tolik čistých, charismatických a zároveň „jednoduše geniálních“ lidí, jako byl právě Petr Novák…

 

Sedím u našeho stolku, barman Zdeněk a servírka Jelena, kteří kromě jeho ženy Evy tvořili Novákovi „domov mimo pódium“, jsou na svém místě a obsluhují cirkulující cizince…

 

„Sám a sám, taju jako ledy v drinku…“, dívám se přes prázdnou Petrovu židli na platinové LP a přemýšlím, proč ten drahý kov má větší výdrž než ta geniálně zkombinovaná směska vodíku, uhlíku, kyslíku, fosfátů a bůhvíčeho ještě, zvaná lidské tělo.

 

„Sám a sám, dál vzpomínám…“

Novák byl „sedící tulák po hvězdách“. Potřeboval vždycky ke své „sedavé hledačské toulce“ jistý „genius loci“, a taky ho neomylně, existoval-li, rozpoznal, usadil se v něm, aby ho dál spoluvytvářel. Když „neviditelný lakmusový papírek“ v jeho nepřehlédnutelném nose „duch místa“ nezachytil, nechal svou mystickou, hubenou a vysokou postavu „Krysařovu“, sehnutější o další smutek z nenalezení, zmizet v noční tmě nebo denním davu…

 

Orezavělý šňůrami zájezdů si uměl vážit toho, když párkrát za život „duch místa“ našel, lhostejno byl-li to dnes už legendární vršovický New club, Demínka na Vinohradech nebo naposledy „Lívanec“ na Starém Městě…

 

Petr Novák byl věrný člověk, a to nejen své židli v hospodě, kde zrovna „rozbalil svůj hlavní stan“, ale i k lidem, i když někteří za to nestáli… Jeho nejdůležitější barva z palety věrnosti byla neuvědoměle neokázalá a vědomě nehnutelná, základní barva Věrnosti sobě a tomu co dělá…

 

Žil jako starý čínský filozof, i když si nepamatuji, že by kdy východní moudra programově studoval. Jeho duše věděla sama o sobě, že „Cíl“ je předem daný, není dobře o něj usilovat, ale spíš si ho nevšímat. Žil „Cestou“ k němu a šel po ní s neuvědomělým vědomím, že ta přímá nemusí být ta nejlepší a nejkratší…

 

Dílčí úspěchy ho těšily, jako ostatně každého a nejen umělce, ale nepřikládal jim zas až takový význam, jak by se dalo při jeho popularitě předpokládat: „Následky“ slávy v něm probouzely spíš plachost než okázalost a rozhodně by kvůli té opojné, ale někdy i navinuté květině nebyl ochoten udělat cokoliv. O co míň bral vážně sebe, o to vážněji bral svou práci…

 

Jako chiromat čte z čar na dlani a astrolog z hvězd, mě baví číst z „děkovaček“ různých umělců. V „děkovačkách“ je všechno, od únavy přes falešnou skromnost, až po triumf. Promítám si v hlavě ty Novákovy. V jeho hlubokých úklonách bylo to, o čem každý večer zpíval, když povyšoval někdy i dost naivní verše na poselství. Samozřejmá láska k lidem, úžas nad tím, že před nimi může stále ještě stát a vděčnost za to, že mu tleskají…

 

Kdyby se malíř František Tichý dožil Nováka, jsem přesvědčen, že by křivku jeho hubeného uklánějícího se těla při „děkovačce“ zachytil a svou kresbu nazval POKORA...

 

Umělec Novák šel na pódiu až na dno svých sil. Rozdával se, a nerozlišoval, činí-li tak v sokolovně provinciálního městečka, nebo jestli vystupuje v milované a všemi zpěváky obávané Lucerně.

 

Člověk Novák šel v hospodách až na dno své peněženky, lhostejno jestli sedí s vychytralým ometákem, s kterým ho, kromě žízně, nic jiného nepojilo.

 

I v tom by se musel Tichému líbit...

 

Pamatuji si to jako dnes. Psal se hektický rok 1968, udělali jsme s Petrem svůj první „revoluční“ singl a šli ještě s Hanušem „Honzou“ Bunzelem, úžasným manažerem a dnes už taky legendou do Čínské restaurace ve Vodičkově ulici. Honza Bunzel, nepřehlédnutelná marciální postava, známý svým gurmánstvím, kterým neúspěšně zastíral obžerství, začal testovat jídelní lístek metodou „od shora dolů“, i když vzhledem k plejádě svých chorob si měl dát nanejvýš salát...

 

Já s Petrem, oč méně jsme jedli, o to víc jsme pili. Petr vůbec jedl celý život velmi málo, a proto hrozně rád pozoroval každého, kdo do sebe s chutí házel všechno, co přišlo na stůl. Tohle představení mu Honza Bunzel „dával“, kdykoli si přál a Novák byl šťastný. Zábava plynula, i když už tady byly „bratrské armádní čety“, ale nikoho ani ve snu nenapadlo, že by to mohlo vzít takové konce, jakých jsme byli svědky v následujícím dvacetiletí.

 

Petr Novák byl velmi populární a na tehdejší poměry docela slušně vydělával. Ometáci a vyžírkové jsou takoví „proutkaři situace“ a neomylně vycítí peníze i velkorysost. Obojího se tehdy Novákovi dostávalo vrchovatou měrou, a tak jeden takový přistoupil k našemu stolu, aby ho oslovil: „Petře, dej mi cigáro...“

 

Já i Bunzel jsme Nováka dobře znali, a tak nás ani nenapadlo zasahovat. Na stole se povalovalo několik načatých krabiček amerik, stačilo nabídnout, ale to by nesměl být Mistr Novák. „Pane Jizba,“ zavolal Petr na krále placu tehdejší Číny, „dejte tady tomu pánovi karton amerik!“

 

U stolu nastalo chvíli trapné ticho, které přerušil koncentráčnickými a životními zkušenostmi víc než poučený Bunzel: „Jsi vůl! Až budeš v průseru, a to bude brzo, nikdo z těchhle ti nedá ani na tramvaj...“

 

„To nevadí. Když já bych chtěl, aby všichni kolem měli radost a byli šťastný...“ I tohle byla jedna z mnoha tváří Petra Nováka, obrovská velkorysost, štědrost hraničící až s rozhazovačností. Snad to byl podvědomý pocit pohrdání penězi, na které se tolik nadřel. Bunzel měl samozřejmě pravdu. Normalizátoři Petra pěkně přidusili a jeho dlužníci a kamarádíčci se někam ztratili. Ostatně jako vždycky a nejenom za historických změn. S Novákem to neudělalo zhola nic. Byl stejný gentleman s penězi i bez nich, NÓBL vždy a všude. Tak ho vychovala naše „bigbítová máma“, Petrova vlastní, paní Pochylová, která nechyběla nikdy na žádné rockové akci a měla pro nás všechny přemíru pochopení, kterého se nám většinou doma nedostávalo...

 

Udělal jsem si sám pro sebe takové, sice trošku „demagogicko-dogmatické“, dělení lidí na Pány a Sluhy. I když se zdá zjednodušující, funguje. V Česku má totiž „lokajství“ a „předzavděčování se“ nejméně pobělohorskou tradici. Přitom Pána často najdeme v modrákách a Sluhu v hadrech od Versacceho.

 

Petr byl PÁN a dokonce NÓBL PÁN.

 

Jeho chování k ženám bylo ukázkově vznešené. Nerozlišoval, jestli je dotyčná krásná, ošklivá, „zasloužilá umělkyně“ nebo starší paní vybírající mince u záchodu. Byla v něm zřejmě zakořeněná úcta k prapodstatě Ženy jako zachovatelce rodu, i když v mnoha případech neopodstatněná. Ale kdyby uměl rozlišovat, už by to nebyl Péťa Novák...

 

Dívám se na platinový kotouč přes jednu prázdnou židli, na které ho budu vždycky vidět.

 

Chodíval jsem každý den podloubím naproti Rottovi, třeba jsem ani nezašel, stačil mi pohled přes okno, a když seděl u svého stolku nad panákem a novinami, měl jsem radost z jistoty, že určití lidé a věci jsou na svém místě.

 

Teď si budu těžko zvykat, že se náš společný Čas stal Časem minulým. Už nikdy nebude všechno docela v pořádku, další jistota v moři nejistot mizí...

 

V deštivém létě 1997 jsme dělali společně na novém projektu. Petr, i když dost nemocný, jako by ožil, psal a psal. Odvezl jsem si na venkov pět jeho melodií, a další čtyři byly od kluků z kapely. Jedno srpnové ráno, když jsem se zrovna pokoušel psát texty na tu Petrovu, zazněla z rádia zpráva, které jsem nejdřív nerozuměl a později ani rozumět nechtěl... Nové písně už Petr Novák nestačil nazpívat...

 

Připravené věci si rozebrali zpěváci, kteří měli Petra rádi – Pavel Sedláček, Petr Janda, Michal Prokop, Aleš Brichta, Karel Kahovec, Luboš Pospíšil, Miro Žbirka, Ivan Hlas a David Koller – aby je s Novákovými Oldies Goldies zazpívali na rozlučovacím vzpomínkovém koncertě v „Pakulu“. Živá nahrávka této opravdu zdařilé akce vyšla na kompaktu Ahoj, Tvůj Petr. Novákovým oblíbencem byl vedle Beatles skvělý zpěvák Roy Orbison, a tak jsme mu společně jednu píseň zasvětili.

 

 

Rychle obléknout a adieu…

 

Jsou to loupežníci zážitků

V touze své jsou urputní

On je doma jen kus nábytku

Ona taškou nákupní

Tak se scházej týdně v bytech půjčených

Krásní se svou odvetou

Růže z jejich zemí spálených

vykvetou

 

Jsou to umývači všedností

bránící se zalknutí

Láskou v chvatu sebe pohostí

Pak jdou domů sehnutí

Že to rázně změní vždycky slíbí si

Stejně tomu nevěří

Zamknou – Zhasnou touze nápisy

u dveří

 

Rychle obléknout a adieu

Před tím sprchou stopy smýt

Zbytek v láhvi

někdo dopije

Je čas jít

 

Jsou to náhradníci zážitků

S léty méně urputní

On je doma dál kus nábytku

Ona taškou nákupní

 

Pouštěj desku z mládí

s Royem Orbisonem

léty mírně vydřenou

Na pár hodin vrátí mládí úlisné

s ozvěnou

 

Rychle obléknout a adieu

Před tím sprchou stopy smýt

Zbytek v láhvi někdo dopije

A jít žít

Rychle obléknout a adieu

Potom domů každý sám

Rychle obléknout a adieu

Sám to znám

 

 

STAREJ OBLIČEJ ZA KYTKAMA

 

Starej obličej za kytkama

s očima v modrý metalíze

Krásnej obličej za kytkama

Ve vráskách život

po životě žízeň

 

Chodíval jistě za holkama

a mockrát sahal po životní knize

Starej obličej za kytkama

Oči jsou modrý

vlasy bílá příze

  

Dívá se z Vinohrad

k Nuselskýmu mostu

hlava co roste z muškátů

Ten člověk musel párkrát prohrát

a že byl králem ostud

tak snadno sčítal vejplatu

 

Starej obličej za narcisem

s očima v modři oblohový

Možná že touží po dopise

To na co myslí

ten za sklem nevysloví

 

V hospodě míval stůl i píseň

Snad dvakrát válčil Možná Kdo ví

Krásnej obličej za narcisem

Oči má čistý

Skoro jako nový

 

 

(album Zpověď, hudba a zpěv: Petr Novák)

 

 

Dvacet z tisíců úsloví mé matky

 

Posaď žebráka na koně,

ani čert ho nedohoní

 

Sto psů je zajícova smrt

 

Nechoď s bubnem na vrabce

 

Chlubný plíce lezou z hrnce

 

Kdo se směje naposled,

ten se směje poslední

 

Navrch „huj“ a vevnitř „fuj“

 

Každá nepravost se vpisuje

do tváře člověka

 

Když má prdel radost,

tak má hlava starost

 

Čím víc domluv, tím víc pomluv

 

Z prasete koně neuděláš, i když mu dáš sedlo

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Věza (Občasný) - 14.1.2012 > umíš
Body: 5
<reagovat 
mystik (Občasný) - 14.1.2012 > já nic, to Pavel Vrba a Petr Novák a Peťule také, Ty také umíš mnohem více. Koukej, horečka sobotní noci nastane v sobotu a v noci a já co? Těším se na lepší noci. Staří náčelníci už to znají a mladá krev skotačí
Země se otáčí a Tvoje panenky se protáčí
oči okounějí po ní a zájem v nich plane
tak co se má stát ať se díky ní stane
je hvězdička s jedničkou jednička s hvězdičkou
je fyzik indiánka nikdy intrikánka spouští se prérií a cestičkou
vypadá jak po zábalu, co s ní zkoušel Hrabal
a jaký? třezalkový, ozónový, zlatou řasou zábal
aby Peťulka vypadala jak ze salónů andělské krásy
Peťulka je kus krásné ženy, po které chceme špásy
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter