Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 11.11.
Martin
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Kilián Ignác Dientzenhofer a Karel Klíč, dva autoři best bez pověsti bestie
Autor: mystikus (Občasný) - publikováno 30.11.2014 (12:33:16)

KILIÁN IGNÁC DIENTZENHOFER (V PŘÍJMENÍ MU NEJVÍC REZONUJE OBĚTAVÝ ZEN!)

 

   1.9.1689   PRAHA, JAK BYSTE JI NEPOZNALI     ۞    18.12.1751 ADVENTNÍ PRAHA

 

 

Vánoce klepou na dveře. I bez načančaných výloh každý pozná, že se kvapně přiblížily k příbytkům vezdejším. Lidé shánění poslední dárky, spěchají sem a tam a neváhají se kvůli tomu frmolu neslavně zadlužit. Do sychravé nepohody náhle na chvíli laškovně vykouklo sluníčko. Jen na chvilku. Jen aby stihlo pohladit bílou fasádu chrámu na rohu rynku, který stojí ve výhledu jako zarámován bočními stěnami domů v pražské Železné ulici. Stavba zazářila a… prostě zas pohasla. Trvalo to jen chvíli. A nikdo kolem si toho ani nepovšiml. Vánoční pohlednice starodávné Prahy.

 

…nazdar Vánoce. Už jsou zase tady. Nemá je upřímně moc rád. Od té doby, co zemřela choť Anna, tak si nemůže o samotě víceméně gratulovat k příjemnému koloritu domácnosti, více je méně, méně je více u vyhořelé svíce. Muž v těžkém baloňáku se ještě víc schoulil do rohu kočáru. Mrzne. Loni byla obleva. Jak bylo předloni? Divné, ale nevzpomene si. Vyhlédl ven. Už by tu měli být. Je zvědavý, jak stavba pokročila. A také na další přání staroměstských benediktinů. Přestavěl jim už prakticky celý klášter. Zbývá jen kostel. A ten roste jako z vody (svěcené, roztomile průzračné).

 

Kilián Ignác Dientzenhofer je ještě mlaďoch. Pětačtyřicátník. Úspěšný ve své profesi. Jen v Praze se teď podle jeho pranostik a plánů staví čtyři kostely a kaple. Podle projektů pana dvorního stavitele. Titul, který sice nic nevynáší, zato však hezky pohladí ouško. Zejména představeným kláštera cinká jako rajská hudba. Znají přednosti svého stavitele, navzájem si jej dohazují po celých Čechách, ale přízeň dvora ukazuje, že se nemýlili. Že jejich konventy, kaple, kostely i hospodářská stavení, jsou v těch nejdůmyslnějších pracovitých rukou.

 

 

SYN SLAVNÉHO TÁTY

 

Kilián Ignác Dientzenhofer se narodil jako třetí miminko Kryštofa a jeho manželky Anny. Byl pokřtěn ve starém kostele svatého Mikuláše na Malé Straně. Vyrůstal společně se čtyřmi vlastními sourozenci a dvěma nevlastními bratry, které si jeho matka, vdova po zednickém mistru Jiřím Aichbauerovi, přivedla do nového a novotou rozkvetlého manželského svazku. Kryštof však vedle dvou nevlastních synáčků vyženil i dům v úzké slepé uličce za dnešní Nostickou jízdárnou. A také výhody, které se vztahovaly na nové muže vdov po mistrech malostranských cechů.

 

Jejich manželství však bylo pravděpodobně žádoucí a šťastné, rodina v nevelkém domě se rychle rozmnožila a mezi dětmi ze dvou manželství tu nikdo nečinil jediného zbytečného rozdílu. Kryštof vedl své děti ke vzájemné lásce a k nutnosti umět si vždy naslouchat a pomáhat z nouze.

 

Nepocházel z Prahy, přišel sem někdy před rokem 1678 se svými pěti bratry a suprově vychovanou sestrou. A byla to právě její svatba v kostele svatého Tomáše na Malé Straně, která je pevným datem, jež pobyt zednických mistrů a tovaryšů Dientzenhoferových v Praze dokonale stvrzuje. Nepobyli tu však dlouho. Rozešli se po Čechách i dál po Evropě, Praze zůstal věrný trvale jen zasloužilý umělec Kryštof. Začínal jako polír na stavbách vedených Abrahamem Leuthenerem a když se ve třiceti oženil s Annou, složil mistrovskou zkoušku, která byla podmínkou samostatného provozování živnosti.

 

Jeho větší zakázkou číslo 1 byla obnova a dostavba kláštera premonstrátů v Teplé a pak se začaly hojně sbíhat další. Na nedostatek práce a zájmu si rozhodně nemusel stěžovat, v roce 1695 byl jako člen zednického a kamenického malostranského cechu přísežným starším stavitelem pověřovaným účastí na stavebních komisích a sporech. Jeho jméno už tehdy mělo patřičnou důležitost.

 

Práce váženého stavitele, jakým dovedl být Kryštof, se však neomezovala na rozsáhlé zakázky, jako byly renovace klášterních objektů, řekli bychom stěžejních komplexů. Přestavoval i obytné domy, podle zpráv zpravodajů renovoval například dům U zlaté lilie na Rynečku pro Romana Gregora Buresche, kde bylo nutné podchytit i základy. Rekonstruoval i svůj vlastní dům i domy svých opravdových přátel. Ale hlavní těžiště jeho práce spočívalo přece jen na dvou rozsáhlých stavbách, které však nedokončil a ve kterých pak pokračoval i jeho synek až do konce svého blahodárného života.

 

Byl to jezuitský kostel svatého Mikuláše na Malostranském náměstí a klášter benediktinů v Břevnově, kde v průběhu let vyrostl rozsáhlý zdobný komplex noblesních budov, nesoucí všechny nejlepší znaky Kryštofovy pečeti.

 

 

SPLÁCENÍ NASEKANÝCH DLUHŮ

 

Kryštof byl moudrý pan táta. Projevilo se to při výchově dětí. Postaral se, aby všichni kluci dostali přiměřené vzdělání. Navštěvovali latinské duchaplné jezuitské gymnázium, Kilián pak studoval i filozofii na pražské univerzitě.

 

Některé prameny uvádějí, že tak chtěl svým dětem nahradit to, o co byl sám ve svém mládí ochuzen. Vždyť tepelský kronikář dokonce poznamenal, že jejich pan stavitel neumí vůbec číst a psát.

 

Je docela možné, že mezery ve vzdělání musel pracně dohánět po celý život, ale psát a číst uměl. Jeho synové tedy už takové problémy v životě mít zapotřebí rozhodně nebudou.

 

Ze tří Dientzenhoferových vlastních synů zatoužil kráčet v otcových šlépějích pouze jeden – nebojácný Kilián. Ovšem lásku ke kamennému řemeslu cítil i Jan Jiří, mladší ze dvou nevlastních synů. Oba dostali možnost, aby se na své budoucí povolání náležitě připravovali. Otec je vzal k sobě na praxi, pak je vypravil do světa, aby si své znalosti porovnali a utřídili. Na této tovaryšské cestě navštívil Kilián Vídeň, a snad i Benátky, Miláno, Florencii, Řím a Neapol.

 

Domů se vrátil pravděpodobně v roce 1716 a to již byla otcova stavební činnost pro břevnovské benediktiny v plném proudu. Vstoupil do jejich služeb a brzy začal dostávat samostatné záludné bojové úkoly. Plnil je jistě dobře, klášterníci si dávali velikého majzla na to, aby svého postavení syna stavitele nijak nezneužil. Bylo to však zbytečné. Kilián zdědil po tátovi pečlivost a hravou důslednost v práci, i jeho pověstnou poctivost. A stavebníci to velmi záhy prohlédli. Důkazem důvěry, jaké se mladý Kiliánek u břevnovského opata kláštera svaté Markéty těšil, je i skutečnost, že jej pověřil rozhodováním o malířské výzdobě kláštera v Broumově. Na tuto akci mu bylo svěřeno 1 300 zlatých, které měl postupně vyplácet svému kamarádovi Václavu Vavřinci Reinerovi tak, jak bude jednotlivá díla na klíč postupně předávat.

 

V posledních letech života svého táty již Kiliánek řídil prakticky celou agendu, a když Kryštof v roce 1722 ulehl na věčný spánek, nastoupil syn na jeho pozici za stejný plat, 100 zlatých bez DPH.

 

Úspěšný stavitel Kryštof po sobě zanechal parádně velký majetek, a i když se o něj musela podělit celá početná rodina, na každého kousek zbylo. To už byl Kilián tři sezóny ženatý s Annou Cecilií Popelovou a otcem tří šikovných dětiček. Bydlel v domě na Újezdě, nepoměrně větším než byl dům rodičovský a připravoval se na stavbu příměstského letohrádku na Smíchově. Nežilo se mu tedy nejhůře, i když do kolébky v síni přibýval téměř se železnou pravidelností rok co rok nový přírůstek do rodiny.

 

Kilián převzal otcovy povinnosti v Břevnově i v Broumově, zajížděl na inspekční šťáru do Lehnice, kde rostlo další panství vzmáhajícího se řádu pastýřů náboženských oveček. Bé bé. Vydával se tam nejméně třikrát za stavební sezónu a cesta mu zabrala minimálně pokaždé čtrnáct dní. Navrhuje slušné nové kostely, podílí se na renovaci a modernizaci starých, přijímá ochotně i menší zakázky od bohatých šlechticů a zámožných měšťanů, jako byl třeba letohrádek pro Jana Michnu z Vacínova. Byla to vůbec jeho první samostatná zakázka v matičce Praze. Dnes je v této půvabné nemovitosti otevřeno pro veřejnost Muzeum Antonína Dvořáka.

 

Ale jeho doménou nebudou paláce, které teď přibývají po Praze jako houby po lijáku. Bude se věnovat převážně církevním stavbám, svatostánkům. I tak jeho stavební, dobře prosperující podnik, ve kterém se namáhá dobře sehraný tým mistrů, brzy nedokáže záplavu zakázek zvládnout s úsměvem na rtech. O jeho přízeň se ucházejí i vznešení šlechtici, ale Kilián prozíravě plní své dlouhodobé zakázky u několika klášterních stavebníků, kteří mu zajišťují práci na dlouhé roky. Vždyť není už ani v jeho silách dohlížet na všechny důležité důmyslné stavby, které postupně s grácií projektuje. Staví je jiní stavitelé podle plánů, které vypracoval.

 

Závazky, které má ke svým stálým investorům, obsahují i stavby architektonicky obyčejně nezajímavé, jako jsou hospodářské budovy, brány, skleníky a pavilónky na zahradě. Neodbývá je, jsou také součástí jeho celkového architektonického záměru. A vedle toho navrhne a staví kopuli svatého Mikuláše na Malé Straně, řídí opravu klenby poškozeného kostela svatého Tomáše, vybuduje nevtíravý půvabný kostel Jana na Skalce, navrhne kostel pro Karlovy Vary i s velkorysým okolním řešením (nikdy však přes veškerou obětavost nezrealizovaným), před kterým se také rádi necháte vyfotit zánovní technikou a ke zřídlu je to pár kroků, pracuje ve službách křížovníků s červenou hvězdou, benediktinů, vodilek, každý by chtěl, aby právě jeho kostel navrhoval velevážený Kilián Dientzenhofer. Jeho jméno je zárukou dlouhotrvající kvality a okamžité krásy. Dostalo už stálý tvar. Jak uvádí paní Vilímková (na rozdíl od Malé československé encyklopedie) – autorka životopisné bichle Stavitelé paláců a chrámů – podepisoval se zásadně Dientzenhofer.

 

 

PRESTIŽNÍ KOSTEL ZA VŠECHNY NÁKLADY

 

Jméno Kiliána Dientzenhofera je však pro většinu znalců vrcholného pražského baroka úzce spojeno s největším malostranským kostelem, který je jednou z nejvýraznějších dominant města. Trvalo požehnaně dlouho, než se zaskvěl v podobě, jakou známe dnes. Generace mistrů nejrůznějších a nejzručnějších řemesel se střídaly na jeho štukování, umělých mramorech, na stavbě kopule i zvonice. Otec i syn Dientzenhoferové jí věnovali nemalou část vynalézavého života, a přece se ani jeden nedožil slavnostního dokončení kostela. Malostranští jezuité, kteří si tuto stavbu vydupali na místě staré zatuchlé budovy natruc mozkově zatuchlým měšťanům, se neustále museli potýkat s finančním deficitem v kapse. Stavba se táhla a zdržovala stavebními rozpory. A když už byla konečně nedlouho po smrti Kiliána Dientzenhofera dokončena a předána do užívání, stavebníci se z ní dlouho neradovali. Jezuitský řád byl rozpuštěn a jejich svatý Mikuláš se stal hlavním malostranským kostelem. Měšťané si oddechli s pocitem zadostiučinění. Dlouhé roky jim páteři ztrpčovali omezený život, alespoň jim tedy postavili reprezentativní slušivý a nákladný kostel.

 

Na kolika jednáních s liknavými jezuity se Dientzenhofer musel podílet, než byli ochotni aspoň zahájit stavbu nové věže tak, jak se k ní zavázali náhradou za zbořenou věž starého obyčejného kostela. Ošidili měšťany a chytračí po liškách nešetrně krutibrko krutě dál. Loď kostela, kterou dobudoval jeho táta, již dávno stojí, křtí se tu děti a odbývají svatební rituály, dokončuje se i její průčelí, ale věž, s hodinami, ke které se váže i závazek vydržovat ponocného, stále ještě chybí do počtu. Půl století nejsou páni páteři štonc dokončit to, k čemu se zavázali. Plány, které jim předložil, jsou vynikající, líbí se jim kulantní řešení, jen cinkavé zlaťáky na jejich realizaci prý ještě nemají na účtech v dostatečném počtu. Ale došlo na ně. Kilián však musel vkročit do předposledního desetiletí svého života, než se dočkal.

 

Ale ani nyní není vše bez problémů. V roce 1750, když rostoucí věž překonala výšku okolních budov, začal někdo primitivní trousit za sebou poplašné zvěsti, že se stavba zřítí. Museli se sejít významní stavitelé všech tří pražských měst, aby prozkoumali budovu od základů. Znamená to jen nové průtahy a další dlouhá zdržení. Verdikt zní totiž naprosto jednoznačně. Nehrozí žádné nebezpečí, stavba je poctivě a důmyslně řešená. Může pokračovat, tam kde přestal. Málokdo ze zainteresovaných přijal tuto zprávu s takovým ulehčením jako právě náš solidní stavitel. Ne, nebál se zřícení věže, věděl, že je v naprostém richtiku. Odevzdával vždy záslužnou práci. Většina jeho budov je až do dnešní doby plně použitelných a ještě zdobných. Ale strach měl z dalších pitomých průtahů. Jak dobře si pamatoval neustálé zdržování, se kterým se musel babrat jeho otec, který přes svou poctivost a pracovitost musel nechat i dokončení chrámové lodě na svého syna, o kopuli a věži ani prakticky nemluvě. Kolik let se tento nešťastný chrám už vlastně buduje? A jak dlouho bude ještě trvat, než bude dokončen? Šedesátka je pro smrtelníka ve stavebnictví 18. století úctyhodný věk. Kilián má oprávněné obavy, že ani on se konce této super dlouhé stavby nedočká. Spěchá, ale sebevětší výkon machra nemůže běh věcí usnadnit ani urychlit.

 

 

TVŮRCE BAROKNÍ TVÁŘE HONOSNÉ POVĚSTI PRAHY

 

Kilián stárne, sklízí ovoce své produktivity, může se radovat z nových zakázek i ze svých dětiček. V domě jich napočítává požehnaně. S první ženou Annou jich přivedli k životu šest. Jen chlapeček, který dostal po svém otci jméno Kilián, chytil zákeřnou nákazu a brzy na to zemřel. A pak postihla početnou famílii další otravná ztráta. Třicetiletá Anna zahynula na Nový rok 1729 a nešťastnému vdovci zůstaly nedospělé děti na starosti, z nichž té nejmladší Barborce bylo teprve devět měsíců. A tak se musel čtyřicetiletý Kilián, který teprve nedávno dokončil pro svoji choť a děti venkovský zámeček, dnešní Portheimku, povohlídnout po další dobré manželce. Sám se o děti nedovedl starat a jeho matka byla na takovou práci již velmi stará. Druhou paní Dientzenhoferovou se stala po deseti měsících Terezie Anna, jejíž otec byl domovníkem hraběte Thuna. Kilián pro něj makal fest a v thunovském paláci se s dívkou při dobré taneční příležitosti romanticky seznámil.

 

Nevěsta tedy dostala už při svatbě od svého budoucího manžela pět dětí a brzy k nim začaly přibývat společné výsledky společné vášně. Za třiadvacet let, které spolu manželé trávili, se jim narodilo dalších dvanáct potomků. Poslednímu klučinovi byly v roce otcovy smrti tři roky, takže bulel nejvíc ze všech, kde je táta? A proč už není?

 

Kilián Dientzenhofer byl člověk činorodý, vzdělaný, rafinovaný, nenatvrdlý, uměl kromě češtiny zdařile obsluhovat další tři řeči a neustálý styk s duchovními jej vycepoval ve vedení učených diskuzí na nejrůznější témata. Byl spíše seriózní povahy, zcela ponořený do své aktivity. F. M. Pelcl však připomíná ještě jednu, nepříliš známou charakteristiku. Kilián byl také muž odvážný a rytíř odpovědný za to, co si nadrobí. V roce 1744 položili Prusové při svém odchodu z Prahy na Vyšehradě minu, která měla po odchodu vojsk rozmetat nejbližší nejvzácnější okolí. A právě Dientzenhofer, který se sem ve správné době dostal, minu okamžitě zneškodnil a zachránil plno lidí před nebezpečím. Na tuto událost se bude po letech paní Terezie odvolávat ve své žádosti o penzi po svém zemřelém manželovi.

 

Kilián však nebyl zřejmě ve výchově svých dětí natolik prozíravý táta jako jeho otec. Ten je dokázal vychovat ke vzájemné soudržnosti tak, že i po jeho smrti Kilián zcela samozřejmě pomáhá svému nevlastnímu bráškovi sehnat dostatečnou jistotu stavebních zakázek, protože nebyl docela fit ve své kůži. Trpěl podagrou a nemohl tedy jezdit po celých Čechách na jednotlivé stavby, jak to dovedl zajistit on sám. Péči o své potomky nechal zcela na manželce, činorodé a důsledné ženě, která se s nimi musela vypořádat někdy naprosto rázně. Ctil tedy její rozhodnutí, ať už se týkala dětí vlastních i nevlastních. To později zavdalo podnět k pomluvám a nechutným sporům, které rozmazával nejmladší syn z prvního manželství Karel Martin. Stal se novicem břevnovského kláštera a po otcově smrti se snažil své rozhodnutí vzít zpět. Macechu neměl v lásce a přičítal jí všechny vlastnosti, které jim připisují pohádky. Víte, co jsou pohádky? Jasně.

 

Většina Dientzenhoferových dětí se dožila prahu dospělosti. Ani druhý syn nosící jméno Kiliánovo se však živý a zdravý nedočkal svých prvních narozenin. A žádné se nevydalo v otcových stopách.

 

Kilián Ignác změnil svou prací tehdejší panoráma matky měst, Prahy. Stačí se postavit na rampu u pražského Hradu a počítat. Kolik věží vlastně patří do jeho schematického náčrtníku, kolika budovám dal nezaměnitelnou podobu vrcholného pražského baroka? Byly jich desítky a desítky. Ne všechny se zachovaly a ne všechny dokážeme bezpečně vystopovat. Byl to řízek velice nadaný a také pracovitý. Pyšný na své výsledky, o kterých na veřejnosti jen nerad mluvil, ale o to víc jimi žil. Pro své zaměstnavatele ochotně vykonával i ty podřadnější práce, které by dnešní velcí architekty asi neskousli a považovali by to za degradaci svého umění. Jako jeden z prvních architektů v Praze se zajímal i o okolí staveb, které vzešly z jeho návrhů. Důkazem toho budiž rampa u Lorety, či nerealizovaný návrh úpravy okolí kostela v Karlových Varech s přemostěním říčky Teplé. A také kostel svatého Jana na Skalce s tříramenným schodištěm. Anebo torzo rozsáhlého plánu Invalidovny. Nikdy se ve svých spanilých romantických návrzích v zásadě neopakoval, a když ležel na smrtelném loži, nedokázal spočítat, kolik budov vlastně nese hrdě jeho podpis. Stavbu, která mu dala zabrat nejvíc, však v plném lesku nikdy nespatřil, proto to za něj můžete na procházkách dojatě udělat až vy. Svatomikulášský chrám se postupně dokončoval a zaobloval ještě roky po jeho smrti.

 

 

 

 

KAREL KLÍČ

 

  30.5.1841 Hostinné          ۞  16.11.1926   Vídeň u fiakristů

 

 

„Poznal jsem ve svém životě plno českých kujónů, kteří byli lepšími lidmi než já (víceméně jen pro vrchnost podvratný živel) a žili běžně v úplné chudobě. Proto, prosím, o mých zásluhách mlčte.“

 

Ne, to nelze mlčet, Karle Klíči, světoběžníku, první náš velký karikaturisto a světový koumesi hlubotisku, kterým jsi rozmnožil milióny krásných obrázků.

 

 

*

 

Papírně v Hostinném místní usedlíci říkají Labský mlýn. Je to hranatý tovární barák, v němž se vyrábějí kilometry spotřebního papíru na knížky i na balíky. Tam z toho docela levého kamrlíku pro zaměstnance se jednoho jarního dne ozve křik. To malé, co se tu hlásí o slovo v životě, to bude jednou Karel Klíč. Teď se narodil, píše se 30. květen 1841.

 

Maminka chystá posvícení, kouř se line z komína nad temné kopce, ty hory hlídá Krakonoš. Ale lidi pod horami nehlídá nikdo. Brzy majitel papírny vyhodil Klíčova otce na dlažbu. Rodina si nakládá rance na vozejk… Najednou se paní Klíčová zapotácela, chudák maminka, Karel ji ani nepoznal.

 

Otec Klíč musel svěřit malého kulihráška do cizí péče. Jednou ho nějaká tetka upustila na zem, nemluvňátko piští, ale tetka před otcem nehodu zapře, prý netuší, proč kluk tolik vyvádí. Když se na to přišlo, bylo už pozdě, nikdo tu zlámanou nožičku už nespravil. Klíč se vydává do světa kulhavý, v pouličním slangu ťapkin. Nikdy nad tím neuronil slzu, i tak se naučil tančit a prohánět naparáděné sukně po svém.

 

Je revoluce 1848, Klíčovi jsou už v Praze, u Karlova mostu roste klíčová barikáda, někde na jejím vršku stojí Karlův tatínek odbojář. Nikdy dříve nic takového neviděl, doma býval ubitý životem, snad právě proto vylezl na tu barikádu. Vojsko začalo pálit ostré z děl. Staroměstské mlýny v plamenech! Zachraň se kdo můžeš! Domů se tatínek vrátil už zase ubitý, zůstal stát u dveří, hlídá kroky… Policie, okamžitě otevřete vrata! Policajti jako rada Vacátko ho už nikdy vlastně nepřestali špehovat. Karlovi bylo teprve sedm let a naháněli mu strach. Tatínkovi také, a tak domlouval synovi: nesmíš se jich bát, naučím tě jak nemít strach. Nutil pak synka, aby v noci lezl na hřbitov.

 

Byla tam strašná tma, vzpomíná Klíč, a já všude mezi hroby viděl děsy. Proto mi potom pan Bach se svými dráby už nenaháněl obavy. A snad ani tatínkovi, protože se začal trochu kamarádit s Boženou Němcovou i s Havlíčkem a místo strachu si s ním recitoval šprýmy o těch špiclech, že „ty jejich oslí uši – právě ke koruně dobře sluší“.

 

Když pak pana redaktora přece jen lapili do želízek a transportovali koňmo do Brixenu a za čas pohřbívali, šel Klíčův otec sklíčeně hned mezi prvními za rakví bojovného filozofa. To byla jeho největší vzpoura a také nejvíc, co synovi mohl do života nadělit. Sám byl totiž čím dál tím chudším kostelním myšákem a musel Karla odstěhovat ke strýci pověstnému jen svým nabubřelým majetkem.

 

Za polévku musel Karel prohlásit mnohokrát děkuji, za kus chleba požehnej nám Pane a za kafe rucelíbám, až jednou vykřikl, to raději umřu hlady… Od stolu, darebáku, marš! Hoch se stával vzpurným i ve štědré světnici. Co to děláš, ptal se strýc. Kreslím, odpověděl. To je ušlechtilá zábava, míní strýc, ukaž. Ne, Karel neukáže, honem papír spolkl. Byla to jeho první karikatura – strýc jako nadutý holub na báni s prasklým voletem.

 

Tatínku, musím se ti s něčím svěřit, budu malířem. Otec se chytá za hlavu: ihned se stav u mě, zavedu tě, synu, kde ti kyne budoucnost, k panu Marečkovi, vede jeden koloniál zbožím smíšeným.

 

Táto, dávám ti sbohem a odpusť, že jsem z koloniálu utekl. Dal jsem se zapsat na Akademii… Cože?, diví se otec a vyhrožuje pěstmi. Nikdy ti nepošlu ani grejcar.

 

Posílám ti, taťko, prvních pár grošů na přilepšenou. Vím, zase tě vyhodila ta jejich pakáž. Pracuju teď společně s velkými malíři, dokážu namalovat všechno, co oni… To Karel trochu zveličil, utekl od pultu, ale zatím jen jako učedník malířské múzy se ve dne namáhá doposledka na Akademii před sádrovými modely a v noci kopíruje, za pár drobných metr, slavným malířským hvězdám jejich výtvarné skvosty. To kdyby snad zákazníci zatoužili po dalším originálu. Kopíruje, oči rudé, ruka brní, v těch nocích si poprvé myslí, jak by bylo krásné, kdyby nekopírovaly ruce, ale výkonné mašiny.

 

„My, profesorský sbor Akademie, potvrzujeme, že student Karel Klíč projevil výbornou píli, mravné chování a velké pokroky ve figurální kresbě, a to nejen podle gypsu (sádry, ne cikánky), ale i podle přírody.“ Tak to stojí v jeho zažloutlém vysvědčení. Ale co je zas tohle, Klíči?! To je právě podle přírody. Ven! Podle přírody Klíč nakreslil na Akademii také jednoho z C. & K. ministrů s oslí tváří. A teď se provinilec vrací domů, zastavuje se u dveří, už tam na něj čekají: Půjdete, Klíči, s námi. Na komisařství!... Tak a tady nám prozradíte písemně jména svých spoluspiklenců… Že ne?! Mlčet! Tuhle je papír, inkoust, brko. Máte minutu na rozmyšlenou. Varujeme vás! Pište! Ukažte!

 

Za tu minutu Klíč místo jmen kompliců nasypal do policejního kalamáře posýpátko a udělal z inkoustu lepidlo. Nepíše to, řekl jim s výsměchem. Tak složil maturitu z kuráže, ale v mžiku ho vyhodili z Akademie. Je vyhoštěn i z Prahy!

 

 

JAK MALUJE RAFFAEL

 

Jde a neví kam, schovává se na vandru, místo ministrů teď maluje lidem pokoje nebo tesá nebožtíkům na náhrobní kameny anděla, večer po hostincích absolvuje vrchní kurs, když portrétuje pivní bratrstva jako Rembrandt Noční hlídku. Honorář vybírá jednotný: teplou vydatnou večeři. Na zdraví, pane malíři! Mělo by se však vymyslet nějaké umění také pro ty, kterým v kapse nechrastí moc mincí pohromadě. To by byl kumšt! Milión obrázků po grejcárku… Klíčovi něco blikne hlavou. Milión obrázků, ale mám jen dvě ruce. Jak by se to jen dalo vykoumat?

 

Když se za čas pozapomnělo na jeho zločin se zneuctěným ministrem, smilovala se nad ním Akademie a nechala ho dostudovat. Pak už měl hlad jako akademický malíř.

 

„Oznamuji P.T. obecenstvu, že zhotovuji podobiznu každé osoby za nepatrnou sazbu 25 zl. Za podobnost ručí zajisté mnou zhotovené podobizny našich národních vůdců Palackého a Havlíčka. K návštěvě zve, též venkovské (stačí poslat poštou fotografie), Karel Klíč, kreslič, v Praze na Mikulášském plácku č. 16.“  Teď už kreslič poslouchá, zda se blíží kroky, uši navýsost napjaté, ale nikdo se k němu nehrne. Snad proto, že tenhle zapadlý kvartýr nikdo nenajde. Tak si vyprosil, aby mu dovolili malovat zákazníky ve špeluňce Anatomického ústavu. Ani tam noha nevkročila, tak kreslič maloval zadarmo ještě jednou kněžnu Libuši. Předlohou mu posloužil obrázek Boženy Němcové.

 

Zase se ozval tatínek. Nejdražší hochu, ne vlastní vinou a zcela mimořádně jsem se ocitl v tísni… Už zase, otče, diví se Karel, tak to jsme na tom stejně.

 

Ale vím, nadějně píše otec, jak se to dá změnit. Oba se ruku v ruce dopracujeme solidního postavení. Jistě jsi už jako umělec zaslechl cosi o novém převratném umění. Jmenuje se fotografie. Podle mého je to vrchol malířského kumštu! Rychle a levně!

 

Tatínku, jen kvůli tobě jsem si koupil Fotografický lexikon, který právě vyšel. Něco na tom bude.

 

Synu, nepochybuj vůbec, že já jako znalec věd chemických a ty, cvičený kumštýř, dokážeme hotové divy. Přijeď! Založíme umělecký podnik, firmu jsem už vymyslel: Raffael.

 

Karel Klíč honem ujíždí v malířské haleně do Brna, vybíhá z vlaku, míří do Novoveselské ulice, tam je ta jejich zbrusu nová živnost se jménem génia ve štítě. Čte: „Fotografická dílna u Raffaela poroučí se ku zhotovení obrazů všeho druhu i rozměrů, jakož i přemalovaných v oleji. Jeden tucet dva zlaté.“

 

V průvodech se sem hrnou nařvaní feldvéblové, aby se nechali zvěčnit. Zle, matičko, zle – píše se rok šestašedesát, prusko-rakouská válka útočí na civilisty – Brandenburci zde! Před černou bedýnkou u Raffaela nafukují oplechovaná prsa Prušáci, zarputile se naparují do čočky, hlavu mají vycpanou slámou svého vítězného tažení. U bedýnky před nimi pobíhá, napadaje na stranu, kumštýř a eskamotér ťapkin. A teď se raději souká pod plachtu. To černé kulhavé prostěradlo, to je zatím génius Klíč.

 

Klíčovic mají v Brně papouška, který dovede pouze jedno slovo napodobit – fotograf. U klece však postává akademický malíř a učí ho další: Karel. Papoušek to zkouší, Karrel… Karrrel… Povzbuzený kumštýř pokračuje v lekci: Karel je malíř. Ale papoušek se nezmýlí: Karrel je fotogrraf… Klíč zuří: Malíř, povídám! Papoušek: Fotogrraf! Nakonec Klíč vedle papouška rezignuje. Naučil se mistrně fotografovat a za deset let se mu stala fotografie dalším výnosným osudem.

 

 

KDO JE ŠPERHÁK?

 

Nic naplat, Raffaeli, tvým ateliérem se Klíčovic rodinka vykoupila z dluhů a Karel mohl s kulhavou nohou směle vykročit na svou dráhu karika*turisty. Začal hned útokem.

 

Několik tajných existencí prohlíží v místnosti policejního cenzora drzé břitké karikatury. Podepsán je Šperhák. Kdo to je, s tak hrozným jménem? Kde se nám ukrývá? Zesměšňuje svatou církev, bourá majestát. Cenzor řve jak zjednanej: zabavte ten plátek, přiveďte mi co nejdříve toho chlapa, ať pozná, co je cenzura. Policie začala pátrat po provokatérovi. Marně. Je dobře skrýván za vraty předměstského domku, tam má svou ilegální tiskárnu, kreslí, karikuje a především posiluje v lidech odvahu.

 

Zkonfiskovat! Zatknout! Nezatkli ho četníci, pachatel stále uniká, stěhuje se z bodu A do bodu B, kličkuje, kruh se postupně zúžuje.

 

Dva muži v černém (Will Smith aka Fresh Prince ještě nemohl míti v Evropské rovince o Raffaelovi žádné potuchy, takže ani žádné důkazy) přeběhnou spěšně dvorek, vyptávají se domovnice, vystupují nahoru po schodech… Vy jste Šperhák? Nezapírejte, sledujeme vás už řadu dlouhých dní… Ne, jmenuji se Karel Klíč. Ale Ti dva se nedají obalamutit: Ovšem. A Klíč je Šperhák. A Šperhák je Klíč. Už vás máme a nepustíme.

 

Co mu udělají? Havlíčka odsunuli do Tyrol. Kam Klíče? Do Uher! Tam vás, člověče, čeká kariéra! Kariéra? Jaká? Skvělá! Ti dva v černém, to vůbec není policie. Dříve než se to podařilo tajným, sebrali Klíče dva agenti největšího a nejpopulárnějšího maďarského humoristického listu. Zde je naše smlouva! Jaké máte požadavky? Chci kreslit, řekl na to. Ve dne, v noci.

 

Aby se zbavil dohledu policie, vydal se Klíč navždycky do světa. Chtěl tam hned na začátku udělat dojem, koupil si proto obrovský kufr, ale protože neměl co dát dovnitř, vycpal ho starým papírem. V Uhrách okouzlil kufrem i štiplavými kresbami a stal se přes noc slavným mistrem. Otevřely se mu nejvyšší dveře, na jaké mohl pomyslet.

 

S neúnavností chudého chlapce v krvi kreslí tisíce kreseb; když mu umdlévala z toho pravička, přehodil pero do levé. Brzy mu nestačila v tempu Budapešť, sklízí ovace ve Vídni, v Německu, v Anglii. Když už ani levičku necítil, přišel na svůj první vynález, násadku pro tři tužky. „Čáral jsem všemi třemi najednou.“

 

Byl ve všem neskutečně ostřílený fenomén. Ve Vídni vystupoval jako koncertní rychlokreslíř. Právě dohrává svůj valčík Johann Strauss, potlesk, a už se na pódium hrne zázračný kreslíř. Vypodobňuje pro pobavení zpěvačku, potlesk, tak ji nakreslí ještě jednou, vzhůru nohama. Publikum z toho burácí, ať žije Klitsch! Mrkl do první řady a bleskurychle nakreslil cenzurní bonzy na křeslech, taky zadkem nahoru. A všem v sále došel smích.

 

Zůstal tedy trampem, střídal pohostinné země, ale češství si dokázal nosit s sebou. Tehdy se povznášela ke světové slávě zpěvačka Adelina Patty… Božská mrcha Patty. Vydávala se hned za Španělku, hned za Američanku, Klíč si z ní dělával v karikaturách nehorázně šprýmy. Její milenci mu hrozili pěstním soubojem i smrtí, pokud byli víc hystericky naladěni. Smál se, tuhle mám v hrsti. Její táta nebyl Patty, ale Chlupatý. Hvězda se neodvážila ani muknout, ještě Klíčovi vodila bohaté zákazníky na portréty… „Ona mi ty kunčafty dohazovala, abych na ni neprásknul, že je Chlupatá z Brna.“

 

Ne nadarmo se Klíč učil nemít strach z nebožtíků, vzpomínáte? Jeho karikatury střílely do všech zlých a pokažených duchů evropské politiky. Zde, prosím, několik na ukázku: našišato Bismarck, Jeho Veličenstvo král Rumunů jako okurka. Arcibiskup s oslíma ušima. Španělský Don Carlos spletený ze smyčky od šibenice.

 

Klíčův nejslavnější obraz však teprve přijde na řadu – Klíč eskamotérský vynálezce. Je to však nejhůře rozluštitelný obraz.

 

 

SILVESTROVSKÁ NOC

 

Bylo tomu už čtyři sta let, co Gutenberg vynalezl knihtisk. Rukopisná kniha stála ve středověku jmění asi jako celý dům nebo stádo krav, levné tištěné knihy změnily dějiny. Kdo však také dokáže levně a věrně tisknout obrázky, aby jejich krásu mohly spatřit i chudé oči? Dosud rytci jen ručně přerývali předlohu do kovové desky. Byla to úmorná a předražená makačka. Klíč je malíř a Klíč je také fotograf, nedává mu spát myšlenka, že se musí jednou přece povést přenést fotografii na měděnou desku, která mu bude snadno tisknout. Splní se jeho dávné očekávání dát lidem milióny obrázků po grejcárku?

 

Už probděl sta nocí, ale deska se mu stále tlemí, že je levej jak šavle. Začal ztrácet zrak. Co když úplně oslepne? Po marných pokusech celý vzteky mrsknul jednou měděnou desku do šuplíku, kde měl asfaltový prášek.

 

A pak končil svoji platnost rok 1878, přicházela silvestrovská noc. Jako vždy paní Klíčová pozvala kupu veselých hostů do domu. Na zdraví, Klíči! Nedopil pohárek. Nakonec zmizel. Přeběhl dvůr a zapadl do své dílny. Rok se končí až o půlnoci. Otevřel zásuvku a škubl sebou. Něco se stalo, vlastně nic zásadního, jen asfaltový prach jemně dosedl na měděnou desku. Klíč se pousmál. Té noci se už nevrátil zpět k hostům. Rozžehl hořák.

Venku tiše napadl sníh. Nad plamenem přitavil k měděné desce asfaltová zrna. Ulicí klikatě šli nametení chodci a zpívali si. Podařilo se mu na desku přenést fotografii. Uslyšel z domu vítání Nového roku a začal na desce leptat obraz.

 

Pak už přichází úsvit. Klíč běží čerstvým prašanem, budí měditiskaře Pisaniho a pod hrozbami ho donutí, aby ihned zhotovil otisky. Jsou tak dokonalé dílo, že mu i tento známý grobián zapomněl nadávat. Teprve k polednímu se mistr vrací a nese dárek pro svou ženu, vynález heliogravury.

 

Byl příliš bohémský, než aby se odhodlal ke strašné pouti na patentový úřad. Věřil lidem a tak mu jeden vykutálený obratně vynález vyfouknul ve svůj prospěch. Klíčova heliogravura dokázala zachytit sametovou měkkost tónů, ale osvědčila se jen pro tisk na ručním lisu. Tvůrce věděl, že je teprve na polovičce cesty, chtěl tisknout ne pár, ale hory obrázků, to nedokáží ruce, ale stroj. Mistr je už nyní nedůvěřivý, zamlklý, nic nevyzradí na veřejnosti. Proto se nikdy nikdo nedozvěděl pravdu, jak a kdy objevil svůj vynález nejsvětovější – hlubotisk.

 

Je rok 1890. Jsme tou dobou v Anglii. Klíč sedí v přijímacím pokoji bratří Storeyů v Lancasteru, sekretář ho nechá klidně sedět, jen ať čeká v pořadí, my tu máme ředitelskou poradu. Mému panstvu, mister Klish, patří nejslavnější grafický závod. Náš čas je proto jako drahokam.

 

Tak jim vyřiďte, že můj vlak dnes nepočká. A do ruky mu vložil cedulku: Vynalezl jsem hlubotiskový stroj. Machine number one yo.

 

Mister Klish, mé panstvo je ochotno vás přijmout. Ale máme jen čtvrt hodiny času, ani o minutu déle, pak čau. Přijali ho a zaujatě poslouchali hodinu. Pak podepsali kontrakt a chtěli ho kvapně zavézt kočárem na nádraží. Řekl jim, že za těchto okolností už na vlak nepospíchá, zdrží se tu déle.

 

Zdržel se tam celých patnáct let. Zdokonaloval svůj hlubotisk, vyvíjel bravurní péči. Zjednodušeně můžeme říci, že je to heliogravura, kterou chrlí rychlolisy. Místo měděné desky je tu nahrazen měděný válec, místo asfaltového prachu mřížka jako včelí plástev. Místo jedné reprodukce celé kopy obrázků. Je to snad ta nejdokonalejší reprodukční technika.

 

Mister Klish, mé panstvo vás žádá, zda byste laskavě neměl čtvrt hodinky času… To jen brothers Storeys, majitelé nejslavnějšího podniku, chtějí dnes Klíčovi, jako svému novému společníkovi, něco nabídnout. Zde, prosím, klíč k bráně naší fabriky. Je pro vás ze zlata, náš nejhodnotnější Klíči.

 

Také dělníci na něj nikdy nedali dopustit. Jen vrátný, co lidem nadával, ho nemohl vystát. Klíč ho popadl za límec: „Nemáte právo být hrubián na mé boys. Jsou to gentlemani a nepobírají plat zadarmo. Budete s nimi podle toho taky jednat!!!“

 

Tímhle klíčem si otevřel cestu k popularitě široko daleko.

 

Domů do Čech se už kulhavý tulák nikdy nepodíval. Po válce ho ve světě přičítali k Rakušanům a ochotně mu všechno zabavili ve jménu znárodňování. Z Prahy mu posílali trochu jídla a z Anglie uhlí. Peníze se cestou vytratily do nenechavé špatné kapsy. Klíč říkal, že Vídeň mu připadá jako macecha a Praha jako vlastní maminka.

 

Zemřel, téměř jako úplně nevidomý, roku 1926 ve Vídni a odpočívá na největším zdejším hřbitově v Simmeringu.

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
vosička (Občasný) - 8.12.2014 > díky
Body: 5
<reagovat 
 mystikus (Občasný) - 8.12.2014 > vosička> Tobě náleží mé díky i za zesnulé autory kreativit, mám před nima respekt, i před Tebou, že to ráda čteš, měj se
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter