|
|
|
21 gramů Autor: Oplatka (Občasný) - publikováno 21.2.2004 (16:48:45), v časopise 8.3.2004
|
| |
Mexický režisér Alejandro González Iňárritu se proslavil v roce 2000 snímkem Amores perros, rafinovaně spojujícím několik zdánlivě nesouvisejících lidských příběhů.
Ve svém novém filmu 21 gramů, obsazeném již hollywoodskými hvězdami, sleduje podobné schéma. Víc než co jiného však pro snímek platí úsloví Nevstoupíš dvakrát do téže řeky.
21 gramů sleduje osudově se protnoucí příběhy bývalého zloděje a podvodníka, který se po obrácení na víru dal na kázání evangelia, umírajícího muže s transplantovaným srdcem a zoufalé mladé ženy, která ztratila při autohavárii manžela a děti. Příběh je vyprávěn částečně achronologicky, neboť úvodní scény střídají prostřihy na situace, které nastanou mnohem později a naopak některé z dalších klíčových událostí uvidíme až v průběhu snímku.
Postupné a někdy napřeskáčku podávané odhalování příběhu, které ukazuje souvislosti všech hlavních postav, však v sobě tentokrát nenese silnější náboj, nehledě na to, že směrem ke konci je příběh čím dál přehlednější a chronologištější. Kromě toho finální “střílecí” scéna do značné míry postrádá logiku.
Ústřední tématem filmu je smrt a umírání (21 gramů má být hmotnost, kterou člověk v okamžiku smrti ztratí). Režisér chtěl zřejmě především ukázat, že smrt přichází v různých podobách, ať už jde o pomalé umírání nebo náhlé úmrtí bez přípravy, a že v sobě může obsahovat i naději. Zvláště směrem ke konci se však film neubrání sentimentalitě ve stylu Hollywoodu, včetně poněkud příliš jednoznačného závěru ve stylu: “Jeden umírá, druhý se rodí.”
Snímek je tak pozoruhodný především hereckými výkony všech hlavních představitelů: Seana Penna jako umírajícího muže, Naomi Wattsové v roli vdovy a především Benicia Del Tora jako obráceného a znovu zlomeného kriminálníka. Přesto však vzbuzuje spíše zklamání z toho, čím být mohl a není. |
|
|