Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.11.
Zina
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Lékařská etika v současné filozofii
Autor: romann (Občasný) - publikováno 22.6.2004 (10:05:55)

Četl jsem univerzitní skripta o lékařské etice. Na rozdíl od jiných učebnic, naplněných nejnovějšími exponencionálně rostoucími zkušenostmi a postupy, byl jejich obsah tristní. Nejvíce místa zabraly popisy názorů antických filozofů na téma život, smrt, utrpení. Rozebíraly i židovské a křesťanské přístupy a končily postoji Nietscheho. Jen letmo se zmínily o Sartrovi.

A závěr? Rozpačitý, vágní, jen mnoho názorů, ale jak to vlastně s životem je? To autoři skript zjevně nevěděli. Proto také závěry o eutanazii, hospicech a jiných aktuálních otázkách byly vařením z vody. Jakoby se už sto let v této oblasti filozofie nic neudělalo. Jediný jasný byl popis smrti. Zněl tak fádně – vyhasnutí funkcí. To přece vědí i děti. Kdo neví nic o smrti, neví nic o životě. Smrt přece není nic jiného. Jak se správně postavit ke klonování, jak ke genetickému inženýrství, když vlastně nic nevíme jistě?

Trochu to připomíná pouštění žilou. Stovky, ba tisíciletí to lékaři dělali, než se potvrdilo, že je to nanic. Kolik škody se tím nadělalo….

Nakonec jediné, s čím bylo v knize možno bezvýhradně souhlasit, je poznámka, že v dnešní době je otázka umírání a smrti vytěsňována, je vlastně tabu.

Podobné je to s vírou v Boha. Naprostá většina lidí věří, či spíše si přeje, že není. Když jim dáte základní otázku, jak vznikl svět, nevědí.Několik procent si myslí opak a jako důkaz mají bibli – knihu starou tisíciletí. Všichni věřící na ni odkazují, jakoby jiný důkaz Boha ani nemohl existovat!

Největším paradoxem je, že vlastně není těžké zjistit jak je to. Asi deset procent lidí se to může dozvědět celkem snadno. Stačí si dát otázku – např.: Je něco takového jako Stvořitel? Otázat se Ho, co je vlastně život a smrt? Začnou se vytvářet zcela nové, neznámé silné vize, myšlenky a pocity vysvětlující tyto otázky. Přicházejí z jakési ohromě inteligentní a mocné Síly či Ducha. Odkrývají zcela nové světy a úhly pohledu. Kdo se nelekne a neuteče, což je velmi vzácné, postupně zjistí, že je Vše Jinak, než si myslel.

Paradoxem je, že to není nic neznámého. Mnozí lidé tomu říkají meditace. Umělci to využívají pro svoji tvorbu odnepaměti. I vědecký svět to zná pod názvem autohypnóza. I když je hypnóza už dvě století zkoumána a byly o ní napsány tisíce prací, je mezi vědci i lékaři stále opředena mýty a velmi málo a jen okrajové využívána. Proč? Zkuste si na to odpovědět sami.



Poznámky k tomuto příspěvku
protěž (Občasný) - 22.6.2004 >

Utíkáš od etiky k otázkám existence... Takže trochu drtíš téma.. Myslím, že kdyby to bylo tak jednoduché (znát odpovědi), měli bychom už dávno jasno  Myslím, že to je setsakra těžké zjistit, ale pokud je třeba brát Tvůj příspěvek vzhledem k rubrice jako "mystiku" a ne "filosofii", pak oukej...

 

(Mj.: Trošku nevím, co vlastně tato rubrika má obsahovat, akcentovat? )


<reagovat 
romann (Občasný) - 22.6.2004 > já jen reaguju na knihy dr. Munzarové, jen si je přečti,- Úvod do studia lékařské etiky a Vybrané kapitoly z lékařské etiky - 4 díly
A zkoušel jsi vážně hledat odpovědi? Já ano a i mí přátelé, ale většina od toho utekla, ne že by jim to nešlo, třeba Petr viz www.sweb.cz/intago/meditace.htm
Ostatně Platon a Plotinos to zažili také....
<reagovat 
Andulka (Občasný) - 22.6.2004 > zacalo to fajn, ale podle me si to zkratil trochu brzy, a prave tam, kde to zacinalo byt nejzajimavejsi. Porozumeni se Stvoritelem, porozumeni nas a nasem miste v tomhle svete,porozumeni nasemu vlastnimu telu, vedomi a podvedomi -> meditace, autohypnoza, hypnoza -> to jsou obrovske nastroje, ktery kazdy z nas muze vyuzit pro svuj svoje telesne i dusevni zdravi, a pravda, v nasi medicine casto velmi podcenovany. Ne nadarmo se rika, Ver a vira tva te uzdravi....Takze o tom jak kazdy jedinec ma do jiste miry kontrolu nad svym telesnym i dusevnim zdravim, jak to vsechno funguje o tom bych se rozepsala nejvic. To, ze vetsina doktoru jsou pouhymi rezniky, vime. Sice se nad tim pozastavujes, ale neprinasis nic noveho.
Jinak velmi uzitecne tema.
<reagovat 
romann (Občasný) - 23.6.2004 > Andulko- vždyť o tom jsou přece mé tři knihy. Stáhla sis je? K dalšímu- nechci říci, jaká jsme civilizace, to by mohlo mnohé urazit :-)
<reagovat 
 čtenář tms - 23.6.2004 > romann> vždyť civilizace je přeci přesně taková, jak ji programují ty tvé božské síly, které nám vše plánují, jak neustále zdůrazňuješ..takže bys vlastně urazil boha:-)
<reagovat 
romann (Občasný) - 23.6.2004 > správně, ale to my jaksi nechceme přijmout, proto más vedou jak vedou, často zbytečně bolavě oklikou... Ale i to je samozřejmě zajímavé i pro Ně. Sebepoznání je věda a praxe zároven.
<reagovat 
dejavu (Občasný) - 25.6.2004 > Já bych neřekla, že je tenhle přístup nanic, že ta učebnice nemá význam. Vždyť by bylo absurdní a fanatické předkládat jeden názor autora na tato témata, která si musí každý promyslet a vyřešit sám v sobě. Aspoň tedy mně by autor, který se holedbá tím, že ví, jak je to s životem, stvořitelem, významem smrti a smyslem utrpení nepřesvědčil.
Možná je velmi důležité si uvědomit, pro koho toto skriptum bylo napsáno. Aspoň jak vím od spolužačky, která na lékařské fakultě učí etiku, vetšina mediků bere prostě pacienta jako porouchaný přístroj a jsou velmi vděční, že mají možnost se nad těmito otázkami zamyslet a hledat svůj optimální postoj k situacím, se kterými se setkávají na pracovišti.
Naprosté většině z nich se asi vyhne možnost řešit etiku transplantací, interrupcí a klonování v etických komisích a na politické úrovni, ale pro praktický život musí umět pohovořit s pacientem, umět vystihnout chvíli a míru informace, kterou si přeje slyšet infaustně nemocný, musí umět hovořit s příbuznými i přesvědčit pacienta o změně životního stylu atd.
Myslím ale také, že lékař nemůže být příliš pochybujícím filozofem a přecitlivělým jedincem, to by své povolání, které vyžaduje rozhodnost a schopnost odosobnění od lidské tragedie, vůbec nemohl vykonávat. Ano, přeji si pro sebe citlivého lékaře, který nezpůsobí bolest mé duši, bude mne respektovat a uvidí před sebou víc než kus vadného masa, ale představa, že pojedu na sál a chirurg se tam začne radit se Svořitelem nad smyslem všehomíra mně docela děsí.
<reagovat 
romann (Občasný) - 25.6.2004 > nedělám si naději, že doktoři budou umět hovořit se Stvořitelem, ač to není tak těžké. Jenže oni si myslí, že nás stvořila náhoda, nebo si nemyslí nic, což je ještě horší. Zkrátka jde o to mít v sobě určitý životní postoj, určitý stupěň Poznání a ne povrchní materialistickou ideologii.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter