Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 
 
 

Na stopě Dětské tiskové agentuře ...



Na internetu můžete narazit na velice užitečný projekt pro nejmladší, Dětskou tiskovou agenturu (
www.dta.zde.cz). Dovolil jsem se tedy zvídavě vyptávat pana Slávka Hrzala, pro kterého je tento projekt doslova "vlastním dítětem". Potkal jsem tu také šéfredaktorku Malých dětských novin vydávaných DTA, paní Radku Páleníkovou.

 

(odpovídá pan Slávek Hrzal)

Povězte mi, jak vůbec Vaše Dětská tisková agentura vznikala? Dětská znamená, že u vás redakčně působí i Ti nejmenší?

Dětská tisková agentura vznikla jako pokračovatel Fanklubu Domino v roce 1992. Původně to byla skupina dětí, které si s rozhlasovým pořadem Domino hrály na redaktory a reportéry. Pořádali jsme pro ně mj. i letní tábory. Když pak Český rozhlas pořad Domino zrušil, nebylo čemu fandit. Děti se však při návratu z letního tábora, kdy jsme jim oznámili, že Fanklub končí, samy rozhodly, že nechtějí skončit. Tak se Fanklub Domino přejmenoval na Klub Domino, Dětská tisková agentura. Název schválila valná hromada (jsme občanské sdružení), upravili jsme stanovy a činnost pokračovala dál. Postupně se přidávaly další děti, začali jsme organizovat kroužky malých novinářů a reportérů, dál pořádáme dětské tábory, naučné a dobrodružné expedice, soutěže, ankety, zajišťujeme publicistu na různých festivalech, vydávání dětských novin, vysílání dětského internetového rádia.


Co je cílem Dětské tiskové agentury?

Cílem je nabídnout vhodnou činnost ve volném čase dětem, které mají vztah k mluvenému nebo psanému slovu. Není naším cílem z dětí vychovávat novináře. Myslíme si, že ten, kdo se umí zeptat, kdo umí formulovat myšlenky a dotazy, kdo se nebojí setkání s osobnostmi, ten má mnoho výhod v uplatnění v jakémkoli oboru. Chceme dětem prostřednictvím hry ukázat, jak se dělají noviny, časopisy, rozhlas - základy novinařiny. Výsledkem jejich hry jsou pak Malé (ale naše) noviny na internetu (
www.dta.zde.cz) nebo vysílání dětského internetového Rádia Domino.


Vysíláte v rádiu Domino. Prozraďte mi prosím něco o tomto rádiu, jak tam vše funguje a tak ...



Nejdříve si děti musí vymyslet téma, o kterém chtějí vysílat. Pak sehnat a zpracovat materiály, natočit rozhovory, ankety, reportáže, sestříhat, napsat průvodní slovo, vybrat muziku a pak teprve si mohou sednout do studia a natáčet. Jakmile mají pořad natočený, posíláme ho internetem na server ABradio. Tam ho zařadí do vysílání Rádia Domino - zajistí, aby v kteroukoli denní či noční dobu si posluchači mohli kliknout na odkaz Rádio Domino a pořad slyšeli.


Jakým způsobem děti oslovujete? Spolupracujete také se školami?

Spolupracujeme se školami, dáváme "inzeráty" do novin a časopisů, roznášíme letáčky.


Umí současné děti tak dobře s internetem, že dokáží u vás odpublikovat článek?

Naše děti umí. Ale naštěstí máme dobrý redakční systém, který vymyslela firma WPublisher (
http://www.wpublisher.cz/), kde není složité naučit se články přidávat, upravovat a publikovat. Tento systém si může každý vyzkoušet, protože základní verze pro školy a studenty je na internetu zdarma. Takže každá škola může mít svůj internetový časopis.

..a jaké jsou plány Dětské tiskové agentury do budoucna?

Aby se stala uznávaným dětským sdružením, které prezentuje názory dětí a zároveň dává dospělým možnost nahlédnout do dětského světa (do jejich potřeb, přání, radostí, starostí...). Velmi dobrou spolupráci máme v tomto směru např. s Českým výborem pro UNICEF, který převzal nad činností našeho sdružení záštitu.


(odpovídá Radka Páleníková, šéfredaktorka Malých (ale našich) novin vydávaných na internetu DTA:)

Slyšel jsem o Vás v souvislosti s Nocí s Andersenem, četl o Vás na serveru Čítárny, povězte mi prosím něco v krátkosti o Malých novinách a tak... 

Píšeme-li na stránkách Malých (ale našich) novin o dětech a pro děti, neměly by chybět knížky. Průběžně spolupracujeme s řadou nakladatelství (např. Albatros, Portál, Fragment, CP Books). Navštěvujeme s našimi reportéry křty knížek, autogramiády, besedy. A také dostáváme recenzní výtisky, které se snaží svým vrstevníkům často představit přímo naši reportéři. Projekt Noci s Andersenem mne osobně velmi zaujal a tak jsme se snažili o něm na našich stránkách co nejvíc informovat. Letos, v roce 200. výročí narození Hanse Christiana Andersena jsem dostala pozvání, kterému jsem nedokázala odolat. Podívat se přímo do knihovny, kdy tradice nocování začala a které je jakýmsi hlavním centrem celé akce - do Uherského Hradiště. Strávila jsem tam nezapomenutelnou noc s úžasnými knihovnicemi Mirkou Čápovou a Hankou Hanáčkovou a spoustou prima dětí. Prostě jsem měla možnost vidět jakýsi generální štáb celé akce. Mimochodem o skutečnosti, že tyto dvě dámy přesahují regály své knihovny velmi významným způsobem, svědčí skutečnost, že byly oceněny prestižní Cenou za mimořádný počin v oblasti šíření literatury, kterou uděluje Nadace Českého literárního fondu. Jak jsem tak postupně poznávala knihovnice, zjistila jsem, že toho s dětmi dělají báječného ještě mnohem, mnohem víc. Díky internetové konferenci knihovnic z dětských oddělení, která původně vznikla pro potřeby Noci s Andersenem a jejímž mám tu čest být také členem, mám velmi dobrý přehled o tom, co se mezi knihovními regály v nejrůznějších koutech republiky děje. A určitě také proto, že mne knihovnice mezi sebe tak vřele přijaly a cítím se mezi nimi skutečně bezvadně.

... koukám, jak je vše provázané:-)

Ano, snažíme si pomáhat vzájemně - DTA propaguje knihovnické aktivity. A když jsme zase například potřebovali při přípravě expedice po stopách Boženy Němcové - Expedice Babička - poradit, byly to mj. knihovnice, kdo nám podal pomocnou ruku. A tak jsme jak v Domažlicích, tak v Litomyšli měli skutečně neskutečné zázemí právě v knihovnách.

Nedá mi se neoptat, jaké je Vaše povolání?

...jsem tak říkajíc na volné noze - částečně se věnuji aktivitám kolem DTA a částečně mám na starosti informační server Adam, který je určen především sdružením dětí a mládeže (
www.adam.cz).

 

 



Pokud chcete o těchto projektech vidět více, mrkněte se na www.dta.zde.cz :-)

/tázal se Martin/

 

  
     
                                                   
Předchozí stránka   
   Následující stránka

 
 

Copyright © 1999-2005 WEB2U.cz
Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.


free web hit counter