|
U příspěvku:Jaro a benzíny |
swedish_nigg (Občasný) - 14.1.2008 > |
U příspěvku:Autoportrét |
swedish_nigg (Občasný) - 14.1.2008 > |
U příspěvku:ranní říkadla II. |
swedish_nigg (Občasný) - 8.1.2008 > |
U příspěvku:parsek |
swedish_nigg (Občasný) - 8.1.2008 > |
U příspěvku:Loděnice |
swedish_nigg (Občasný) - 4.1.2008 > skÖld> uklidni se |
U příspěvku:Nekrolog k úmrtí úmrtí |
swedish_nigg (Občasný) - 18.12.2007 > tichotam> v poho... |
U příspěvku:měsíc zde vytváří moře |
swedish_nigg (Občasný) - 17.12.2007 > |
U příspěvku:dělal jsem se lepším. |
swedish_nigg (Občasný) - 17.12.2007 > |
U příspěvku:Nekrolog k úmrtí úmrtí |
swedish_nigg (Občasný) - 17.12.2007 > tichotam> s tim platonismem bych byl opatrnej, tome: obraz stolu v lit. díle nezaměňuj za percepční obraz (reálnýho) stolu ...
bacha na efektní spojení - i podobnost je svýho druhu propojením ...
a taky si dej pozor na to, co říkáš - pohybuješ se v kruhu a to proto, že vůbec nereaguješ na to, co jsem napsal výše:
naprosto vše (v literárním díle) vypovídá v prvním plánu o daném LITERÁRNÍM díle to ono (skoro samo) znovuvzniká při recepci (za účasti čtenáře)
o autorovi-osobě se dozvíš možná až v druhým plánu, jenže při změně postoje z estetickýho na teoretický
a nech si ty implicitní invektivy z nevědeckosti!, obzvlášť když se sám přiznáváš, že seš línej přečíst si to, co tady soudíš z patra ... nazdar, ale přesto - dík
|
U příspěvku:Nekrolog k úmrtí úmrtí |
swedish_nigg (Občasný) - 10.12.2007 > toho "autora v díle" podceňuješ (viz role vypravěče nejen v nejrozšířenějším žánru - románu apod.):
př. strukturalisticko-recepční (jedno z mnoha) pojetí:
autor je v díle sice "schovanej" jako jedna z mnoha dílčích textových struktur (v rámci vyšší struktury (Mukařovský) či podle Isera v celkovém horizontu), jenže zároveň jako jedna z nejvýznamnějších právě proto, že je tím, co ji v průběhu recepce spolu-organizuje, čili co jí upevňuje jako strukturu (chápanou coby vnitřně dynamickou jednotu vztahů)
to znamená, že takhle pojatý autorství nemá vůbec nic co dočinění s nějakejma "odkazama" (např. autorova biografie nebo "realita") někam mimo dílo samotný, s odkazama, který bys případně mohl určitě konkretizovat (např. kdyby ses s ním osobně seznámil)
resumé:
- tenhle pohled nepojímá autora jako osobu, ale jako akt (jisté nespecifikované osoby) ZAKLÁDAJÍCÍ dílo = v případě vypravěče se jedná o akt VYPRÁVĚNÍ, který umožňuje (i proto, že je kulturně-historicky podmíněný), aby si ten román pak mohl vůbec někdo (rovněž kult-hist. podmíněný) přečíst jako román tak a ne jinak založený (vyprávěný) ... co si pak při tom představuje, to je druhá věc
- jinak řečeno: autor při psaní vytváří a anticipuje základní rysy POROZUMĚNÍ díla (recepce), a proto vznikající dílo píše i čte. sám se při psaní stává někým, kým vlastně jako autor není - čtenářem (v tomhle smyslu můžeme mluvit o odosobnění)
- tohle je zjendodušený podání Iserova IMPLICITNÍHO čtenáře; koncept "ideálního čtenáře" Iser totiž vyvrací (jestli tě to zajímá, tak si radši tu jeho studii přečti: viz. Koncepty čtenáře...)
|
U příspěvku:česko |
swedish_nigg (Občasný) - 10.12.2007 > má na ksichtě bordel, jeden pupínek je už tak rozbujelý, že si tam strká propisku
ona se neškrábe na zadku, ale v ústní dutině
protože jí praskla vodovka |
U příspěvku:Nekrolog k úmrtí úmrtí |
swedish_nigg (Občasný) - 30.11.2007 > Lyryk> no, ještě sou tady počítačový hry a všechno, co ještě příde po nich, tak nevim
leda, že bysme se hezky zarecyklili ..? |
U příspěvku:Nekrolog k úmrtí úmrtí |
swedish_nigg (Občasný) - 30.11.2007 > tichotam> Tomáši máš pravdu, ani jeden z těch modelů neřeší smrt autora či čtenáře o sobě. Ale o to jim vskutku nešlo. Šlo jim právě o tu jejich interakci s dílem:
jenže autor nebo čtenář není totéž co fyzická osoba
fyzická osoba je fundamentem toho, co vzniká při tvorbě resp. recepci díla - autor, čtenář
v tomhle smyslu mají oba heteronomní bytí - závislé na díle (recepci)
otázka je, co zůstává s dílem po ukončení tvorby ev. recepce
rozhodně to nebude fyzická osoba
odtud tedy ten Barthesův model může (ostetnativně) prohlásit: smrt autora...
p.s. s těmi jevy bych to nepřeháněl. není jev jako jev (ale to sem nepatří)
každopádně dík za poznámky a taky něco napiš |
U příspěvku:Čáp |
swedish_nigg (Občasný) - 29.11.2007 > |
U příspěvku:láska.listopad |
swedish_nigg (Občasný) - 29.11.2007 > zajímavý, sorry |
U příspěvku:ROZBŘESK |
swedish_nigg (Občasný) - 29.11.2007 > |
U příspěvku:Na sněžné báni |
swedish_nigg (Občasný) - 29.11.2007 > setrvalá tíže |
U příspěvku:MARUŠKA, PŘÍBĚH VÁNOČNÍ |
swedish_nigg (Občasný) - 29.11.2007 > |
U příspěvku:povedala |
swedish_nigg (Občasný) - 26.11.2007 > |
U příspěvku:jen tak indiferentně |
swedish_nigg (Občasný) - 26.11.2007 > |
U příspěvku:Směr |
swedish_nigg (Občasný) - 26.11.2007 > |
U příspěvku:Továrna na nítě |
swedish_nigg (Občasný) - 26.11.2007 > štětečka> když musíš být opravdová express make yourself at home, od matela, you now
lom v koterově - sk8tové hřiště od Tatranek
ať do tvých plachet duje vánek! |
U příspěvku:Ohořelé stohy |
swedish_nigg (Občasný) - 26.11.2007 > Raimund> .../.. jako rétorika |
U příspěvku:Ohořelé stohy |
swedish_nigg (Občasný) - 26.11.2007 > štětečka> poněvadž stojí před porodou
vyhrnují si nohavice před prasklou vodou |
U příspěvku:Ohořelé stohy |
swedish_nigg (Občasný) - 21.11.2007 > holger> to chápu a beru. ostatně dlouhodobě mi to otýká víc lidí
jenže ta vangína asi jen tak nepřestane zužovat dýchací ústrojí |
U příspěvku:Pásl židle na kovralu |
swedish_nigg (Občasný) - 21.11.2007 > židle by kupovaly šiškas |
U příspěvku:Z listopadu |
swedish_nigg (Občasný) - 21.11.2007 > |
U příspěvku:po dobenství |
swedish_nigg (Občasný) - 21.11.2007 > Pyrrhyk ambiguy |
U příspěvku:iIluze |
swedish_nigg (Občasný) - 21.11.2007 > |
U příspěvku:prostě taková obyčejná... |
swedish_nigg (Občasný) - 21.11.2007 > |
U příspěvku:Horský hotel |
swedish_nigg (Občasný) - 21.11.2007 > |