Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 24.11.
Emílie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

Vybraný autor
miroslawek
(muž)
Občasný
Na Totemu: 111709x
Napsat zprávu

Paměť je dar
praskání bezových kuliček
když v parku nikdo není doma

 Příspěvky autora 
 Kolekce autora 
 Poznámky autora 
 Autor doporučuje 
 Autor si uložil 
 Ostatní doporučují 
 Ostatní si uložili 
 

 Co se má zobrazovat 

Příspěvky
Kolekce
Autoři
Poznámky
Vyhledat příspěvek
 Seznam všech rubrik
Seznam rubrik
Próza
Poezie
Zpovědi, pocity
Miniatury,blbůstky
Recenze, názory
Překlady
Fotografie
Výtvarno, kresby
Grafika
Comics
Multimédia
Mluvené slovo
Hudba
Film
Divadlo
Co? Kdy? Kde?
Mystika, filosofie
Citáty
Vtipy
Cizojazyčný koutek
Odpadkový koš
Soutěže na Totemu
  

  
 Zajímavé odkazy
 Redakce Totemu
 Seznam Anket 
 Společná tvorba
 

 Tvé další možnosti

 Publikovat nový příspěvek
 Publikovat foto, obrázek
 Publikovat formulářem
 NápovidaNápověda

 Pomůžeme, poradíme

Potřebujete-li radu, napište nám zprávu na redakce.totemu@volny.cz.
   





 
 
 
Poznámky u příspěvků od vybraného autora : 2.strana
 
Typ zobrazení: nejnovější poznámky vlastní poznámky poznámky u vlastních příspěvků
U příspěvku:Le Mot de Cambronne
miroslawek (Občasný) - 4.5.2011 > celulosa> 

Nehádám (bez argumentů není totiž o čem), ale hraju

U příspěvku:Le Mot de Cambronne
miroslawek (Občasný) - 3.5.2011 > celulosa> 

Ačkoliv jsem tedy nikde nepodotknul nic k umělecké kvalitě toho kousku, jako domýšlivému volovi jest mi zřejmě zapotřebí se domýšlet, proč tedy vůbec nějaká taková poznámka u textu, který za to vlastně nestojí. Rytmický rozbor jsem nežádal, ten bych bez nějakého zvláštního úsilí zvládnul daleko lépe než ty, zajímalo mě pouze, zda opíráš svůj boží soud o něco víc než o své ego či zbytnělé pohlaví. Odpověď jsem, tuším, dostal. Takže díky, Eskymák nezklamal 

U příspěvku:Le Mot de Cambronne
miroslawek (Občasný) - 2.5.2011 > celulosa> no, ty bys zřejmě musel počítat, ale bylo by skutečně krásné dívat se jak dokazuješ, že umíš více než do čísla jedna.
U příspěvku:Debílek
miroslawek (Občasný) - 2.5.2011 > Michelle> pochopil jsem tvůj špatný vtip Pelnáři...
U příspěvku:Le Mot de Cambronne
miroslawek (Občasný) - 21.4.2011 > Gogin> 
U příspěvku:Le Mot de Cambronne
miroslawek (Občasný) - 19.4.2011 > Gogin> Nevím, co míníš slovem "čisté", každopádně je tu mnohem preciznější a důkladnější práce s rytmem, než třeba minule, kdy jsem vystačil s jednoduchým schémátkem J4Ž/J4M, čímž jsem na tvůrčí přístup v oblasti rytmu víceméně rezignoval.
U příspěvku:Le Mot de Cambronne
miroslawek (Občasný) - 19.4.2011 > celulosa> To tvrzení by stálo za to rozvést. Vždycky se totiž najde nějaký Eskymák, který rád poradí obyvatelům Konga, jak přežít vlnu veder. A to je jedna z mála zajímavých věcí, která mne zde může potkat.
U příspěvku:Le Mot de Cambronne
miroslawek (Občasný) - 19.4.2011 > martinik> a žes nedal vědět
U příspěvku:Stopy mrtvých
miroslawek (Občasný) - 15.4.2011 > Koťátkkko> tak hlavně, když víš, co to je Google
U příspěvku:Stopy mrtvých
miroslawek (Občasný) - 15.4.2011 > kriste ježíši, mjölnir se mi chvěje
U příspěvku:Pálení mrtvých
miroslawek (Občasný) - 8.2.2011 > Raimund> 

kromě toho ještě znám Pražský mluvený korpus (http://ucnk.ff.cuni.cz/pmk.php), ale co máš na mysli, stále netuším

U příspěvku:Pálení mrtvých
miroslawek (Občasný) - 7.2.2011 > Raimund> máš na mysli tohle? http://ufal.mff.cuni.cz/pdt2.0/index-cz.html
U příspěvku: - - -
miroslawek (Občasný) - 3.2.2011 > ten poslední verš není nepovedený pro svůj samotný tvar, ale pro polohu... nejvíc mne zaujal verš druhý... a že mne vůbec něco zaujme je vždycky na pováženou
U příspěvku:Literatura fraktur
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > Leviathan> Správně, tvůrčí duchu
U příspěvku:Literatura fraktur
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > Leviathan> Ano, mám. Spíš si říkám, co bys tady dělal ty, ty tragický tvůrčí duchu, kdybych tě nenatahoval klíčkem
U příspěvku:Literatura fraktur
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > Leviathan> 

Teď jsi mne výborně pobavil s tím fanklubem. Konverzace s tebou se vyplatí

 

A ten směr poezie jsi dávno zlomil, pokud jsi jej přímo neotočil

U příspěvku:Literatura fraktur
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > Leviathan> Ano. Je příznačné, že jsi se přihlásil právě k tomuto textu. A právem
U příspěvku:Alej
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > Max Gubat> 

Každý toho "napsal hodně". Ten citát jsem zvolil pro jeho obsah. V obdobném smyslu jsem mohl přidat Skácela, Ortena, Seiferta...

 

Nejsem si jist, jestli mým primárním záměrem bylo tě upozorňovat - já jsem se ptal.

A chtěl jsem se dopídit proč tedy něco "uměle implantuješ"?

U příspěvku:Alej
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > Max Gubat> 

Nedá mi to se nezeptat: a nutím tě snad něco uměle implantovat? Nebo umisťovat do škatulek? Nemám ten dojem - naopak se snažím dopídit, proč to děláš? Nic víc a nic méně.

 

K dalšímu: Nevím čemu odzvonilo a jestli je důležité, co si myslíš, že ilustruješ a čím.

 

Kritérium výborné básně je evidence, že její „slova“ vyplula jakoby sama od sebe.
Jakoby je byl psal někdo za nás; jako by ani nebyla naše, a ona taky že nejsou…

(Ivan Diviš)

U příspěvku:Jen jeden pohled
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > asi je příjemnější číst v dívčích očích, ovšem zřejmě by ti neuškodilo trochu si načíst i nějakou dobrou poezii
U příspěvku:Prosba
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > ano, nic není tak snadné... ani napsat pár veršů
U příspěvku:Hrad z písku
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 >

Domníval jsem se, že jsem byl vyslán na svět,  abych tě rozdrtil jediným úderem absolutní básně – ale ono se to nepovedlo.

(Ivan Diviš)

U příspěvku:Pojď domů
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 >

Kritérium výborné básně je evidence, že její „slova“ vyplula jakoby sama od sebe. Jakoby je byl psal někdo za nás; jako by ani nebyla naše, a ona taky že nejsou…

(Ivan Diviš)

U příspěvku:Když byl leden
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > juray> 

Když nechceš vymýšlet nic nového, není proč psát. Resp. není proč vydávat takové počínání za uměleckou tvorbu. Zamysli se na chvíli nad významem slova tvorba.

 

ad rytmus) problémem právě je, když někdo neví. Když ví co dělá, může všechno. Jinak je to buď groteska a nebo k blití. A nebo obojí zároveň.

 

Písňový text má sice trochu jiné nároky a parametry, nicméně rytmické zákonitosti (nemluvě o jiných) fungují i v něm.

 

U příspěvku:Alej
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 >

Stále nevidím tu obecně jednotící představu, řád - ani na bázi intonace.

 

Co vidím, je vysvětlení, jakási konkrétní interpretace, jejíž logika nemusí být chybná, má ovšem oporu pouze ve vnitřním ustrojení autora a tudíž je pro čtenáře, který nahlíží z vnějšku, nutně nerozpoznatelná, neodvoditelná. Věci, které dávají textu básnický tvar, nemusí a vlastně často ani nemají být zřejmé, na druhou stranu by měly být viditelné nebo spíš, jak by řekl Šalda, zákonné, aby mohly být funkční.

 

 

U příspěvku:Pálení mrtvých
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > Gogin> Není básně bez čistoty, ale není rovněž básně bez provinění. Překonávání provinění je svarem tmelícím trhliny věčnosti.

(Ivan Diviš)

U příspěvku:Malý vzduchoplavec
miroslawek (Občasný) - 23.12.2010 > Zazo> Jak se máš. Pěkné svátky.
U příspěvku:Výbojná
miroslawek (Občasný) - 15.12.2010 > opožděné zrcadlo> ale málo
U příspěvku:Alej
miroslawek (Občasný) - 14.12.2010 > Max Gubat> 

Jasně, to je soudruzi, ta dialektika - když svou pochybnost neodůvodním, bude to nepodložený tlach, když ano, přednáška, k níž toužebně hledám alibi. Ale máš vlastně pravdu, kdyby mě to nebavilo...

 

A jako šťastný otec ročního klučíka ti přeju hodně štěstí.

 

P.S. Nemyslím si, že by intonace byla prázdný pojem, to snad z něčeho, co jsem psal vyplynulo? S odpovědí nespěchej, budeš mít teď jiné starosti. A oběma nám bude k užitku, když se na to opravdu soustředíš.

 

 

U příspěvku:Alej
miroslawek (Občasný) - 14.12.2010 >

Nahodile promícháno 7 trochejů, 6 jambů, jeden až dva daktyly, 5 různých daktylotrochejů a několik veršů s více než nejasnou interpretací, statisticky žádný systém nepřevládá, takže nějaká rytmická organizace není realizována ani v naznačených tendencích. To mi nepřijde jako "jistá míra volnosti", ale jako rezignace na rytmickou stránku verše vůbec.

 

Co se týče oné poznámky o intonaci, moc rád bych viděl tvou jednotící představu. A to myslím vážně. Z mého pohledu si buď vystačím s klasickou kadencí a nebo jsou naopak jednotlivá intonační centra tak mnohá, že jim neumím dát byť jen náznak řádu.

U příspěvku:Alej
miroslawek (Občasný) - 14.12.2010 >

Potíž není v tom, že si něco vysvětlíš po svém. Problém nastává v očekávání čtenářů. Těm, které nějaké kategorie nezajímají, to bude jedno, pro jejich vnímání to není nehraje roli a pominou tedy i to, co píšeš, že jsi tím sám chtěl zdůraznit. Ti, kteří zařazení přikládají nějaký význam pro uchopení textu, budou zmateni. Netvrdím, že by zde měly být poze klasické útvary jako třeba sonet, villonská balada, apod, nicméně člověk by očekával alespoň rytmus, rýmy a tak.

 

Jistá míra volnosti také nemusí vadit, otázkou je, co se pod tím eufemismem ve skutečnosti skrývá.

 

Proto si nejprve dovolím malý rytmický rozbor:

 

není to les, s bídou parčík 

Xx x X Xx Xx = původním záměrem byl zřejmě čtyřstopý ženský trochej, nicméně daktylský začátek ukazuje k jambu - na který tam zase jedna nepřízvučná slabika schází

jezírko, betonová skruž
Xxx Xxxx X = čtyřstopý jamb mužský (4JM)
tráva, suchá hlína
Xx Xx Xx = třístopý trochej ženský (4TŽ)
obzor, dole i nahoře plný ostružin
Xx Xx x Xxx Xx Xxx = daktylotrochej (TDDTD)
 
přesto se zvednu, ústa, uši, oči
Xx x Xx Xx Xx Xx = 5JŽ
hrob klenby, strop v sepnutých dlaních
X Xx X Xxx Xx = pravděpodobně měl být jamb, bohužel v přízvučném celku strop v sepnutých, přízvuk monosylaba nezvítězí nad přízvukem trojslabičného slova, navíc by pak další silná pozice byla na nepřízvučné slabice uvnitř slova, a to už jambické řadě podrazí nohy celkem spolehlivě, pak nám zbývá možnost jakéhosi daktylu s předrážkou
číchsi, ozvěny kroků v dutých kmenech
Xx Xxx Xx Xx Xx = daktylotrochej (TDTTT) a nebo, kdybych pominul grafické členění a přesunul počátek verše až na druhé slov, jamb (4JŽ)
poztrácených dubů
Xxxx Xx = 3TŽ
 
listí, různobarevné pletichy
Xx Xxxxx Xxx = poněkud nejasný daktylotrochej (TTDD nebo TDTD)
slova, lístky lísky, osiky
Xx Xx Xx Xxx = 5TM
náhodou zaslechnutá v šumu
Xxx Xxxx Xx = 4JŽ
ozvěn, diskrétností
Xx Xxxx = 3TŽ
 
(protože za zdí, zeleným plotem
Xxx X x Xxx Xx = daktylotrochej (DTDT), na dva jambické půlverše (2JŽ/2JŽ) je to krátké
je místo, pro nečlověka
x Xx x Xxxx = zde k přechodu přízvuku na předložku nedochází, což rytmický průběh dost znejasňuje, ale kdybychom pod tlakem metra (který se nekoná) chtěli tak -
x Xx X xxxx = 4JM
drceného letem, k pádu
Xxxx Xx Xx = 4TŽ
volnému kradeným křídlem)
Xxx Xxx Xx = 3D
 
jen zde nechybí,
x x Xxx = dejme tomu 3TM
jen zde úplná štíhlost topolů stačí
x x Xxx Xx Xxx Xx = daktylotrochej (TDTDT)
k přežití každé války
Xxx Xx Xx = 3JŽ
a venku, kde to číhá, alej není.
x Xx x x Xx Xx Xx = 5TŽ
 
  <<< předchozí 
2.strana poznámek
 další >>>  
     
    Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
 
free web hit counter