Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 23.11.
Klement
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

Vybraný autor
centaur
(muž)
Občasný
Na Totemu: 10596x
Napsat zprávu

Vzkaz ostatním:
Kentaur je nejharmoničtější stvoření fantastické zoologie. - J.L.Borges: Fantastická zoologie

 Příspěvky autora 
 Kolekce autora 
 Poznámky autora 
 Autor doporučuje 
 Autor si uložil 
 Ostatní doporučují 
 Ostatní si uložili 
 

 Co se má zobrazovat 

Příspěvky
Kolekce
Autoři
Poznámky
Vyhledat příspěvek
 Seznam všech rubrik
Seznam rubrik
Próza
Poezie
Zpovědi, pocity
Miniatury,blbůstky
Recenze, názory
Překlady
Fotografie
Výtvarno, kresby
Grafika
Comics
Multimédia
Mluvené slovo
Hudba
Film
Divadlo
Co? Kdy? Kde?
Mystika, filosofie
Citáty
Vtipy
Cizojazyčný koutek
Odpadkový koš
Soutěže na Totemu
  

  
 Zajímavé odkazy
 Redakce Totemu
 Seznam Anket 
 Společná tvorba
 

 Tvé další možnosti

 Publikovat nový příspěvek
 Publikovat foto, obrázek
 Publikovat formulářem
 NápovidaNápověda

 Pomůžeme, poradíme

Potřebujete-li radu, napište nám zprávu na redakce.totemu@volny.cz.
   





 
 
 
Poznámky u příspěvků od vybraného autora : 7.strana
 
Typ zobrazení: nejnovější poznámky vlastní poznámky poznámky u vlastních příspěvků
U příspěvku:Elfí příběh...
centaur (Občasný) - 19.1.2003 > Moc nechápu, proč je všechno Elfí, s velkým E, proč je Král atd, ale budiž.

(následujíc kritiku brát s nadhledem, není to odsudek)

Tolkiena mi to připomíná snad jedině elfy a lidmi. Oproti Tolkienově úžasné a strhující mytologie, skvělému příběhu a vykresleným pohledem je tohle dost naivní. Rozhovory Sima a Iligorna o tom, jak lidé nespravedlivě zabrali Elfí zem postrádají autentičnost, zkrátka jsou naprosto naivní. Tomu jasně odpovídá i jednoduchý syžet. Na druhou stranu, stylisticky je to docela dobré. Obsah je však až moc jednoduchý, naivní příběh.
Jak psal Igracek, stálo by za to stylisticky odlišit mluvu elfů a lidí, v případě že mezi nimij je kulturní rozdíl, na což naráží vypravěč víc než často. Na druhou stranu, těžko to odlišit na tak jednoduchých větách, které jsou "emočně ploché", krátké. Jakoby je říkali amatérští herci amatérského divadla, jakoby přehrávali.
U příspěvku:Stigma undergroundu v naší obci
centaur (Občasný) - 19.1.2003 > -
U příspěvku:Reakce na Centaurovu esej o existenciální krizi
centaur (Občasný) - 19.1.2003 > Dobře, než zapíšu reakci, chci říct, že bych nerad působil školometsky a exaktně. Jsem rád za tvou "laickou"-lidskou reakci, protože je živá a osobní, cením si toho. Nemusíš se omlouvat za to, že nerozumíš některým pojmům, nebo že bys mě špatně pochopila; prostě sis mou esej vztáhla k tomu, co znáš ty a to je jedině dobře.

K tomu kojenci a existenciální krizi: kojenec se nemůže nacházet v existenciální krizi, protože si racionálně neuvědomuje problém své existence. KOjenec nepřemýšlí o tom, že existuje a jaký je smysl jeho života. Bez těchto otázek není existenciální krize, velmi jednoduše řečeno. To jen na dokreslení.

"Naprosto jsem neměla v úmyslu redukovat negativní reakci či reflexi (omlouvám se, že jako laik nevnímám příliš rozdíl mezi precizními významy obou slov) na skutečnost jako stres."

Teď už to tedy chápu, ale rozdíl mezi reakcí a reflexí mi přijde tak zásadní, že ho popíšu: reakce je prostě reakce, ve smyslu re-akce, totiž odpověď na nějakou akci. Někdo tě urazí a ty začneš třeba trucovat, to je reakce. Když ale přemýšlíš o tom, proč tě urazil, proč trucuje,š proč tě to mrzí, je to reflexe, díváš se zpět na něco a hodnotíš. "Odrážíš" to v sobě. Takže když ti třeba zemře někdo blízký, reakcí na to je žal, reflexí jsou potom všechny možné úvahy o smrti, o smyslu života, o bolesti atd.

"Prostě jsem chtěla říci, že pro vztah jedince k bezútěšnosti nebo dokonce agresivitě syrové skutečnosti platí táž pravidla, jako pro svobodu možnosti hodnocení situace jako stresové a nestresové." S tím naprosto souhlasím, ale pokud někdo vidí vlastní existenci jako bezsmyslnou, pak má problém. Protože nestačí se rozhodnout vidět ji jako smysluplnou. Aby byla skutečně považována za smysluplnou, musí tu nějaký smysl být a musí se tedy najít, což už není otázka vůle něco nějak vidět, ale skutečné projekce smyslu (tedy vytvoření si smyslu života).

"Nemyslíš, že soustavné a nepřerušitelné přebývání v řádu, kterému se „musíme“ podřizovat, může u některých jedinců vést až ke stresu?"

Teď máme každý pod slovem řád na mysli něco jiného. Nemyslel jsem nějaký světský řád - pořádek, zákony, omezení, atd. Myslel jsem řád, který dává věcem formu, tvar - odtud trojrozměrný prostor, čas, vědomí sama sebe atd. Ulevit si od světského řádu je jistě blahodárné. Pokud se člověk ale dostane mimo obvyklý řád věcí, jako je třeba prostor, čas a vědomí, dostvá se do něčeho chaotického, čemu vůbec nerozumí. Nejlepším příkladem budiž trip po požití halucinogení drogy (neznám z vlastní zkušenosti,ale podobné stavy znám z meditací a ponorů) - vědomí se na chvíli odsouvá a jedinec se doslova topí v něčem nepopsatelném. To nelze vydržet dlouho, v tom se lze pouze rozplynout (nirvána), ale komu se to podaří,že? Navíc si myslím, že i občasné výlety do absurdtiy, vyvázání se z řádu-pořádku, podléhá jistému řádu, pravidelnosti, tedy má to své příčiny. A cokoli á svou příčinu a tvar, má svým způsobem i řád.

"Tamto „snadno“ bych nepřála ani vrahovi své matky, jak se říká. "

Tím "snadno" jsem měl spíše na mysli "rychle" (mluvíš o několika měsících). Doufám, že jsem se tě nedotkl. Pořád však na mě to, co popisuješ, působí, jako krize vyložitelná psychologicky. Nedivím se, že psychiatrie ti nepomohla, ale je to také otázka štěstí, narazit na toho pravého psychiatra. Mnohdy totiž není nějaká krize projevem duševní choroby, ale transforamce duše, ega. Takto pozitivně se k tomu staví např. právě Grof, jehož psychologie by ti myslím osvětlila mnoho věcí, pokud tě to stále zajímá. Zdraví centaur
U příspěvku:Myšlenky na stáří
centaur (Občasný) - 18.1.2003 > -
U příspěvku:Hezky česky
centaur (Občasný) - 18.1.2003 > Bohužel, docela dost cizích slov nebylo užito adekvátně...
U příspěvku:Bez názvu
centaur (Občasný) - 17.1.2003 > dobré jako "citát" či jak to nazvat, ale poezie to asi moc není; chápu ale že tu není patřičná rubrika; každopádně dobrý epigram
U příspěvku:Jak to vidí laň
centaur (Občasný) - 17.1.2003 > tak to mi teď opravdu sedlo, po tom všem filosofování, díky
U příspěvku:(existenciální) krize
centaur (Občasný) - 17.1.2003 > Co se týče Baudrillarda, líbí se mi, že si se čtenářem hraje. Působí tak trochu v duchu doby v níž žije - na efekt. Čtenář se s ním musí vypořádat, v postmoderně se literatura do filosofie vkrádá míůlovými kroky a docela mi to vyhovuje, i když se ztrácí rigorózně filsoofický pohled. Otázka je, je-li to na škodu. Každopádně je přínos, že čtneář tuší, že nesmí Baudrillardovi sežrat všechno, co pustí na papír.

Sartra a Pessou jsem měl jen na vykreslení existenciální krize, na řešení jsem si vystačil sám :))) Proto jsem Camuse nechal stranou, protože se mi zdá, že on krizi jako takovou trochu odbyl a hned se zajímal o její řešení. Člověk revoltující a mýtus o Sisyfovi je jistě zajímavý, ale na můj vkus moc uzavřený a apelativní. Rozhodl jsem se čerpat z primární literatury, proto jsem moc nebral v úvahu ani Sartrovu filosofii. Navíc mi Camusovo řešení přijde trochu krátkozraké, minimálně pro postmoderní situaci.

Heideggera moc neznám, a nechtěl jse se pouštět do hlubinné filosofie, chtěl jsem to téma udržet nad vodou a nohama na zemi. Navíc si stojím za tím, že filosofie při řešení krize točí oběť v kruhu, jak jsem napsal.
Jsem si vědom tooh, že problém je velmi široký a že jsem ho rozhodně nevyčerpal. On je však už ze své povahy nevyčerpatelný. Pokračování v nejbližší době neplánuju, protože je čas dělat na přijímačky a maturitu. Zdar
(jinak pokud tě to zajímá, reagoval jsem pod Natyiným příspěvkem i Bobrovým, takže určité rozšíření té myšlenky najdeš snad tam)
U příspěvku:Reakce na Centaurovu esej o existenciální krizi
centaur (Občasný) - 17.1.2003 > Cením si tvé reakce a práce, kterou sis dala s jejím vyjádřením a se čtením mé eseje. Odpovím ti ve tvém duchu (tím pádem se už ale nemohu moc opírat o svou esej, protože ta je psána trochu filosoficky).


"Stresové situace neexistují. Stres je pouze má vlastní reakce na něco, ať z vnějšku, nebo zevnitř a moje reakce je v mé moci."
To je samozřejmě otázka slov. Stresové situace neexistují samy o sobě, to znamená, že stejjná situace ne někoho může působit stresově a na jiného ne. To ale neznamená, že by ji jeden nemohl označit za stresovou. Jen slovíčkaření, každopádně v rámci mé eseje krize nevychází ze stresové situace. To by se pak nejednalo o existenciální krizi, ale o nějaký druh psychologické krize, jak jsem to snad přesně popsal.

Krize jako důsledek ztráty jistot - to stále platí. Mluvíš-li o ztrátě jistot po porodu, pak to není plně relevantní, protože kojenec není schopen reflexe, neuvědomuje si sebe sama (jako ego,které je). Tedy zjednodušeně neuvědomuje si racionálně, že o něco přišel. Přirozeně se necítí nejlépe, když je mu najednou zima a je oslněn světlem, ale z toho nevzniká existenciální krize, protože on cítí, ne myslí. Krize je vztah ke světu, jak jsem napsal, je to racionální. Krize není afekt, deprese nebo úzkost. Kromě toho, ztráta jistot v podobě matčina lůna způsobuje porodní trauma, které je pro S. Grofa (o němž jsem se v eseji také zmiňoval) klíčovým pro pochopení jakékoli krize člověka. Ale to je psychologický výklad. Ten se s filosofickým sráží, což jsem popsal.


“Utrpení spočívá v tom, že syrová skutečnost je bezútěšná nebo dokonce agresivní svou živoucí, energickou skutečností…” – co je to bezútěšná a agresivní? Je to opět jenom naše reakce na skutečnost, tedy – viz stres výše.


NELZE redukovat negativní reakci na skutečnost jako stres!!! Vhodnější slovo než reakce je reflexe. Protože reakce zavání emocí, zatímco reflexe bezútěšné zkušenosti je do značné míry racionální. To porstě není psychologie. Bezútěšné a agresivní, to jsou přívlastky, které označují, jak skutečnost na člověka v krizi působí, je to každopádně metaforické vyjádření. Pokud bych to myslel dolsova, mluvil bych spíše o paranoie než o krizi.

Souhlasím, že absurdita je svým způsobem umění (také jsem na Totemu publikoval několik absurdní povídek), ale nemůžu souhlasit s tím, že by člověk byl schopný žít v chaosu. Na to nemá myšlení, lidské vědomí není schopno být v chaosu. Musí mít řád. Slova jsou řád, trojrozměrný prosotr je řád, vnímání, čas, tady a teď, já a on, to všechno je řád. Chaos je pro člověka nepojmutelný.

Na závěr, nechci se tě teď nijak dotknout, to bych opravdu nerad, chci jen říci, že pokud ses ze své krize dostala s pomocí psychiatra za pár měsíců, pak asi nešlo o existenciální krizi v tom ducuh, jak o ní píšu ve své eseji. Pravda je, že nevím, co s tebou bylo (a blahopřeju ti, žes to zvládla), ale s krizí se člověk tak snadno nevypořádá. A ještě doplním (a opět to nemyslím zle), že pokud bys prošla existenciální krizí, pak bys nenapsala tuto reakci tímto způsobem. To, cos napsala zní přesvědčeně (až trochu naivně, dovolím si říct) a vyrovnaně a je to tak dobře. Jen z toho mám dojem, že šlo o něco jiného než existenciální krizi. Která vlastně neexistuje, jak jsem napsal v eseji.

Důležité je cos napsala na závěr: Podle všeho jsem si našla svoji vlastní iluzi, která mi vyhovuje a dovoluje mi žít v harmonii a pohodě.
A žít v harmonii a pohodě, je nespíš to, oč tu běží.

Doufám, že jsem byl srozumitelný. Zdravím
U příspěvku:(existenciální) krize
centaur (Občasný) - 16.1.2003 > odkaz funguje až teď, takže zde si můžete stáhnout mou esej v čitelnější a graficky hezčí podobě
U příspěvku:e-jinn is back
centaur (Občasný) - 16.1.2003 > jsi šéf... a šéf to ví (a šéfa šéf to ví (a šéfa šéfa šéf, ten to taky ví))
U příspěvku:Deník těhotného manžela XXXIII
centaur (Občasný) - 15.1.2003 > a staráš se o svou drahou polovičku, samozřejmě
U příspěvku:Národ sobě
centaur (Občasný) - 15.1.2003 > To si myslím, že se "sakra" hodně změnila od 19.století. Už jen kvůli rudochům je dnes náš národ něčím divným. Kdoví, jestli vůbec nějaký český národ je, my jsme měli s nacionalismem problémy už od obrození, hůř jsou na tom snad jen rakušané.
U příspěvku:Deník těhotného manžela XXXIII
centaur (Občasný) - 15.1.2003 > čoveče, tak mám pocit, že buď piješ, pracuješ a nebo píšeš na net :-)))
U příspěvku:První možnost
centaur (Občasný) - 15.1.2003 > no, jako Lian, zkrátka to není podle mého gusta
U příspěvku:la Jalousie & die Sehnsucht
centaur (Občasný) - 15.1.2003 > Mimochodem, pro budoucí čtenáře, kteří se ve francouzštině nevyznají, stejně jako já: la Jalousie má dva významy, jednak žárlivost, jednak žaluzie. Obojí v románu souvisí.
U příspěvku:Navsteva u holice
centaur (Občasný) - 14.1.2003 > má to něco do sebe, ale zatím to nedokážu ohodnotit, ještě si to přečtu (snad); každopádně svěžest té absurdity místy kulhá
U příspěvku:Otázka víry
centaur (Občasný) - 14.1.2003 > čtenář má pravdu, také mohu doporučit
U příspěvku:Takový "normální" pocit
centaur (Občasný) - 13.1.2003 > na mě to nejspíš nezapůsobilo, tak jak mělo, já na tyhle afektované apely příliš nezabírám, čtenářsky
U příspěvku:Já&Ty (Přesličce)
centaur (Občasný) - 13.1.2003 > Paráda, to musím ocenit. Výborná obraznost, poetika, poradil sis s tím velmi opravdu velmi dobře. Není to přehnaně kýčovitě lyrizující, je to střízlivé a tím čisté, s obsahem. Opravdu velmi dobrý počin, rád dám jedna.
U příspěvku:Ta s kosou
centaur (Občasný) - 13.1.2003 > Nic moc, až kýčovitě symbolické, "tíživě lyrické...", umírám, vysvobození, to je trochu patos, bez nadhledu. Jde o zachycení emoce/afektu nebo zážitku či abstraktního pojmu smrti? Těžko říct, ale vzpomeňme - Ornament je zločin (Mies van der Rohe)
U příspěvku:la Jalousie & die Sehnsucht
centaur (Občasný) - 11.1.2003 > To nevím, možná že nový román byl označován za hyperrealismus, ale tohle nemá formu nového románu, ačkoli je to na motivy Robbe-Grilletovy Žárlivosti. Tím, že jsem do toho vnesl subjekt, jsem rozbil strukturu charakteristickou pro Žárlivost, ale jinak jsem je to psáno velmi volně na motivy oné knihy, takže do žádného -ismu bych to neřadil. Je to teatrální momentka, jak napovídá nadpis.
U příspěvku:la Jalousie & die Sehnsucht
centaur (Občasný) - 11.1.2003 > Díky všem za ohlasy, nečekal jsem, že budou tak kladné. Díky i za chyby (matně jsem si je v uvědomoval, ale když píšu v noci, tak nad tím tolik nepřemýšlím)
Kajman: tos mě potěšil s tím, že to vyvolává dojem malby; já to totiž psal s podobným pocitem
U příspěvku:Pestré vrstvy
centaur (Občasný) - 9.1.2003 > mně se to také líbí, krásný barvy
U příspěvku:Máte rádi dotazníky?
centaur (Občasný) - 9.1.2003 > éé, to mi totálně uniklo
U příspěvku:Filmový test č.3 - Jak znáte filmy roku 2002?
centaur (Občasný) - 9.1.2003 > No já např. vím, že hudbu k Blade II dělali Gorillaz a vůbec jsem ten film neviděl. Zkrátka jsem chtěl říci, že obyčejně si zapamatuji jen režiséra a pokud je to známá tvář, tak i herce, jinak nic víc. A nemyslím, že bych přitom byl co se týče filmů úplně vedle.
U příspěvku:Cela
centaur (Občasný) - 8.1.2003 > Mně se to zdá dobré, vyrazy "tak malo, tak zoufale malo" nejsou sice cervena knihovna ani nic svetoborneho, ale sam vim, jak je tezke tu uzkost a zoufalstvi zachytit. Ale podarilo se ti, ze na mne zavanul ten vzduch z cely, takze je to dobre napsane. A ten konec jsi take docela zvladnul.
U příspěvku:TO ZNÁM...
centaur (Občasný) - 8.1.2003 > Že ví, že je to pro holky ještě nemusí znamenat, že ví k čemu to je...třeba si myslí, že holky neudrží moč :-) Ale znám kluka, který si v 11-ti myslel, že jde o vložky do bot :)
U příspěvku:dialog II
centaur (Občasný) - 8.1.2003 > tohle mi připomíná comx HANA a HANA, který je vždycky v Reflexu, je to hrozná sranda, jenže hlavně díky obrázků a má to větší šťávu
U příspěvku:Malá literární úvaha
centaur (Občasný) - 8.1.2003 > Také nic nového, a tohle je navíc stejně zjednodušující, jako ty laciné sloupky a výklady literatury z učebnic. Brak je sice rozšířený, ale na druhou stranu máme mnohem větší přístup ke kvalitní literatuře, která byla zakázaná, pomalu doháníme naši literární zaostalost, pomalu zjišťujeme, co je to vlastně postmoderna.
Druhou půlku jsem moc nepochopil, o čem je řeč. Ale proč se zabývat postavou autora? Interpretovat text podle autora, tedy psychologicky, je značně zkreslující a oklešťující. Zdá se, že málokdo dnes čte s potěšením z fikce, všichni hledají něco reálnéhé, objektivního a nechtějí se ponořit do světa fikce, kde by museli uplatnit svou inteligneci a představivost se stejnou zodpovědností, jako musí ve světě (kde se na to ovšem většina lidí také vybodne). Na téma "Proč se vlastně píší knihy" vřele doporučuji sbírku kratičkých úvah E. Sabato: Spisovatel a jeho přízraky
U příspěvku:Filmový test č.3 - Jak znáte filmy roku 2002?
centaur (Občasný) - 8.1.2003 > jo, test jsem sice ani nezkoušel udělat, ale i kdybych ty filmy všechny viděl, neodpověděl bych možná dobře, protože kdo si např. zapamatuje autora hudby k filmu, když není nějak zvlášť dobrý nebo známý?
  <<< předchozí 
7.strana poznámek
 další >>>  
     
    Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
 
free web hit counter