Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Co se má zobrazovat 

Příspěvky
Kolekce
Autoři
Poznámky
Vyhledat příspěvek
 Seznam všech rubrik
Seznam rubrik
Próza
Poezie
Zpovědi, pocity
Miniatury,blbůstky
Recenze, názory
Překlady
Fotografie
Výtvarno, kresby
Grafika
Comics
Multimédia
Mluvené slovo
Hudba
Film
Divadlo
Co? Kdy? Kde?
Mystika, filosofie
Citáty
Vtipy
Cizojazyčný koutek
Odpadkový koš
Soutěže na Totemu
  

  
 Zajímavé odkazy
 Redakce Totemu
 Seznam Anket 
 Společná tvorba
 

 Tvé další možnosti

 Publikovat nový příspěvek
 Publikovat foto, obrázek
 Publikovat formulářem
 NápovidaNápověda

 Pomůžeme, poradíme

Potřebujete-li radu, napište nám zprávu na redakce.totemu@volny.cz.
   





 
 
 
Poznámky u příspěvků od vybraného autora : 2.strana
 
Typ zobrazení: nejnovější poznámky vlastní poznámky poznámky u vlastních příspěvků
U příspěvku:Kterými
FrantišekL (Občasný) - 31.3.2020 > Juliáne, já ti přece právo na tvůj názor neupírám. Škoda jen, že ho neumíš podpořit argumenty. Potom by, myslím, osobní výpady byly zbytečné. Ale ty jsi to nikdy jinak neuměl.
U příspěvku:Oči
FrantišekL (Občasný) - 31.3.2020 > "vyžírá" jsem použila pro plastičnost, protože jazyk nás zrazuje a já si nebyla jista, jak jsi to myslel.
Já bych tam dala ne "oči vykvétá", ale "v očích vykvétá". Zdá se mi to bližší následnému textu. Ale jsou tu i jiné zajímavosti, např. přesahy. Samozřejmě si nemohu být jista, ale... Text bez interpunkce sceluje verš, ale větná logika říká, že jen na konci druhého a třetího (i dalších) verše náleží následujícímu verši. Jak ale tento rozpor zarecitovat? napadá mě udělat pauzu jak před jen, tak za ním (otázkou je jejich délka). Zkusila jsem si to a báječně to funguje. Práce se strukturou je mi velmi blízká. Díky ní se ti podařilo dostat do básně to, co se ti jinak nedaří. Zachytit vnitřní chvění. Protože se tak neděje jinými prostředky, pomyslela jsem na hudbu. Ale pravda je, že když dojdu při recitaci k polovině třetí strofy, trochu zapochybuji. Ale ať je to, jak chce, podařila se ti velmi pěkná báseň.
U příspěvku:Kterými
FrantišekL (Občasný) - 30.3.2020 > Toporná báseň, která vyznívá tak, jako by autor snaživě vyplnil nějaký vzorec. Rýmy neženou báseň vpřed, nekonfrontují vzdálená slova, jsou tu jen aby tu byly. Přitom rozměrem verše (kolem 12 slabik) jsme blízko alexandrínu, francouzskému parádnímu verši, odpovídajícímu hustotě francouzštiny. Čeština má přibližně stejnou hustotu. Česká věta k tomuto rozměru dobře přiléhá, snadno se v něm píše. Každý se o tom může přesvědčit u Nezvala, který používá podobný rozměr. Půjdeme-li dál, uvidíme, že autor není ani stručný, ani výmluvný. Báseň doslova zavaluje nejen zbytečnými slovy, ale i zbytečnými verši. Ocenila bych ale úpornost, se kterou se snaží přiblížit k cíli, který si vytkl. Přijatelné jsou poslední dvě strofy. Až na úplně poslední verš. Autor tu miluje (kým, čím) dny. Možná by stačilo dát místo "kterými" spíše "po které". Ale do toho se mu nechci plést. Jen tomu nerozumím.
U příspěvku:Oči
FrantišekL (Občasný) - 30.3.2020 > Pozoruhodná báseň. Nic nesděluje, nic nemaluje, pracuje s obecnými pojmy. Je to tedy hudba? Při vší bezobsažnosti nabízí jednu zvláštnost. Zatímco 2-4 strofa mají běžnou gramatickou skladbu, první se vymyká. je postavena na 4. verši, jehož jádrem je sdělení, že " třpyt oči vykvétá. To je velmi neobvyklá vazba. Člověk by spíše použil "Oči rozkvétají třpytem" nebo "v očích rozkvétá (vykvétá) třpyt. Nebo je tu ono "vykvétá" použito ve smyslu vyžírá, vybydluje nebo dokonce žene k smrti? To ale neodpovídá předchozímu verši. jedná-li se o hudbu, ať posoudí každý sám. Autor by ale přece jen měl alespoň naznačit, proč použil právě tito vazbu.
U příspěvku:Dřina
FrantišekL (Občasný) - 26.3.2020 > Koukám ,že připomínka k inverzi, na které je založena celá diskuze, zmizela. Takže ti, co tu zůstali, mluví jaksi do prázdna. No, hlavně že Julián ví, že obhajuje logické a ostatní si jen tuží svaly.
U příspěvku:Schody
FrantišekL (Občasný) - 26.3.2020 > Kružítko netřeba, jsou na to vzorce. Ale to jen tak na okraj. Nelíbí se mi obrat "vstupoval v schody"
U příspěvku:Nedokončené miniatury 3
FrantišekL (Občasný) - 22.3.2020 > To nastavení se dá pochopit, ale zároveň vzbuzuje otázku k čemu tam je.
U příspěvku:Nadávka
FrantišekL (Občasný) - 22.3.2020 > ten rozhovor na konci to zbytečně uzemní. Zabije poezii.
U příspěvku:Na
FrantišekL (Občasný) - 22.3.2020 > Podařil se pěkný trochej. Zpočátku i dobré rýmy.Proč je tedy závěr tak podivný?
U příspěvku:Stesk po domově
FrantišekL (Občasný) - 22.3.2020 > Tady autorovi nevěřím. Kdyžs je opravdu ohavné. A přitom zbytečné. Báseň vnímám jako nadějný nápad, kterému se nedostalo adekvátního vyjádření.
U příspěvku:Dřina
FrantišekL (Občasný) - 22.3.2020 > Julián tu často obhajuje starší styl básnění a přitom nepozná ani jeho typický prostředek - inverzi, což je prostá změna slovosledu, která má sladit přízvuky s metrem. Sallybill má pravdu. Na druhou stranu i Juliánův požadavek větší srozumitelnosti je oprávněný. Tato inverze je trochu přeexponovaná. Srozumitelnější by bylo "chladíš se v potu gejzírech".
U příspěvku:Překvapená myš domácí
FrantišekL (Občasný) - 20.3.2020 > ještě doplním hodnocení. Chtěla jsem doporučit, ale systém mi to bůhví proč nedovolil. Znak budoucnosti.Asi to pozná lépe.
U příspěvku:Nedokončené miniatury 3
FrantišekL (Občasný) - 20.3.2020 > V obou případech se mi líbí první řádek. Ty druhé mi text trochu zcizují.
U příspěvku:Automat
FrantišekL (Občasný) - 20.3.2020 > Pro mě je to trochu abstraktní úvaha, ale ten postřeh o čičmundovi mě dostal. Zlatá pravda. Mohla bych doplnit pěknou historkou na toto téma, ale to sem nepatří.
U příspěvku:Věty
FrantišekL (Občasný) - 12.3.2020 > Je to taková chtěná hříčka. Poetický dech gregerie chybí.
U příspěvku:Překvapená myš domácí
FrantišekL (Občasný) - 12.3.2020 > ještě jsem zapomněla na gramatické kiksy. Nemá být ve čtvrtém verši:
Očka ji bodala ?
U příspěvku:VODA
FrantišekL (Občasný) - 12.3.2020 > Tady je to rytmicky rozhozené. Je to vlastně jen slibný náčrt budoucí básně.
U příspěvku:Překvapená myš domácí
FrantišekL (Občasný) - 12.3.2020 > Zajímavý pokus. Český jamb je vzorně dodržen. Ale možná právě úsilí po rytmické dokonalosti přetížilo popis a vyhnalo poezii na okraj. Rýmy jsou jen formální, pro spád básně a její hudebnost nemají žádný význam. Člověk si jich ani nevšimne. Kdyby neexistovaly, básni by to nijak neubralo. Jejich sterilnost nespočívá v jejich gramatické povaze, jejíž vliv na kvalitu básní se obvykle přeceňuje. Nic proti genitivkám. Ale v básních destilujících poezii popisem situace jsou zcizujícím prvkem. "botník přístaviště" básni nepřidá. K tomu je zde mnoho vycpávek. Např "před botníkem přístaviště", "bosá" myš, " za hlubiny skříně zapadla". Ty báseň velmi přibližují próze. Pěkné poslední dva verše jsou v tomto smyslu znehodnoceny zbytečným přídavkem " za hlubiny skříně zapadla".
U příspěvku:Perla v dlani
FrantišekL (Občasný) - 9.3.2020 > První půlka zdlouhavá, druhá parádní.
U příspěvku:Do věčnosti
FrantišekL (Občasný) - 5.3.2020 > K čemu by ti byly moje verše? Je spousta básníků, od kterých se můžeš učit. že jsou ti mé komentáře k ničemu? Možná. Píšeš třeba limeriky nebo gregerie. Tak začni tam. A´t je to současné, má to švih a vtip. Jeden můj přítel je mistrem gregerie. Mně aforismy neberou, ale ty jeho mají v sobě poetickou duši. Takže mám čím ty tvoje poměřit.
U příspěvku:Do věčnosti
FrantišekL (Občasný) - 4.3.2020 > Degenerovaná určitě, jak jinak. Přečti si třetí strofu. Myslíš, že se k tomu dá ještě něco napsat.
Pokoušíš se o kompozici, ale měl bys trochu pocvičit vyjadřovací schopnost.
U příspěvku:Do věčnosti
FrantišekL (Občasný) - 25.2.2020 > Co má být? Nic. je to tvoje věc. Ale když s tím lezeš ven, je oprávněná otázka, proč tak píšeš. Z touhy dělat poezii to asi nebude. To bys psal jinak. Tak proč?
U příspěvku:Do věčnosti
FrantišekL (Občasný) - 24.2.2020 > Archaické, až příliš archaické.
U příspěvku:Valentýnský výklad
FrantišekL (Občasný) - 17.2.2020 > Je to takový docela zajímavý nástin básně. Ale obávám se, že cesta k ní bude dlouhá, možná nad současné síly autora. Je třeba nejen česat, ale i škrtat a přetvářet.
U příspěvku:VZPOMÍNKO + jfj
FrantišekL (Občasný) - 17.2.2020 > Juliane, napiš ještě něco. je to zábava. Ale chtělo by to trochu invence, tohle je pořád dokola.
U příspěvku:VZPOMÍNKO + jfj
FrantišekL (Občasný) - 17.2.2020 > Juliane a 1helen, děkuji vám za podnětné názory. Já si nic dokazovat nemusím. To vy tu máte pořád starosti o druhé.
U příspěvku:VZPOMÍNKO + jfj
FrantišekL (Občasný) - 16.2.2020 > Julian tu pod vlastním nickem nebo pod svými alternicky brojí proti hiphopu. Ten tu ale nikdo nepíše. Proti čemu se tedy vymezuje? Zřejmě jako písničkář (zde před několika lety pod nickem Johnky)
nemá rád hiphop. Ale tady by měl spíše argumentovat moderní nebo dokonce soudobou poezií.
Na druhou stranu je mu třeba přiznat, že přes všechen křik a hysterii si přece jen něco vzal k srdci a zlepšuje se. Je sice stále jednostrunný a na tu jednu strunu hraje ještě v tak omezeném rozsahu, který se hned tak nevidí,ale přece jen se občas něco najde. Škoda jen, že to "něco" zatím nepřispívá k rozvoji básnické řeči.
U příspěvku:VZPOMÍNKO + jfj
FrantišekL (Občasný) - 16.2.2020 > Jedna z posledních básní uvedená pod nickem jf.julian byla opravdu skvělá. Ale tohle hřbitovní kvítí připomínající dikcí 19. století (např. Raise a pod.) je jiná káva.
U příspěvku:Na Valentýna
FrantišekL (Občasný) - 16.2.2020 > I když říkáš, že klasiky nečteš, tok veršů připomene jednoho z nich. Mám tím na mysli styl, ne věcnou inspiraci. Už jsem si myslel, že to tentokrát bude vzorné. Ale ty poslední strofy! zřejmě příliš popícháš do cíle. Podle teorie by to bylo v pořádku, jen do huby to nějak nejde. To "by mu"v předposledním verši!Obtížně se přednáší. A v závěru tuplem. Zejména u veršů založených na překvapivé pointě, jako jsou ty tvoje. Asi by bylo lepší "hned by". Ještě bych připomněla nekrofilní báseň z Písmáka. Je skvělá.Přes čáru? Možná. Ale Erben se s tím také nemazlí. Pravda, má tam protiváhu. Ta ti zatím chybí. I tam byl, pokud si vzpomínám, v závěru nějaký drobný kiks.
U příspěvku:VZPOMÍNKO + jfj
FrantišekL (Občasný) - 15.2.2020 > Co může vést autora ke zveřejnění takových veršíků?
Snad jen touha provokovat jejich nejapností.
U příspěvku:Kýč
FrantišekL (Občasný) - 9.2.2020 > Je to složitější. Paralela k verši druhé strofy je jen teoretická.Tak úplně nesedí. Na slabiky zdánlivě vychází, foneticky ale ne. Tady nemáme místo k rozboru. V češtině jsou možné různé metrické kombinace, to věděli už pozdně renesanční a barokní básníci.Lepší by byla vazba na úvodní verš.
  <<< předchozí 
2.strana poznámek
 další >>>  
     
    Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
 
free web hit counter