Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 23.11.
Klement
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

Vybraný autor
Mišpule
(žena)
Občasný
Na Totemu: 99x
Napsat zprávu

Vzkaz ostatním:
Co tě nezabije, to tě posílí, a tak ve dny nejtmavší - na slunce pamatuj...
"Humor je sůl země, a kdo je jím dobře prosolen, uchová se dlouho čerstvý." (Karel Čapek)

 Příspěvky autora 
 Kolekce autora 
 Poznámky autora 
 Autor doporučuje 
 Autor si uložil 
 Ostatní doporučují 
 Ostatní si uložili 
 

 Co se má zobrazovat 

Příspěvky
Kolekce
Autoři
Poznámky
Vyhledat příspěvek
 Seznam všech rubrik
Seznam rubrik
Próza
Poezie
Zpovědi, pocity
Miniatury,blbůstky
Recenze, názory
Překlady
Fotografie
Výtvarno, kresby
Grafika
Comics
Multimédia
Mluvené slovo
Hudba
Film
Divadlo
Co? Kdy? Kde?
Mystika, filosofie
Citáty
Vtipy
Cizojazyčný koutek
Odpadkový koš
Soutěže na Totemu
  

  
 Zajímavé odkazy
 Redakce Totemu
 Seznam Anket 
 Společná tvorba
 

 Tvé další možnosti

 Publikovat nový příspěvek
 Publikovat foto, obrázek
 Publikovat formulářem
 NápovidaNápověda

 Pomůžeme, poradíme

Potřebujete-li radu, napište nám zprávu na redakce.totemu@volny.cz.
   





 
 
 
Poznámky u příspěvků od vybraného autora : 12.strana
 
Typ zobrazení: nejnovější poznámky vlastní poznámky poznámky u vlastních příspěvků
U příspěvku:PROČ?
Mišpule (Občasný) - 16.6.2000 > Jenom malou poznámku. Takového chlapa je nejlepší pustit k vodě, co nejrychleji. Tímto ti k tomuto kroku upřímně blahopřeji.
U příspěvku:Historie Lidstva
Mišpule (Občasný) - 16.6.2000 > Zajímavá filozofická úvaha, zpracována volným veršem cosi prozrazuje i o samotném autorovi. Vlastně i pro tebe existuje Bůh, JE (jen) iluze, pro někoho JE třeba tím staříkem či dítětem, může být v podstatě čímkoliv. „Nikdo nezapláče, nikdo nevzpomene…“ - Opakování tohoto celého verše (jakési konstatování) dává celé básni skutečný patos minulosti. Myšlenka existence a ničeho je nevšedně zpracována ve verších „Zrození a Smrt. Čínské Kolo Života.“
U příspěvku:Jak tě mám nejraději
Mišpule (Občasný) - 16.6.2000 > INTERPRETACE DÍLA: V této básni se autor představuje v romantické a mírně sexuální poloze zároveň. V deseti slokách, které mohou existovat i samostatně, se vyznává ze svého citu k ženě „Ž“. Položme si otázku, jaká tato žena je ? Vlastní pravděpodobně jednu noční košili, nemoderní plavky, tričko s neestetickým obrázkem (možná je i roztržené), a ušpiněnou sukni, kterou si asi hned tak nevypere…Asi nějaká Šmudla… Celou situaci zřejmě zachraňuje pouze autor, protože kromě fantazie vlastní totiž postel (tedy asi i byt), krb s kožešinami, vybavenou koupelnu a hlavu plnou nápadů: romantika v lese, v podvečer návštěva „usínající“ louky. Spíše než o výjimečnou ženě je tedy toto dílko o nevšedním muži… Za zmínku jistě stojí skutečnost, že báseň má 10 slok, tedy podle numerologie má psychické číslo 1 – a to, (jak my numerologové víme), představuje číslo osobnosti, jakou bezesporu autor je. Samotná jednička by mohla znamenat určitý sklon k egoismu, ale zde je doplněna ještě nulou (10 = 1 + 0), takže tím se vysvětluje autorův bezbřehý altruismus ke všemu kolem sebe. Nezbývá než závěrem povzdechnout: „Takových mužů je již bohužel jako šafránu, ale zaplať Pánbůh za ně.“ A teď už vážně: Krásná romantika, poetické metafory („duha ve vlasech“, „jahody ze tvých úst“, „milování mezi ospalými motýli“ apod.). Celá síla lásky je přitom vygradována v obyčejných slovech v poslední sloce. Líbí, moc…
U příspěvku:Louka
Mišpule (Občasný) - 16.6.2000 > Krásný romantický motiv, velmi originálně zpracovaný. Nezvyklé metafory se blíží k paralelismu, takže dohromady jakoby vytvářejí vyšší významový celek (např. „ty ostříhané vlasy…dívky pomilované v žáru“) a gradují tak celou myšlenku. Tečky v jednotlivých verších na mě působí jako aposiopeze (odmlčení), aby měl čtenář větší prostor vstřebat to množství krásných obratů. Líbí, moc…(Mám pro tvoje básně fakt slabost.)
U příspěvku:Procházím
Mišpule (Občasný) - 16.6.2000 > Po obsahové stránce moc hezké, jednak miluju Prahu a i filozofická návaznost tady není pouze účelová, ale má myšlenku. Nejsou tu sice žádné neobvyklé básnické prostředky, ale pryč by nutně musely být ? Po formální stránce je zde dodržen skutečně přesně sdružený verš (klobouk dolů), každá sloka je doplněna volným veršem, který jako by ji vždy celou umocňoval. Zajímavý je motiv cesty, který se prolíná procházkami městem, životem vlastním i jiným. Ostatně o něm svědčí i název básně, který se anaforicky vrací na začátku každé další sloky. Často je tu také využit asyndeton (vypouštění spojek), který graduje zvláště v závěru básně. Líbí…
U příspěvku:Zrno
Mišpule (Občasný) - 16.6.2000 > Martine, sotva dočtu jednu tvou originální báseň, hned je tu druhá. Přiznám se, že tady by mě moc zajímalo, jak jsi přišel na tenhle motiv (pro historii mám slabost). Báseň je rovněž plná nádherných metafor a přirovnání, jak už je u tebe velmi příjemným zvykem („černý večer jako…“, černá vdova…“). Kromě toho tu čtenář najde sdružený rým, zaměněný v jedné sloce za střídavý. Téma i způsob zpracování rozhodně výjimečný.
U příspěvku:Okamžiky proměny
Mišpule (Občasný) - 16.6.2000 > Na první pohled mě oslovilo grafické zpracování básně. Nadpis zní „Okamžiky proměny“ a pomocí velkých počátečních písmen u některých slov jsi vlastně tuto proměnu postihla ve zkratce: „Někdo – Ruka – Láska“. Tvé každodenní probouzení schvaluji, pak vždycky existuje naděje na něco ještě lepšího… Téma je zpracováno takřka pravidelným veršem, který je narušován různou sylabičností. Ale při zpracování výpovědi rovnou „ze srdíčka“, jako je tahle, je to dost těžké.
U příspěvku:Konstatování
Mišpule (Občasný) - 16.6.2000 > Po obsahové stránce se jedná o téma opravdu „ze života“, jehož autentičnost je zvýšena použitím volného verše. Čtenář zde nalezne celou řadu nevšedních básnických prostředků – metafor (např. „do mých otevřených dlaní padá… apod.). Po formální stránce je zde uplatněn anaforický verš „nic se nezměnilo lásko“, aby v závěru ústřední myšlenka básně gradovala v posledních dvou verších. Líbí…
U příspěvku:Dočkám se?
Mišpule (Občasný) - 14.6.2000 > Po obsahové stránce se mi báseň moc líbila. Zvláště anaforická výstavba veršů přináší určitý pocit očekávání a zvědavosti. 1. sloka navozuje pocit čekání na cosi neurčitého, neznámého, zprvu jakoby šlo o něco nemožného, abstraktního (proměna soli v cukr, či zastavení času), ovšem v následujících dvou verších se jeví příchod očekávaného poměrně reálně („až kukla v motýla se změní“). 2. slokou jako by se autor zaobíral myšlenkami na odchod ze světa, čeká snad na smrt ? Tuto myšlenku vyvrací následujícími verši, kdy se vrací oběma nohama pevně za zem, přitahován poutem lásky. Logická návaznost veršů tedy asi pravděpodobně přesně vypovídá pocitům mladého zamilovaného člověka. Po formální stránce je v 1. a ve 2. sloce uplatněn střídaný verš, ve 3. sloce sdružený. Originalitě zpracování ubírá tzv. „absolutní“ rým (1. sloka „změní“; 2. sloka „světa“), kdy se vlastně o rým v pravém slova smyslu nejedná. Rovněž slovosledu ve 3. verši druhé sloky by slušela malá úprava (ale spíš mám podezření na obyčejný překlep). Poslední verš se skutečně povedl…
U příspěvku:NÁMRAZA
Mišpule (Občasný) - 14.6.2000 > Poměrně jednoduchý námět je zde zpracován velmi poetickým a vlídným způsobem. Ač se jedná o jev nám všem dobře známý, vidět ho básníkova očima stojí jistě zato. Čtenář zde může najít několik krásným metafor (sníh na větvičkách = bílý závoj, svatební šaty; „čekají asi na dopravu do ráje“). Verš, který není zcela pravidelný, přesto nepůsobí rušivě. Líbí…
U příspěvku:List
Mišpule (Občasný) - 14.6.2000 > Po obsahové stránce se jedná o zpracování nepříliš okoukaného nápadu. „Padající list“ dává básníkovi možnost rozehrát hru fantazie a využít celou řadu básnických prostředků, těch je tu skutečně celá řada. Vlastně celý popis padajícího listu očima básníka je možné shrnout jedním veršem: „bude to nádherný let snový…“. Nabízí se tragické zakončení básně, ale zde je motiv odlehčen pointou v posledních dvou verších. Zajímavé je rovněž grafické zpracování textu, ve kterém nalezneme dvě slova psaná velkými písmeny. Jedná se náhodu ? Spíše je tento jev možné hodnotit jako záměrný: v případě „Jediný“ se jedná o substantivizaci subjektu, „Své“ – prostředek ozvláštnění jinak běžného atributu. Rovněž přechod od vyprávěcí (er –formy) k ich – formě (vlastní výpověď) dodává celému ději na dynamičnosti. Po formální stránce se jedná spíše o volný verš, zde by spoutání rýmem skutečně mohlo působit rušivě. Rým se zde objevuje pouze náznakově, například hned v prvních verších básně. Ale následně bez upozornění (např. alespoň grafické úpravy) autor přechází k verši volnému, který zde může u čtenáře navodit pocit zklamaného očekávání. Líbí.
U příspěvku:SEX
Mišpule (Občasný) - 13.6.2000 > Na rozdíl od první anonymní čtenářky bych podotkla, že báseň je výmluvná víc než dost. Pravda, obsah je možná pro některé citlivější duše příliš drsný, ale sex může být přesně takový - surový. Velmi realistické a autentické... Líbí.
U příspěvku:JSI...
Mišpule (Občasný) - 13.6.2000 > Opravdu výpověď rovnou ze srdíčka, ale pozor na "klišovité" obraty (např. hit století, rýmy duši - sluší apod.) Zajímavé a originální je zpracování výpovědi v du-formě a použití anafor (verš začíná stejným slovem). Pouze mi nějak nesedí 3. verš od konce ("jsi a proto žít se mi chce"), protože předchozí rýmy jsou někde mírně kostrbaté, ale jsou ("důležité - chce" -je natolik stěžejní myšlenka, že by si zasloužila lepší rýmové zpracování). Nicméně dílko na mě působí velmi upřímně a autenticky...
U příspěvku:korunka
Mišpule (Občasný) - 9.6.2000 > Po obsahové stránce se jedná o takřka filozofickou výpověď, hledání smyslu života je totiž vpravdě sisyfovským úkolem. V tvém případě, už jen pocit, že bys mohl být sobec, svědčí právě o opaku. Takové lidi to totiž nikdy nenapadne. Po formální stránce se jedná o zdařilý pokus využít sdružený rým, který občas nepatrně pokulhává, ale nepůsobí nijak výrazně rušivě. Hodnotím hezké metafory (např. „proudy osudů stavěny hrázemi“, „korunku nasadit se zelenými trny“).
U příspěvku:Sousoší milenců
Mišpule (Občasný) - 9.6.2000 > Hezký námět i zřejmé srdíčko romantika. Pocity se zobrazují skutečně špatně, ale chtělo by to dát si pozor na vykrádání sebe sama. První sloka je perfektní, ale pak se motivy často opakují, konkrétně „tvoji tvář“ se zde opakuje 3x, verbum „znám“ také 3x, v 1. a 2. sloce se dokonce opakuje celý verš, ve 4. sloce se v prvních dvou verších 3x objevuje zájmeno „tvé“. Rým je místy dost kostrbatý, na druhou stranu používáš celou řadu hezkých metafor (např. „šedá královno“, „po podzimním listí ti pozdrav posílám“).
U příspěvku:Grapefruit
Mišpule (Občasný) - 9.6.2000 > Tato minibásnička potvrzuje pravidlo, že v jednoduchosti je krása. Dobrý nápad zpracován ve zkratce, a přesto výstižně. Líbí …(a těším se na další „ovoce“).
U příspěvku:Sorry
Mišpule (Občasný) - 9.6.2000 > Zpracování polemiky člověka s Bohem volným veršem se jeví jako básnické slovo pouze na první pohled, spíše se jedná o filozofickou úvahu. Na rozdíl od Martina bych zmínku o ztrátě toho nejcennějšího – víry možná dala hned na první řádek. Být Bohem, asi by to bylo to prvořadé. Kdo nemá víru, chybuje… Myšlenku „promiňte nám,… že jsme lidé ???“ a „promiňte mi,…že jsem Bůh“ je dokonalým zakončením celé skladby. Hodnotím nápad, nutící k zamyšlení…
U příspěvku:Lípa srdčitá
Mišpule (Občasný) - 9.6.2000 > Námětem i způsobem zpracování báseň připomíná baladu z doby neoromantismu, čemuž by odpovídala i volba příslušného lexika (např. „kdes“, „holubice“, „údů“). Jako básnický prostředek zde působí i užití apokopy (elize) – vynechání hlásky na konci slova; např. slét. Romantiku navozují i užité metafory a přirovnání (např. „lipový průvan včelích lét“, „jak holubice spavá z ráje sivá“) a celá řada dalších. Kdybych nevěděla, že je báseň tvým dílkem, klidně bych ji zařadila do zlatého fondu 2. poloviny 19. století. Líbí…
U příspěvku:Po ránu
Mišpule (Občasný) - 9.6.2000 > Báseň, která je v podstatě vyvážená po stránce formální i obsahové. Hodnotím takřka pravidelný střídavý rým, který je zvláště v prvních dvou slokách doplněn neobvyklými metaforami. Ten pocit fakt znám, zvláště třetí sloka mi není vůbec cizí. Pomáhá mi na to rada Heleny Růžičkové, která prý tyto situace řeší slovy: „ Neznám tě, ale umeju tě.“ Líbí…
U příspěvku:Pelyněk z Měsíce
Mišpule (Občasný) - 9.6.2000 > Po formální stránce dokonale vystavěný střídavý rým, a přesto ti neubral na možnosti plně sdělit obsah. Svou pravidelností na mě báseň působí jako nějaké zaříkávadlo. Text je vystavěn za použití jednoduchého lexika, bez výraznějších básnických prostředků, ovšem metafora v posledních dvou verších básně vynikne o to více.
U příspěvku:Modlitba templářova
Mišpule (Občasný) - 9.6.2000 > Historický námět této básně si mě moc získal. Po formální stránce se jedná o velmi zdařilý pokus, napsat v podstatě liturgický text s maximálním využitím básnických prostředků. Bohužel, toto nebyl ani první ani poslední pokus jak efektně získat něčí majetek i duši. Innocenc III. toho měl na svědomí více, v tomto případě obnovil biskupské inkviziční soudy (1199) a na 3. a 4. lateránském koncilu v roce 1215 sjednotil v rámci celé církve jejich procesní řád. Líbí…
U příspěvku:Touha
Mišpule (Občasný) - 9.6.2000 > Pohádkový příběh s hlubším pozadím je zde zpracován takřka do pravidelných střídavých rýmů, v poslední sloce sdružený, snad jako symbol spojení dvou srdcí. Možná bych při tak poetickém tématu očekávala více básnických prostředků - metafory, přirovnání atd. (které se tady víceméně samy nabízejí), ale hodnotím ten poetický nápad.
U příspěvku:"Dalekáť cesta má, marné volání."
Mišpule (Občasný) - 8.6.2000 > Sám to víš, že tě čeká dlouhá cesta, ale to neznamená, že tvé volání je marné. Důležité je hledat otázky, odpovědi si tě už najdou samy. Dokud se ptáš, má pro tebe život cenu. Důležité je, že JSI a nějakou cestu MÁŠ určitě před sebou. Ostatní odpovědi postupně přijdou za tebou...
U příspěvku:Proč nešlapu na kuličky
Mišpule (Občasný) - 7.6.2000 > Po obsahové stránce se jedná o zcela osobitou výpověď básníkova nitra. Stáváme se takto průvodci v jeho dětských krůčcích až do neodkladné dospělosti. Autor je pověstný svými okouzlující básnickými obraty, jakož i fantazií, jakož i duší romantického snílka, atd. Ani zde nenechává čtenáře napospas momentu zklamaného očekávání: metafory jako např. „nad hlavou mi blesky pláčou“, „z nebe prší deště kuliček“ jsou toho důkazem. Za zvláště zdařilé je možné rovněž považovat autostylizaci básníka v hliněnou kuličku. Skrytou symboliku nalezneme v přirovnání „jsem jako Golem…“ i v metafoře „jsem hliněnou kuličkou…“. Básník se cítí v lásce bezcenný (“prach, malá hliněná kulička, jež čeká na objevení tou pravou“) a zároveň je neohrabaným Golemem, umělým člověkem, který se o to více cítí nepatřičně, ježto je uvězněn (ve skleníku - tedy křehké ale zraňující vězení) stejně jako básníkova duše. Po formální stránce se autor nechal inspirovat volným veršem (k tétož volbě mu lze pouze blahopřát) a ich-formou, kterou v závěru básně v gradující pointě mění v dialog, aby vzápětí wir-formou podtrhnul klimax i pozitivní východisko celého básnického díla. Teď vážně: moc hezké a poetické… P.S. Sama chodím parkem a nad hlavou slunce se mi směje, brodím se mokrou travou a hledám malou hliněnou kuličku…
U příspěvku:Najivní doklady
Mišpule (Občasný) - 7.6.2000 > Volný verš s náznakem tu a tam rýmu není vůbec na škodu. V tomto případě totiž silně převažuje obsahová stránka nad stránkou formální. Hodnotím, jak jsi dokázal svou myšlenku obléct do poetického, romantického a přitom neokázalého kabátu. Nádherné metafory (např. „staré kukačky …“ – vlastně symbolika plynoucího času; „sojčí pírka nad ciframi“ – možná chybějící pocit lehkosti a svobody (sojčí pírka) v životě (cifry) spoutaném razítky; „šišky od vodňanských smrků“; „modrokrásci“, atd.). Připomíná mi to něčím Seiferta, a to je můj oblíbenec. Líbí…
U příspěvku:LM
Mišpule (Občasný) - 7.6.2000 > Doufám, že při tobě budou stát všichni svatí, protože tady víc než jinde platí, že ten přítel – sladký med, je pro tvé plíce jasný jed. Ale teď už vážně, docela dobrý nápad jak vést polemiku s rodiči: použitím sdruženého rýmu bez dalších výraznějších básnických prostředků. P.S. Nekouřím, ale taková LM – party je príma…
U příspěvku:Strachchch
Mišpule (Občasný) - 7.6.2000 > Zajímavým způsobem si pohráváš s rýmy, obkročný – střídavý – sdružený – střídavý – sdružený, ale v každé sloce vždy jen napůl. Jako by i tato výstavba měla potvrdit bipolárnost myšlenky: „chci žít ve tvém světě a zároveň se toho bojím“. Obava z možného budoucího je tady zdařile „gradována“ opakujícími se verši: „kéž by tu bylo něco…(2. sloka a 4. sloka), „kdyby tu bylo něco, co mě…“ (6. sloka) – zde je jakoby záměrná nedokončená výpověď, ale hned v následujícím verši odpovídáš jemnou metaforou „ třeba jemné hedvábí, co zmírní tvrdý náraz“. Klíčová myšlenka je zakódována v posledním verši , z toho mám opravdu strach i já. Vyjádření obyčejného lidského strachu pomocí krásných básnických prostředků. Líbí…
U příspěvku:Splynutí v lásce
Mišpule (Občasný) - 7.6.2000 > Krásně popsaná chvíle. Hodnotím, jak jsi dokázal popsat ten „nepopsatelný okamžik krásy…“ : básnickým přirovnáním „vlny nekonečné něhy a lásky pění v mém těle jako mořský příboj při západu slunce“. Myslím, že právě absence dalších básnických prostředků (metafory a jiné) daly o to větší možnost, vyniknout této - všeříkající.
U příspěvku:Na Puškina
Mišpule (Občasný) - 7.6.2000 > Zdá se, že se zde jedná o záměrnou variaci na Puškina (což by ostatně napovídal již samotný název básně). Ovšem toto dílko nepostrádá dostatek vlastní invence a originality a krásné metafory plné fantazie: např. „omotaná v celofánu“ , „kytara tvých boků“. Některé z nich obsahují i určitou symboliku: „rozkvetla studem“ (květ) a noční Prahou pluli na leknínu; dále symbolika barev: „jsi rudá růžová“ – výzva i nevinná svůdnost zároveň; „jsi křída křídová“ – bílá jako čistá a chladná nevinnost. Po formální stránce se báseň od Puškina rovněž liší, jeho pravidelný sdružený rým je zde nahrazen volným veršem s náznakem rýmu spíše sporadicky, (rovněž symbolické), protože verše jsou volné a nespoutané jako ono „rozplameněné ticho“. Líbí…
  <<< předchozí 
12.strana poznámek
 
     
    Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
 
free web hit counter