|
U příspěvku:Spojitost |
Mišpule (Občasný) - 27.1.2001 > Líbí... |
U příspěvku:Bílá svoboda |
Mišpule (Občasný) - 27.1.2001 > Opravdu zase krásná poetická básen.
Bílou krásu na polích již asociuje symbolický název díla ("bílá svododa").
Po formální stráce si autor, jak už jsme u něj ostatně zvyklí, opět bravurně poradil s pravidelným střídavým rýmem.
Nechybí zde ani celá řada originálních metafor (např. "pole popepřená havrany", "mučednice ostychu" adt.).
Líbí, moc...
P.S. Sama má ráda tu tichou čistotu zasněžených polí, ale takhle poeticky ji může vidět jen opravdový básník.:)
|
U příspěvku:Poklona |
Mišpule (Občasný) - 26.1.2001 > No, nezbývá, než se poklonit tvému básnickému umu.:)))
Začlenit kolik krásných metafor do jediné poklony je skutečně obdivuhodné...
Líbí... |
U příspěvku:Zachránce.... |
Mišpule (Občasný) - 26.1.2001 > Rozhodně silný příběh, a ani to to nemusela být jen fantazie, bohužel.
Po formální stránce autor provedl (podle mě) velmi vzdatně vertikální členění textu.
Uvod je věnován vypravěči, který uvádí čtenáře do děje. V prostřední části je již samotný příběh (dialog s dívkou), závěřečnou pasáží vypravěč celý příběh končí.
Dymaničnosti příběhu autor dosáhl vhodně využitou přímou řečí, autenticitu jednotlivých dialogů rozdílným způsobem vyjadřování vystupujících postav (vypravěč - spisovná čeština, dívka - nespisovná čeština (dyž, obecná čeština - "vokounět", slova zhrubělá -"čumět", "prachy", "kecy", "čumět").
Příběh se uzavírá působivou pointou, která je vygradována pro vypravěče zcela nečekaným užítým slovem ("děvka").
Líbí... |
U příspěvku:Noční rozjímání |
Mišpule (Občasný) - 25.1.2001 > Opravdu hezký sonet, vystavěn na hluboké symbolice - oživlé vzpomínky přicházející za básníkem...
Špatné či nepříjemné vzpomínky jsou metaforicky ztvárněny jako "nebe oblečeno v ocelovém plášti".
Nechybí zde ani působivé personifikace ("vzpomínky přisedají ke stolu", "odpuštění vejde do krovů"), přirovnání ("vteřiny plynou jak nekonečný pramínek") či další metafory ("růženec vzpomínek", "mrak ve vlastní zášti").
Po formální stránce je básen v podstatě rytmicky vyvážená, v prvních dvou slokách je opět pravidelný střídavý rým a v následujících 1. dvou verších trojverší rým sdružený.
Autor si pohrál i se zbývajícím připojeným volným veršem, který má v obou trojverších stejný rým.
Básen je komplexně vyvážená po obsahové i formální stránce a rozhodně má svou svou skrytou symbolikou čtenáři co říci.
|
U příspěvku:Sonet večerní |
Mišpule (Občasný) - 25.1.2001 > Po formální stránce nezůstal autor formě sonetu nic dlužen. První dvě sloky jsou svázány pravidelným střídavým rýmem, ve zbývajících trojverších 1. dva verše rýmem sdruženým, ke kterým je připojen volně třetí verš.
Po obsahové stránce je možné v tomto sonetu najít i hlubší symboliku, než velmi zdařilé vykreslení atmosféry večera. Onen klid večera je možné chápat jako symbol pro pokoj v duši, který je stejně uklidnující, jako pohled na zapadající slunce, soumrak a odraz prvních hvězd na obloze...
Z básnických prostředků využil autor opravdu dokonale celou řadu originálních metafor, které je možné nalézt v podstatě v každém verši. Například metafory ("gong lhostejnosti", "kopí snění", "myšlenková tma", "sonáta v srdci", "vzpomínky jsou čerstvá květina" apod.), dále personifikace ("červánky přišly růže zulíbat", "kraj usíná" apod.)
Krásné...
|
U příspěvku:Dárek |
Mišpule (Občasný) - 24.1.2001 > Zase perfektní... No jo, někdo umí...:) |
U příspěvku:Badýs |
Mišpule (Občasný) - 24.1.2001 > To je perfektní, Thomasi... |
U příspěvku:Tanec |
Mišpule (Občasný) - 24.1.2001 > To by holky z těch časopisů koukaly, jak vypadá opravdová konkurence.:))
Bezvadný nápad a i bezvadně dotažen... |
U příspěvku:Portrét Williama Blakea |
Mišpule (Občasný) - 24.1.2001 > Opravdu bezvadné... Na výstavy tvých obrazů bych si jednou určitě ráda zašla. |
U příspěvku:Udavaci |
Mišpule (Občasný) - 24.1.2001 > Taky jsem se na tohle vydržela dívat dlouho, nejsem odborník, takže jen jako laik - perfektní... |
U příspěvku:Zátiší se džbány a třešněmi |
Mišpule (Občasný) - 24.1.2001 > Tak to je opravdu nádherné... |
U příspěvku:Nesnadné léto |
Mišpule (Občasný) - 24.1.2001 > Jo, jo... Skácel je naprosto výjimečný básník a tahle koláž je perfektní... |
U příspěvku:Akt I. |
Mišpule (Občasný) - 24.1.2001 > Moc hezké, perfektní je ten detail kytky vedle dívky i celková kompozice barev... |
U příspěvku:Druhý příspěvek z nepojmenované série |
Mišpule (Občasný) - 24.1.2001 > Hezké.. |
U příspěvku:Zapomenuté místo |
Mišpule (Občasný) - 24.1.2001 > Opravdu hezky zachycený vnitřní pocit. Upřímné... |
U příspěvku:Svět, který zabíjí své básníky (Homo sum, humani nil a me alienum puto) |
Mišpule (Občasný) - 24.1.2001 > Kus pravdy...
Ale já stále ještě doufám, že to vše je právo volby každého z nás.
Trahit sua quemque voluptas.
-----
Téma je opět, jak je už u tohoto autora ostatně pravidlem, zpracováno s filozofickým nadhledem, kde je ve zkratce a náznacích řečeno podstatně víc...
Své znechucení nad dnešním světem vyjádřil autostylizací v postavu Boha, který si pak může se světem pohrávat dle svých přání.
V básni je možné najít na mnohých místech intertext (vsouvané citace z jiných děl), či sekundárně odkazy na jiné literární postavy, především z Bible.
V užitém lexiku se vedle sebe ocitají např. mimo jiné archaické přechodníky ("např. zvon ...bijíce") i neologismy ("nabíječi, stroboskop, techno").
Poměrně častým stylistickým prostředkem Galy jsou rovněž různé řečnické otázky či odpovědi, které zvyšují dynamičnost uvah, aby na ně vzápětí v následujím verši čtenáři odpověděl.
Kromě toho je aktualizace výrazu dosažena i vhodně vloženými latinskými citáty.
Za zmínku stojí ještě kompoziční zpracování textu: horizontální členění textu (sloky a samostatně vkládané latinské citace), grafické zvýraznění klíčových veršů apod. či vertikální členění textu: od wir-formy (1.os.mn.č.) autor přechází k ich-formě - pasáž, kde sděluje své myšlenky, následuje pasáž v er-formě - popis skutečností, aby se v závěru básně se svým přáním znovu obrátil přímo na čtenáře.
Líbí... |
U příspěvku:Pomeranč |
Mišpule (Občasný) - 24.1.2001 > :)))))))
Thomasi, Thomasi..... (učet za vyhlazení vrásek od smíchu ti zašlu mejlem).:))))) |
U příspěvku:Riskuj |
Mišpule (Občasný) - 24.1.2001 > Fakt pěkný, a to je tak na pokecu, a ještě k tomu automaticky ? :))))) |
U příspěvku:Rapsodie vlků |
Mišpule (Občasný) - 24.1.2001 > Po formální stráce je výstavba básně založena na anaforickém verši (opakující se) -"brzy se setmělo", který se zároven stává klíčovým veršem celé básně. Za ním následuje trojverší spojené sdruženým rýmem (mimo 1. verš v poslední sloce).
Mezi jednotlivé sloky je vsunut verš "V rapsodii vlků", který umocnuje atmosféru děje.
Forma zpracování se mi velmi líbí.
Obsahové stránka mi vzhledem k formě zdá trochu nevyvážená. Souhladím s Martinem, že některé myšlenky by mohly být zkráceny a rovněž s Petrem, že lexikální prostředky jsou místy trochu chudé.
Ale celkově ...líbí.
|
U příspěvku:Nálada |
Mišpule (Občasný) - 23.1.2001 > Po obsahové stránce autor zvolil rozhodně zajímavou myšlenku, jak zachytit náladu (dívka sedící u vody).
Možná by to chtělo (podle mě) jen trošku dopracovat po stránce formální (rým, nějaká metafora apod. - ty se u nálady přímo nabízejí).
V posledním verši autor využil velmi hezký obrat ("nálada schovaná v krabičce od sirek").
|
U příspěvku:V nebi |
Mišpule (Občasný) - 23.1.2001 > Opravdu zase hodně osobní a upřímné sdělení.
Obsah zde jednoznačbě zvítězil nad formou zpracování.
Taky ti moc přeju štastnou kartu. Každý někde tu svou má, takže jsem přesvědčená, že dřív nebo poději ji budeš mít v ruce. |
U příspěvku:To co víš |
Mišpule (Občasný) - 23.1.2001 > Možná bych tuto básen zařadila spíše mezi básnicko slovo, právě touto tematikou.
Myslím, že se nejedná o typickou klasickou milostnou básen, spíše o osobní zpověd. A tam je opravdu moc těžké spojit rýmy, obraty a přitom ponechat celé básni zamýšlenou hloubku sdělení.
Líbí se mi výběr tematu a nejvíc mě zde zaujala právě upřímnost a otevřenost sdělení. |
U příspěvku:Tvář zimy |
Mišpule (Občasný) - 23.1.2001 > Spousta krásných metafor a básnických obratů, a to vše pouze ve čtyřech verších. Opravdu umíš hodně sdělit málo slovy.
Líbí... |
U příspěvku:Procházka |
Mišpule (Občasný) - 23.1.2001 > Opravdu pěkné. Anaforický verš
("nacházím svou ztracenou chůzi") se zároven stává klíčovým veršem. Zajímavá je i práce s rýmy, střídavý rým je v posledním trojverší nahrazen rýmem sdruženým, takže myšlenka je postupně gradována...do velmi zajímavé pointy.
Líbí... |
U příspěvku:TICHO |
Mišpule (Občasný) - 22.1.2001 > Nádherný moment. |
U příspěvku:...a Bůh se dívá.... |
Mišpule (Občasný) - 22.1.2001 > Nádherné. |
U příspěvku:...boží mlýny melou pomalu...ale jistě.... |
Mišpule (Občasný) - 22.1.2001 > To je parádní fotka... |
U příspěvku:Obloha si hraje |
Mišpule (Občasný) - 22.1.2001 > Krásné... |
U příspěvku:Maruška |
Mišpule (Občasný) - 22.1.2001 > Nejsem odborník na fotografie, ale podle mě je to super !!! |
U příspěvku:Zatmění Slunce |
Mišpule (Občasný) - 22.1.2001 > To se mi moc líbí... |