Albert Ellis, Catharine MacLaren: Racionálně emoční behaviorální terapie Portál, 2005, překlad Ivo Müller
Emočně prožitkové techniky v racionálně emoční behaviorální terapii: Humor: Jak se stát lepším zahalečem:
Upřímně věřte tomu, že když se budete vyhýbat nepříjemným situacím a problémům, nejspíš všechny zmizí. Předpokládejte, že nic nejde změnit, že život člověka řídí vnější okolnosti a druzí lidé. Nikdy v životě neriskujte a nepouštějte se do neznámého. Požadujte v životě souhlas od všech, kdo jsou kolem, i od některých, kdo kolem nejsou. Věřte, že neúspěch a odmítnutí jsou tím nejhorším, co se vám může přihodit a vy to nevydržíte. Chtějte být ve všem, co děláte, stoprocentní, vyžadujte dokonalost. Kritizujte se, když dokonalosti nedosáhnete. Věřte tomu, že nesnesete nepohodlí, protože život by měl být snadný a spravedlivý, alespoň pro vás. Rozčilujte se pokaždé, když je život těžký či nespravedlivý. Najděte se skvělý důvod, proč jste takoví, jací jste, a odmítejte se ho vzdát. Stále si opakujte "všechno bude v pořádku", aniž byste pro to cokoliv udělali. Zařiďte se podle předpokladu, že protože jste zaháleli, neuspěli a vybouchli, musí to tak být i v budoucnu. Věřte "mýtům o změně", jako například: Je to moc těžké. Jsem moc starý. Jsem už takový. Asi se to zlepší samo. O problému jen přemýšlejte a čekejte na okamžik inspirace, než začnete cokoliv dělat.
|