Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí Poznámka k egilovu Polykači deště z kolekce úplně mimo
Autor: Naty (Stálý,Redaktor) - publikováno 2.3.2004 (00:16:04), v časopise 2.3.2004
další>

Dobrá. Nechtěla jsem, ale musela jsem. Neprozradím, kdo mě naved, ale když mě se holt nesmí říct: že to neuděláš.

Doufám, že mi to egil odpustí.

 

Jsem docela běžný konzument poesie. Básně si interpretuji podle své nálady a vysvětluji si je po svém.

 

To, co tu hodlám předvést, není fundovaný rozbor.

Chci pouze ukázat, na tom, co jsem si v ní našla já, že se v ní dá něco najít.

 

V podstatě jednoduchý příběh jednoho večera.

Podaný ovšem, alespoň z mého pohledu, s neobyčejnou obrazností.

 

Déšť fáral do tmy – jistě, prostě prší, ale to jednoduché fáral nám dokresluje temnotu tak hustou, že i dešti dělá problém jí proniknout

na jejím dně

plavil med

z opylovaných svítilen - - na dně – jak jinak, když lucerny jsou na chodníku - plavil med z opylovaných svítilen – obraz jak od Schikanedera, úžasná světla jeho luceren a oken nad dlažbou – světlo hutné a zlatavé jak med automaticky přivolává obraz opylování

a potil se mu hlas - -

v bezhlavé chvíli

která zela

jako průrva

do večera.- přiznáme-li zvuku dopadajícího deště metaforou hlas, pak jeho pocení navozuje jednak zdůraznění pocitu vlhkosti a současně nás přemosťuje do úzkosti čekajícího pod oknem, podtržené ještě použitými výrazy bezhlavé, zela, průrva, z čehož ten poslední navíc krásně rezonuje s večerem.

Tam,

za tím rozčesaným mrakem v dálce,

začíná noční cizina.

Přijde?malé intermezzo, které nás současně převádí do další dějové roviny, pozornost se na chvíli odlepí od okna, zapátrá po zdroji deště (kdyby tak už chtěl přestat), což by rozčesaný, v mém vidění už lehce protrhaný, mrak mohl naznačovat, v dálce (zatím nemáme jistotu) začíná noční cizina – další most k Přijde? (bude mi cizí – ona vyhlížená dívka – nebo blízká svou přítomností?).

A naprosto logický a plynulý přechod k

Na vodítku z vláken deště

jsi čekal, ty -

svůj vlastní pes

na dva kroky

před pažemi - - myslím, že nikomu, kdo kdy viděl psa čekajícího na vodítku, netřeba dodávat dalšího vysvětlení. Navíc ten rozpor chtěného nechtěného, odcizení i jednoty, vyjádřené tím promítnutím se do představy sama sebe jako svého vlastního psa na dva kroky před pažemi. A další most. Významový přechod od pažíramenu řeky.

ale mrtvé rameno,

jež se ti vymklo z řeky,

vodilo tě

sušinami

a byla tma jak v ořechu.

Tady fabuluju, ale konec konců, píšu, jak to vidím já. Takže směle do toho.

Ta dotyčná prostě bydlí u řeky. Mrtvé rameno může být jak v pravém smyslu toho významu, tak metaforou vzpomínek např. na společné toulky po okolí, o kterých v tuto chvíli ani my, ani čekající nevíme, zda nejsou už jen minulostí bez budoucnosti. Přesto osobu čekajícího dokážou vodit sušinami příjemných pocitů, které ho vzdalují mokrotě deště i když tma (jako v ořechu – nádherný příměr), zůstává.

Její okno dozrnilo

jak příliš pozdní obrazovka.

Nepřijde. – netřeba komentovat. Katarze.

 

Dal jsi jí ráno mrtvého dravce,

poštolku -

v očích drobenka nočních skal;

zmoklé peří.

Zachvěla se,

a průvan

porodil čerstvá holoubata

v platanech podél chodníku. – třetí část ponechává čtenářově schopnosti interpretace největší prostor, a současně uzavírá celý minipříběh obrazem naděje, smíření a světla, ať už ranního či obrazného. Můžeme si klidně představit samotného nočního čekatele, jako promoklého dravce (leč mírnějšího, proto poštolku a ne třeba orla), který tím celonočním pozorováním má oči plné rozdrobených skal (krásné zdůraznění pocitu, že tam čekal celou věčnost). Ona se zachvěla a průvan porodil čerstvá holoubata v platanech podél chodníku – dokonalý obraz usmíření a odpuštění případných dravčích (nešetrných) pochybení čekajícího, tak důsledné, že obrazně řečeno, vede k navrácení a oživení všech zardoušených holoubat.

A pak v oboustranném souznění oba postaví základ naději, kromě jiného i na to, že by se podobná deštivá intermezza nemusela opakovat.

Potom jste z prstů vypletli hnízdo,

kde staré deště

učily mladé létat. mimochodem obraz, který mě z celé básně (hned po medu lamp) dostal nejvíc.



Poznámky k tomuto příspěvku
Lyryk (Občasný) - 2.3.2004 > A pak v oboustranném souznění oba postaví základ naději, kromě jiného i na to, že by se podobná deštivá intermezza nemusela opakovat.

tak to je dobrý...
Body: 5
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 2.3.2004 > *************prima
Body: 5
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 2.3.2004 >

upřímně děkuji...

 

tento textík mi hodně dal...


<reagovat 
Vio (Občasný) - 2.3.2004 >

Myslím, že podobné snahy je potřeba vytáhnout na světlo... tak to udělám

časopis


Body: 5
<reagovat 
mifii (Občasný) - 2.3.2004 > vyčerpávaje..
!
Body: 5
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 2.3.2004 > *!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 4.3.2004 >

i s rozborem mě tyhle žerty nechávaj chladným...

tenhle rozbor je fabulace, která maximálně votevře voči egilovi...   jak to vlastně hoch myslel... že by si to zpětně zanalyzoval, ty svý hutnosti...


Body: 4
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 2.3.2004 > jo dobrý,pěkně zpracovaný,ale neřekl bych, že by to bez tvého rozboru nebylo jasné.. a navíc takových "chvalozpěvů" už tu bylo docela dost
Pochopil bych výklad asi jakékoli méně průzračné básně, ale tady nám jen poukazováním na jasně viditelné věci sděluješ,že báseň je skvělá...
Body: 3
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 2.3.2004 > Emmet_RAY> Milý Emmete, věř nevěř, najdou se i tací, kteří bez rozboru nepochopí ;o)

Naty, dobrá práce!
Body: 5
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 4.3.2004 > Kelly> někdo zas chápe vše, ale neví, kolikátá bije... kde je prostor pro hru, kde to je dovopravdy.
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 4.3.2004 > stanislav> to víš, my co jsme nebyli v tunelu, nikdy rozumět nemůžeme :o) a teď si jdi hrát ;o)
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 4.3.2004 > Kelly> 

jaks na to přišla, že je třeba pokynu, co mám dělat? že s koťátkama není možný dělat nic jinýho než hrát si, to snad ví každej...


<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý,Redaktor)  
 
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 13 14 (15) 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter