Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 20.5.
Zbyšek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<zpátky Reakce na Centaurovu esej o existenciální krizi z kolekce Úvahy
Autor: Naty (Občasný,Redaktor) - publikováno 17.1.2003 (03:09:39)
další>


centaur (Občasný) - 19.1.2003 > Dobře, než zapíšu reakci, chci říct, že bych nerad působil školometsky a exaktně. Jsem rád za tvou "laickou"-lidskou reakci, protože je živá a osobní, cením si toho. Nemusíš se omlouvat za to, že nerozumíš některým pojmům, nebo že bys mě špatně pochopila; prostě sis mou esej vztáhla k tomu, co znáš ty a to je jedině dobře.

K tomu kojenci a existenciální krizi: kojenec se nemůže nacházet v existenciální krizi, protože si racionálně neuvědomuje problém své existence. KOjenec nepřemýšlí o tom, že existuje a jaký je smysl jeho života. Bez těchto otázek není existenciální krize, velmi jednoduše řečeno. To jen na dokreslení.

"Naprosto jsem neměla v úmyslu redukovat negativní reakci či reflexi (omlouvám se, že jako laik nevnímám příliš rozdíl mezi precizními významy obou slov) na skutečnost jako stres."

Teď už to tedy chápu, ale rozdíl mezi reakcí a reflexí mi přijde tak zásadní, že ho popíšu: reakce je prostě reakce, ve smyslu re-akce, totiž odpověď na nějakou akci. Někdo tě urazí a ty začneš třeba trucovat, to je reakce. Když ale přemýšlíš o tom, proč tě urazil, proč trucuje,š proč tě to mrzí, je to reflexe, díváš se zpět na něco a hodnotíš. "Odrážíš" to v sobě. Takže když ti třeba zemře někdo blízký, reakcí na to je žal, reflexí jsou potom všechny možné úvahy o smrti, o smyslu života, o bolesti atd.

"Prostě jsem chtěla říci, že pro vztah jedince k bezútěšnosti nebo dokonce agresivitě syrové skutečnosti platí táž pravidla, jako pro svobodu možnosti hodnocení situace jako stresové a nestresové." S tím naprosto souhlasím, ale pokud někdo vidí vlastní existenci jako bezsmyslnou, pak má problém. Protože nestačí se rozhodnout vidět ji jako smysluplnou. Aby byla skutečně považována za smysluplnou, musí tu nějaký smysl být a musí se tedy najít, což už není otázka vůle něco nějak vidět, ale skutečné projekce smyslu (tedy vytvoření si smyslu života).

"Nemyslíš, že soustavné a nepřerušitelné přebývání v řádu, kterému se „musíme“ podřizovat, může u některých jedinců vést až ke stresu?"

Teď máme každý pod slovem řád na mysli něco jiného. Nemyslel jsem nějaký světský řád - pořádek, zákony, omezení, atd. Myslel jsem řád, který dává věcem formu, tvar - odtud trojrozměrný prostor, čas, vědomí sama sebe atd. Ulevit si od světského řádu je jistě blahodárné. Pokud se člověk ale dostane mimo obvyklý řád věcí, jako je třeba prostor, čas a vědomí, dostvá se do něčeho chaotického, čemu vůbec nerozumí. Nejlepším příkladem budiž trip po požití halucinogení drogy (neznám z vlastní zkušenosti,ale podobné stavy znám z meditací a ponorů) - vědomí se na chvíli odsouvá a jedinec se doslova topí v něčem nepopsatelném. To nelze vydržet dlouho, v tom se lze pouze rozplynout (nirvána), ale komu se to podaří,že? Navíc si myslím, že i občasné výlety do absurdtiy, vyvázání se z řádu-pořádku, podléhá jistému řádu, pravidelnosti, tedy má to své příčiny. A cokoli á svou příčinu a tvar, má svým způsobem i řád.

"Tamto „snadno“ bych nepřála ani vrahovi své matky, jak se říká. "

Tím "snadno" jsem měl spíše na mysli "rychle" (mluvíš o několika měsících). Doufám, že jsem se tě nedotkl. Pořád však na mě to, co popisuješ, působí, jako krize vyložitelná psychologicky. Nedivím se, že psychiatrie ti nepomohla, ale je to také otázka štěstí, narazit na toho pravého psychiatra. Mnohdy totiž není nějaká krize projevem duševní choroby, ale transforamce duše, ega. Takto pozitivně se k tomu staví např. právě Grof, jehož psychologie by ti myslím osvětlila mnoho věcí, pokud tě to stále zajímá. Zdraví centaur

<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli centaur
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný,Redaktor)  
 
 
zpátky   
1 (2) 3 4 5 6
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter