Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
z Bělče
Autor: pomerančová (Občasný,Redaktor) - publikováno 27.10.2010 (23:09:03)


 whispermoonlite (Občasný) - 3.11.2010 > jafa> 

přesně tak, zvlášť s ohledem na to, co dodáváš v posledním odstavci. - jsou texty, které přijímám jako celek, ale vadí mi u nich nějaká místa, tak na ně poukážu a řeknu proč.

tohle je jiný případ - zde, mohu to tak říct, napadám celkový přístup, nebo se snažím charakterizovat to, jak mi text celkově zní a jaké jeho rysy mi v tomto přístupu, stylu nejsilněji zaznívají - je to komplexní záležitost. - a nechtěl jsem, i vzhledem k citlivosti rozhraní, vzhledem k tomu, co jsem označil za nešťastnou drúzu, zabíhat do konkrétností, v nichž by se podstata problému ztratila. - navíc si myslím, že tentokrát by vybírání jednotlivostí mělo i opačný efekt - problém je propletený, a do značné míry na povrchu nezjevný - skrytý.

další věc je, zda je záměrem tohoto rozboru něco dokazovat (a vyvozovat z toho důsledky - má něco autorka na svém přístupu měnit?) - ne, není. - proč? k čemu by nějaké dokazování bylo, v oblasti tak neexaktní? - byl by to hrad na písku. - na jednu stranu není třeba říkat, že toto je špatně (špatně vůči jakému smyslu? - vždyť příspěvek je populární, živě se účastní komunikace na ose autor - čtenář, je pro mnohé uspokojující, ba vrcholně uspokojující - proč tedy něco měnit?), - na druhou stranu, zní mi, jak mi zní - a toto znění jsem tu charakterizoval - že to může vyvolávat negativní konotace ohledně jeho abstrahované hodnoty, je vedlejší, protože taková abstrakce závisí na tom, k jakému dalšímu účelu by se text měl použít. (literární kontext, historicko-vývojové hodnocení apod.)

co zbývá, je homogenní pohled, který se opírá zčásti o argumentaci, zčásti o čtenářskou zkušenost, zčásti o vnímatelský cit a zčásti o individuální poetické a estetické preference - a to jsou dohromady proměnlivé hodnoty, na jejichž základě nelze nic dokazovat neodvisle od jejich nositele. - jedině, jak říkám, spoléhat se na jistou homogennost, koherentnost, snad i důslednost náhledu. -

pro další čtenáře pak případný smysl vidím v tom, že jim následování percepčního a analytického procesu může urychlit, usnadnit, zpřístupnit, uvést do souvislostí, na způsob katalyzátoru, jejich vlastní ponětí o tom, co a jak se může v básni odehrávat. - tuhle zkušenost máš určitě sama - přečteš si někde něco a zjistíš, že je Ti náhled blízký, aniž by ses k němu musela sama zdlouhavě prokousávat.

pokud se Ti moje charakteristika-kritika s vlastním textem nepropojuje, a tady nepopírám, že je vedena na zobecňující rovině, takže žádný div, navrhuji toto: zkus si v textu sama pro sebe nacházet ty jevy, které uvádím. - pokud je tam nezjistíš, pak Ti patrně nezbyde, než se od mého náhledu distancovat a přijmout za svůj nějaký jiný.

(a pokud jde ještě o ty citace - mohl bych použít odhadem 90% textu a zařadit jeho části k uváděným charakteristikám - byla by to krutá vivisekce, či autopsie, podle toho, jak živý/mrtvý se text komu jeví)


<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli whispermoonlite
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný,Redaktor)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter