Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 20.5.
Zbyšek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce Zkus mě najít z kolekce Skici
Autor: Feel Blue (Občasný) - publikováno 24.11.2004 (13:48:41)
další ve sbírce>


 jelen (Občasný) - 30.11.2004 > Feel Blue> 

Odpovím historkou. Nejspíš nevíš, kde leží obec Nejdek, na tom nesejde, stačí, že je to v Krušnejch horách. Na samotě za obcí bydlel chlápek, kterej se důkladně seznamoval s platností známý pravdy, že neštěstí nechodí samo. Série úmrtí v rodině, trosky životních plánů. Krušný hory maj v sobě zvláštní drsnou melancholii, pokroucené, houbou napadený jeřáby podél cest v široce rozevřených údolích a na březích potoků s rezavou, rašelinnou vodou. Nějakýho půl kiláku od domku, ve kterym výše zmíněnej bydlel, byl velikej buk, ke kterýmu on chodíval procházkou a pod kterým přemítal po ranách osudu, alespoň tak jsem to slyšel. Byl pod ním velkej kámen, na kterej, když si člověk sedl, tak viděl na stráň porostlou kyselou trávou-smilkou. Po jedný, obzvlášť bolestivý ráně se zase vydal k buku, ale zjistil, že do něj práskl blesk a zbylo z něj jen roztřepený torzo. Vzal teda sekerku a tou vysekal do toho torza tvář Krušnohora, tichého svědka těžkýho života obyvatel Krušnejch hor. Trvalo mu to jistě dost dlouho, bukový dřevo je tvrdý. Asi u toho dost přemejšlel, obdivoval jsem, jak málo materiálu vlastně odstranil, chytře využíval boulí a puklin ve dřevě, uzlovitejch kořenů. K tý soše choděj Nejdečaci na nedělní vycházky, běda tomu kdo by jí poškodil. Možná je to v křivce úst, v nakrčení obočí, ale v tý tváři je něco, čemu porozumí každej, kdo zná a má rád Krušný hory, je tam něco o tý kráse, melancholický a drsný.

Krušnohor je autentický? Protože

a) tesal ho "lidovej umělec"

b) impulsem pro jeho vytvoření byla opravdová bolest

c) protože vychází z autentickýho tvaru buku

 

Není? Protože

a) netesal sousoší, "jsem nešťastný a zoufalý", ale Krušnohora

b) nejednal přímo pod vlivem afektu

c) nedělal to jako umění, ale ale jako odreagování, takže je to něco jako modelářství

 

V případě, že by okamžitě po oné nešťastné události vyběhl do deště se sekerou v ruce a v bezmocném zoufalství se vrhl na mlčící kmen a sekal do něj jako šílený, dokud by mu topůrko umatlané krví z rozedřených puchýřů nevypadlo z rukou.

Byl by vzniklý útvar autentický? Protože

a) by vznikl v afektu

b) při jeho vzniku autor pociťoval bolest

c) autor se nedal spoutat formou

d) autor se nedal ovlivnit tvarem kmenu

d) útvar by byl přímým obrazem jeho zoufalství a ne zdánlivě indiferentní tváře

 

Nebo by se jednalo jen o vandalismus omluvitelný osobním stavem??

a) protože by to nic nepředstavovalo

b) protože by se jednalo o doklad a ne o zobrazení

 

 


<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli jelen
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 (3) 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter