Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 26.4.
Oto
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Fotografie
 > Fotografie
 > Krajiny
 > Příroda
 > Zvířata
 > Makro
 > Zátiší
 > Portréty
 > Akty
 > Architektura
 > Experimenty
 > Fotodokumenty
 > Fotoreportáž
 > Cestopis
 > Sport
 > Abstrakce
 > Rodinné foto
 > Ostatní
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí v kolekci Zrcadlení z kolekce Z přírody
Autor: Život (Občasný) - publikováno 23.8.2005 (23:31:59)
další v kolekci>


Poznámky k tomuto příspěvku
protěž (Občasný) - 24.8.2005 > Na mě to působí dobře. A ten pocit je dost silný.. kdybych to začala analyzovat, tak by se mi na tom asi dost nelíbilo.. ale nechávám to jen působit.. velmi příjemné.
<reagovat 
 Život (Občasný) - 24.8.2005 > protěž> S tímhle mám naprostý souhlas ... já se na tuhle fotku dívám asi velmi podobně. :)
<reagovat 
Janahe (Občasný) - 24.8.2005 > Ta fotka je špatná, řez neřez. Vrba byla možná ve skutečnosti pěkná, ale tady je přepálená a ztrácí se na strakatém pozadí.
Body: 2
<reagovat 
 Život (Občasný) - 24.8.2005 > Janahe> No já o tom přepalu vím... přesto se mi na ní něco líbí, asi ten pocit. :) Tak trošku jsem čekala kdo s tím přijde první. Takže díky za upřímnou kritiku, která k něčemu je.
<reagovat 
fanýs (Občasný) - 23.8.2005 >

Paráda.

(Jen pozor jestli jste tím neporušila některá pravidla kompozice, např. zlatý řez, ale ten je snad již přežitý, když se používal v minulém století )


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 alias (Občasný) - 23.8.2005 > fanýs> Skoro mám tendenci reagovat, že zlatej řez se mi líbí.
Naneštěstí nevím, o co jde :o).
Body: 5
<reagovat 
 Život (Občasný) - 24.8.2005 > fanýs> Jistěže porušila... :) V každém případě děkuji.
<reagovat 
 fanýs (Občasný) - 24.8.2005 > alias> Nebudu Vás poučovat co to je zlatý řez, protože pro vnímání obrázku to nepotřebujete znát a navíc právě na tomto obrázku není použit.
<reagovat 
tři_černí_mravenci (Občasný) - 24.8.2005 > nám se to líbí hlavně od břehu dolů...na suchu jen vrba,to okolí je nezajímavý
Body: 4
<reagovat 
Minerva (Občasný) - 27.8.2005 > Přeostřené, přepálené, námět praštěný. Ovšem coby "moje první fotografie" působivé.
Body: 5
<reagovat 
 Minerva (Občasný) - 27.8.2005 > Minerva> Až tak působivé, sakra.
<reagovat 
 Život (Občasný) - 2.9.2005 > Minerva> díky. :) No moje první reakce na ní byla, škoda, přeostřené, tohle tedy nevyšlo. Jenže .... pak jsem v ní objevila nějaké to kouzlo.  Takže tady skončila.
<reagovat 
alias (Občasný) - 24.8.2005 > Já si to najdu.
Domnívám se totiž, že - ač to pro posouzení, zda se mi obrázek líbí/nelíbí nepotřebuji znát - je dobré se vzdělávat.
Jinak jsem velmi šťastná, že na tomto obrázku požit není a mám tudíž čas vyhledat si jeho význam.
Nedokáži si představit ty hrůzy, jenž bymohly nastat, kdyby použit byl.

Děkuji vám
<reagovat 
 Život (Občasný) - 24.8.2005 > alias> No možná by z toho vznikla zajímavá debata.  A díky moc.
<reagovat 
 fanýs (Občasný) - 24.8.2005 > alias> Vidíte tentokrát to autor neschytal za zlatý řez, ale za přepal. (To je to bílé na vrcholu vrby). Já to tam samozřejmě také vidím, ale považoval jsem to za úmysl a líbí se mi to. Chcete-li se vzdělávat, tak nejlepší způsob je začít fotit nebo kreslit, pak Vás to donutí většinu pravidel znát a porušovat je úmyslně. Jako básník by měl vědět o tom gramatickém rýmu.
<reagovat 
 Život (Občasný) - 24.8.2005 > fanýs> Tohla je přesné.
<reagovat 
 Janahe (Občasný) - 24.8.2005 > fanýs> 

Nejdřív se ty pravidla musí člověk naučit dodržovat, jinak je to pouhé neumění.

Jsou jistě i  fotky, kde mi přepal nevadí. Tahle fotka není o ničem jiném než o krásné vrbě, která se krásně zrcadlí ve vodě. A na to je ta vrba příliš špatně vyfocená (a nejde jen o přepal). Teda to si myslím já jako neodborník. Ono se na Totemu nějak téměř vůbec nekritizuje, buď se nadává nebo vychvaluje, když se někomu něco nelíbí a nechce se mu dát pět bodů, tak mlčí (pokud ovšem nemá chuť autora naštvat). Výsledkem je, že průměr pět mají i velmi slabé fotky, on se vždycky někdo najde, kdo tu pětku dá a ostatní diskrétně mlčí. Ale k čemu to komu je? Já sem fotky dávám, abych se dověděla, jaké dělám chyby - pak se sama rozhodnu, jestli si na nich budu trvat. Ale ty cizí oči jsou pro mě důležité, protože koukají odjinud.


<reagovat 
 fanýs (Občasný) - 25.8.2005 > Janahe> 

Nehádám se co je umění a co neumění. Může se mi líbit i neumění. Ve středověku bylo za umění považováno např. i vedení války.

Souhlasím s Vámi, že bodování je špatně. Mě osobně body nezajímají vůbec, u mých příspěvků mne zajímá jen slovní hodnocení, kde se mohu dovědět co jiní považují za chybu a sám si posoudím jestli jsem to přehlédl nebo to byl úmysl. Body někdy dávám i když kritizuji, protože někdo tu kritiku pak lépe přijme. Máte pravdu, že když se mi příspěvek nelíbí neboduji, není k tomu důvod. Lidé, kteří dávají 1 nebo 2 bez komentáře jsou mi k smíchu.


<reagovat 
 Život (Občasný) - 26.8.2005 > Janahe> 

Musím říct, že z hlediska hodnocení s Tebou souhlasím. Taky chci pohled někoho jiného a každá konstruktivní kritika, která mě posune dál je víc než vítaná. Ovšem kritika typu "je to špatné" apod. nikomu moc k ničemu není, protože není jasné proč je to špatné. Na druhou stranu se mi někdy opravdu líbí věci, které nejsou dokonalé ani náhodou, ale prostě mě oslovují. Já třeba někdy nehodnotím, ne proto, abych autora nenaštvala, ale protože mu k tomu nedokážu říct nic, co by mu pomohlo. A psát někomu prostě že je špatný nebo mu plesknout dva body a nic k tomu neříkat? K čemu mu to bude? Když toho dostane víc tak se v tom "utopí" a nebo toho prostě nechá. A u spousty lidí by to byla škoda.

A když už jsem u toho, píšeš, že ta vrba je špatně vyfocená (ne jen přepal) ... co tím myslíš? Já se učím a každá rada dobrá, i když o tom co s ní je opravdu na mě. :)


<reagovat 
 Minerva (Občasný) - 27.8.2005 > Janahe> "Nejdřív se ty pravidla musí člověk naučit dodržovat, jinak je to pouhé neumění."

Naprosto nesouhlasím. Porušovat, dodržovat, nejdřív dodržovat pak porušovat, znát, neznat... To je celé úplně špatně. Je to jen volba mezi negativem a pozitivem téže věci. Fotografování je proslov, vyjádření, jakmile do toho začneš zatahovat pravidla, ať už v negativním nebo pozitivním smyslu, začínáš z věci dělat řemeslo, výrobu. Pak se soustředíš na to, abys porušovala/dodržovala formy, které stanovil někdo jiný, je z tebe pejsek, který panáčkuje na povel.

Malířská pravidla vznikala právě z potřeb řemeslné práce, v době, kdy se malovalo na zakázku. Udělej to takhle a zákazník bude spokojen.

"Tahle fotka není o ničem jiném než o krásné vrbě, která se krásně zrcadlí ve vodě."

To je věc názoru a interpretace. Taky mi to tak přišlo, dal jsem jedničku, opravdu hrozná fotka. Pak jsem se na ni podíval jinak... a zastyděl se a dal pětku. Chce to jen o něco víc než zběžný pohled, který hodnotí právě podle těch nesmyslných pravidel.

"Já sem fotky dávám, abych se dověděla, jaké dělám chyby"

Technicky takřka žádné, ale jednu velkou. Příliš ti záleží na tom, jak tě vidí ostatní. Jde o tebe a o věc, ne o to, co si budou lidi myslet.
<reagovat 
 Janahe (Občasný) - 26.8.2005 > Život> 

Já tě nechci naštvat, ale když se podle mě fotka nepovede a z (mně) nepochopitelných důvodů je hodnocena výborně, uvádí to podle mě autora v omyl. V omyl, že všem se to líbí. Protože ti, co se jim to nelíbí, fotku mlčky přejdou.  Mlčky se přechází jak úplné hrůzy, tak fotky, se kterými si člověk neví tak docela rady. Pět bodů upřímně dát nemůže a míň dát nechce. Dva body bez vysvětlení jsou totéž jako pět bodů bez vysvětlení, líbí-nelíbí.

Kdybych věděla, co ti k té fotce říci, asi bych to řekla, ale mně prostě připadá špatná celá. Nejsem profesionální kritik ani teoretik umění, nedokážu ti vypočítat chyby. Ten přepal mě napadl, protože je mi nepříjemný pro oči, není tam čeho se zachytit a ještě se to nesmyslně třpytí. Barevně se mi to nelíbí. Že vrba zaniká na flekatém pozadí, to jsem už psala. Navíc nevypadá jako vrba ale jako nějaká kupka sena. Na malém náhledu to vyhlíží mnohem lépe než pak na fotce. Připadá mi to jako špatná reprodukce nicneříkajícího obrázku z takového toho malinkého stolního kalendáře. Ale cokoli řeknu, může se obrátit proti mně, protože jsou fotky, kde mi přepal nevadí, jsou fotky, kde mi nevadí barevná roztříštěnost atd. Já jsem vážně laik, jen jsem chtěla, abys neměla dojem, žo tohle je to pravé ořechové a že toho se máš držet. A aby tě to nutilo zkusit to i jinak. Ovšem jak, to si musíš najít sama. Já ti neporadím, já také tápu. V podstatě je asi nejvíc informace pro tebe v tom, že někomu, kdo fotí tak jako já (a moje fotky si můžeš prohlédnout), se ten obrázek nelíbí. Zatímco tomu, kdo maluje jako fanýs (a jeho obrázky si taky můžeš prohlédnout), se obrázek líbí. Atd. Takže se můžeš sama rozhodnout, jestli je pro tebe můj názor směrodatný.


<reagovat 
 Janahe (Občasný) - 26.8.2005 > Život> A jak správně říkají mravenci, ta část pod vodou je vlastně velmi pěkná. Kdyby se ta suchá část uřízla, hned by to bylo jiné. Nechceš to zkusit?
<reagovat 
 Janahe (Občasný) - 28.8.2005 > Minerva> 

Nemáš samozřejmě pravdu. Nevím, kde se bere tohle poměrně rozšířené přesvědčení, že v některých oborech se člověk nemusí nic učit, prostě rovnou tvoří (nebo ze sebe sype moudro, třeba ve filosofii, stačí se zamyslet a člověk může filosofovat, to jen v matice se člověk musí prokousat tím, co vymysleli ti před ním). O klavíristovi bys  neřekl, že se nemusí učit řemeslo, že se má rovnou vyjádřit, že ne? Ten se musí nejdřív naučit do těch kláves bušit, nudné stupnice trénovat, aby se mohl hudbou vyjádřit.

Když odhlédneme od výjimečných géniů, je vždycky  potřeba naučit se řemeslo, to, co zvládli naši předkové, příroda do genů nenacpala, každý se to musí naučit znova, stejně jako se učí mluvit. A když se to nenaučí, zůstává  na stejném začátku,  kde začínali ti předkové  -   od většiny lidí se v takovém případě nedá očekávat, že předvedou něco, co by mohlo zbytek lidstva ohromit.

Když se nadaný jedinec naučí řemeslo, opravdu mu to neublíží, naopak osvobozuje ho to, dává mu to nové možnosti vyjádření. (Jako když si upravuji digitální fotku v nějakém grafickém programu - když umím fotku jen oříznout, zesvětlit a ztmavit, moc svobody k tvorbě nemám.)  A pokud jedinec nadaný nijak není, alespoň se naučí to řemeslo, bez toho by dělal samé paskvily. A není pravda, že ve výtvarném umění je vše věc názoru. Ve výtvarném umění je to stejné jako v hudbě, někdo má hudební sluch, někdo ne. A kdo ho má,  toho názor  je kompetentnější. Problém je v tom, že ten, kdo ten sluch nemá, není schopen pochopit, čeho se mu nedostává, a proč by tedy zrovna on neměl hlasitě vykřikovat, co on si myslí. V hudební oblasti se ještě ti nenadaní většinou dají přesvědčit, že oni by se měli držet zpátky, v oblasti výtvarné je to mnohem horší. Jsou i lidé, kteří se domnívají, že všechny názory jsou rovnocenné, hahaha.


<reagovat 
 Janahe (Občasný) - 28.8.2005 > Minerva> 

"Fotografování je proslov, vyjádření ..."

"Příliš ti záleží na tom, jak tě vidí ostatní. Jde o tebe a o věc, ne o to, co si budou lidi myslet."

 

A můžeš mi říci, proč bych se měla vyjadřovat, kdyby mi bylo jedno, co si lidi kolem myslí?

 


<reagovat 
 Život (Občasný) - 2.9.2005 > Minerva> Souhlasím s Tebou, že pouze zběžný pohled na fotku, který hodnotí pouze podle pravidel nestačí. Dokonale technicky provedená fotka nemusí stát za nic, ale zase na druhou stranu krásný záběr může hodně utrpět hodně špatnou technickou kvalitou. Myslím, že učit se a znát je potřeba. Ale při samotném focení nemůže člověk přemýšlet jen o všech pravidlech.
<reagovat 
 Život (Občasný) - 26.8.2005 > Janahe> Podívej, nemusíš mít strach, mě jsi nenaštvala. V tom hodnocení máš pravdu a už jsem to řekla. Zrovna u téhle fotky byli i lidé, kteří fotí a byli nadšení... hi hi. Přesto já jsem neměla pocit, že je dokonalá. Stává se, že mi čtyři lidi řeknou, že to je skvělá fotka a pak to vidí zkušenější fotograf a nenajde na tom nic dobrého. :) Zkouším pořád a tady to tak trošku beru jako místo, kde si některé věci ověřím, některé rady sedí a ztotožním se s nimi a některé prostě neberu. Proti Tvé kritice nic nemám a hned na začátku jsem Ti za ní poděkovala. Nehodlám tady s nikým bojovat a pokud je to možné a v mých silách snažím se lidem spíš pomoct. A já si obrázek k hodnocení dělám i podle statistiky. Když to viděla spousta lidí a nikdo to moc nehodnotil, tak se to asi moc nelíbilo. A k tomu jestli to hodnotí fotograf (ten mi v tom najde určitě technické chyby) nebo výtvarník nebo prostě člověk, který ani umění nedělá - není to pro mě úplně směrodatné. Někdy laik vnímá hodně i když to neumí pojmenovat. Já taky nejsem malíř, ale neznamená to pro mě, že neřeknu že se mi nějaký obraz líbí nebo nelíbí. Jen tomu malíři nedokáži pomoct a poradit. :)
<reagovat 
 Život (Občasný) - 26.8.2005 > Janahe> Dík. Já jsem si toho vědomá a zkusit se dá všechno. Ale myslím, že to chce hlavně dál fotit a nevzdávat se. :) Přeju hodně krásných záběrů a krásný zbytek noci.
<reagovat 
 Minerva (Občasný) - 28.8.2005 > Janahe> Přirozeně, že pravdu mám.

Nevím, proč do toho taháš klavíristu. Klavírista není tvůrčí umělec, je interpret. Jistěže se musí učit řemeslo, protože řemeslo je to, co dělá. Stejně jako chlap v cirkuse nemůže jen tak z fleku začít dělat přemety. Ale jako analogie k fotografovi je klavírista nepoužitelný. Mnohem lepší by byl třeba spisovatel. Co řemeslného se musí učit spisovatel? A kde? Ano, já vím, jsou takové ty workshopy, ovšem to jsou selanky zoufalých antitalentů, nic víc. Spisovatel si musí sednout - neumí-li to ve stoje - a psát, toť vše. Když má o čem, slova přijdou sama.

Co to znamená, řemeslná stránka dnešní fotografie? Umět zapnout přístroj a nastavit ho na plný automat? To je něco k učení? Á, prý práci v editoru. Tož já sice nevím jak jiní, ale podle mého člověk editor vezme a dělá, umí to už od přirozenosti. Snad kdosi tupější na tom vidí cosi k učení, ale ani ten tomu nemusí věnovat víc jak pět minut. Nebo o čem vlastně mluvíš, co se má fotograf naučit?

Ano, ve výtvarném umění je opravdu vše věcí názoru. Žádné kánony nejsou, nebo jsou, ale platí jen pro ty, kteří si to tak zvolili. Tvůj příklad s hudbou svědčí víc pro mé nazírání na věc - moderní vážná (a nejen ona) hudba je leckdy tak vzdálená každému ustálenému hudebnímu cítění, že si neumím představit rámec, který by všechny ty směry zastřešil a ještě ponechal něco co "hudbou není". Konečně je poměrně dost hudebníků, kteří dosáhli úspěchu aniž by z klasické hudební nauky cokoli znali.

Kompetentnější názor?! A co to je? Chápu, že někdo může říct "á, tohle už se dělalo před padesáti lety" a mít pravdu, ale to nijak nesouvisí s řemeslnou stránkou věci. Situace, kdy starší, erudovanější, akademicky schopnější umělci spílali novým směrům a vyčítali jim neschopnost tvořit jak to dělají oni, se opakuje pořád dokola celou historii moderního umění, přinejmenším od vzniku impresionismu. Až tak často, že ani nechápu jak to ještě někdo může vážně opakovat.

Vždyť je to absurdní - ano, můžeš si jezdit na kole, ale nejdřív se musíš naučit kácet stromy, jinak ti cyklistika nikdy dobře nepůjde. Nejmenší společný jmenovatel všech možných výtvarných směrů je tak malý, že snad ani nemá smysl o něm vůbec mluvit.

"Jsou i lidé, kteří se domnívají, že všechny názory jsou rovnocenné, hahaha."

Právě tak. Buď lze věc rozhodnout experimentem, pak ale nebývá zvykem mluvit o "názoru". Nebo nelze, potom však nevím, z čeho by se vůbec mohla brát objektivita jakéhokoli hodnocení. Základní logika, kde je co k hihňání?

"A můžeš mi říci, proč bych se měla vyjadřovat, kdyby mi bylo jedno, co si lidi kolem myslí?"

Jím a je mi jedno co si o tom lidé myslí, spím a neptám se co kdo na to.

Tobě se smyčka "odhad očekávání jiných - tvorba podle tohoto odhadu a zhodnocení reakcí publika" opravdu zdá být správným přístupem? Pro skutečnou tvorbu jakéhokoli druhu? Nevídáno.

Vždyť tak to nikde nefunguje! Nejen v umění, ani v práci ne, vůbec v žádné činnosti dělané na slušné úrovni. Tak to dělají snad jenom kurvy v bordelu.
<reagovat 
 Janahe (Občasný) - 28.8.2005 > Minerva> 

"Klavírista není tvůrčí umělec, je interpret."

I tvůrčí umělec je interpret. A interpret je tvůrčí umělec.

 

"Co to znamená, řemeslná stránka dnešní fotografie?"

Mě se neptej, já jsem tu za žáka a ne za učitele. A ty jsi tu za demagoga, zdá se. 

 

"Konečně je poměrně dost hudebníků, kteří dosáhli úspěchu"

No jo, když pro tebe je směrodatné dosažení úspěchu ...  A co to?  

 

"Tobě se smyčka "odhad očekávání jiných - tvorba podle tohoto odhadu a zhodnocení reakcí publika" opravdu zdá být správným přístupem?"

Pro dosažení úspěchu určitě. Ale tos sem zavedl ty.

Co mi cpeš nějakou svoji smyčku, demagogu. Nejsi schopen si představit, že někoho může zajímat, co si myslí ten druhý, aniž by se mu chtěl hned poslušně přizpůsobit?

 

Už je to trochu přehnané, co to tu ta nebohá vrba má naděleno, já už tady nic víc psát nebudu.

 


<reagovat 
 Minerva (Občasný) - 28.8.2005 > Janahe> Vrať se, zbabělý tchoři! Vrať se a bojuj jako muž!
<reagovat 
 Janahe (Občasný) - 29.8.2005 > Minerva> 

O tchořích toho víme málo,
dokonce míň, než by se zdálo.
Když o nich hovoříte s kachnou,
tak říká, že prý tchoři páchnou -
a slepice naopak tvrdí,
že tchoři, kam páchnou, tam smrdí.



Nevrátí se ... nevrátí se ... tak je to
Tchoři se totiž nevracejí, vracejí se dobří holubi, ty taky popleteš úplně všechno.
<reagovat 
ireversible (Občasný) - 29.9.2005 >

Myšlenka zajímavá i to prostředí.)))


Body: 4
<reagovat 
onestone (Stálý) - 23.12.2005 >

poeticke.

Krasne sviatky


Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Zařazeno v Galerii  
 
 
0 0 0 1 2 3 4 5 (6) 7 8 9 10 14 15 16
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter