Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Divadlo
 > Divadlo
 > Recenze
 > Zajímavosti
 > Dramata
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Caligula
Autor: DeadKennedys (Občasný) - publikováno 31.10.2001 (12:30:30), v časopise 13.11.2001
Caligula
divadlo pod Palmovkou,27.10. 2001

Nechodím do divadla nejčastěji a tudíž tedy nejsem zrovna odborník na psaní recenzí na toto téma,nicméně jedná-li se o starověký Řím,učiním výjimku.Divadelní představení o vládě jednoho z nejrozporuplnějších římských císařů slibovalo už samo o sobě zajímavý zážitek.Celkové ztvárnění působilo lehce zmodernizovaným dojmem a spíše než komplexní pohled na epochu Říma v prvních 50 letech po Kristu nabídlo spíše psychologickou studii Caligulovi osobnosti.
Samotná hra začíná v okamžiku smrti jeho sestry Drusilly roku 37 n.l. ,s níž udržoval intenzivní incestní vztah,a končí jeho smrtí roku 41 n.l. Autoři se tedy soustředili na pětileté období vlády,které bylo nejvíce poznamenáno jeho duševní chorobou a bizarním jednáním.Jestliže před rokem 37 n.l. se dal ve způsobu vládnutí Římu nalézt ještě jakýs takýs řád,po něm již o něčem podobném nemůže být ani řeči.Caligula defacto zmrazil jakoukoliv moc senátu a veškerých úřednických institucí a počal neomezeně vládnout a tyranizovat především lid ve svém nejbližším okolí.Psychopatické manýry,kdy nechal senátory klusat hodiny podél svého kočáru,prohlašoval se za Boha a libovolně likvidoval své skutečné i domnělé nepřátele,či snaha přiřknout funkci senátora svému koni,jsou dostatečně známé.Řím v této době začal nezadržitelně upadat právě v důsledku moci soustředěné do rukou jediného člověka,který nedokázal ovládat sám sebe,natož říši,která si získala tolik nepřátel a kterou začali zmítat vnitřní rozbroje.Není tedy divu,že se stal jako mnozí před ním obětí spiknutí svého pretoriánského důstojníka Cassiuse Chaerea a roku 41 n.l. byl zavražděn v jedné z chodeb svého paláce.Životem zaplatila i jeho v pořadí již čtvrtá manželka Caesonie a jejich malá dcera.
Divadelní ztvárnění se z větší části soustřeďuje na Caligulovi úlety,ponižování senátorů,jeho blízkých,včetně své ženy,a na megalomanské sklony,proslovy a prezentaci doslova psychopatických názorů.Je však též plné pozoruhodných dialogů,často nutících k zamyšlení nad stavem společnosti tehdy a dnes.Jiří Langmajer dokázal v hlavní roli vdechnout své postavě přesvědčivé šílenství,ale i přiměřenou dávku humoru.Na jeho výkonu stojí a padá celé představení.Ostatně byl za svůj výkon oceněn cenou Thálie a to zcela po právu.Z ostatních postav výrazněji vystupuje jen Chaerea(Miloslav Kopečný),manželka Caesonie(Marcela Nohýnková),jeho dvorní básník Scipion(Jan Teplý ml.) a Caligulův přisluhovač Helicon(Luděk Nešleha).Ostatní herci ztvárňující převážně senátory,jsou víceméně odkázáni do rolí statistů a jakýchsi přicmrndávačů Langmajerova hereckého projevu.To je ale především věc scénáře,který jim jen sotva umožnil předvést něco navíc.Pojetí však je založeno na Caligulově osobnosti a z tohoto hlediska vychází celkový dojem kladně.A to navzdory tomu,že mně osobně přeci jen vadila absence hlubších politických a historických souvislostí.Nic nového se člověk,který nezná dějiny Říma nedozvěděl,ale na druhou stranu mu to ani nemuselo vadit,neboť se mohl plně soustředit na studii Caligulovy psychologie.Jediné co bych snad výrazněji vytkl,jsou některé doslova do očí bijící historické nesrovnalosti.Například v jedné scéně kdy se Caligula v záchvatu megalomanie prohlašuje za Boha je u stropu zavěšena rozzářená planeta Země - kulatá se všemi světadíly jak je známe dnes.Nejsem si tedy zrovna jist,že by Ameriku objevili římské flotily,či že snad doposud nenarozený Marco Polo posílal římským císařům podrobné mapy Číny.To by vskutku chtělo předělat.Dalším historickým „sekem“ je pak závěrečná scéna z chodby paláce,kdy Caligula zabije(uškrtí) Caesonii a následně je zabit Chaereou a jeho pomocníky.Dle historických pramenů,to však byli spiklenci kdo zavraždili oba dva,stejně tak jejich dceru.V případě dcery,která v té době byla ještě nemluvně by se dalo pochopit,že se tvůrci chtěli vyhnout přílišně naturalistickému zpracování.To ovšem za cenu určitého „poupravení“ historie,což jest poněkud matoucí.Co se týče hudebního doprovodu,není sice dominantní složkou,ale poslouchat k antice Beethovena a Dvořáka mi též nepřijde dvakrát dobově vhodné.
Závěrem by se tedy dalo říci: představení vhodné pro milovníky starověkého Říma a pro studenty psychiatrie.A za určitého amatérského studenta psychiatrie by se dal s trochou nadsázky označit asi každý z nás.




Poznámky k tomuto příspěvku
stín (Občasný) - 31.10.2001 > Tak tohle představení jsem před časem taky viděla a líbilo se mi. Taky se mi líbily Tvé postřehy. Zeměkoule jsem si nevšimla - respektive mi to nesepnulo - a muzika mi tam hodně seděla.
studentka psychoterapie:))
Body: 5
<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 1.11.2001 > K muzice,já neříkám,že neseděla atmosféricky,jenom,že Beethoven ve starověku nežil.Psychoterapii jsi začala studovat pozdě,teď už Caligulovi nepomůžeš :o))
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 5.2.2002 > Představení se mi líbilo, Tvůj článek taky. Možná ses mohl zmínit o neoblečených hercích na scéně, ale chápu, že Tebe jako muže to asi moc z míry nevyvedlo. Beethovenova hudba Ti k tomu nesedne, ale co by sis představoval? Žádné partitury římské hudby, pokud vím, zachovány nebyly. Zeměkoule je myslím pádný argument, který padá skutečně na vrub inscenátorů. Ale pokud jde o zavraždění Caesonie Caligulou, tady by ses musel obrátit nejspíš přímo na pana Camuse (o kterém jsi se tedy mohl aspoň zmínit), proč to napsal, tak jak to napsal. Kromě toho tohle je naprosto běžná věc, upravovat si fakta v hrách,jejichž námět pochází z historie, zvláště tehdy, jde-li autorovi o něco víc než jen o zachycení historické události. To by se,myslím, dalo vytknout každému tvůrci divadelních her a románů s historickou tematikou. Nicméně je pravda, že by nebylo špatné na to upozornit třeba aspoň v programu, aby si to neinformovaný divák nevykládal doslovně. A ještě jedna věc - píšeš pěkně, ale ty hrubky (spousta -i- je tam špatně) mi ten dojem trochu kazí.
Body: 5
<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 6.2.2002 > Oplatka:Dík za vyčerpávající zhodnocení :o) A teď s barvou ven...

1)Beethovena jsem na představení vůbec nepoznal, stáhnul jsem si po shlédnutí tyto informace z netu a jenom mi to prostě přišlo zvláštní.

2)V divadle jsem byl po druhé v životě (fakt), takže jsem netušil, že zaměňování historických faktů za účelem sdělit něco víc než jen prostou historii, je běžné.

3)No k mýmu psaní : jsem strašně užvaněnej, a píšu hlavně hudební recenze, tady jsem si vůbec nebyl jist co z toho vyleze. Ty "i" "y"...vážně? Ach jo, kontrolu pravopisu mám sice zaplou, ale na přísudekXpodmět to je na houby a ta interpukce...:(
<reagovat 
eveline (Občasný) - 31.8.2002 > Recenze je dobrá, ale postrádám aspoň jedinou zmíňku o autorovi hry Albertu Camusovi. Caligula je obecně známá postava, avšak Camus jí propůjčuje pozměňenou podobu, sleduje přitom totiž určitý cíl. Camusovi nešlo o to předvést historické drama, pouze se inspiroval postavou Caliguly, o kterém se dočetl v pramenech od Suetonia, aby tak mohl lépe demonsrovat své myšlenky o absolutní svobodě a dalších tématech z jeho stěžejního díla Člověk revoltující. Jinými slovy mu na to Caligula prostě "seděl". Mimochodem, je to celkem slušně rozebráno v programu, který lze před představením zakoupit. Rozhodně je lepší si ho přečíst. Chápu, že jinak je jasné, že člověk může čekat něco úplně jiného a může být zklamán. Skutečně nejde o historické drama v pravém slova smyslu, více než o historii jde možná právě o Camusovu filosofii. Řekla bych, že hra je natolik výborná, že stojí za to, zaměřit se na něco víc než na "pouhý" historický kontext.  Na divadelních prknech se dá přece vyjádřit mnohem víc, jak ukázal právě  Caligula.
<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 10.9.2002 > Eveline : Sorry. Musím se přiznat, že Albert Camus mi nic neříká. Program jsem si pochopitelně nekoupil ... Jo, recenze je pojatá v podstatě pouze ve srovnání s nám známymi historickými fakty. Jak jsem napsal výše, nejsem pravidelným návštěvníkem divadla ani jeho znalcem. Každý recenzent je ovšem také ovlivněn svými subjektivními zájmy a pocitem. Dík za připomínku.
Toho Camuse si ale najdu, vrtá mi to hlavou ...
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter