Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Umřu. A má duše se mnou z kolekce Vyvracení obvyklých bludů
Autor: humbucker (Občasný) - publikováno 11.1.2002 (12:35:48)
další>
„Vyvracení obvyklých bludů“ proto, že to zní zajímavě a provokativně, což já rád a třeba to přitáhne nějakého čtenáře. Taky to zní trošku váchalovsky. Vyvracení proto, že myšlení / filosofie se od ideologie ap. liší svou otevřeností, stálou nedokončeností, stálým hledáním. Zvláště „bludů“ je poněkud nepřiměřené. Vlastně by k obsahu lépe sedělo „Polemiky s některými rozšířenými názory“. Ale kdo by to pak četl.

Dneska si vezmu na paškál nemsrtelnost duše. Budu se samozřejmě snažit tvrdit, že duše je smrtelná a umře s tělem, které obývá tento svět. Budu se pro to opět snažit najít nějaké argumenty. Napadnu samotnou otázku. Vezmu si na pomoc pana Filosofa.

Nejdříve však něco o těch argumentech. Když se řekne argument, většině lidí se asi vybaví „logika“, vyvracení, matematika nebo něco podobného. Jistě to není od věci, ale chtěl bych upozornit na to, že filosofický argument není nutně pouze takový. Cílem (filosofického) textu prvotně není (nemělo by být) něco vyvrátit, rozmetat oponenta, nebo něco dokázat, nýbrž hledat pravdu. Ze všech teorií pravdy je mi nejsympatičtější Heideggerovo pojetí pravdy jako odkrytosti. Hrubě řečeno podle něj pravda znamená odkrytost toho, co je. Žádnou problematickou korespondenci, těžko nahlédnutelnou koherenci atp., ale prostou odkrytost. Chápeme-li pravdu takto, nemusí se vůbec týkat jen výroků. Pravdivý může být obraz, nepravdivé může být gesto, spory o to, zda polopravda je pravda nebo lež se řeší celkem elegantně.
(„Mami, můžu jít přespat ke kamarádovi?“ Nelžu přece. Je to můj kamarád, akorát jsem nezmínil, že má hezkou sestru a on sám bude večer v kině. Ale nelhal jsem. – Jó, houby. Zakrýval jsi, to je neoddiskutovatelné.)
Pokud nám ve filosofickém textu jde o hledání pravdy, argument je to, co nám pomáhá ji ukázat, resp. co čtenáři umožňuje nahlédnout. To může být i „logický“ argument, ale ne nutně. Filosofický argument může poukazovat k nějaké skutečnosti / zkušenosti, hrát si s paradoxy, může být ironický. Proč ne. To ovšem nic nemění na tom, že může být dobrý a špatný.

Tak dál K nesmrtelnosti duše, tedy. Pokud si klademe otázku po nesmrtelnosti duše, měli bychom mít nejdříve jasno v tom, co to ta duše je. Což je samo o sobě dost obtížné, ale alespoň přibližnou představu bychom měli mít určitě. Duše se obvykle staví do protikladu k tělu, tělo je hmotné, smyslné, materiální, přízemní. Duše naproti tomu je idealistická, vznešená, nezajímá ji jídlo ani sex, lébrž krása a láska. Musím se přiznat, že s touto představou mám značné problémy. Čím více o tom přemýšlím, tím méně je mi jasné, kudy by mohla vést ona pomyslná dělící čára mezi duší a tělem. Třeba taková radost. Je to duševní nebo tělesný fenomén? Co by byla duše bez radosti! Radost je přece zjevně stav duše. A co tedy to příjemné mrazení v zádech, ty veskrze fyzické (a přitom samozřejmě krásné) pocity, které jsou s radostí nerozlučně spojené. S každou radostí, třeba i s radostí z toho, že jsem na něco přišel, na nějakou myšlenku, třeba. Anebo láska! Ten nej nej nej lidský cit. Lze si představit lásku bez objetí, bez pohlazení, bez pohledu do očí? Já to neumím.
Nezdá se mi, že by se duše dala oddělit od těla. A nezdá se mi, že by to bylo potřeba. Naopak mám pocit, že lidem, kteří to dělají, často něco chybí. Že nějak nejsou s tělem smířeni, neumějí s ním dobře vycházet a tak se identifikují jen s duší a tělo si stavějí do opozice, dělají si z něj nepřítele a svalují na něj všecko špatné, co v nich je.
No, dobrá, víme tedy [smajlík], co duše není. Co tedy je? Toť věru nesnadno říci. Vezmu si raději, byť jinak jsou mé znalosti antické filosofie spíše chabé, na pomoc pana Filosofa, tedy Aristotela. Ten ve druhé knize spisu „O duši“ (412b, 51–52 u Rezka) píše: „Tím je tedy řečeno, co jest duše; jest totiž pojmová podstata. To však znamená tolik, jako bytnost tohoto určitého těla, podobně jako kdyby nějaký nástroj, například sekyra, byl přírodním tělesem; býti sekyrou by byla jeho podstata a ta by byla její duší. Kdyby se ta oddělila, již by to nebyla sekyra, nýbrž jen podle jména. (...) To, co jsme řekli, je možno ještě znázorniti si na údech. Kdyby totiž oko bylo živou bytostí, jeho duší by byl zrak; neboť ten je pojmová podstata oka.“ A dále (413a / 53): „V pokračování svého zkoumání tedy pravíme, že oduševnělá bytost se liší od neoduševněné životem.“
Duše se tedy nedá oddělit od těla. Je to to, co tělo oživuje, je to jeho „podstata“, tedy, jak bychom snad mohli říci, funkce, byť to ještě pořád není ono, spíš princip fungování; princip života. Pro Aristotela se vším, co k životu patří: růstem a pohybem, dráždivostí, vnímáním u živočichů, myšlením u lidí. Dnes bychom to asi vyjádřili tak, že duše je pro Aristotela způsob bytí živé bytosti. Tedy žádná samostatná entita, již máme sklon vidět za každým podstatným jménem. Duše je spíše „dušování“, činnost, tedy: „Způsob bytí člověka je dušování. Člověk dušuje.“ Nikoliv: „Člověk má tělo a duši.“
Pojmeme-li duši takto, může nás to vést k mnoha závěrům. Jedním z nich je, že klást si otázku po nesmrtelnosti duše pramení z nepochopení její bytnosti. (Otázku po nesmrtelnosti zraku si také nikdo neklade.) Jiným třeba, že můžeme směle zahodit dualismus těla a duše, protože k ničemu není, protože já nejsem svářící se tělo a duše, ale jsem člověk, který cítí, myslí, jedná, miluje a nenávidí a záleží na tom jak, a ne jestli to vychází z duše nebo z těla. A tak dál.
Zmíním se ještě o jednom. Až umřu, bude po mně. Definitivně, s konečnou platností. Co nestihnu do té doby nestihnu už nikdy. Myslím, že je to tak dobře, protože právě tím, že můj čas je konečný, získává důležitost. Žiju tady a teď, každý okamžik je podstatný, mohu ho využít, nebo ztratit, záleží na mně, nikdo mi ho nevrátí. Kdyby byla má duše nesmrtelná, tado důležitost by se ztratila, protože v případě reinkarnace bych všechny své boty mohl napravaovat v příštím životě, anebo to klidně odložit na přespříští, pokud by mi nevadilo, že budu o něco víc trpět a dojdu později Nirvány, třeba. Anebo, pokud by se po smrti chodilo na věčnost do ráje či do pekla, podle toho, jak jsem si vedl v tomhle životě, znamenalo by to, že všechna důležitost tohoto světa a života se odvozuje od toho příštího, že jsme tu jen v jakési přípravce a to podstatné se odehraje až po naší smrti. A to se mi moc nezamlouvá, já chci život vezdejší brát vážně, je to jediný, který mám, je pro mne důležitý a o další nestojím. Tento svět sice není ideální, těžko se věří, že nejlepší z možných, ale jednou v něm žiju, takže ho beru vážně. Vím, že by se dalo najít spousta argumentů, proč to tak není. Ale je i spousta argumentů pro, přečtěte si Bondyho třeba, píše o tom hezky.


Poznámky k tomuto příspěvku
Čtenář - 11.1.2002 > Mno, takže humbuckere,téma sis skutečně vybral zajímavé a provokativní,ovšem vsamotném textu ses ho až zastolik nedotkl...nebo ho spíš neuchopil v jeho podstatě,abych byl přesnější.
Jakýmsi způsobem jsi se snažil vypořádat s pojetím duše,jako protipólu těla(v tom budeme zajedno,jednak je podle mě nesmysl přiřazovat slovu "tělesný" nějaké znaménko,tělo samo o sobě z mého pohledu není ani dobré ani špatné...já bych za dobrý nebo špatný pokládal spíš způsobnakláídání s ním{tohlemimochodem vede na velice zajímavou otázku dobra a zla},taky dušichápu spíše jako něco,co je nad tělem,v jiné vyšší dimenzi(tím vůbec nechci tělo považovat za málo významné,ale je podlemě o dimenzi níž...čímž myslím něco ve smyslu Franklovy dimenzionální ontologie ) V dalším jsi pak ukázal řekněme rozporuplnost existence duše,ale pouze v vpřípadě,že jipojímáme jako Aristoteles.Pokud bys jí pojal jako něco,co tělem vládne,řídí ho a určuje mu směr a cíljeho snažení,anejen nějakou jeho vlastnost ,popis jeho fungování,tak už jsme kapkluněkde jinde.Líbí se mi ,že chceš žít život tady a teď a o žádnýjinýnestojíš,ale to není vůbecžádnýargument (pokud bybyl,tak s tím zahodíš celou filosofii,protože pak se stane jen souborem tvrzení vystavených nikoliv na poznávání pravdy jako odkrytosti,ale pouhopouhým souborem našich projekcí,věci prostě pak nevidíš odkryté,ale jen ajen takové,jakéje vgiodět chceš.... ) Navíc nesmrtelnost duše například v pojetí křesťanském neubírá tomuhle životu na důležitosti,ale z určitého pohledu mu ještě na důležitosti přidává,protože pokud si řekneš ,že pop tomhle životě nicnení ,tak se můžeš chovat jako hajzl ,protože pak už stejně nicnení,naopak pokud tím ovlivníš celou svojí věčnost,tak stojí za to se snažit....Tohle nemá být nějaká křesťanská agitka ,ale jen podnět k zamyšlení ....Toť asi vše ,jinak jsem rád ,že sem někdo píše o podobných (pro mně ) zajímavýchtématech,dík Telkontar
PS:možnájeto trochu nečitelné,dost miblbneklávesnice,sorry...
Body: 3
<reagovat 
 humbucker (Občasný) - 11.1.2002 > čtenář> Mnohý dík za reakci, Telkontare, doufal jsem, že nějaké budou :-)
K Tvé argumentaci:
1) Že chci žít život vezdejší a přikládám mu maximální důležitost, není opravdu myšleno jako argument, spíš jako implikace. Ale i kdyby byl, nedaří se mi nahlédnout, proč bych tím zahazoval celou filosofii, měnil ji v soubor projekcí. Filosofie by pak mohla zůstat tím, čím IMHO je – lidskou sebereflexí.
2) Fakt je, že má úvaha „platí“ jen tehdy, pokud duši chápeme „aristotelsky“. Ale já se nechtěl vypořádat se všemi pojetími duše, spíš nadhodit to, které se mi zdá rozumné, poukázat na to, že IMHO řeší jinak těžko řešitelný spor. Pravda je, že v textu ho spíš jen naznačuji, argument je tam spíše jen negativní: nenalézám žádné dobré kritérium na oddělení těla a duše.
3) Takto samozřejmě křesťané budou argumentovat. Jenže pokud je posmrtná věčnost to, ve jménu čeho se tady mám chovat slušně, pak, nemohu si pomoci, má nějak způsobem vyšší hodnotu než tento život. Tím se mu jistě nebere důležitost, ale těžiště se prostě přesouvá někam jinam. Tady opět odkazuji k Bondymu, který to v „Útěše z ontologie“ rozebírá celkem podrobně a navíc hezky a vtipně.
4) To, že neuznávám nesmrtelnost duše neznamená, že neuznávám žádné hodnoty, to vůbec ne! Jen říkám, že jejich původ neleží mimo tento svět, nýbrž v něm. Jak, to je ovšem na delší úvahu...
<reagovat 
centaur (Občasný) - 11.1.2002 > začátek úvahy byl dobrý, ale druhá část mi přišla trochu odfláknutá, myslím, že by si to zaloužilo (a ty na to očividně máš) lepší vyjadřování a způsob argumentace, i vedení té argumentace. Závěr mi přijde už málo filosofický a spíš diletantský. Ne že by to bylo na škoda, ale na začátku ses tvářil jako znalec a ke konci... Ale možná jsem to jen špatně četl..., každopádně by nebylo vůbec na škodu nastínit vzniklé etické otázky, tedy , co pro člověka, jenž nevěří v nesmrtelnost duše vyplývá. A kromě toho poukázat ne rozdíl mezi vědomím a duší. Když už jsi naťukl ten fenomén, někde tam...
<reagovat 
 humbucker (Občasný) - 11.1.2002 > centaur> Milý Centaure,
děkuji za připomínky (byť jen formální ;-) Přemýšlel jsem o tom, jak chytnout „vzniklé etické otázky“ a nějak si na to netroufám. Připadá mi, že to je téma tak na diplomku oborového filosofa. Že přístupů, které s tím snaží vypořádat, je strašně moc, namátkou od Aristotela, přes stoiky, Hobbese, Kanta, Schelera, fenomenologii a existencialisty atd. až třeba po toho Bondyho. Já osobně v tom navíc také nemám moc jasno.
<reagovat 
j'en ai marre (Občasný) - 12.1.2002 > Rád dávám jedna - to předně. Jsem rád za výborné reakce. Zdá se, že už se tu (po, prominťe, "mystickém uragánu" Romanna) začíná rozjíždět šlušná diskuse.
Vzhledem k vyčerpávajícím reakcím mi zbývají snad jen glosy.
1) Ačkoliv nemám moc rád uvodní proslovy ke čtenářům (třeba problém čmeláka (autora)), tak tento (1. odstavec) je docela milý. Vidím to taky tak, filosofie "soupeří" o zájem se spoustou jiných textů, které nehodlají dát do nadpisu kdejakou "podásovku", či "něco extra". Název této kolekce mi připadá v pořádku.
2)Ad: čtenář.
Také jsem, jako humbucker, nepochopil to "zahození filosofie" - snad se tu "čtenář" objeví a něco nám o tom řekne!
3) Ad: Centaur.
Z mých předchozích článků je dobře znám můj postoj k diletantům, jsem na ně opravdu "háklivý". Ale v tomto případě mě nic nepraštilo přes nos. Naopak, poslední odstavec mi připadá jako dost důležitý a je dobře, že zní na Totemu. Z některých děl, či jiných příspěvků mi připadá, že je dost lidí, kteří se "snaží žít někde Jinde (nebo jinde) a tak je dobré se o tom bavit. Nikomu neberu jeho postoj k životu, ale nějaké meze přecijen existují. V Obraně přirozeného světa se na ně snažím poukázat.
SHRNUTO A PODTRŽENO:
Když jsem psal "Hranici mezi filosofií a tlacháním", byl jsem dost skeptický. Jsem rád, že díky humbuckerovi a čmelákovi a většině reakcí se opět vrací můj, jinak přirozený, optimismus.
JEN HOUŠŤ!
Body: 5
<reagovat 
 humbucker (Občasný) - 12.1.2002 > Bobr> Mnohý dík za reakci.
Po centaurově reakci jsem si vážně položil otázku, proč to vlastně píšu. Došel jsem k několika motivacím:
1) Jsem starej exhibicionista.
2) Děsně rád diskutuju, zejména o filosofii. A zejména s lidmi, kteří ji nemají úplně „v popisu práce“, neboť si myslím, že člověk by měl své myšlenky dokázat vyložit tak, aby je pochopil „inteligentní člověk dobré vůle“ a nejen PhD.
3) Zkouším si, jestli jsem schopen hodit své myšlenky na papír tak, aby to někoho zaujalo, zareagoval na to, pochopil to, nesouhlasil.

Proto to není příliš vybroušené, někdy spíše „odfláknuté“. Čtenářům se za to omlouvám. Mám vždyky pocit, že abych napsal pořádný text, musel bych se s tím babrat tejden a tak to radši rychle pošlu na server, abych se toho zbavil.
<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 12.1.2002 > humbucker> Naprosto souhlasím v bodech 1-3! Máme podobný pohled na věc, což není na škodu. Přeji hodně nápadů!
<reagovat 
centaur (Občasný) - 13.1.2002 > Taktéž jsem rád, že se ta filosofie tady trochu rozjíždí, skoro mě to motivuje zase něco po dlouhé době napsat. S humbuckerem musím také souhlasit v bodech 1-3, ale v publikování mi trochu vadí nemožnost se plně vyjádřit. Už jen tím, že je to psanou formou, kdy nemohu reflektovat, zda mě druhý chápe a především proto, že musím přizpůsobit obsah rozměrům, protože víc jak tři stránky tady moc lidí nepřečte. Snad se blýská na lepší časy...
Bobr: prosím tě, až budeš příště nějak reagovat v návaznosti na mně, dej mi prosím vědět zaškrtutím boxu, nerad bych o to přišel :-)
Humbucker: s těmi etickými problémy jsem to myslel tak, že by sis vybral třeba jeden a na ten se soustředil. Ale to jsem tak nadhodil v zájmu filosofie vůbec, aby se nám to trochu rozrostlo...
<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 13.1.2002 > centaur> OK. S tím rozshem máš pravdu, ale já v tom vidím i plus. Člověk se naučí psát stručně, ale nejít do zjednodušování. Jak jsem už mnohokrát napsal - je dobré, když text vzbudí ve čtenáři zájem o problém, ideální pak je, když mu poskytne i dost odkazů, aby věděl "kudy dovnitř".
Je pravda, že člověk se ve srozumitelnosti musí hlídat sám, protože mu chybí "tvář druhého", která mu řekne, když nerozumí. Ale máme tu možnost diskuse pod příspěvkem, což je ve filosofii hodně dobrý pomocník. Umožňuje to hlubší pohled (jak jsem se o něj pokusil pod čmelákovo "Sračkama"ú.
Internet má v tomto, dle mého, velký potenciál. No, zase jsem skončil u V.B.: je-li třeba budovat negociační kapitál, který by umožnil hlubší diskuse o systémových otázkách, pak I-net možná sehraje důležitou roli. Jako platforma, na které se učí člověk komunikovat je výborný. Je však nesmysl "cpát ho všude" - některé věcu nikdy nenahradí - tvář druhého. (malinké rýpnutí do ambiciózních projektů "škola po i-netu" atd.)
<reagovat 
humbucker (Občasný) - 14.1.2002 > Jde o článek s názvem „Sračky“, rubrika Mystika, Filosofie z 9. 1.
Prostě todle.
<reagovat 
Zefram (Občasný) - 16.1.2002 > O duši se mluví jako o provždy dané skutečnosti. Faktem ale je, že se nikdo ani nepokouší říci, proč by vůbec měla existovat. Proč se jí zabývat, když ještě memí vyřešena ani její samotná existence?
<reagovat 
centaur (Občasný) - 14.1.2002 > o kterém čmelákově článku pořád mluvíš? chtěl bych si to přečíst...
<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 17.1.2002 > centaur> Mluvím o "Sračkách", což je název čmelákova (nebo Čmelákova?)článku ze dne 9.1. 2002.
<reagovat 
romann (Občasný) - 18.1.2002 > pak si něco prožiješ a všechno je jinak... stačí někdy trocha trávy či hub... viz www.spirala.cz
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
(1) 2
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter