Proti noční fantazý, mocý v které člowěk w noci chodí, a co se mu zdá, činiti chce (Noctambulatio)
1. Užitečné jest takowému žily otewření, neb baňek postawení, a nohau v teplé wodě kaupání.
2. Potřebné jest jej prutem na lůžko hnáti, aneb wodau políti, aby ze sna procýtil, a k sobě přišel.
Proti nočnímu dáwení (Incubus)
- W této nemoci zdá se lidem, jakoby je we spaní něco přilehlo, a dáwilo, tak že se ani pohnauti ani křičeti nemohau: ale to jest přirozená nemoc, pocházející jednaz z přeplnění žaludka, jednak z plnosti krwe, jednak z tvrdých pokrmů, jednak z chladné postele.
- Takowým jest potřebný lafýř na dáwení noční.
- Essentia amara.
- Žily otewření.
- Mají antispazmatický prášek s bílým zlatým práškem smíšený v piwoňové wodce užíwati.
- Mají subtylných, lehkých pokrmů užíwati, a twdrých, a chladné postele, i ležení hore znaky se warowati.
Proti smradlawé prašiwině na hlawě, a chrastám
- Zhání je zelina koliandrowá na ně přiložená.
- Wysušuje a hojí je zoft cytronowý na ně pomazaný neb rojowníková wodka na ně potřená.
Proti holé hlawě
- Umýwej hlawu wodkou z obecní cybule, neb z modrého lilium, neb rozmarýnowou wodkou, bude brzy wlasy ozdobena.
- Lopuchowý kořen we wodě wař, do ní málo octu winného wlej, a často hlawu umej.
|