Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 20.4.
Marcela
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí ve sbírce Psice z kolekce Ruden
Autor: Janele z Liků (Občasný) - publikováno 31.8.2007 (07:46:04), v časopise 31.8.2007
další ve sbírce>

Když umírala

(společně s jinými připomínkami dětství

zakletými

do hladiny syrovátky jogurtů ve skle

loupáků v papírových sáčcích

a uzavřených bačkor v zaprášeném kapsáři)

donesla si pradědův kabát

doprostřed dvora

nechtěla umřít

ve tmě chlívu

s pytli prasečího šrotu.

 

Po stejném dvoře

teď pobíhá

hloupý pes

co za kus rybízové bublaniny

ukáže břicho.

 

***



Poznámky k tomuto příspěvku
Klatba (Občasný) - 31.8.2007 > Psí che spí.
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 31.8.2007 > Klatba> Pod starým ořechem...
<reagovat 
anae (Občasný) - 31.8.2007 > ... smrt zvnějšku vypadá smutně, ale kdo ví .. třeba je to krásný zážitek .. pro každou bytost
Body: 5
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 31.8.2007 >

To k zivotu proste tak nejak patri...mame taky psy od malicka...

Moc smutne...ale hezky nostalgicky napsane...jako by to clovek videl...

casopis


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
touha (Občasný) - 31.8.2007 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
blabolil (Občasný) - 31.8.2007 >
Doporučil 
<reagovat 
Regio (Občasný) - 31.8.2007 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
maxima gali (Občasný) - 31.8.2007 >

aj ten hlúpy si nájde gracióznosť umierania

 

píšeš veľmi zvláštne, zaujalo ma to, i keď vôbec neviem ohodnotiť

 


Doporučil 
<reagovat 
Loco (Občasný) - 31.8.2007 >
Doporučil 
<reagovat 
Asparagus (Občasný) - 31.8.2007 > nádherné
Body: 5
<reagovat 
Boža (Občasný) - 31.8.2007 >
Body: 5
<reagovat 
sojka (Občasný) - 31.8.2007 > Tu první část, kdybych to psala já, bych asi nějak zaklela, promluvila třeba o psí hodině a vyvarovala se popisnosti. Pak by ta druhá část měla říz.

Kdybych to psala já, ale já to nenapsala...
Doporučil 
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 31.8.2007 > sojka> Tak ji zkus napsat, téma máš...Pošli mi ji do pošty...
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 31.8.2007 >
Body: 4
<reagovat 
Leatherface (Občasný) - 31.8.2007 >
Doporučil 
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 31.8.2007 > Hodnocení je jenom přibližné.
Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 31.8.2007 > proč ruden?
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 31.8.2007 > ztratila> přemýšlej...
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 31.8.2007 >

Ruden se jmenuje jedna módní návrhářka a myslím, že i jeden detektiv. Ruden je taky přípravek proti hárání u fen. Hrozně se omlouvám, ale vyvolalo to ve mě záchvat nostalgického smíchu... Kdyby takhle někdo napsal nějak bramboru-pomeranč-svého-dětství: román o dětství v osmdesátých letech a nazval to Orthosan! - Ale to taky nemusí bejt ono, že:)


<reagovat 
AdMa (Občasný) - 31.8.2007 > další šrám na duši...dotýká se mě svíravě
<reagovat 
Poutník životem (Občasný) - 31.8.2007 > Opravdu krásné, lépe bych to já nenapsala....Obdivuji se tvému psaní...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 31.8.2007 > Judith> děkuji...
<reagovat 
Lumiik (Občasný) - 1.9.2007 >
Doporučil 
<reagovat 
damika (Občasný) - 1.9.2007 > ..bojím se toho..strašně
Doporučil 
<reagovat 
zanzule (Občasný) - 1.9.2007 > bere dech ***
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
skold (Občasný) - 1.9.2007 >
Body: 5
<reagovat 
Natasha_ (Občasný) - 2.9.2007 > Je to tak civilní, že přemýšlím, že by to klidně mohlo být v dlouhých řádcích jako skica nebo mikropříběh.
Tedy v tom vlastně nevidím báseň.
Body: 5
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 2.9.2007 > Natasha_> civilní poezie je také druh poezie...myslím, že jako skica by to neobstálo, takto je to lépe rozvrstveno v prostoru...Děkuji za názor...
<reagovat 
tři_černí_mravenci (Občasný) - 2.9.2007 >
Body: 4
<reagovat 
holger (Občasný) - 3.9.2007 >  Jak jsou někde pytle šrotu, fenky a tak, nemohu jinak než doporučit. ÷))  Ale usmívám se trochu smutně.
Doporučil 
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 3.9.2007 > Zasáhla (a poměrně dost). Popisnost jí sedí. Ta banalitka v závěru co za kus rybízové bublaniny ukáže břicho je nenásilným, přesto dokonalým způsobem vyjádření pocitu. Dobře jsi se vyhla patosu, přitom se Ti podařilo brnknout na nejniternější strunu citu, která ještě dlouho vrací ozvěnu (alespoň u mě tomu tak je). Velice se mi líbí.

 


Doporučil 
<reagovat 
Janele z Liků (Občasný) - 3.9.2007 >
<reagovat 
Šílená svině (Občasný) - 3.9.2007 > velmi líbí se mi poslední verše s tím psem. Zaujal kapsář - sem nad tím musel dumat, až si vybavil takovou tu pytlovou věc z mateřský - doma sme to neměli.
Mám výhradu k "uzavřenejm bačkorám" - to mi příde dost divný výraz, i když asi vím, o co jde. Ale hází mi to stejně něco jako "trauma"z přezůvek, kterým jsem trpěl celou základní i střední školu. Nicméně: "kapsář", "uzavřené bačkory" - mi připadá výrazově "nedotěžené", "nevyhmátnuté" zcela, snad i neobratně popsané. Zvláště pak proto, že ta kapsa se mi bije s těma uzavřenejma bačkorama a dohromady mi to háže "bačkory uzavřené v kapsáři" - což mi připadá dost divný. Co mě ale opravdu dráždí, je ta poloha (sebe)lítostivé gradace "umřít ve chlívě mezi prasaty". Tedy háže mi to asi toto: velmi trpím, a aby to bylo ještě drastičtější, trpím ve chlívě s prasaty a aby to bylo ještě o fous drastičtější - musím se, dát tomu umírání důstojnost, vyškrábat se na dvůr. Jsem cynickej, přiznávám, ale mě tahle poloha dráždí. Jinak se mi báseň líbí, pevně věřím, že básnířka neumírá a ještě toho hodně napíše. To vše.
Body: 4
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 3.9.2007 > Šílená svině> Svině, zřejmě jsi ještě nepochopil, že je tato báseň sepsaná na základě skutečné události, ten pes byl můj pes, reálně žijící, jeho reálný životní příběh, sama si vybrala, jak chce odejít...Mé básně jsou hodně autobio, což je mi často vytýkáno...nikoliv konstrukt, obrazné pojmenování, stejně jako, že jsem měla ty otřesné uzavřené bačkory, které se přiložily vždy k sobě, zasunuly do kapsáře, aby tolik nesmrděly...Přitom je stačilo uzavřít do pytlíku a hodit do komory...Mohla jsem šperkovat, okrašlovat, ale tady to nebylo na místě...Ona ta jezevčice s vlčákem v nohách a uších skutečně pobíhala mezi husama, přespávala na starém kabátu v chlévě, mezi uskladněnýma obilninama, krmí pro hospodářská zvířata...Děkuji za komentář...
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 3.9.2007 > Janele z Liků> ale jo: chápu-nechápu, ať si. mně šlo o schéma, do kterého lze dosadit cokoliv...psa, dívku...ona ta báseň má z mého pohledu trochu takovou empatii, která mně se líbí. Na druhou stranu, jaksi,je to taková intenzivní gradace lítosti, která může být celkem jednoduše překročitelná do uslzenýho trápení nad chroustem. A tady nám to trochu už vykročuje...zdá se mi. Ale to, jakože to vnímáš s tou paralelou psí smrt-lidská smrt, co já tam cítím, se mi líbí a docela mě to oslovuje. Nejvíc tedy mě oslovuje ta věc,kterou jsem tam viděl na první čtení: "chcípnout jako pes". Ale už se mi to nechce pitvat. ty body považuju za adekvátní vyjádření a báseň zaujala. Amen.
<reagovat 
Janele z Liků (Občasný) - 31.8.2007 > der Rude-hafan, lišák, pes
rude-klackovitý, neomalený, nevzdělaný, hrubý (v mém pojetí ještě nezasažený okolním světem)
(vše s přehláskou)

z latiny ruderatum/ rudera-rumiště, ale také rudens-silný provaz

současně s těmito významy mi slovo Ruden evokuje příbuzenství s die Rotte (sběř, cháska, holota), rot-rudý, ryšavý, červený - hodně sytá cihlově červená, pocit bolesti, roucho Máří Magdalény, královská barva, má nejoblíbenější z barev... Máří Magdaléna je patronkou mnoha řemeslníků, živnostíků, také holičů, což opět koresponduje s mým dětstvím, stejně jako výběr osobního zvířete-lišky...Ruden není tedy jen o dětství...Je to o vidění, cítění jako takovém, nezatíženém vzdělaním, ovlivněním lidmi kolem...
<reagovat 
 Čtenář - 4.9.2007 > Janele z Liků> taky je to asi nějaký měsíc, ne?
<reagovat 
Korny (Občasný) - 4.9.2007 >
Body: 5
<reagovat 
Skafloc (Občasný) - 5.9.2007 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Andromeda (Občasný) - 7.9.2007 > Oslovilo mě to. Ale nějak mi chybí pokračování. Je to jakoby krátký, nebo co. Chtěla bych, abys to dopsala.
Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
Čestmír Esox (Občasný) - 10.9.2007 >
Doporučil 
<reagovat 
Zámotek (Občasný) - 13.9.2007 > asi si tě dám do favourites :)
Body: 4
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 18.9.2007 > Zámotek> Proboha-favorit, vybehovy typ...
<reagovat 
Jan Urban (Občasný) - 17.9.2007 > Mrtví psi, kteří stále dýchají věrně u dveří, aby nasytily nové vzpomínky a na zahradách vytváří masové hroby s tvory jinými. Pán jejich se sem tam u nich pozastaví a závidí jim jejich spánek.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 18.9.2007 > Jan Urban> na pobřeží Baltského moře vznikla nová rasa, celé roky tam žili psi na plážích, pak je všechny pochytali, z toho rozchlupaceného pel-mel vznikla specifická přímořská rasa, toulají se polskými přístavními městy a žebrají jídlo...český pes si zahrabává kosti, polski severský pes si zahrabává i sušenky.-)Byli jsme toho svědky...
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 3.10.2007 > Unikátní, má úcta, ať tak či tak, hýkám obdivem...
Body: 5
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 4.10.2007 > Kajman> těší mě to, že sis odnesl pocit...
<reagovat 
Augustin_Šípek (Občasný) - 11.10.2007 > skvělé
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
hermit (Občasný) - 6.11.2007 >

ve střední části první strofy je moc slov.

trváš-li na nich, trvej. je to ostatně velmi dobré.


Body: 5
<reagovat 
báj (Občasný) - 6.11.2007 >
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
0 0 1 2 3 5 (6) 7 8 9 11 12
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter