Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Šaj pes dovakeras/Můžeme se domluvit
Autor: Janele z Liků (Občasný) - publikováno 11.2.2008 (20:37:31)

Co vajdovi
chudému padišáhovi

ve ztvrdých lesnických košilích

zrekvírovali
i kotlíky a kovadlinu
pro válečné účely

 

a přikrčené matky na něj v hloučku bědovaly:

 

"Že jen cikáni mohli Kristovi ukovat hřeby,

a proto nynčko

vláčí tu svou nepoctivou cinkaninu

od jedné vesnice k druhé,

chrastí zatvrdlým kyplem v kostech,

zohýbaní těžkým svědomím.

Aby jim to čistej z tváře nestih přečíst!."

 

Nic naplat

 

ikdyž se o nich vědělo

v chaloupkách mezi hlubokými kalužemi polí

(kde se čas ještě stále měřívá podle svíček)

že přihřívají hamižně

i bramborové šišky na břuchu

či v nohách peřin

jen aby neubylo dřeva

 

Nic naplat

 

zakopal do země v pytli
i sv. Sáru z vyklepaného plechu

který našel po svatodušní vichřici

zaklesnutý v remízku bříz.

 

 

***



Poznámky k tomuto příspěvku
born to be child (Občasný) - 11.2.2008 > asi výborné dosti dost
Doporučil 
<reagovat 
lacroa (Občasný) - 11.2.2008 >
Doporučil 
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 11.2.2008 >
Doporučil 
<reagovat 
ariel (Občasný) - 11.2.2008 > no, není to tak úplně můj styl, ale... nebudu tady kecat
Doporučil 
<reagovat 
opožděné zrcadlo (Občasný) - 11.2.2008 > velmi nepřesné.
<reagovat 
hermit (Občasný) - 12.2.2008 >

nelíbí se mi moc: čistej z tváře....

 

ale jinak bysem řeklo: jest to vysoko, vysoko, mé staré oči. :-)

 


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Janele z Liků (Občasný) - 12.2.2008 > Pobavilo si mě, "březové se nedělají", kde pak jej vyrábí, pověz? Dlouhého bílého chrta také nikdo nikdy neviděl a co?
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 12.2.2008 > Janele, a všimla sis, že v jedné poznámce se oháníš souvislostmi a v další hned (v té o dlouhém bílém chrtovi) tím, že jich netřeba?
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 12.2.2008 > ztratila> Já jen ohledně toho remízku, že to nemusí být jen ten odpočívací lesík pro potulnou zvěř v polích, zkusím se na to zeptat dědečka, zda může být remízek chápán i jako lesík z bříz, potkávám mezi poli sem tam jejich hlouček. On ten bílej chrt je ve skutečnosti také pískovej. Poukázala jsem na nepřesnost označení...
<reagovat 
opožděné zrcadlo (Občasný) - 11.2.2008 > mrhání talentem. a přitom takové krásné věci, hluboké klauže. a ony tam slouží jen jako trapný dekór.
Body: 2
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 12.2.2008 > talichovo kotleto> vycházím z jasných náboženských a historických souvislostí...a za tímto kusem a jeho obsahem si budu stát....kastovní systém, vajda-správce, dohlíží na pořádek ve vesnici, vztah Romů ke křesťanství, středověké vnímání "cikánů" jako kajícníků, kteří korzují Evropou pro své hříchy spáchané na svaté rodině a Kristovi, seslání Ducha svatého-spasení, remízky bříz-strom, který vyroste i na spáleništi...jaké mrhání talentem, vycpávky, myšleno jazykově u přímé řeči, či jak? "Velmi nepřesné", byla bych ráda ve tvém případě trochu konkrétnější, nemám ráda asociace, ale názory...Co sis chtělo dokázat tou armádou s pásy, zdá se ti to vtipné, na tomto místě?
<reagovat 
 opožděné zrcadlo (Občasný) - 12.2.2008 > Janele z Liků> Ano, zdá se mi to vtipné. A ta básnička, když to celé zkrátím, je podle mě přepjatá.
<reagovat 
 opožděné zrcadlo (Občasný) - 12.2.2008 > Janele z Liků> Hm. Myslím, že to, co je na téhle básničce opravdu přesné, je věnování Šmausovi. Ano, ano. Romantizující, barvotiskové. Sebedojímavé.

Ale víš co, jestli se dostanu k webu večer, zkusím ti o tom napsat víc. Abys to tedy neměla jen v pocitech, ale aby to trochu smrdělo názorem.

Btw. obávám se, že remízek je vysázený odpočívací lesík pro zvěř a že březové se nedělají. Bříza opravdu vyroste všude, je to jeden z prvních náletů... ale to je o jinom. Nevybavuju si, že bych bylo vidělo březinu jako remíz.
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 12.2.2008 > talichovo kotleto> Přepjatá? Myslím, že zhuštěný příběh nemusí nutně znamenat přepjatost. Pokud má talichovo kotleto nějaký osobní problém s dedikací Šmausovi, je to jen jeho věc...Mnoho i zdejších autorů se o něm vyjádřilo jako o někom, kdo ve svých prózách přespříliš sladí. Pro mě se jeho psaní spíše přibližuje současným "naivním" pohádkám a autentickým příběhům, které všák jakási Janele ve svém nedospělém světě vítá a pumpuje jí to tolik potřebným citovým teplem, nikoliv sentimentální potřebou se dojímat... Talichovo naráží na kritérium logiky, v mnoha básník jsou popřeny fyzikální zákony, chování hmoty, remízek alespoň na Hané je dle mého skromného názoru lesík mezi poli, související s vodohospodářstvím a erozí, ale mohu se mýlit. Proč nepoužít remízek namísto stromoví bříz? ZAUJATOST, VE SMYSLU-JSEM RACIONÁLNÍ A NESNÁŠÍM ROMANTIZUJÍCÍ, PROTO APRIORI KAŽDÉ ROMANTIZUJÍCÍ STRHÁM, ZEJMÉNA, KDYŽ JEŠTĚ MÁM NA OČÍCH, ŽE JE TO VĚNOVÁNO NĚKOMU, JEHOŽ STYL PSANÍ MI NESEDL¨. Shrňme si to: 1./Tvůj vstup jsi zahájil "armádou s pásy", v tomto kontextu jsi jasně vyjádřil jistý despekt. 2./Ses vyjádřil o svých stanoviscích jako "o názorech, které údajně smrdí"---nevím tedy, zda mají mít pro mou osobu vůbec nějakou váhu, když se o nich sám pisatel takto vyjadřuje 3./Copak dělá tak kritické talichovo kotleto na Totemu, kde má více jak polovinu básní, zejména u mladší generace formu koláží, hrátek se slovy, kde často zůstává rozum nad hlavou, ze které báseň vyšla, stát. 4./Verbum finitum čeknout si-když už jsme u toho-mi "také smrdí" povýšenou arogancí a jistou jazykovou impotencí, najít český ekvivalent 5./Nemohu se zbavit svého dojmu, že je autor zaujatý a že skutečně platí "kdo chce psa bít, hůl si vždy najde", a že se od něj jen stěží, už i dle výběru jazykových prostředků, dočkám objektivity 6./Nerozumím sousloví "mrhat talentem"- Mou báseň si ceníš na mírně podprůměrnou, své si již řeklo a myslím, že ani nestojím o mix arogance, cíleného strefování a zaujatosti.
<reagovat 
 opožděné zrcadlo (Občasný) - 12.2.2008 > Janele z Liků> remízek byl "btw", tedy mimochodem a nebyl jádrem sdělení. o něj nejde. stromoví by bylo podstatně horší :))
napíšu ti halt večer, i když bzch se v tom skoro nenimralo. teď jen 1. nezahájilo, ono se to tu neřadí vždycky chronologicky. a i kdyby, bylo snad jasně vidět, že to se netýká textu, ale vašich pindů pod ním. 2. zpomal, děvče. 3. no a co? 4. čeknout... no a co, jsem mladé. ale jestli chceš, tak tu soukromou zprávu, ve které jsem ho použilo, přeformuluju. jestli chceš, můžu ti v ní onikat. 5. zkus se ho zbavit, oběma nám bude líp 6. talent máš, to si myslím. a myslím, že jím tady, konkrétně v tomhle textu, fakt mrháš. a proto dvojka. ne v kontextu totemu. v kontextu vysokého mínění, které o tobě mám. význam obou slov [mrhat a talent] si případně čekni ve slovníku. tohle už přeformulovávat nebudu. arogantní jsem zcela určitě.

cíleně se netrefuju, zaujaté snad nejsem. jestli můžu mít arogantní doporučení: než mi budeš psát, udělej si čaj, něco si přečti, podrbej psa... a napiš mi, až ti hlava trochu vychladne.
<reagovat 
Zámotek (Občasný) - 12.2.2008 > well I don't know.....asi z toho fakt cejtim víc toho Šmause,než Hübschmannovou (ovšem podle toho,co čtu v kritikách,to byl zřejmě záměr,takže je to v pohodě :)

ty vesničanky se mi líběj
Body: 4
<reagovat 
Mbonita (Občasný) - 11.2.2008 > Aven savore...čísti tato slova
Body: 5
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 11.2.2008 > Mbonita> ma dža ňikhaj/nikam nechoď
<reagovat 
 Mbonita (Občasný) - 11.2.2008 > Janele z Liků> baro ďives/dlouhý den..jdu ,ale vrátím se:-)
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 11.2.2008 > Mbonita> baro drom/dlouhá cesta?
<reagovat 
 opožděné zrcadlo (Občasný) - 11.2.2008 > Janele z Liků> tanko drom / armáda s pásy
<reagovat 
 Mbonita (Občasný) - 12.2.2008 > Janele z Liků> So me kerava/co mám dělat...už je to tak:-)
Raťaha me peske phirav/večer se jen procházím:-)
<reagovat 
pomerančová (Občasný,Redaktor) - 12.2.2008 >
Doporučil 
<reagovat 
mrtvýmouchám (Občasný) - 13.2.2008 >

zajímavej styl, ale nepřijde mi to moc jako poezie, spíš jakoby vytrhaný úryvky z nějaký prózy


<reagovat 
ztratila (Stálý) - 13.2.2008 >

já vim, že ti to je zčásti vlastní. zčásti to ej ale manýra, na který stavíš, která ti jde velice lehce - ale ne vždycky přinese výsledek, kterej za něco stojí. a dále viz talich.


<reagovat 
zanzule (Občasný) - 13.2.2008 > jo*
Doporučil 
<reagovat 
Lumiik (Občasný) - 14.2.2008 >
Doporučil 
<reagovat 
touha (Občasný) - 14.2.2008 >
Doporučil 
<reagovat 
plagiátor (Občasný) - 14.2.2008 >

 Ačátek oc e, otom ěco o, ak ase ěco e, ak a alše lechové. Le ohromady e o elkem ůvabné.

 

 Al ych i é, le sou yčerpané.  ÷))


Body: 5
<reagovat 
Ondrej Kern (Občasný) - 15.2.2008 > :)
Doporučil 
<reagovat 
rohoz (Občasný) - 15.2.2008 >

Nevím, jak to srozumitelně napsat, ale zdá se mi, že jestliže jsi začal báseň ...Co vajdovi... a pokračuješ vloženým bědováním matek, pak bych předpokládal nějaké ...je, bylo, bude, stalo se, atd. A tam je to utnuté. Možná mi něco uniklo, mému konzervativnímu uchu

 

Báseň má spíše prozaický, vyprávěčský styl, ale neobyčejně rozkošný i laskavý, tomu také odpovídá příjemný rytmus. Líbí se mi. 


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
claim (Občasný) - 17.2.2008 >
Doporučil 
<reagovat 
Hrdý (Občasný) - 17.2.2008 > to bude nějaká píčovina, že jo:)
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 17.2.2008 > Hrdý> Gerojku, pojď se přihřát na prsa, jen pojď, jen musíš skočit trošku víc, ať se nezamotáš do šňůry a já netrhnu
<reagovat 
 Hrdý (Občasný) - 17.2.2008 > Janele z Liků> to je hezký, za to pětku
a když ukážeš prsa.. i déčko
Body: 5
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 17.2.2008 > Hrdý> To víš že jo-prodávají tu pralinky, které se jmenují Venušiny bradavky, budu jimi házet a ty budeš chytat...a co ukážeš ty? Toho pěknýho chlapečka z ikony, kterýho držíš doma v plechové skříni?
<reagovat 
 Hrdý (Občasný) - 17.2.2008 > Janele z Liků> :)hezké

tobě ukážu cokoliv
<reagovat 
anae (Občasný) - 18.2.2008 > čiší z toho silnej venkovskej vzduch!!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
sojka (Občasný) - 18.2.2008 > idylka.
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 13.2.2008 > Co mě trochu vyděsilo, že to je taková neautentická umakartová pohádka. Název to má podle festivalu, další věty jsou minimálně ve dvou případech z písniček Zuzany Navarový a Mária Biháriho. Svým způsobem je to asi stejně tak odprožitý, jako bych teď vstala a odešla si hrát před barák do parku na hippies. A přitom ty jsi taková utržená ze řetězu, že bys dokázala strhnout i čtenáře. Možná je to proti tvý přirozenosti, ale já bych přesto ráda někdy viděla, že se zbavíš toho všeho navíc, toho blastu a póz a různých ornamentů projevu a budeš to jen ty. Opravdická, co si na nic násilně nehraje.
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 13.2.2008 > ztratila> Název to má podle knihy, romsky, cikánsky, umím jen nadávat-třeba do "smradlavých ptáků, krvavé p..e a stehen od sádla"...a ty věty použité pod příspěvkem, nikoliv v příspěvku! jsou samozřejmě názvy písniček.-), Navarovou neposlouchám, jsou to skladby Idy Kelarové...balastu a póz? Ach jo, ztratilko...a ty jsi kdo, abys mohla posoudit, co jsem skutečně já?
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 20.2.2008 > ztratila> ony asi ty ornamenty nejsou balast a póza
možná není vyumělkovanost vždycky špatná, někdy přinese oklikou pravdivé významy
"utrženost ze řetězu" - to sedí i vysvětluje

<reagovat 
sojka (Občasný) - 18.2.2008 > mám z toho pocit, jako kdybych šla na nějakou vernisáž uznávaného fotografa, který se jmenuje tak nějak jakože neobvykle, třeba Ňadran Střevlík... a ten, znuděn již vší komercí kolem sebe, odebral se kamsi(nejlépe někam na zapadlý Slovač) hledat kontinuitu.


<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 20.2.2008 > sojka> Že bych si začla říkat třeba Jarmila Nusch a napojila se alteregem na Antikomplex(Sudetská setkání)? Hele, soječko, jmenuji se vlastním Jana Hradilová, když si otevřeš svůj regionální telefonní seznam, najdeš mě tam hned v několika vyhotoveních...Kdybych se jmenovala tak nějak chutně-literárně, určitě bych si za svým jménem stála, ale co s Janou Hradilovou? Pliveš si do kapsy...
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 22.2.2008 > Janele z Liků> ale vždyť se jmenuješ Janele z Liků a "z Liků" znamená pohyb rtů při polibku a Janele něco židovského, krásného a smutného
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 22.2.2008 > jafa> jo, jo, sojka..., zrovna teď jsem vyšla z chalupy na cestu, abych po třech dnech chytila signál na telefón a místní rozhlas zrovna za zvuku mrchotrubců vyhrával o sojčích pírkách, než začal vyhlašovat, která máberle má kdy jubileum a dokdy bude otevřená v nejbližších dnech Jednota...trefné...Tak Janele z Liků je lepší než Jana Hradilová, má máma se tak jmenuje, má spolužačka se tak dokonce jmenovala, co pořád s tím kdo co má...Ňaněk z Lilků...Sojka mě inspirovala...Budu si říkat Jakože Neobvykle.-)
<reagovat 
sojka (Občasný) - 22.2.2008 > hele, abych nebyla zlá, tak jistý půvab ta básnička má, půvab říznutý naivitou, nic proti:-)

a abych to popsala přesněji, nechám toho Ňadrana spát.

mně je celkem fuk, zda žiješ v chaloupce z mechu a kapradí a ke studni to máš 15 km daleko. to by mě zajímalo asi kdybychom někde spolu klábosily a světe div se, to já umím.

to co mi na té básničce neštymuje, je jakýsi úhel pohledu (nebo co to je), ale i když to asi nebude přesný, no co, já taky nejsem žádnej odborník, že jo.

ale abych se dostala k jádru pudla. víc než cokoliv jiného, mám z toho pocit, jako kdyby městská holka vtrhla někam do Beskyd se zájezdním autobusem a tam u doškové chaloupky počala poskakovati z jedné kupky sena na druhou a vykřikovala, že by tady chtěla žít a dojit Stračenu.
<reagovat 
Janele z Liků (Občasný) - 22.2.2008 > Ještě nebydlím, ale už pomalu stěhuji kosti, jezdím tu stále častěji, dětství na vesnici, mládí na betoně, nějak začínám mít zase tu potřebu lesů a klidu, bez stěn, do kterých pořád někdo vrtá a pod kterými slyšíš, kde zrovna kdo splachuje, říhá...Nemusíš mít ráda zalidňování vylidněného, Klostermanna a pod. A ten můj historizující naivismus také nemusíš reflektovat, jen mi tvá argumentace příjde někdy kravská, nikoliv ptačí...
<reagovat 
sojka (Občasný) - 22.2.2008 > Janele, tohle není historizujíci naivismus, i když jsem o té naivitě psala, tohle je bohapustá stylizace a je to z toho cítit, bohužel. až nebude, budu první, kdo bude chválit:-)
<reagovat 
myšák (Občasný) - 10.4.2008 >

ježkovy voči, to jsou věci... děkuji a uctivě se klaním, slečno z Liků

dneska má prý konečně přijít jaro - tak si dovoluji popřát - nejen tohle, ale všechny další - co nejbarevnější.

Díky.

 


<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter