Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Krajina
Autor: Lei (Občasný) - publikováno 7.4.2009 (12:23:35)

V krajině dětství

jsme smrti blíž

na počátku

věže zavěšené z nebes

na konci se

mraky mlčky přesýpají

ty unaveně tlíš

 

Různé kalendáře

tam proti sobě jdou

listy padají

jiné přirůstají

a stíny zohýbané

k východu a k západu

navzájem se křižujou

 

V krajině předků

světla hoří víc

olizujou žulu

vyčkávají až nám vítr

bude na polnici troubit

než na zimu

pozavírají nás do kostnic



Poznámky k tomuto příspěvku
kink (Občasný) - 7.4.2009 > *
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 9.4.2009 > kink> díky!
<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 9.4.2009 > bohužel, krajina dětství stejně jako srdeční krajina je velmi omleté klišé, takže i když se pak báseň snaží i zdařiolými obrazy získat přízeň, celkově se to mé mysli už nedaří..
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 9.4.2009 > Lyryk> krajina dětství není žádné klišé, pokud je to tedy myšleno výrazově, nikoli tematicky; je to ustálené spojení z běžného jazyka, zcela prozaicky označující specifický koncept, jinými slovy normální jazyková jednotka; říct, že "krajina dětství", je klišé, je stejné, jako říct, že je klišé třeba "přeednosta stanice", "přijímací zkoušky" nebo "italská zmrzlina"

chci-li říct v básni "zmrzlina", není důvodu místo toho psát nevtíravou metaforu "arktické řeky smetany"; neotřelost je především záležitostí nadlexikální, zatímco "krajina dětství" je na úrovni lexikální;
<reagovat 
skold (Občasný) - 16.4.2009 > btw: není to vůbec k tématu, ani k básni, ale nějak mi přijde směšné zdejší bodování. je k podivu, že jsem vůbec někdy nějak hodnotil. vždyŤ nějaké bodíky, součty a nedejbože průměry; to je k smíchu. Ne? ,.)
<reagovat 
Zeanddrich E. (Občasný) - 23.6.2009 > "

."
Doporučil 
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 7.7.2009 > Zeanddrich E.> díkys, už jsem ani nedoufal v nějaké další hodnotící návštěvy:-)
<reagovat 
g morr (Občasný) - 7.7.2009 > A věcička se mi docela líbí. I když Vrchlickej je Vrchlickej :))
<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 10.4.2009 > krajina dětství není totéž jako přednosta stanice, přijímací zkoušky, italská zmrzlina; souhlasil bych se "srdeční krajinou", která je lékařským pojmem a cosi označuje, kdežto krajina dětství je insitní transparent v poezii téměř každého začátečníka; klišé je měřeno výskytem v typu textu zvaném báseň; a to jistě uznáš i ty, že krajinu dětství lze nalézt ve stovkách zdejších básní, narozdíl od přednostů, zkoušek zmrzlin; odtud nahlížím klišé, jako nadužívaný pojem, který nevstupuje do výrazně nových konotací; s úctou L-))
<reagovat 
 skold (Občasný) - 14.4.2009 > Lyryk> Hlavní problém není ani tak v oné frázi, která dozajiste klišé je, ale zapomínáš na to, že záleží na podané informaci, nějakém outputu; nemluvím teď o téhle básni, ale obecně. Nemůžeš zobecňovat poezii jen kvůli nějakému výrazu. Vlastně, můžeš :o)) - jen to je pak jakási polopatická kritika. A k básni - líbí se mi, docela.
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 15.4.2009 > Karel M. a Skold> díky, náčelníku, že ses mě zastal:-)

podívej se, už jsem to psal lyrykovi: "krajina dětství" není žádné klišé, to je prostě nejprozaičtější, standardní označení určité věci, stejně jako "fotbalový stadion" nebo "obrázkové písmo" - nebo snad se v básních nesmí používat výraz "stanice metra", mluví-li se o stanici metra, nebo výraz "vrcholek hory", mluví-li se o vrcholu hory? bože bože, jazykové jednotky jsou prostě konveční, a teprve o jejich kombinacích se můžeme přít...
<reagovat 
 skold (Občasný) - 16.4.2009 > Lei> Problém je v tom, že krajina dětství je básnická metafora, oproti názvu místa "fotbalový stadion" nebo termínu "obrázkové písmo". Krajina dětství je obraz, přece. Mícháš lexikologické jednotky do sebe, ale o to já se nechci přít; přece jen to je v podstatě jedno a zkouška z lexikologie tohle není :o)) ... každopádně jak říkám - ono nezáleží na tom, jestli to klišé je, nebo není, záleží na tom, jaký je ten output - v prvé řadě je poezie hledáním, nebo ještě lépe nalézáním, alespoň pro mě osobně a jestliže báseň není jen jakýsi řetězec kvákání, tak se snažím být k básni vstřícný. Prostě a jednoduše - báseň je dobrá, líbí se mi...
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 16.4.2009 > Karel M. a Skold> Děkuji za hodnocení básně - to je samozřejmě nejdůležitější.

Ale přesto: já tvrdím, že "krajina dětství" není básnická metafora - ať mi někdo vysvětlí, co je to za metaforu. Respektive, to vysvětlit možno není, neboť objektivně na tom spojení není nic metaforického: nefigurují tu žádné přenesené významy, jen ty doslovné: "krajina" tu stojí za krajinu a "dětství" za dětství, dětství určuje neshodným přívlastkem krajinu v tom smyslu, že je to krajina, kde jsme prožili dětství. Zda je tu nějaká míra lexikalizace, o tom se můžeme přít, samozřejmě, to ale není důležité.

Jede popelář po Sedlčansku, ukáže a řekne: "To je krajina mojeho dětství". Mluví celebrita do telky, řekně: "Chebsko, to byla krajina mého dětství". Co je na tom za básnický obrat? Vždyť je to to nejkonvenčnější označení, které máme, jinak se to civilně zavat nedá, je to základní pojmenování pro příslušný koncept. Chceme-li jej jazykově označit, nezbývá než užít tohoto spojení - anebo si (teprve) vymyslet nějakou úžasnou metaforu - třeba "rodná hrouda". Krajina dětství není žádný obraz. Vůbec nechápu, jak je možno to považovat za obraz. Řekni, co je na tom za obraz? Je to prostě tenhle kus země, tady ty baráky a tamty stromy, kde jsem prožil dětství.
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 7.7.2009 > Lei> Do té abstraktní roviny to děckám asi přepíná proto, že jim tam chybí to, co máš zde v příkladech: posese. Kdyby to byla krajina něčího dětství, nejspíš by jim to už tolik nepřišlo :)) Takhle za tím hned vidí země věčné blaženosti a podobné klumprcajky.
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 7.7.2009 > g morr> hlavně si to nechtěj nechat vymluvit:-)

dík za komentář
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter