Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 4.5.
Květoslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Krajina
Autor: Lei (Občasný) - publikováno 7.4.2009 (12:23:35)


 Lei (Občasný) - 16.4.2009 > Karel M. a Skold> Děkuji za hodnocení básně - to je samozřejmě nejdůležitější.

Ale přesto: já tvrdím, že "krajina dětství" není básnická metafora - ať mi někdo vysvětlí, co je to za metaforu. Respektive, to vysvětlit možno není, neboť objektivně na tom spojení není nic metaforického: nefigurují tu žádné přenesené významy, jen ty doslovné: "krajina" tu stojí za krajinu a "dětství" za dětství, dětství určuje neshodným přívlastkem krajinu v tom smyslu, že je to krajina, kde jsme prožili dětství. Zda je tu nějaká míra lexikalizace, o tom se můžeme přít, samozřejmě, to ale není důležité.

Jede popelář po Sedlčansku, ukáže a řekne: "To je krajina mojeho dětství". Mluví celebrita do telky, řekně: "Chebsko, to byla krajina mého dětství". Co je na tom za básnický obrat? Vždyť je to to nejkonvenčnější označení, které máme, jinak se to civilně zavat nedá, je to základní pojmenování pro příslušný koncept. Chceme-li jej jazykově označit, nezbývá než užít tohoto spojení - anebo si (teprve) vymyslet nějakou úžasnou metaforu - třeba "rodná hrouda". Krajina dětství není žádný obraz. Vůbec nechápu, jak je možno to považovat za obraz. Řekni, co je na tom za obraz? Je to prostě tenhle kus země, tady ty baráky a tamty stromy, kde jsem prožil dětství.
<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli Lei
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter