Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 20.4.
Marcela
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Miniatury,blbůstky
 > Miniatury,blbůstky
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí v kolekci 12.15 z kolekce Verše do památníku
Autor: jafa (Občasný) - publikováno 24.8.2009 (20:31:56)

Poledne jenom jemně prasklo

jak vinyl na drážkách

a žlutý Fiat Lux

neběžel dál

Spustil se z kopce dolů na západ

 

Otočil's za ním rychle tvář

pleť jak lak v horku naprasklá

dřív vypnutá jak plátno, teď

zvolna motory vypíná

 

Léto jen plesklo o tvou dlaň

ten pozdrav nebyl ani znát

asi, že prsty svíráš v pěst

a prázdnou ruku zavíráš

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Mbonita (Občasný) - 25.8.2009 > já prostě a jednoduše ocením ten mišmaš...je na můj vkus tak dobře promíchán,že mi čtenářsky chutná.
Doporučil 
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 25.8.2009 > Mbonita> díky, letní dívko... spláchni to něčím zásadnějším
<reagovat 
whispermoonlite (Občasný) - 24.8.2009 > nedávno jsem viděl Im Laufe der Zeit a tohle je odtamtud jak vystřižený. Nálada, nepojmenovatelný prostory, který se otevíraj na hraně prázdna a ještě něčeho. Rozdíl je, že film byl černobílej a tohle na mě působí barevně. Ale to prostředí okolo německo-německý hranice v létě, to vidím. Nejkrásnější je, jak v tý básničce spousta drobností ubíhá dál. A je v tom ta ne zcela beznadějná melancholie, dokonce je v tom snad víc světla. ty detailní, právě filmový záběry, to mě zde nejvíc oslovuje. a k nim otevírající se prostor. a výstupy do abstraktna, tahle rovina tam je stejně důležitá. tolik nedopovězeného. a zároveň to má něco ze zvuku odrhovačky. při prvním čtení jsem si nejvíc všímal oněch drobnejch slov (snad, už, jen), až tak, že mi vadila, Zčásti jsou tam kvůli rytmu, ačkoliv snad je důležité i jinak. Ale třeba už ze všech svejch textů v 95% případů škrtám, protože to jezbytečný slovo. tady taky. kdyby nebylo, na to poukazuji, sympatického pokusu o jamb, který je českému verši tak cizí, a proto je třeba jeho využítí vítat jako příjemnou změnu.    
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 25.8.2009 > whispermoonlite> dík, povzbuzovači. je to narychlo sešroubovaných pár dojmů tak, aby jakž takž držely a něco je propojovalo. nic víc. jestli z toho cítíš nějakou náladu, tak mě to moc těší
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 25.8.2009 > jafa> tak si zapamatuj tu metodu a ani do příště se s tím moc nešroubuj a bude to dobrý. 
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 25.8.2009 > whispermoonlite> když mě na tom právě nejvíc zajímají ty šrouby: otvírání, zavírání, svírání, prasknutí, dvojí vypínání. ostatní je jen osobní sentimentalita
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 25.8.2009 > jafa> 

aha, díky za upřesnění. vídím, že jsem to prve nepochopil zcela správně. zmátlo mě slovo "narychlo". ale neva, hlavní je, jak ta básnička vypadá, a máš pravdu, všechny ty procesy se na to hodí a je mi jasný jak souvisejí s odstupem od sentimentality. (nedělám já to samý? - dělám). - dodám jeden postřeh ze včerejška. tento verš jsem si prohlížel: "Snad srdce slunce zavře strach" a říkal si, jak to nejspíš bylo kladený slovo po slově. ty spoje a ohyby jsou to, co otevírá prostor, o němž jsem psal. - 

 

možná tě povzbuzuju, možná ne. talent může být dar i zátěž (ono se to ani nevylučuje, to je fakt). takhle to tu říkat ode mě zavání elitářstvím a nespravedlností vůči těm, kteří jej tolik nemají, a přesto nedávájí do psaní o nic míň, jenže někteří jsou a jiní nejsou vyvolení. tak to bylo vždycky. za to nemůžu. když si prohlížím tvý starší texty a vidím, že na to čtenáři nereagují tak jako na jiné, které by si nemusely zasloužit o nic více pozornosti, tak mě to spíš vede k tomu reagovat. I když zároveň bych hádal, že tě to ani moc nevzrušuje, kolik je u čeho komentářů. Třeba si to přečtou tady. Např. Katedrála a Toyen jsou trvanlivé poetické výdobytky. (poslední slovo není tvůj slovník, nevadí.)   


<reagovat 
 jafa (Občasný) - 25.8.2009 > whispermoonlite> bylo to narychlo, tyhle procesy myslím potřebují hlubší ponor. ten by asi taky napovrch vynesl míň slov, zatímco já potřebovala tolik řádek a do klubíčka auta a krémy atd. Tak třeba příště.
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 25.8.2009 > jafa> dobře, tvoje vědomí o tom, jak text vznikal, je mi nedostupné. ale v každém případě jsem zvědavej, zcela vážně, co z toho vyjde příště, až to nebude narychlo, protože tohle mi upovídaný nepřišlo. spíš se mi právě líbí, jak ty verše z toho tak trochu trčej do stran a že to není takový šesroubovaný natěsno. zůstala v tom totiž odlehčenost. - ale jak říkám, nejspíš vidíš sama dál, kam se chceš dostat, takže sem v očekávání.  
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 26.8.2009 > whispermoonlite> už jsem to zas trochu promíchala, bude to asi na dlouhá pokračování... ahoj.
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 26.8.2009 > jafa> nejvýraznější změna je v tom, jak jsi srovnala motivy do strof. nečtu básničku po vrstvách, které nyní ani nejsou moc vidět, spíš jsou vzpomínkou na předchozí variantu. posíleno je syntagmatické navazování. jsou to tři scény lineárně za sebou. minipříběh vystupuje výrazněji na povrch.

svádí mě to porovnávat v termínech paradigmatické/syntagmatické navazování motivů. nevím, jak tu teorii znáš. paradigmatický navazování text zvrstvuje, otevírá prostor pro asociativní spojování motivů, jejich různé křížení. dřvější teorie měly za to, že právě tenhle způsob organizování významu je charakteristický pro poezii. syntagmatický princip byl připisován spíš próze. možná je i v našem případě vidět, jak text posílil vyprávěcí charakter.

znovu, jako v prvním případě, se zastavuju u různých drobných slov a zvažuju, jak upevňují, nebo narušují rytmus. např. "i pleť", "ten pozdrav" - významově nejsou tak důležitá, rytmicky by v 1. příp."i" šlo vůbec škrtnout (jamb jev této verzi pryč :) a v 2. příp. dát nepřízvučnou slabiku za "pozdrav". ovšem zdůraznění, že nějaký proces postihl i pleť je taky na místě.

jsem rád, že tam zůstal verš s plesknutím léta. teď se mi zvlášť líbí. stejně jako nově vystoupivší gesto poohlédnutí se.

mně se to tu mění před očima! teď (tuto minutu) mi to přijde s tou pletí lepší. celá druhá strofa je lepší, i proto, že ubylo jedno čert ví.
<reagovat 
Lamarski (Občasný) - 27.8.2009 > Jestli je to jen narychlo napsané, tak tedy musím doporučit, protože je to vtipné a lehké a letní:)
Doporučil 
<reagovat 
kalais (Občasný) - 28.8.2009 > mám ráda tvou poezii
Doporučil 
<reagovat 
paryb (Občasný) - 28.8.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
ariel (Občasný) - 28.8.2009 >
Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
Bohumil Vědronecky (Občasný) - 31.8.2009 > Jak by řekl Tý Elk: "Džafa krí".
Body: 5
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 20.11.2009 > pěkné verše, věru!
Doporučil 
<reagovat 
chinagirl (Občasný) - 27.11.2009 >
Body: 5
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 27.11.2009 > chinagirl> je to možné, že jsme si zase vzájemně četly ve stejný čas svoje texty? jaká podivnost!
<reagovat 
chinagirl (Občasný) - 27.11.2009 > to už začíná být vážně divné...:)hihi. zrovna jsem viděla tvoje přihlášené jméno a vzpomněla si, že jsem si toho od tebe chtěla přečíst víc, nakoukla do archivu...a dál už to znáš:)
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 27.11.2009 > chinagirl> a já se přihlásila proto, abych ti napsala něco pod Milování...
<reagovat 
Zeanddrich E. (Občasný) - 3.2.2010 >

"

 

."


Doporučil 
<reagovat 
jarkakrej (Občasný) - 23.2.2010 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Mima (Občasný) - 12.10.2010 > nejsem k verbálnímu hodnocení poezie způsobilá,... tak jsem si z Tvé nabídky, a ne úplnou namátkou, vybrala právě tuto......jsem narozena 15.12.,  to není významné a nemá určitě žádnou  souvislost....,...každopádně poslední sloka mi připadá brilantní .....asi se zase zastavím, i když budu velmi tápat ve významech a poselstvích....je to pro mne asi hodně složitá a zauzlovaná forma vyjádření emocí, zkušeností, tušení.... a mnohosti.....intuici se meze nekladou.....a vítám velmi, když někdo ozřejmuje tvorbu někoho jiného, pro ty, co dosud nevědí.........
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
3 4 (6)
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter