Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce Alej z kolekce Provizorní nebe
Autor: Max Gubat (Občasný) - publikováno 16.11.2010 (03:00:17)
další ve sbírce>
není to les, s bídou parčík 
jezírko, betonová skruž
tráva, suchá hlína
obzor, dole i nahoře plný ostružin

přesto se zvednu, ústa, uši, oči
hrob klenby, strop v sepnutých dlaních
číchsi, ozvěny kroků v dutých kmenech
poztrácených dubů

listí, různobarevné pletichy
slova, lístky lísky, osiky
náhodou zaslechnutá v šumu
ozvěn, diskrétností

(protože za zdí, zeleným plotem
je místo, pro nečlověka
drceného letem, k pádu
volnému kradeným křídlem)

jen zde nechybí, 
jen zde úplná štíhlost topolů stačí
k přežití každé války
a venku, kde to číhá, alej není.





Poznámky k tomuto příspěvku
tuik (Občasný) - 18.11.2010 >

no to je skvely. jemny, presny, chytry, pritom to jeste stale vic pusobi na smysly nez na premysleni. dobra prace!


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
miroslawek (Občasný) - 13.12.2010 > Dumám nad tím, proč je text zařazen v rubrice Klasické verše. A nerozumím tomu.
<reagovat 
Max Gubat (Občasný) - 13.12.2010 > miroslawek: hm, a do které rubriky bys to dal?
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 14.12.2010 > Max Gubat> 

Hovoříš-li směrem ke mně, bylo by užitečné dát mi o tom vědět. Pokud jen tak mimovolně ševelíš, tak je to v pořádku.

 

V případě, že si jako autor nejsi jist, rubrika Poezie postačí. Ovšem myslel jsem, že ono zařazení má nějaký důvod, který mi vysvětlíš.

 

 


<reagovat 
 Max Gubat (Občasný) - 14.12.2010 > miroslawek> S tou rubrikou "poezie" to zkusím, občas trochu tápu při vyplňování online formulářů, viz chybějící avízo (omluva).
V poslední době se moc nestarám o pravidelnost jde mi spíš o náběh(y) k nějaké intonaci. Volbou kategorie jsem chtěl poslední texty odlišit od úvodní cca dvacítky a upozornit na osamostatňování jednotlivých veršů. Takže jsem si ten kontrast všehochuť x klasické verše trochu vysvětlil po svém, tj. tak, že na totemu je už jistá míra volnosti považována za klasickou.
<reagovat 
čtenář SPAM - 14.12.2010 > pane, to už je něco, řečičky jsou jedna věc, ale versologické matinée před večeří...

zřejmě se dnes postím :(
<reagovat 
miroslawek (Občasný) - 14.12.2010 >

Nahodile promícháno 7 trochejů, 6 jambů, jeden až dva daktyly, 5 různých daktylotrochejů a několik veršů s více než nejasnou interpretací, statisticky žádný systém nepřevládá, takže nějaká rytmická organizace není realizována ani v naznačených tendencích. To mi nepřijde jako "jistá míra volnosti", ale jako rezignace na rytmickou stránku verše vůbec.

 

Co se týče oné poznámky o intonaci, moc rád bych viděl tvou jednotící představu. A to myslím vážně. Z mého pohledu si buď vystačím s klasickou kadencí a nebo jsou naopak jednotlivá intonační centra tak mnohá, že jim neumím dát byť jen náznak řádu.


<reagovat 
 Max Gubat (Občasný) - 14.12.2010 > miroslawek> Jsem rád, že jsem Ti chybnou volbou kategorie poskytl alibi k versologické přednášce. Nicméně manželce právě praskla voda, takže verš "support empty paras" má pro tuto chvíli přednost.

P.S. Nemyslím si, že by intonace byla jen prázdný pojem a pokusím se to doložit, i když si nemyslím, že tě přesvědčím. Jen prosím o pár dnů poshovění.
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 14.12.2010 > Max Gubat> 

Jasně, to je soudruzi, ta dialektika - když svou pochybnost neodůvodním, bude to nepodložený tlach, když ano, přednáška, k níž toužebně hledám alibi. Ale máš vlastně pravdu, kdyby mě to nebavilo...

 

A jako šťastný otec ročního klučíka ti přeju hodně štěstí.

 

P.S. Nemyslím si, že by intonace byla prázdný pojem, to snad z něčeho, co jsem psal vyplynulo? S odpovědí nespěchej, budeš mít teď jiné starosti. A oběma nám bude k užitku, když se na to opravdu soustředíš.

 

 


<reagovat 
 čtenář SPAM - 14.12.2010 > miroslawek> starosti potrvají do příjezdu z porodnice domů, pak je převezme manželka... samozřejmě přeji též hladký porod a zdravého novorozence ;)
<reagovat 
miroslawek (Občasný) - 14.12.2010 >

Potíž není v tom, že si něco vysvětlíš po svém. Problém nastává v očekávání čtenářů. Těm, které nějaké kategorie nezajímají, to bude jedno, pro jejich vnímání to není nehraje roli a pominou tedy i to, co píšeš, že jsi tím sám chtěl zdůraznit. Ti, kteří zařazení přikládají nějaký význam pro uchopení textu, budou zmateni. Netvrdím, že by zde měly být poze klasické útvary jako třeba sonet, villonská balada, apod, nicméně člověk by očekával alespoň rytmus, rýmy a tak.

 

Jistá míra volnosti také nemusí vadit, otázkou je, co se pod tím eufemismem ve skutečnosti skrývá.

 

Proto si nejprve dovolím malý rytmický rozbor:

 

není to les, s bídou parčík 

Xx x X Xx Xx = původním záměrem byl zřejmě čtyřstopý ženský trochej, nicméně daktylský začátek ukazuje k jambu - na který tam zase jedna nepřízvučná slabika schází

jezírko, betonová skruž
Xxx Xxxx X = čtyřstopý jamb mužský (4JM)
tráva, suchá hlína
Xx Xx Xx = třístopý trochej ženský (4TŽ)
obzor, dole i nahoře plný ostružin
Xx Xx x Xxx Xx Xxx = daktylotrochej (TDDTD)
 
přesto se zvednu, ústa, uši, oči
Xx x Xx Xx Xx Xx = 5JŽ
hrob klenby, strop v sepnutých dlaních
X Xx X Xxx Xx = pravděpodobně měl být jamb, bohužel v přízvučném celku strop v sepnutých, přízvuk monosylaba nezvítězí nad přízvukem trojslabičného slova, navíc by pak další silná pozice byla na nepřízvučné slabice uvnitř slova, a to už jambické řadě podrazí nohy celkem spolehlivě, pak nám zbývá možnost jakéhosi daktylu s předrážkou
číchsi, ozvěny kroků v dutých kmenech
Xx Xxx Xx Xx Xx = daktylotrochej (TDTTT) a nebo, kdybych pominul grafické členění a přesunul počátek verše až na druhé slov, jamb (4JŽ)
poztrácených dubů
Xxxx Xx = 3TŽ
 
listí, různobarevné pletichy
Xx Xxxxx Xxx = poněkud nejasný daktylotrochej (TTDD nebo TDTD)
slova, lístky lísky, osiky
Xx Xx Xx Xxx = 5TM
náhodou zaslechnutá v šumu
Xxx Xxxx Xx = 4JŽ
ozvěn, diskrétností
Xx Xxxx = 3TŽ
 
(protože za zdí, zeleným plotem
Xxx X x Xxx Xx = daktylotrochej (DTDT), na dva jambické půlverše (2JŽ/2JŽ) je to krátké
je místo, pro nečlověka
x Xx x Xxxx = zde k přechodu přízvuku na předložku nedochází, což rytmický průběh dost znejasňuje, ale kdybychom pod tlakem metra (který se nekoná) chtěli tak -
x Xx X xxxx = 4JM
drceného letem, k pádu
Xxxx Xx Xx = 4TŽ
volnému kradeným křídlem)
Xxx Xxx Xx = 3D
 
jen zde nechybí,
x x Xxx = dejme tomu 3TM
jen zde úplná štíhlost topolů stačí
x x Xxx Xx Xxx Xx = daktylotrochej (TDTDT)
k přežití každé války
Xxx Xx Xx = 3JŽ
a venku, kde to číhá, alej není.
x Xx x x Xx Xx Xx = 5TŽ
 

<reagovat 
 Max Gubat (Občasný) - 16.12.2010 > miroslawek> Vše probíhá pomaleji, než bychom se ženou rádi. Vrátil jsem se včera a sepsal to po Tvém vzoru i s kurzívou, ale on se to pěkně převedlo zase zpátky. Skripty neznám.

Nejsem tak dobrý versolog jako ty, ani se nebudu pokoušet předstírat, že jsem. Ale zkusím si představit, jak bych báseň recitoval. Mám zato, že v básni je patrné směřování k vzestupnému verši, což ji odlišuje od běžného spádu češtiny. Kdybych už báseň musel číst, zkusil bych to tak, jak je načrtnuto níže.

Možné předěly v dikci, tak akorát na slabiku vyznačím (0). Možné rozdělení veršů při přednesu značím (/) Nelze mechanicky převádět čárku na předěl či na pomlku, ale je zcela legitimní udělat krátkou pauzu tam, kde ji vyžaduje rytmus nebo významové napětí verše). Přesahy značím, podtržením.

Není to les (0) s bídou parčík
Dvě „s“ a logika verše, umožní nádech před ironizací „lesa“ (uznávám, že lepší by byly pomlčky, ale nemám je rád)
Jezírko, betonová skruž
Tráva (0) suchá hlína
(vztah obrazů v tomto verši (na rozdíl od předchozího) nechce být dán jen pořadím nebo graficky, ale i citem, nejistotou, co je tu vlastně suché? A to je třeba v přednesu zdůraznit)
Obzor (0) dole i nahoře plný ostružin

Přesto se zvednu, ústa, uši, oči,
hrob klenby, strop (/)
v sepnutých dlaních číchsi
( rým vytváří předěl navíc „strop vsep“ je celkem jazykolam)
ozvěny kroků v dutých kmenech poztrácených dubů
(nepostavím verš na genitivní vazbě)

listí (0) různobarevné pletichy
(je dost slabý),
slova (0) lístky lísky (0) osiky (0)
(tady jsem se nechal trochu unést zvukomalbou, ale hned se zas vracím k tématu))
náhodou zaslechnutá v šumu ozvěn (/) diskrétností

protože za zdí (0) zeleným plotem
je místo (0) pro nečlověka drceného letem
k pádu volnému (/) kradeným křídlem
(kloním se ke dvěma celkům v přednesu i proto, že tiráda se mi nelíbí a pro celkovou „přehuštěnost“ řečnických figur ve verši) vzestupnost chybí, ale to nevadí je to antiteze
naopak nechybí požadované rýmy

jen ZDE nechybí (/) jen ZDE
úplná štíhlost topolů stačí (/) k přežití každé války
a venku KDE to číhá alej není

Logická otázka - proč to takhle není napsáno rovnou? Z čiré pověrčivosti. Nesvedu při opisování textu neopravovat. Většinou ke škodě básně. „Rozbitý“ verš naopak nabízí větší svobodu při hlasitém čtení, a tak je tahle báseň sladce povolná.

Jsem si jistý, že by se dala číst i jinak. Spoléhám se však na dobrou víru a na to, že každý čtenář, včetně Tebe, je interpret. No a pak se spoléhám na svůj cit, který není dokonalý, ale je trochu můj, i když odporuje (a toho jsem si vědom) formálním zásadám versologie. Můj verš zná své fráze.

Ty mi zde například umožňují obejít se téměř bez plnovýznamových sloves a přesto vytvořit plynulý text. Zbavit se vaty a být násilný jen tam, kde chci, a ne tam, kde to vyžaduje rozměr verše.

Díky za Tvou kritiku. Jsi první, kdo ji provedl takto od podlahy.

M.



<reagovat 
 Max Gubat (Občasný) - 16.12.2010 > Max Gubat> případně Ti to přepošlu ve wordu, ta podtržení mi také zmizela.
<reagovat 
miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 >

Stále nevidím tu obecně jednotící představu, řád - ani na bázi intonace.

 

Co vidím, je vysvětlení, jakási konkrétní interpretace, jejíž logika nemusí být chybná, má ovšem oporu pouze ve vnitřním ustrojení autora a tudíž je pro čtenáře, který nahlíží z vnějšku, nutně nerozpoznatelná, neodvoditelná. Věci, které dávají textu básnický tvar, nemusí a vlastně často ani nemají být zřejmé, na druhou stranu by měly být viditelné nebo spíš, jak by řekl Šalda, zákonné, aby mohly být funkční.

 

 


<reagovat 
 Max Gubat (Občasný) - 2.2.2011 > miroslawek> Jsem si jist, že právě Šalda by se jako první hlasitě ozval proti implantování umělého řádu tam, kde by jeho užití bylo motivováno jen pragmatickými faktory, tj. například touhou po uznání, nebo tím, aby si text zasloužil umístění v té či oné škatulce.
Na druhou stranu chápu tvou výhradu, že k básni by se nemělo přistupovat lehkovážně, a že se příliš snadno nechám zlákat pokušením. Snad je to způsobeno mou "dobrodružnou" povahou (vada básně je způsobena charakterovou vadou autora, jak napsal Šalda). Neilustruji myšlenku básní, báseň je matka myšlenky. Ale jsem si vědom i toho, že tomuto pseudomysickému přístupu dávno odzvonilo. Co tedy říci dále o mých žalostných selháních?


<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > Max Gubat> 

Nedá mi to se nezeptat: a nutím tě snad něco uměle implantovat? Nebo umisťovat do škatulek? Nemám ten dojem - naopak se snažím dopídit, proč to děláš? Nic víc a nic méně.

 

K dalšímu: Nevím čemu odzvonilo a jestli je důležité, co si myslíš, že ilustruješ a čím.

 

Kritérium výborné básně je evidence, že její „slova“ vyplula jakoby sama od sebe.
Jakoby je byl psal někdo za nás; jako by ani nebyla naše, a ona taky že nejsou…

(Ivan Diviš)


<reagovat 
 Max Gubat (Občasný) - 2.2.2011 > miroslawek> Diviš toho napsal hodně.

Ale když už se ptáš, pak si myslím, že jsi to byl Ty, kdo upozornil na nesprávné umístění básně do nesprávné škatulky.

Nicméně, dopídit se toho, proč dělám co?
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 2.2.2011 > Max Gubat> 

Každý toho "napsal hodně". Ten citát jsem zvolil pro jeho obsah. V obdobném smyslu jsem mohl přidat Skácela, Ortena, Seiferta...

 

Nejsem si jist, jestli mým primárním záměrem bylo tě upozorňovat - já jsem se ptal.

A chtěl jsem se dopídit proč tedy něco "uměle implantuješ"?


<reagovat 
 Max Gubat (Občasný) - 3.2.2011 > miroslawek> 
Zdá se mi, že si stále nerozumíme. Ba dokonce, že si rozumíme stále míň.

Taky si začínám trochu připadat právě jako jeden z protagonistů Divišovy básně o špikovácích a koudeli (je v Sursum, pokud mě paměť neklame) a to bych tedy velice nerad.

Rozhodně uměle nic nikam neimplantuju. Kdybych se rozhodl předem, že nebudu respektovat báseň v té podobě, v jaké ke mně přišla, ale že ji prokrustovsky přizpůsobím nějaké apriorní představě o tom, jak vypadá báseň, netrávil bych teď dost možná čas odpovídáním na tvé dotazy (a to mě, jak nad tím přemýšlím, baví díky Tobě čím dál tím víc)

Takže by to bylo vlastně kontraproduktivní. Nevyvolal bych debatu, jen bych si případně dokázal, že to svedu, slíznul své body a doporučení (anebo taky ne) a mohl se vrhnout na další báseň, aniž by to ve mně zanechalo sebemenší stopu. Takhle můžu debatovat s miroslawkem, potím se a deptám, lovím v paměti citáty z Diviše atp.

Ilustrovat nemám co, protože dopředu mám jen velmi vágní představu o tom, co bude obsahem básně, čím je jasnější, tím pravděpodobněji ji během psaní musím opustit.

Podstatné pro mě je, jestli se v ní a tedy ve mně něco (ryze subjektivně) posune dál, nebo ne.

To, že v ní někdo odhalí něco, co ho zaujme, může být třešinka na dortu, ale rozhodně o to předem nijak neusiluji.

měl bych?

<reagovat 
palosacek (Občasný) - 19.5.2011 >
Body: 4
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
0 1 (3) 4 5 6 7 8 9 10 11 12 14 16 17 18 19 20 21 22
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter