Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Kolaudace
Autor: František Vyrut (Stálý) - publikováno 20.3.2014 (17:29:35)
Jaroušek z dílny se konečně dočkal. Měl obrovskou radost, že po letech odříkání, dřiny, problémů, hádek uvnitř i vně rodiny, dostavěl rodinný dům ve vysněné lokalitě. Přestal chodit na fotbal, řadu řemeslných prací se snažil uskutečnit sám, na některé věci si se svým umem netroufal, v tom případě přicházeli na řadu známí řemeslníci, příbuzní z řad manželky i jeho samotného. Tajně si jednou spočítal, kolik jich má on, kolik manželka. Když se jednou pohádali, řekl jí, že on vede osm ku dvěma, ať je skromná v mluvení. Stavba pokračovala utěšeně dál, někdy se vyskytly problémy, a ty společně vyřešili.
Občas se vydal na tajnou cestu, jak si ji pojmenoval. Jednou svěřil tajemství kamarádovi. Vypravoval mu s leskem v očích, že prochází dům od sklepa po půdní prostory, někdy zvolí opačný směr. V každé místnosti se zastaví, rozhlíží se, promýšlí, kde bude stát ta či ona věc. Někdy si dělá plánky, sedí v prázdných místnostech a kreslí či vepisuje na papír své představy, sny.
Když stál v budoucí ložnici, nakreslil několik poloh milování v novém, pečlivě je vybíral, měl své představy i s milostnou předehrou, nechci žádné knížky, časopisy, vykřikl, navrhnu si vše sám.
V kuchyni zvolil návrh místa pro nápis: Kde Bůh hospodaří, tam se dobře daří. Z kuchyně bylo vidět na starou zástavbu. Řekl sobě potichu, že tam bydlí spolužák ze základní školy, žije se svou matkou, otec jim zemřel před patnácti lety na prudké nachlazení, od té doby se bojí větrat, všude mají zavřená okna, i když vládne ohnivé léto, oba se zařekli, že je neotevřou,..., ale já jsem jiný, pustím sem vzduch z vesmíru, jen ať to zde pěkně provětrá, šel bych k nim na návštěvu, ale on je lakomý, jeho matka také, to bych si musel přinést pivo s sebou.
Anebo bych šel ke spolužačce, ta má postaveno o kousek dál, v nové zástavbě. Jednou jsme spolu tancovali na velikonoční zábavě, já jsem jí slušně poděkoval, ona odpověděla, k té kdybych zašel a pochlubil se domem, tak bych od ní možná dostal pivo.
Jak se blížila kolaudace, začal jsem si srovnávat papíry s nákresy, více času jsem trávil ve sklepě, kde jsem měl vždy připravené lahvové pivo, někdy jsem si donesl kávu. Ve sklepě jsem také dokončil představu, kde bude stát malý a velký bowling. Malý bowling bude mít pět kuželek, tedy piv, velký dvacet. Hned si jedno otevřu, mlaskl a s chutí se napil.
Sebejistě procházel prostorami, které dostávaly konkrétnější tvar a podobu.
Až přišel termín kolaudace. Pyšně vybíral z pěti termínů. Čtyři navrhl on, jeden manželka. Jeho návrh zvítězil.
Znovu zvolil jednu z posledních cest, ve směru ze sklepa. Na cestu si otevřel plzeňské. Náhle se zarazil a z úst mu splynula věta: vždyť já jsem zapomněl instalovat elektriku.


Poznámky k tomuto příspěvku
čtenář čtenář - 21.3.2014 > "ať je skromná v mluvení"
jak se dá říct pěkně kulantně-drž hubu ?
<reagovat 
 Jára z Opičí hory (Občasný) - 21.3.2014 > čtenář> Tohle se děje všude (na všech serverech) - místo, aby každý řekl svůj názor na daný příspěvek, o což snad autorovi jde, uráží se lidi mezi sebou... ;-(

Anebo jsem už úplně paranoidní a vůbec jsem ten komentář nepochopil?
<reagovat 
jarra (Občasný) - 20.3.2014 > No právě. To ''o ničem'' mě baví. Kolik lidí takhle žije a mluví. !?! Pro mě je ta povídka ''esencí'' všednosti... aritmetickej průměr:-):-) všech našich životů s těmi kuličkami, které si valíme a stavíme na nich naše Bytí...... přechod ze 3. osoby do první se dá spravit uvozovkami A JE TO. Mně se to líbí, nemůžu si pomoct:-):-)
<reagovat 
 František Vyrut (Stálý) - 21.3.2014 > jarra> ahoj jarro, děkuji za postřehy o všednosti, vážím si jich, měj hezký den, zdraví Franta
<reagovat 
Lamarski (Občasný) - 22.3.2014 > Postrádám nějakou zápletku a na povídku je to trochu krátke ne?:)
<reagovat 
 František Vyrut (Stálý) - 24.3.2014 > Lamarski> ahoj, díky za zastavení, právě že tyto krátké útvary jsou řeči o všednosti, délka je zvolena úmyslně, Franta
<reagovat 
Jára z Opičí hory (Občasný) - 20.3.2014 > Františku, já jsem to čet dvakrát, abych pochopil, co chtěl básník (Frantík) vlastně říct, ale nepobral jsem to.

Jaroušek dostavěl dům, a teď se nám těšil, jak budou vypadat jednotlivé pokoje - a o ničem jiném to není! Nic, ale pranic, se tam NESTALO! Povídka by měla vyprávět nějakou příhodu, která něčím zaujme. Alespoň někoho. Tohle však nemůže bavit ani ty nejortodoxnější stavitele rodinných domků! Vždyť i ti by čekali (pokud by se odhodlali tvůj výtvor číst), že v něm o něco poběží.

Vsuvka se spolužáky měla být zřejmě osvěžením, ale působí spíše kontraproduktivně, a čtenáře, už tak zmateného, mate ještě víc.

Stojí tady, že máš zájem o hlubší kritiku; ale co tady ještě kritizovat? Nejstručnější - a v tomto případě asi i nejhlubší - kritika by zněla asi takto: JE TO O NIČEM!

Máš taky pěkný chaos v osobách (přečti si předposlední odstavec), ze třetí osoby přejdeš plynule do první, jako by se nechumelilo - kolik jsi měl těch piv, když jsi to psal?
Body: 1
<reagovat 
 František Vyrut (Stálý) - 21.3.2014 > Jára z Opičí hory> ahoj Járo,sestup z Opičí hory a přečti si poznámku od Jarry a jejím postřehu o všednosti. Povídka vychází ze skutečné postavy, tvá poznámka o stavitelích rodinných domků nemá opodstatnění. Ještě jinak: ty mluvíš za ně? Další poznámka k tvým: proč by nemohl jít přechod z jedné osoby do druhé? Na závěr. Pokud píšu, píšu zásadně ve střízlivém stavu, ovšem jestli tvá poznámka nevyznívá ve smyslu "podle sebe soudím tebe". Ale nic. Díky za poznámku, holt budeš muset číst "vysokou literaturu". Zdraví Franta
<reagovat 
 fernet=kranad (Občasný) - 27.3.2014 > Jára z Opičí hory> v rodinných domcích o něco běží? Pokud píšeš poezii, právě bys měl umět vyhmátnout moment, kdy "účastníci zájezdu urputně předstírají, že běží vo všechno". (více jinde, najdi si to).
<reagovat 
 Jára z Opičí hory (Občasný) - 21.3.2014 > František Vyrut> Jarra má svůj názor stejně jako já. Co má být?
<reagovat 
lada34 (Občasný) - 26.3.2014 > Jo to je ze života.
Doporučil 
<reagovat 
 František Vyrut (Stálý) - 31.3.2014 > lada34> ahoj láďo, děkuji za zastavení, tu postavu a místo znám, postava je "hodně nedějová", jak v postřezích a souvislostech vystihl fernet, zdraví Franta
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter