Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 24.4.
Jiří
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí Pro egila a jeho Svítání v Ohňové zemi z kolekce Úvahy
Autor: Naty (Občasný,Redaktor) - publikováno 9.3.2003 (01:15:18)
další>

Pro egila a jeho Svítání v Ohňové zemi

 

Tvá báseň mne velmi výrazně zaujala něčím, co jí, až na nepatrné výjimky, prochází od začátku až do konce.

Protože se domnívám, že to, co mne zaujalo, má blízko k teorii poesie, a protože by moje poznámka byla příliš dlouhá, zvolila jsem formu samostatného příspěvku, který zařazuji právě do “teorie poesie”.

A protože jsem známá “hračička”, rozhodla jsem se, že své zaujetí vyjádřím formou hádanky.

Omlouvám se předem, že jsem použila poněkud pozměněnou verzi tvé básně, ale je to nejnázornější forma, na kterou jsem přišla.

 

Vážně jsem zvědavá, jestlipak dokážeš uhodnout, co as jsem mohla mít na mysli.

 

A totéž samozřejmě platí i pro ostatní, kteří by se chtěli do hádání zapojit.

 

Vážně jsem zvědavá, jestlipak někdo z vás dokáže uhodnout, co as jsem mohla mít na mysli.

 

(ty šikmo psané řádky jsou svým způsobem nápověda)

 

Jména slov přepálí hořící mezníky

z popela zvedne se barevné sklíčko pak

za ním se schovává strach jen a děťátko

švihání po prstech  vyjeká hláskami

skládá je do hrbu na zádech shrbených

vatou skla raněných rybníky vytečou svítání v Ohňové zemi té

písek až pročistí od dlaní po paže nestíhá počítat zdalipak

 

potom hodin se nasytí zapije pokáním ruce pak umyje  vlastními slinami

je tam i líbání zrcadla páry nit od travin v mase si odkryje maličkou tepénku

zubem se obracet  od dásní k hlasivkám krouží jak káňata

                                                                                            strach se v těch úžinách

zrcadlí

víčkem jen zatiká vydá se k maštalím

od mezí připálit provaz a doutníky

od čajů vypitá od hroznů bezinek

 

jsou tam i všechna ta jména již zemřelých

i šňůra pupeční

vpletená v opratích



Poznámky k tomuto příspěvku
Felipe (Občasný) - 9.3.2003 > Mila Naty (a solokapr pro ty, kteri sledovali nasi hadku s egilem), tahle basen se svou dikci blizi Nedokoncenemu romanu a je dost skvela. Postavil bych se ovsem proti jejimu prepracovavani. Stejne tak musim poznamenat, ze jsem ve sve povestne kratkozrakosti vubec nepochopil, co jsi nam chtela sdelit. Promin.
Body: 3
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 9.3.2003 > V prvním plánu jsi báseň převedla do čistě daktylského rytmu (místy daktylotrochejského vzestupného..).. Já ji napsal volným veršem (daktyl + -)...

Co se týče významu, přijde mi, že takto postavená, by báseň mohla být o básnění jako takovém..

člověk by nejprve měl cítit a PAK teprve psát.. (v tomto sledu - to je důležité), přičemž úžina by zde byla symbolem básně jako takové..

Tento tvůj příspěvek (zařazený v rubrice "Teorie poezie"), chápu jako tvou interpretaci mé básně (a pak by tato interetace mohla vlastně být o interpretování jako takovém, protože interpretování je vždycky také až PAK - byl by to vlastně takový metarozbor).. Vím, že jsi neměla v úmyslu ji předělat, a ukázat, jak by to šlo napsat lépe (i když mnohým by možná tvá verze lepší přišla..).. Snažila jsi se text přizpůsobit tak, aby korespondoval s tvým pochopením a tímto způsobem jsi jej vlastně velmi osobitě interpretovala.. Jestli jsem pochopil správně, je to moc zajímavý nápad.. díky.. :)
<reagovat 
Felipe (Občasný) - 9.3.2003 > egile, prestan uz s temi rytmy...
<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 9.3.2003 > Tak převším:
egile, prosím tě, v žádném případě nepřestávej s těmi rytmy. Protože o těch to právě je.
Jednak je o tom poesie jako taková. Alespoň já to tak chápu. Podle mého názoru (podotýkám, že jsem teorii poesie nikdy nestudovala a všechny mé názory jsou založené pouze na tom, že jsem přečetla každou báseň, která se mi kdy dostala do ruky), tedy podle mého názoru je vždycky úplně na prvním místě VJEM, POCIT. Tedy to, CO chce básník sdělit a JAK to jeho čtenář přijme. Jenomže právě už tím JAK se dostáváme k technice provedení. Sdělení pocitu prostřednictvím básně má svá technická pravidla, ať se nám to líbí, nebo ne. A kromě základních předpokladů, jako znalost abecedy, gramatiky, pravopisu a znalost jazyka, kterým se vyjadřujeme (protože ty jsou nezbytným předpokladem nejen pro poesii), je podle mne na prvním místě právě RYTMUS. Jeho melodičnost, nebo záměrná nemelodičnost, dokáží zásadním způsobem ovlivnit sdělnost básně.
Skutečnost, že nedokážu pojmenovat jednotlivé rytmy v poesii tak, jako egil(klobou dolů před jeho znalostmi) neznamená, že nedokážu vnímat rytmus básně všemi póry.
A byl to právě RYTMUS Svítání v Ohňové zemi, který mne na básni výrazně zaujal.
Klasický rytmus, přízvučná na začátku, následovaná dvěma nepřízvučnými, byl v egilově básni na konci každého verše v první části zcela záměrně (předpokládám) porušen jednoduchým - přízvučná, nepřízvučná, kromě posledního verše, zakončeného přízvučnou. Kromě toho byl narušen jen na několika málo místech.
V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ JSEM NECHTĚLA BÁSEŇ PŘEPRACOVÁVAT!!
Jenom mne zajímalo, jak by báseň vypadala a jak by rytmicky působila, kdyby v celé byl rytmus sjednocen.
To je to, co jsem s ní provedla a snažila jsem se při tom co nejvěrněji zachovat obsah. (To je ten tréning z překládání.)
Egil to evidentně pochopil a to mě moc těší.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný,Redaktor)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
 
 
1 2 (3) 4 5 6
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter