Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí v kolekci Bláznivý Petříček z kolekce Filmové recenze
Autor: Godard (Občasný) - publikováno 28.11.2000 (18:06:12), v časopise 30.11.2000
další v kolekci>
BLÁZNIVÝ PETŘÍČEK
PIERROT LE FOU

Francie/Itálie, 1965
režie: Jean-Luc Godard
99%

Brilantní ukázka vyhraněného režisérského stylu v umělecké existenciální road-movie.

  Námět
  Ferdinand "Petříček" Griffon (Jean-Paul Belmondo) utíká ze zaběhnutých kolejí svého života od manželky a nudných večírků ve snobské společnosti. S krásnou Marianne (Anna Karina), pečovatelkou o děti, prchá z Paříže na jih ke Středozemnímu moři, kde s Marianne žijí bohémským životem. V patách jim je ale parta alžírských gangsterů, jejichž peníze dvojice nedopatřením spálila v ukradeném autě.

  Hodnocení
  Vždy, když se mám vyjádřit k filmu, který považuji za dokonalý, dělám to tak trochu s pocitem, že má snaha popsat nádheru, kterou skýtá, bude naprosto zbytečná. Mohl bych vedle sebe poskládat všechna superlativa, která mne napadnou, přesto však nepostihnu ani zlomek toho úžasného dojmu z dobrodružství zvaného film. A Bláznivý Petříček mezi taková díla patří. Pokusím se vám alespoň zlomek nádhery tohoto skvostu přiblížit.
  Jak je u Godarda zvykem, zápletka snímku (jehož předlohou se stala novela Obsession Lionela Whitea) je jednoduchá až banální a tvoří jen jakýsi podklad, na kterém režisér staví své experimenty, dává průchod fantazii, scény nechává ubíhat spontánně jednu za druhou a ty přesto vytváří poutavý příběh tragické lásky.
  Výborná kamera Roula Coutarda si především v úvodních minutách pohrává s barvami (červená scéna nudného večírku), aby se posléze plně oddala Godardově nezaměnitelné výrazné režii a pečlivě sledovala každý pohyb ústřední dvojice. Některé události jsou zobrazeny v absurdní zkratce (rvačka u benzínové pumpy, kdy Marianne se směšnou lehkostí zvládne dospělého muže), jiné jsou s nimi v kontrastu a vtahují diváka do děje sugestivními detaily či delšími scénami bez střihu. K vrcholu je kontakt publika s hlavními hrdiny dotažen v momentě, kdy Marianne promlouvá z ukradeného vozu přímo k divákům, ještě lépe však funguje, když na Petříčkovu otázku "Nikdy mne neopustíš?" odpovídá "Ne.", detail její nevšedně krásné tváře se otočí do kamery a provinilé oči prozrazují opak. Zdá se, že Godard si nedělá příliš těžkou hlavu s precizní přípravou scén, z čehož ovšem plyne jedinečný pocit nezvyklé volnosti, bezprostřední svobody i umělecké čistoty. Tuto atmosféru ještě umocňuje Petříčkovo na první pohled marnivé a lehkovážné chování - Petříček nechává vědomě spálit spoustu peněz v autě či o pár sekvencí dál klidně strhne kabriolet do moře a nechává ho potopit. Dvojice vyskočí z auta a bez sebemenší hádky pokračuje v cestě, jako by se vůbec nic nestalo. Ale vždyť ono se také vůbec nic nestalo! Podstatný je přeci samotný život, o kterém Petříček prohlašuje, že je snad smutný, ale vždycky krásný. Děj je vedle podobných Petříčkových úvah prokládán úryvky poezie, která by sama o sobě mohla působit pateticky, zcela opačně však funguje v kontextu Godardova specifického výsostně uměleckého stylu.
  Film provázejí povedená témata smyčcové hudby Antoine Duhamela a uvidíme i dvě kouzelné muzikální vložky (samozřejmě bez propracované choreografie). Především druhá z nich - scéna, ve které Marianne při procházce lesem zpívá o kratičké lince štěstí ve své dlani, pro mne zmamenala vrcholný okamžik filmu. Píseň, kterou přichystal Boris Bassiak, interpretuje Anna Karina s takovým citem, něhou a upřímnou radostí, až mi bylo líto, že vůbec musí skončit.
  Bláznivý Petříček patří k tomu nejlepšímu, co Jean-Luc Godard natočil, a podle mne jistě i k tomu nejlepšímu, co vzniklo v uplynulém filmovém století. Nerad bych dával špatná doporučení, ale koho již dávno přešel obdiv k hollywoodskému mainstreamu a touží po něčem novém, nechť Bláznivého Petříčka jistě zkusí. Zklamán nebude a možná se do Godardova díla (stejně jako já) zamiluje.


Poznámky k tomuto příspěvku
Čtenář - 11.7.2005 > Chystáme v praze divadelní verzi tohoto filmu. Od září 2005 budou informace k nahlédnutí na www.sergeart.com.
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 30.11.2000 > To vypada zajimave ... mohu se Te Godarde zeptat, kde je film k videni ? Jinak s tim uvodem do hodnoceni jsi to rekl moc pekne, psat o necem, co se cloveku libi, je vzdycky strasne slozite ... dik za info o filmu.
Body: 5
<reagovat 
Étienne (Občasný) - 28.12.2000 > Mám stejný dotaz jako Martin.Povedená kritika povedené věci.
Body: 5
<reagovat 
adammo (Občasný) - 10.3.2001 > ja jsem nikdy nic lepsiho nevidel,promin tvoji kritiku jsem necetl
Body: 5
<reagovat 
Godard (Občasný) - 10.3.2001 > Ahoj Adammo. Jo, Pierrot le fou je fakt excelentní film. Jen kvůli němu jsem si před pár dny zařídil Visa kartu, abych si objednal DVD s tímhle filmem od americkýho Amazonu (je už snad na cestě). JLG je fakt PAN REŽISÉR.
<reagovat 
Čtenář - 16.4.2001 > Uzasnej film
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 (4) 5 6 7
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter