Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce had leze z díry z kolekce Hříčky
Autor: Naty (Stálý,Redaktor) - publikováno 19.1.2004 (00:10:16)

 

  

  had leze z díry

 

zlatá brána otevřena

na pět slepičích

Honza nevstává

jen do sta od desíti

na hlavu piká

 

krvavé koleno

za hadem z díry

jen s panem čápem

čepičku hledá

 

švihadlo s míčem

školku zapomněly

slepá bába s peškem

s klubkem dochodili

 

pyšná Eliška

si nejmilejší družku

už dávno vybrala

jen ve škopíčku špíny

tahle písmena

plavat zůstala

 

                                 31.12.2003



Poznámky k tomuto příspěvku
ouvej (Občasný) - 28.1.2004 >

No jo, děti už si nehrajou - aspoň je nevidím - ty kolektivní hry venku. Třeba na Ostravsku se hrálo ještě hodně dlouho. Ještě moje dcery, které tam jezdily na prázdniny, pro ně to bylo obrovské překvapení, takové, že jim stálo za zmínku. Děti - skupinky dětí - si společně hrály - a nejen klasickou schovku, honičku, možná vybíjenou - ale všechny ty říkadlový zajímavý hry. My jsme taky ještě navíc tančívaly - jako děti - různé kolové tance - šmrnclé Polskem: "Mam chustečke haftofanum, všecke čtary rogy, koho kocham, koho lubje, řuce mu pod nogy." Ty bláho - a jak jsme se krásně bály: Odbila čtvrtá hodina, a lampa ještě svítila.... už jduuuu. Búúúú.

 

No, díky, že jsi to pamětnici připomněla.


Body: 5
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 28.1.2004 > Znovu jsem si početla, a znovu vyplavávaly na povrch další a další.
<reagovat 
mefisto (Občasný) - 28.1.2004 > teda Naty, děkuju za oživení vzpomínek, tyhle hrátky jsem ještě coby sídlištní robě provozovala s kamarády s paneláku..... ale moje dcera už nemá potuchy, o čem to je...... škoda, nikdy ji to nechytilo a už asi ani nechytne....
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 28.1.2004 >

Krvavý koleno jsem milovala... :o))))

"A maminko, co je to za rámus ve sklepě?!"

"To nic, to jen spadly dědečkovy podvlíkačky..."

;o)))


<reagovat 
noa (Občasný) - 28.1.2004 > :-)
<reagovat 
Helen (Občasný) - 28.1.2004 > To mi také něco připomíná. :-))
Body: 5
<reagovat 
Monty (Občasný) - 28.1.2004 >

Hihihi, jak píše Kelly, krvavý koleno jsem taky milovala. :o)))


<reagovat 
probably (Občasný) - 28.1.2004 > Já si to taky ještě pamatuju.
<reagovat 
asi (Občasný) - 28.1.2004 > Na krvavé koleno mám též mnoho krásných temných vzpomínek. Na správném místě, za setmění....hmmm.  Pravda, škopíček špíny se v mých končinách nevyskytoval, ale to ostatní ano. Proč tyhle hry vymizely? Že by počítače opravdu nahradily všechno?
Body: 5
<reagovat 
Simonka (Občasný) - 28.1.2004 > jo krásné vzpomínání
Body: 5
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 28.1.2004 > já bych to nepřeháněl s těmi pocity že dříve bylo všechno něžnější a plné dětských her, děti si hrají pořád,jen je třeba chtít je vidět,fakt myslíš že kluci ještě venku nehrávají kuličky? Já se v létě jen podívám z okna a vidím kolik dětí si hraje..a nebo teď,při sněhu...
BTW:Pamětnící..když jsme u toho..co hra jménem "špaček"? Je tu někdo kdo zná i tuhle dětskou hru téměř historickou?
Body: 4
<reagovat 
 Naty (Stálý,Redaktor) - 28.1.2004 > Emmet_RAY> 

Samozřejmě, že znám špačka, i když to hráli spíš kluci. Jen jsem se nedopátrala, proč se tomu tak říká. Ale mám pocit, že krátce ořezaným tužkám se říká právě podle těhle špačků.

A mimochodem, vůbec jsem neměla na mysli, že by ta doba byla něžnější, či co. Spíš jsem chtěla připomenout ty hry, které doprovázely (s výjimkou školky) jednoduché říkanky nebo popěvky. Právě proto, že bezpochyby s poesií souvisí.

 


<reagovat 
stanislav (Občasný) - 29.1.2004 > herdek, to se vyvedlo, úplně jsem se zasnil a zavzpomínal na to, jak jsme si hráli ve stodole, na dvorku a jinde...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 29.1.2004 > No jo, jen jsi zanotovala, hned jsem si vzpomněla. To je paralela té naší "chustečke haftovane".
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 29.1.2004 > Jak se nám to v tom kolečku pěkně točí, když ona má nejkrásnější modré oči očička, tleskají ostatní do toho točení těch děvčat v páru.
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 28.1.2004 > Ty jo, nějak se asi na to Naty nedovedu soustředit, ale četl jsem tu básničku několikrát a samá voda...moc nerozumím..je to myšleno tak, že pohádky roztrhané plavou na hladině a toto jsou jejich útržky?:-)
<reagovat 
 Naty (Stálý,Redaktor) - 28.1.2004 > Martin> 

Trochu jinak, Martine, je vidět, že už jsi jiná generace a taky kluk. Holkám ty hry asi vydržely dýl, soudě podle připojených poznámek.

Každý ten zhruba dvojřádek, či řádek, je jiná hra, jako:

Slepá bábo, kam tě vedu?

Do kouta. Co v tom koutě?

Kohouta. Co v tom kohoutě?

Klubko. Co v tom klubku?

Nit. Tak si mě slepá bábo chyť.

Tím se roztáčel někdo se zavázanýma očima dokolečka, aby ztratil orietaci a pak chytal ostatní po zvuku.

Nebo:

Pan čáp ztratil čepičku, měla barvu barvičku... a teď se řekla barva, a kdo ji neměl na svém nebo sousedově oblečení a nechytil se za ní, musel vypadnout.

Školky se hrály s míčem, nebo se švihadlem a měly složité pravidlo sestav, které se musely provést několikrát bez chyb. To musela mít každá holka v malíčku.

A ta písmenka?

To se říkalo. Přijela babička z Číny, přivezla škopíček špíny, a v něm plavalo písmeno...a teď začal někdo v duchu odříkávat písmena abecedy, jiný řekl dost, a vyšlo ttřeba P. A pak se kladly otázky jako, co jsi měl k snídani, co máš na sobě, koho miluješ, co nejradši děláš, a každý směl odpovídat jen slovem, které začíná na P. Kdo nevěděl, vypadl ze hry.

Atp. Je tam, jestli se nepletu, zmíněno tak 8-10 her.

 

 

 

 

 

 

 


<reagovat 
 Martin (Stálý,Redaktor) - 29.1.2004 > Naty> Jo ták!:-) Víš, jsem na některé věci značně co se chápání týče pomalejší a jednodušší...ty jo, to je pak úplně jiná!:-)
Body: 5
<reagovat 
Adina (Občasný) - 30.1.2004 > Já si pamatuju přijeli k nám pání, to bylo Přijeli k nám páni diadia dou, co si páni přáli dia dia dou, jednu vaší dceru dia dia dou, jaká to má býti, vaš dcera ... a my vám ji nedáme, a my k soudu půjdeme, tak my vám ji vedeme. To byla paráda.
Body: 5
<reagovat 
Strážce_majáku (Občasný) - 1.2.2004 > Na hlavě mám klobouk a v kapse saka hliněné kuličky. Nejvíc si cením těch modrých. Když je tma a prší, vzteky mi svítí oči.
Body: 5
<reagovat 
Tanein (Občasný) - 29.1.2004 > Mno nám to vydrželo...všechny znám a moje dcera..teď v první třídě školky už je začíná hrát taky :)))
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Strážce_majáku (Občasný) - 1.2.2004 > Tanein> Bylo vízum ... ehm, vízo?
<reagovat 
 Tanein (Občasný) - 2.2.2004 > Strážce_majáku> ??? nějak to nechápu :)
<reagovat 
 Strážce_majáku (Občasný) - 3.2.2004 > Tanein> = vysvědčení
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 28.1.2004 > Naty, připomeň mi tu o Elišce - nějak jen mlhavě si vybavuji. :-)
<reagovat 
 Naty (Stálý,Redaktor) - 28.1.2004 > ouvej> 

Je to popěvek. Až se uvidíme, zapreluduju.

Děvčata obcházejí jednu vybranou v kruhu, drží se za ruce a zpívají text:

Eliška, Eliška, nebyla pyšná, ona si s děvčaty (na něco, snad na jahody) vyšla.

Eliško, Eliško, poskoč si trošku, vyber si z kolečka nejmilejší družku,

kterou ráda máš.

No a "Eliška" si poskočí, s jednou z kruhu se chytne křížem za ruce a točej se rychle dokola, zatímco ostatní zpívají:

Ona se točí, má modré oči, ona se točí dokola. A pak je "Eliška" zase ta druhá, atd. atd.


<reagovat 
 čtenář Nina - 5.2.2005 > Naty> Náhodou jsem se taky narodila na Pankráci (1954), ale mám moc málo informací - zajímá mě úplně všechno. Možná víš něco, co potřebuji vědět taky, abych se dostala dál...
Napiš mi, Nina

<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý,Redaktor)  
 
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 16 17 18 19 20 23 24 25 26 27 28 29 31 32 35 37 38 39 40 41 42 43 44 45 47 50 51 52 53 54 55 56 57 59 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 74 75 75 76 76 77 77 78 78 79 79 80 80 81 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 265 (274)
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter