Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 10.5.
Blažena
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Vodní sny z kolekce Posunky
Autor: Pescatore (Občasný) - publikováno 21.1.2009 (09:20:59)
další ve sbírce>


 miroslawek (Občasný) - 1.2.2009 > Pescatore> 

"báseň používá jak asonance, tak i rytmizaci - ne ale veršem vázaným v rýmech, ale veršem ponejvíce uplatňujícím asonace a dělení uvnitř veršů. Přečti si vymezení volného a vázaného verše, já to udělal, poučovat tě nebudu." Inu, samo tvé vlastní souvětí tě usvědčuje, jak málo či nepozorně jsi četl.  K tomu vému "vymezení" vázaného a volného verše ti doporučuji nejlépe Červenkovy Dějiny českého volného verše, ale předtím by přeci jen bylo záhodno seznat něco víc o rytmice. Protože pouze číst nestačí, je třeba rozumět... třeba tomu, co je stopa, cézura, diereze a tak. Každopádně verš vázaný rýmem je moc pěkná věc, ovšem já znám verš jako útvar rytmický, tedy vázaný rytmem, resp. metrem. Rým má i svou funkci rytmickou, není to však zdaleka funkce jediná... a znám rýmované i verše volné... ty ne?

 

"Z tvé strany zaznívají námitky k mému psaní co tě znám, takže jsi mě nijak nepřekvapil." Nevím, jak dlouho mne znáš, ale já si tebe a tvou tvorbu neuvědomuji, nepamatuji si z minulosti své případné výtky či jejich povahu. Čili se přirozeně mohu opakovat, což v tom množství individuálně stěží rozlišitelných textů není divu.

 

Pokud bys chtěl u básně, která nemá "jasnou pravidelnost struktury rýmů" vytknout mi nedodržení rýmové schématu, pak jsi mě opět pobavil podruhé." Netuším, co máš na mysli "jasnou pravidelností struktury rýmů", takže těžko říct. Snad tě pobaví alespoň skutečnost, že se tvá báseň podřizuje vcelku hodně pravidelnému střídavému rýmovému schématu - jisté zaváhání nastává u oné již několikrát zmiňované poslední rýmové dvojice, kdy se bohužel nekoná zvuková neshoda natolik výrazná, aby bylo možno se rozhodnout, zdali se jedná o záměrnou rýmovou absenci (a spekulovat o jejím účelu, který ji opodstatňuje) a prostým selháním, neschopností utvořit lepší souzvuk. A i kdybych se rozhodl pro prvou možnost - onen účel nevidím - tedy, co mi zbývá?  Ale vytýkat jsem ti to nechtěl, text je slabší po z mého pohledu daleko významnějších stránkách, než abych se zabýval takovou malicherností. Vlastně jsem ti nechtěl vytýkat nic kromě toho, co jsem na okraj poznamenal ve svém prvním příspěvku, jímž jsem reagoval na Pendragorna.

 

"přišel jsi ztrapňovat" Ztrapnit se můžeš jedině sám - zatím se ti to dle mého soudu celkem daří.

 

"Pak nelze než tě požádat, když už se chceš nimrat v "rýmu", aby sis našel rozdíl mezi "asonancí" a rýmy", už jsem to tu psal. Já tvrdím že jde o asonace, krom jednoho případu." Téměř každý rým v sobě zároveň obsahuje asonanci. S takovou tedy lehce můžeš tvrdit zejména třeba vzduch nebo muziku. Ke tvému požadavku - mně hledat není třeba, to spíš já tobě doporučím Hrabákův Úvod do teorie verše, SPN, Praha 1976, 5. přepracované vydání, str. 145-149 (doufám, že jsem se zpaměti trefil, cituji to docela často a jsem líný jít vedle do obýváku, abych hrábnul do knihovny a zalistoval).

 

Ale...ani to nebylo cílem, jen jsem psal "rytmem", jak se mi vevnitř nabídl. Nic jsem nezamýšlel, žádné slabiky nepočítal a řídil se výhradně "tématem". Rytmus se nenabízí ve slevě. A jestliže jsi nic nezamýšlel, uvědom si, že právě nadešel čas, kdy bude třeba tematizovat vztah svého naivního parciálního já k intertextové výměně a příslušným indukovaným anticipacím.

 

Tady je vidět, jak jsi deformovaný snahou "dokazovat" typy veršů, aniž bys pochopil, že rytmizace nebyla vedena žádnou snahou "vázat do rýmů". Opakuji už poněkolikáté, že nevím, co je vázat rytmus do rýmů. Rozhodně bych tě rád poprosil, abys nelhal a nevkládal mi do úst věci, které jsem nikdy neřekl, ba co víc, ani si je nemyslel a myslet nemohl, protože je nechápu 


<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli miroslawek
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
(1) 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 13 14 15
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter