Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 6.5.
Radoslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Manifest autorky středněproudé poezie
Autor: ouvej (Občasný) - publikováno 3.3.2004 (07:34:09)


Kelly (Občasný) - 3.3.2004 > Tož co mě napadalo při čtení:

1. "Mateřství, lehce milostné, vzdorovité, sociální, patriotské a jen tak. To jsou mantinely, ve kterých se její poezie pohybuje. To je totiž prostor, který je jí vymezen. A který je vymezen pro většinu žen."
Tu si dovolím jemně, ale rozhodně nesouhlasit. Nemám totiž ráda generalizace a odmítám se zařadit do takto definované "většiny" :o)
Jednak nejsem matka - a kdoví, jestli někdy vůbec budu. Když už jsou mé básně milostné, tak těžce. Vzdor? No, to asi ano, tady se shodnem ;o) Sociální? Patriotské? Nemám důvod. Živím se sama, a dovedu se o sebe docela dobře postarat. A můj rodný kraj - jojo, je tam hezky, ale co bych si tam počala? :o)

Já pevně věřím tomu, že žádná žena nemá předem vymezený prostor. Alespoň já osobně se do něj napasovat nenechám. Tvá zkušenost je jiná než má. A zkušenost dalších dívek a žen na Totemu bude zase jiná. Já můžu do té tvé nahlídnout, ale nikdy proto nebudu vidět stejně jako ty. Jsem schopná a ochotná tě vnímat jako "mluvčí" určitého typu ženy - ale nikdy tě nenechám mluvit za sebe. Vždycky budu nahlížet do tvého světa svýma očima. Proto je možné, že se nebudu rozplývat nad tématy a obrazy, nad kterými tolik nyješ ty. ;o)))


2. "Valí se to jak lavina - a hrne před sebou ty chytré, ty vzdělané, všechny poučky, encyklopedie, hrabáky - všechno to, co se stává sajrajtem bez hlubokého porozumění. Všechno to, co aplikováno necitlivě, s lupou a tlustými brýlemi na nose, ztuhne na kámen, zešedne."
Jistě, s tím se dá souhlasit. Na druhou stranu mám někdy pocit, že ty osobně máš jaksi automaticky sklony házet lidi, kteří ty encyklopedie čtou, rovnou do pytle necitilivosti a neporozumění.
Je velice snadné říct "ty nechápeš to, co já cítím srdcem..." Ale poezie se nečte ani nepíše srdcem, nezlob se na mě, ale tohle mi nevymluvíš. Všichni píšeme slova, slova a zase slova. To, čím komunikujeme, je jazyk, řeč. Oslovuješ svou řečí, ne svými pocity. A nám, kteří nesedíme ve tvém "prostoru vymezeném většině žen", se může snadno stát, že se neztotožníme s tvými pocity, s tvým přístupem, s tvým pohledem. Pak nás tedy musí oslovit tvůj jazyk. Někdy se mu to povede více, někdy méně. Ale agrument "ty nerozumíš tomu, jak já to cítím" tady pro mě neobstojí.


3. "metoda je jako uniforma - rozeznejte vojáky v setnině stejně oblečených, stejně vyzbrojených. Metoda tolik totiž vede k neosobnosti. Nu, to se zcela evidentně nemetodické autorce vyčíst nedá. Stokrát rozmělňuje stokrát řečené - její obraznost není rozumářská."
Metoda může vést k neosobnosti, pokud ji autor nedokáže naplnit svébytným obsahem nebo formou. Ale stejně tak podle mě může vést k neosobnosti to, co celkem objektivně vytýkáš své poetice. Co dostaneš, když stokrát rozmělníš stokrát řečené? Sto stejně rozmělněných básní, sto vojáků oblečených do zcela nerozumářského, ale zcela stejně vypadajícího pocitářského kabátku. Kde je rozdíl? :o)))

"Proto možná lehké pohrdání těch, kteří staví obrazy metodicky intelektuálsky. Uff, jaká dřina, jaká to těžká lopota." Těžká lopota? Ano, při stavbě promyšlených obrazů je potřeba přemýšlet a promýšlet, hrát si a hledat. Ale pro toho, kdo přemýšlí rád, není myšlení lopotná dřina, pro něj je myšlení zábavou a dobrodružstvím. Není na tom nic těžkopádného ani lopotného. Tomuhle typu lidí prostě nestačí popadnout první obraz a plácnout ho na papír tak, jak přijde. Ano, chtějí si s ním hrát, chtějí pilovat, cizelovat.
Se srdcem to nemá nic společného. Hluboký cit nebo silný pocit se stejně dobře dá vyjádřit slovy prostými i slovy broušenými.


4. "V různých dobách byl přeceňován tu ten typ poezie, ondy ten druhý. Jako by nemohly stát vedle sebe..."
Ano, jistěže mohou, a asi i mají. Jen se musíme vzdát vzájemných předsudků, které - a to si přiznejme - mají obě strany ;o)))



K příspěvku jako takovému - tož dala sis práci, ale logicky mě to někde ťuklo a je to takový útržek - ale oceňuju snahu po sebevyjádření :o)
Body: 4
<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli Kelly
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter