Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 29.4.
Robert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
I.
Autor: drfaust (Občasný) - publikováno 30.10.2005 (23:01:59), v časopise 2.11.2005


Kostka (Občasný) - 7.11.2005 > Jedná se bezpochyby o rozložitý problém. Nyní, po částečném vyjasnění stanovisek, jsme si už aspoň blíž. Já bych ve vyjasňování pokračoval: jak naznačuješ, v žádném uměleckém sdělení by jistě nemělo jít o informaci typu "koukejte, tak v takovéhle situaci jsem teď já", ale o cosi jako ztotožnění, přisvojení, mnohokrát odehrávané s každým dalším čtenářem, a pokaždé tedy jaksi "po jeho". To však pro mě (jistě tedy i pro Tebe) pořád neznamená, že je báseň prázdnou schránkou, do níž si čtenář kompletně vkládá to své. Je tu přinejmenším určitý podklad, jehož ´působivost´ se hodnotí, hodnotí-li se báseň. (Palivec mluví o půli básně, vyznačené autorem, a o další půli, již si vyznačí čtenář sám, je-li ovšem stejně tak dobrým básníkem jako autor. Mluvíme tedy o podkladu básně jako o oné prvé, autorově půli.)
Čtenářské nároky na tento podklad se samozřejmě různí a odvisí i od jisté "citové poučenosti". Chci jen říct, že relativně krátká sentence, v níž je najednou obsaženo světlo, uzel a čas a tyto úderné pojmy přitom nejsou provázány jednoznačně vyložitelným větným vztahem, tedy taková sentence je mi svou abstrakcí, a tudíž i (nadměrnou) obecností podezřelá.
Přitom rozhodně nebažím po ostrých výkladech, jejichž model se tu vyhrotil v onom suicidálním příkladu. (Pro mě byl spíš odrazovým můstkem k průzkumné diskusi.) Myslím, že dobře chápu Tvé stanovisko, které se zákonitě obrňuje proti zkarikovanému chápání poezie jako něčeho, čím "chtěl básník cosi říci" ("tak proč to ksakru neřekl? proč neřek rovnou, ty voe, že by si nejradši hodil mašli??"). Moje poznámka vlastně neryla do významotvorby, ale spíš do formy sdělování.
Ale správně jsi odhadl, že přeci jen v zásadě patřím do oné většinové, osmdesátiprocentní skupiny, což ostatně dokazuju už tím, že vůbec hovořím. Předpokládám totiž, že zbývajících 20 % je pro nějakou debatu (díkybohu?) nepoužitelných.
<reagovat 

Reagovat na tuto poznámku u příspěvku
Odpověď se také zašle uživateli Kostka
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter